Stephen Hawking VS Suomalainen

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För att svara bakifrån, så säger jag att jag visste om att tyngdkraften böjer ljus. Men artikeln tog inte upp om hastigheten påverkas något, vilket var min fråga.

Tog inte heller upp händelsehorisonter med tillhörande hål, hade ju blivit alldeles tokigt då! Hur funkar det exempelvis då en ljuskälla är på väg in i hålet, och ljuskällan skickar ljus ut från svarta hålet? Frågorna är många och svaren få...:crash

Jo din gissning stämmer säkert, tänkte något liknande innan. Låter som en för lätt (?) förklaring dock :död

När ljuset har passerat innanför händelsehorisonten så kommer det inte ut igen. Så om en ljuskälla ramlade ner i ett svart hål så skulle den inte lysa ut nej.
Resten av tiden så kröker den massiva gravitationen ljuset, men förutom att det inte är vakuum just runt ett svart hål, utan ett dis av skojig strålning så kan ju hastigheten påverkas lite. I övrigt ser jag ingen anledning att hastigheten på ljuset skulle ändras av att det kröks. Egentligen är det väl inte ens ljuset som blir krökt, utan tidsrymden som ljuset färdas igenom.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
När ljuset har passerat innanför händelsehorisonten så kommer det inte ut igen. Så om en ljuskälla ramlade ner i ett svart hål så skulle den inte lysa ut nej.
Resten av tiden så kröker den massiva gravitationen ljuset, men förutom att det inte är vakuum just runt ett svart hål, utan ett dis av skojig strålning så kan ju hastigheten påverkas lite. I övrigt ser jag ingen anledning att hastigheten på ljuset skulle ändras av att det kröks. Egentligen är det väl inte ens ljuset som blir krökt, utan tidsrymden som ljuset färdas igenom.

Vet mycket väl om att när den är innanför händelsehorisonten så kommer den/dess ljus ut igen ;) Ett svart hål påverkar ju ljuskällan redan innan den hamnat innanför händelsehorisonten (?), tänkte att ljuset då skulle dras 'bakåt' något.

Det där sista var finurligt! Hade inte kommit så långt i min tankeverksamhet, men det du säger låter ju helt vettigt. Tack!

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
För att svara bakifrån, så säger jag att jag visste om att tyngdkraften böjer ljus. Men artikeln tog inte upp om hastigheten påverkas något, vilket var min fråga.

Tog inte heller upp händelsehorisonter med tillhörande hål, hade ju blivit alldeles tokigt då! Hur funkar det exempelvis då en ljuskälla är på väg in i hålet, och ljuskällan skickar ljus ut från svarta hålet? Frågorna är många och svaren få...:crash

Jo din gissning stämmer säkert, tänkte något liknande innan. Låter som en för lätt (?) förklaring dock :död

Den tar ju dock upp att ljuset tar kortaste vägen, den geodetiska kurvan. Och i.o.m den tar den kortaste vägen och att hastigheten enbart kan påverkas genom mediumet ljuset färdas i så blir min gissning därför att hastigheten ej påverkas. :)

Egentligen är det väl inte ens ljuset som blir krökt, utan tidsrymden som ljuset färdas igenom.

Är det inte så att pga tidsrymden är krökt så böjs ljuset bokstavligen av? Eller menar du att ljuset färdas rakt fram i ett krökt rum? :va Lite för sent på kvällen nu för sån här tankeverksamhet.. :)

Man använder ju detta fenomen i galaktisk lins bl.a.
GalacticLensing455.jpg

Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Är det inte så att pga tidsrymden är krökt så böjs ljuset bokstavligen av? Eller menar du att ljuset färdas rakt fram i ett krökt rum? :va Lite för sent på kvällen nu för sån här tankeverksamhet.. :)

Ljuset färdas rakt fram i rummet, men rummet är böjt utan att ljuset 'märker det' - från ljusets/objektets vinkel ser rummet rakt ut.

Edit: Min tolkning givetvis, väntar intresserad på vad Ulvhamne ska svara :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jo, det var så jag menade. Ljuset färdas rakt utifrån ljusets sätt att uppleva saken (Om det nu skulle kunna uppleva saken) medan det ser ut som om ljuset svänger utifrån eftersom att rummet som ljuset färdas i är krökt.
Något sånt var det jag spekulerade om.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ljuset färdas rakt fram i rummet, men rummet är böjt utan att ljuset 'märker det' - från ljusets/objektets vinkel ser rummet rakt ut.

Edit: Min tolkning givetvis, väntar intresserad på vad Ulvhamne ska svara :)

Ja, jag har inte tänkt på det sättet heller så det var intressant. :)

Men har å andra sidan inte sett någon annan ta upp tanken. Orkar inte googla så mycket nu men försökte lite och lyckas inte hitta något som påvisar det påståendet. Får kika vidare imorgon eller till helgen. :)

Jo, det var så jag menade. Ljuset färdas rakt utifrån ljusets sätt att uppleva saken (Om det nu skulle kunna uppleva saken) medan det ser ut som om ljuset svänger utifrån eftersom att rummet som ljuset färdas i är krökt.
Något sånt var det jag spekulerade om.

Fast om ljuset utifrån sig själv färdas rakt, borde inte slutmålet i rumstiden bli annat än om ljuset faktiskt kröks även utifrån sig själv?

Edit:
I artikeln jag länkade till tidigare står följande:
I ett platt rum är den kortaste vägen den raka linjen mellan punkterna. I ett krökt rum är det den så kallade geodetiska kurvan

Ljuset tar kortaste vägen i ett krökt rum och följer därmed geodetiska kurvan så jag tolkar det som att ljuset utifrån sig själv faktiskt kröks.

Edit2:
En kropp i rörelse i rumtiden rör sig då längs "räta linjer", geodeter, som ur ett rent rumsligt perspektiv kan se ut att böja sig runt massor. Denna avböjning från vad som ur det rent rumsliga perspektivet ser ut som en rät linje kan då förklaras som Newtons "gravitationskraft".

Hitta det här som kanske stärker ditt påstående. Fast jag är för trött för att orka tolka exakt vad fan det står så jag går och lägger mig istället, får fundera mer på detta imorgon :)

Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Nej, sekunden är tydligt definierad och kan mätas upp på andra ställen än jorden... Men den tiden man mäter upp skulle kunna vara av annan längd relativ den på jorden, allt beroende på förändringar i rum-tiden.

Har inte min formelsamling till hands, men hittade något på wikipedia:

Edit: Missade cykelstyres inlägg, ber om ursäkt för det!

Är medveten om att atomur håller reda på alla andra klockor som inte alls är lika exakta.

MEN det är IDAG, "tiden" uppfanns långt innan man kunde mäta strålning från nåt grundämne. Jag tänker på solur, och solur är ju baserade på solen och hur vi snurrar runt vår axel, sedan har man bara delat in den i 12 halvor som i sin tur är indelad i minuter osv...

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Är medveten om att atomur håller reda på alla andra klockor som inte alls är lika exakta.

MEN det är IDAG, "tiden" uppfanns långt innan man kunde mäta strålning från nåt grundämne. Jag tänker på solur, och solur är ju baserade på solen och hur vi snurrar runt vår axel, sedan har man bara delat in den i 12 halvor som i sin tur är indelad i minuter osv...
Allt blir mer exakt i takt med att man utvecklar metoder för att öka precisionen. Den första meterstaven utgick från 1/10 000 000 av sträckan mellan nordpol och ekvator, och var endast 0.9999973m. Det första kilogrammet angavs som massan av en liter vatten vid plus fyra grader celsius, som senare inte visade sig väga exakt ett kilogram. Detta är givetvis sådant man upptäcker när mätmetoderna blir mer exakta, och då får man justera.

Eftersom man inte hade forskning på atomnivå när man började mäta tid, så var det av förklarliga skäl lite svårt att mäta mer exakt än med de verktyg man hade till hands. Soluret till exempel.

Det som ditt resonemang faller på gång efter annan är det konstanta hävdandet att eftersom vi själva har döpt enheterna för tid så har vi således uppfunnit något som innan inte fanns, när vi i själva verket bara har definierat olika måttenheter och namngett dessa för att just kunna mäta det som finns. Massa, rum, tid, samma skit.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Allt blir mer exakt i takt med att man utvecklar metoder för att öka precisionen. Den första meterstaven utgick från 1/10 000 000 av sträckan mellan nordpol och ekvator, och var endast 0.9999973m. Det första kilogrammet angavs som massan av en liter vatten vid plus fyra grader celsius, som senare inte visade sig väga exakt ett kilogram. Detta är givetvis sådant man upptäcker när mätmetoderna blir mer exakta, och då får man justera.

Eftersom man inte hade forskning på atomnivå när man började mäta tid, så var det av förklarliga skäl lite svårt att mäta mer exakt än med de verktyg man hade till hands. Soluret till exempel.

Det som ditt resonemang faller på gång efter annan är det konstanta hävdandet att eftersom vi själva har döpt enheterna för tid så har vi således uppfunnit något som innan inte fanns, när vi i själva verket bara har definierat olika måttenheter och namngett dessa för att just kunna mäta det som finns. Massa, rum, tid, samma skit.

Tid som måttenhet finns såklart. Den är defenierad genom solur och atomur tex. Det har jag aldrig argumenterat emot. Vi människor behöver ett tidsmått för att klara av vardagen helt enkelt. Däremot kommer man inte kunna resa i den eftersom det enligt mig bara finns ett NU hela tiden. :)

Vet inte hur jag ska föklara på ett bättre sätt än jag gjort så vi vänder på steken, du är helt säker på att tid finns och att man kan resa i den precis som att du kan resa till italien. Förklara för mig då varför en viss hastighet (som råkar vara det snabbaste vi vet just nu) gör att man helt plötsligt kan åka in i framtiden? Eller ännu bättre varför har ingen från framtiden hälsat på oss?

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Tid som måttenhet finns såklart. Den är defenierad genom solur och atomur tex. Det har jag aldrig argumenterat emot. Vi människor behöver ett tidsmått för att klara av vardagen helt enkelt. Däremot kommer man inte kunna resa i den eftersom det enligt mig bara finns ett NU hela tiden. :)

Vet inte hur jag ska föklara på ett bättre sätt än jag gjort så vi vänder på steken, du är helt säker på att tid finns och att man kan resa i den precis som att du kan resa till italien. Förklara för mig då varför en viss hastighet (som råkar vara det snabbaste vi vet just nu) gör att man helt plötsligt kan åka in i framtiden? Eller ännu bättre varför har ingen från framtiden hälsat på oss?
Att tid finns betvivlar jag inte. Att resa i tiden borde vara en svår nöt. På sin höjd, med dagens kunskap, kan jag se att man om det vore möjligt att åka snabbare än själva ljuset kunna åka ifrån ljuset från det nu som jag precis upplevt för att långt mycket längre bort kunna se det igen men utan möjlighet att påverka. Lite som att spola tillbaka ett band. Det är ju dock ingen tidsresa utan endast en avancerad reprisering av en sekvens, och när man har åkt tillbaka så är man av rimliga skäl tillbaka efter att man lämnade och har således missat den ddel som utspelade sig under tiden man var borta.

Att resa framåt i tiden ser jag som möjligt, men inte som vi tänker tidsresor i normala fall. Tänk att naturvetenskapen tar ett par stora kliv framåt och lyckas kartlägga alla matematiska formler som ligger till grund för det som händer, och det därigenom visar sig att det går att eliminera det vi känner som slump idag. Då skulle man med en fantastisk datorkapacitet kunna mata in olika variabler och sedan därur göra beräkningar och presentera en skapad bild av framtiden som är precis (eftersom vi har eliminerat slumpen i ett tidigare skede). Detta är troligtvis inget vi kommer uppnå inom överskådlig framtid om ens någonsin.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Rent lekmannamässigt så vill jag väl bara tillägga att om man skulle kunna teleportera sig till planeten Pluto (det säger alltså "plopp" så är du där) och därefter med världens största kikare ser vad som rör sig på jorden så skulle du se vardagen på 1600-talet utspela sig.
Kort sagt så är det ca 400 ljusår till Pluto.

Ponera att vi då skapar en rymdraket modell snabb och sätter av mot Pluto snabbare än ljuset. Skulle vi då inte indirekt ha rest i tiden då vi ser tillbaka på det reflekterande ljuset från jorden, och den bild som då skapas just i denna stund när vi står på Pluto? Men då är det såklart tidpunkten på jorden vi har som referens.

Om detta vore möjligt så skulle ju det betyda att det inte finns någon tid som fortlöper. Allt handlar bara om vart i universum man befinner sig. Som Teo nämnde någonting om. Rulla ut en filmrulle och beskåda varje filmruta för sig. I ena änden finns Big Bang, i andra änden har vi det "nya" som hela tiden expanderar, i ingenting dessutom. Någonstans i första tredjedelen av denna långa remsa sitter vi här och diskuterar skiten.

Skulle du åka ikapp det "nya" och kunna se sträckan av x miljarder ljusår så skulle du se big bang?

Jag tror inte att det går att förflytta sig i tiden utan att förflytta sin position i samma veva. Men då har du inte heller förflyttat dig i tiden, du ser bara nuet någon annanstans, som i förhållande till jorden där vi är nu upplevs som en annan tidsdimension.

Ta mitt dravel med en nypa salt, det är bara reflektioner och jag har inga som helst bevis för någonting. Men det är ett kul ämne att diskutera.
Vad fanns innan materian i universum skapades?

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Rent lekmannamässigt så vill jag väl bara tillägga att om man skulle kunna teleportera sig till planeten Pluto (det säger alltså "plopp" så är du där) och därefter med världens största kikare ser vad som rör sig på jorden så skulle du se vardagen på 1600-talet utspela sig.

Ponera att vi då skapar en rymdraket modell snabb och sätter av mot Pluto snabbare än ljuset. Skulle vi då inte indirekt ha rest i tiden då vi ser tillbaka på det reflekterande ljuset från jorden, och den bild som då skapas just i denna stund när vi står på Pluto? Men då är det såklart tidpunkten på jorden vi har som referens.

Fast då är det väl bara en reflektion av det förflutna vi ser. Ungefär som när vi från jorden tittar på stjärnorna (eller Pluto för den delen), fast det är oss själva vi ser istället för stjärnorna.

Om man reser i tiden så ska man ju ha förflyttat sig från vår tid till en annan. Precis som att när man har rest i rummet så har man förflyttat sig från en plats till en annan, inte bara tittat på den andra platsen genom en kikare.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Detta "bevisar" han bl.a. genom att klockor i sateliterna för vårat GPS system går fortare än klockorna på jorden. Borde inte satelliterna isf försvinna i tomma intet eftersom de reser in i framtiden, klockorna går ju fortare?

Nej, dom behöver inte försvinna i tomma intet - dom får bara mer tid än vi som inte färdar oss lika snabbt.
10 minuter för oss "stillastående" innebär för dom 12 minuter, inte att dom färdas in i våran framtid.

Precis. Alltså finns det ingen framtid. eller dåtid heller för den delen. Det finns bara ett NU. Det som har hän hände i NU. Men då såg Nu annorlunda ut. Hur folk än vrider och vänder på det kommer inget föremål transporteras i tiden. Gravitation kommer att påverka processerna hos föremål vilket får dessa att gå långsammare men de kommer alltid finnas i NU.

Fast då är det väl bara en reflektion av det förflutna vi ser. Ungefär som när vi från jorden tittar på stjärnorna (eller Pluto för den delen), fast det är oss själva vi ser istället för stjärnorna.

Om man reser i tiden så ska man ju ha förflyttat sig från vår tid till en annan. Precis som att när man har rest i rummet så har man förflyttat sig från en plats till en annan, inte bara tittat på den andra platsen genom en kikare.

Nu börjar du förstå vad jag pratar om. Allt annat är nonsens I tells ya! :tummenupp

Last edited:

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum

------------------------------------------------------------------------------------
Tycker att det var LÅNGT sagt

Hmm det är cirka 4 ljusår till vår närmaste stjärna, Alpha Centauri A,B
Ett avstånd som bara tar cirka 65000 år att åka med dagens teknik.

Och det är "bara" 4 ljus timmar till Pluto.
Och cirka 8 ljus minuter till vår egen sol
Och våran måne ligger cirka 1 ljus sekund från jorden.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, jag har inte tänkt på det sättet heller så det var intressant. :)

Men har å andra sidan inte sett någon annan ta upp tanken. Orkar inte googla så mycket nu men försökte lite och lyckas inte hitta något som påvisar det påståendet. Får kika vidare imorgon eller till helgen. :)

Fast om ljuset utifrån sig själv färdas rakt, borde inte slutmålet i rumstiden bli annat än om ljuset faktiskt kröks även utifrån sig själv?

Edit:
I artikeln jag länkade till tidigare står följande:
I ett platt rum är den kortaste vägen den raka linjen mellan punkterna. I ett krökt rum är det den så kallade geodetiska kurvan

Ljuset tar kortaste vägen i ett krökt rum och följer därmed geodetiska kurvan så jag tolkar det som att ljuset utifrån sig själv faktiskt kröks.

Edit2:

Hitta det här som kanske stärker ditt påstående. Fast jag är för trött för att orka tolka exakt vad fan det står så jag går och lägger mig istället, får fundera mer på detta imorgon :)

Jo, men jag har för mig att man när man befinner sig i ett krökt rum inte kan avgöra att det är krökt, och när man färdas i en rak linje i det krökta rummet så färdas man längs en krökt linje om man beskådar det utifrån det krökta rummet.

Fysikerna spekulerar ju runt hur det är med att färdas längs en för oss rak linje genom universum, och att man till slut kommer tillbaka till startpunkten därför att universum i sig är krökt längs en dimension som vi inte kan uppfatta med våra tredimensionella sinnen. :)

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Jo, men jag har för mig att man när man befinner sig i ett krökt rum inte kan avgöra att det är krökt, och när man färdas i en rak linje i det krökta rummet så färdas man längs en krökt linje om man beskådar det utifrån det krökta rummet.

Fysikerna spekulerar ju runt hur det är med att färdas längs en för oss rak linje genom universum, och att man till slut kommer tillbaka till startpunkten därför att universum i sig är krökt längs en dimension som vi inte kan uppfatta med våra tredimensionella sinnen. :)

Mycket möjligt att det är så. Jag känner mig lite som Marty i Tillbaka till framtiden, jag tänker i för få dimensioner! ;)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

För att det inte finns någon absolut tid, dvs tiden går olika fort beroende på betraktarens läge och fart.

Detta förklarar resor "in i framtiden" och det är inget som någon ifrågasätter idag. Däremot resor bakåt i tiden...de är betydligt klurigare, även om det finns teorier som gör det möjligt, och precis det du anför, att vi inte har en massa turister från framtiden är ett väldigt bra indicium på att det inte fungerar på makronivå.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping