För att svara bakifrån, så säger jag att jag visste om att tyngdkraften böjer ljus. Men artikeln tog inte upp om hastigheten påverkas något, vilket var min fråga.
Tog inte heller upp händelsehorisonter med tillhörande hål, hade ju blivit alldeles tokigt då! Hur funkar det exempelvis då en ljuskälla är på väg in i hålet, och ljuskällan skickar ljus ut från svarta hålet? Frågorna är många och svaren få...
Jo din gissning stämmer säkert, tänkte något liknande innan. Låter som en för lätt (?) förklaring dock
När ljuset har passerat innanför händelsehorisonten så kommer det inte ut igen. Så om en ljuskälla ramlade ner i ett svart hål så skulle den inte lysa ut nej.
Resten av tiden så kröker den massiva gravitationen ljuset, men förutom att det inte är vakuum just runt ett svart hål, utan ett dis av skojig strålning så kan ju hastigheten påverkas lite. I övrigt ser jag ingen anledning att hastigheten på ljuset skulle ändras av att det kröks. Egentligen är det väl inte ens ljuset som blir krökt, utan tidsrymden som ljuset färdas igenom.