Tompa08
Wannabe....
Varför stannade du inte och frågade va dom (Polisen) pysslade med så hade du förmodligen sluppit behövt sitta här och beklaga dig.... tror knappast de hade spöat dig om du stannat.
ja va säger man... blir fan inte förvånad. här hemma har vi fått ett gäng gröna aspiranter :kocko precis till sommarn och tur är väl de så dom stackarna får förstärkning i jakten den värsta typen av människor. för finns de något värre än fortkörning och felaktiga reg plåtar. på oss bara!Magnus-Sthlm skrev:Följande inträffade ca 00.30 natten mot söndag...
)
Magnus-Sthlm skrev:CHROLO skrev:Det är naturligtvis helt omöjligt att veta vad som rörde sig i huvudet på polisen som försökte stoppa dig. Jag kan tänka mig situationer då jag med laglig rätt skulle ha gjort likadant som polisen du råkade ut för. Varför de med drastiska metoder försökte stoppa dig verkar inte som varken du eller jag får reda på.[/QUOTE=CHROLO]
Du säger att du kan tänka dig Situationer då du med laglig rätt skulle ha gjort likadant som polismannen ifråga. Återigen så har jag inte vänt mig mot att polisen gör gripanden och att det i vissa fall krävs våld. Men att från det acceptera att det i Detta specifika fall krävdes en sådan åtgärd av polismannen kan jag bara inte göra.
CHROLO skrev:Jag har i flera andra trådar uppmanat folk som råkat ut för poliser som inte gjort vad de ska att anmäla detta. Varför skulle jag inte göra det nu?CHROLO skrev:Tja, baserat på ditt Växupp-inlägg så krävdes det inte så enormt mycket för att dra slutsatsen att du inte tyckte att det var något värt att lägga tid eller möda på.
CHROLO skrev:Jag är lite osäker på vilken skara du tror att jag tillhör.CHROLO skrev:Jag aktar mig för att tro mycket om saker jag inte vet något om men om du skulle be mig gissa baserat på dina inlägg så tror jag att du ligger någonstans i närheten av normen för en svensk polisman men allt det positiva och negativa det för med sig.
CHROLO skrev:Med anledning av vad du skrivit är det svårt att veta om åklagaren hört polismännen.
Jag har inget mot att bli granskad, men den här gången handlade det ju inte om mig, eller?CHROLO skrev:Då får jag förtydliga. Åklagaren har inte bemödat sig med att ens höra polismännen i fråga. Ändå är du så pass avig mot händelsen att du inte till en början kan argumentera för din sak eller ens komma med ett sakligt inlägg. Det kanske, (återigen gissning), avspeglar lite på hur du känner inför folk som anmäler polisen. Jag har letat men hittade tyvärr inget inlägg från dig med "bra att du anmälde, det ska bli spännande att se vad som händer"
CHROLO skrev:Anledningen till att jag bara skrev ”väx upp” var att jag tycker din inställning att poliser bara håller varandra om ryggen, är korrumperade, myglar och tar till diktaturfasoner är omogen.CHROLO skrev:Jag kan bara berätta hur jag upplever min verklighet och av naturliga orsaker så skiljer sig den en hel del från din. Det betyder inte att jag avfärdar din bild av vardagen och händelser där som omogen och barnslig. Du kan säkert om du lägger handen på hjärtat räkna upp ett antal tillfällen då du själv har råkat ut för saker och då du har förenklat och vinklat dessa händelser så att dom påverkat ditt generella omdöme om en företeelse.
CHROLO skrev:Det är inte du som rubricerar det brott som du förmodar att polisen begått.CHROLO skrev:Stämmer, men jag antar att det är enklare att lägga ner ett ärende som avser "Tjänstefel" istället för tex "Mordförsök", (och nej...det är inte vad jag tror att jag blev utsatt för alla som hade tänkt skriva om det utan det var ett exempel)
CHROLO skrev:Nödvärnsrätten gäller inte mot polisman.CHROLO skrev:Vilket förvånar mig en smula och faktiskt gör mig än mer övertygad om att vår poliskår måste vara föredömen moraliskt både i ord och handling.
CHROLO skrev:Jag tror inte att du är nyfiken på detta svar utan att du tar det som ett bevis på även min sammansvärjning mot dig. Alla andra verkar ju redan vara inblandade.CHROLO skrev:Eftersom jag inte har någon dold agenda så kan du räkna med att det jag skriver är det jag tycker och när jag då skriver "Ärligt nyfiken på ditt svar" så har du ingen anledning att ifrågasätta det men det ligger ju i linje med din något defensiva ton och lättvindiga resonerande. Och nej, jag tror inte att hela världen är inblandade i en sammansvärjning men det är intressant att du tycker att det är helt omöjligt att det finns en kårandra och att det inte finns minsta möjlighet att det ens i enstaka fall kan begås fel och göras fel bedömningar av polis och åklagare.
Vad jag menar är att det kan vara så att någon knutte med ungefär ditt utseende har begått något annat grövre brott än att köra i 55-60 km/h och av den anledningen försökte stoppas.
Om det var så det var så får polisen ta till ganska hårdhänta metoder för att stoppa ett fordon. Det kan till exempel innebära att fel fordon stoppas eller till och med att fel person grips. Detta är ju absolut inget önskvärt och måste med alla medel motverkas. I sig behöver det dock faktiskt inte innebära att en enskild polisman gjort sig skyldig till något brott. I rättegångsbalken finns mer att läsa om det så kallade häktningsskälen. Rättsväsendet som helhet använder sig av dessa regler.
Möjligen är det så att ett antal genomkorrumperade poliser plötsligt fått för sig att rusa över gatan för att klappa till dig p.g.a. din måttliga hastighetsöverträdelse.
Jag skulle naturligtvis också reagera om jag med rent mjöl i påsen blivit utsatt för det du beskriver. Trist att du har så negativa erfarenheter av polisen att du inte kunde stanna på platsen så att vi alla fick veta vad saken verkligen gällde.
Hur vet du att inte polismannen hörts av åklagaren?
I tråden "Hur var det med snuten nu igen?" från september 04 uppmanar jag till att anmäla polisen. Hade du letat så hade du hittat inlägget. Jag har aven rått andra att anmäla, men detta var i förtroende via PM
Visst finns det en kåranda, men jag har inte sett att den skulle omfatta alla de negativa effekter du beskriver. Jag har inte påstått att jag eller någon av mina kollegor är ofelbara. Det kommer jag heller aldrig att göra.
Jag måste förtydliga detta med nödvärnsrätten. Du har ingen nödvärnsrätt när en polisman med laga rätt ingriper.
Nicko@K.A.P skrev:Bla bla bla bla bla bla...
Kort o gott:
Du höll på att bli avslagen av ett fordon i en hastighet som skulle kunna resultera med en bruten nacke som följd pga. av inkompetent agerande av en då vid tillfället inkompetent polis.
Summa summarum:
Anmäl!!
CHROLO skrev:Hur vet du att inte polismannen hörts av åklagare?
Magnus-Sthlm skrev:Nu har jag blivit informerad av chefsåklagare C****** E****** att polismännen inte är hörda om händelsen. Jag har också blivit informerad att ringa tjänstefel så gott som aldrig utreds. Grattis alla poliser...det är bara att hålla sig lite lagom småkriminell så slipper man repressalier från kamraterna på Åklagarmyndigheten. Toppen...verkligen
Kurt skrev:I ett tidigare inlägg i denna tråd citeras polislagen §10. I den kan man läsa att polisman har rätt att bruka ett visst mått av våld till exempel för att stoppa ett fordon. Läser du inte inläggen i tråden eller förstår du bara inte? Ett brott har inte begåtts!
Du känner dig säkert oförrättad ändå, men tro mig, det går över. Dra inte löjets skimmer över dig själv genom att förfalla till grottmänniskoretorik á la "Jag känner mig orättvist behandlad av en polis så alla snutar är svin". Då hamnar du nämligen i samma fack av människor som dem som kastar sten efter sporthojsåkare, eller slår ner invandrare och homosexuella utan vidare anledning än offrens avvikelse från normen.
du e som en Valmers, fast från skåne!Kurt skrev:[Valmers mode=ON]
Only in Götlaborg!
[Valmers mode=OFF]
Magnus-Sthlm skrev:Följande inträffade ca 00.30 natten mot söndag...
Jag kommer åkande på S:t Eriksgatan i riktning mot Kungsholmen och får rött vid infarten till Rörstrandsgatan. Jag står först i ledet och noterar att vår kära polis har stannat en bil i motsatt körriktning ca 70-80 meter längre fram. Eftersom jag inte är så tuff som flera andra här så struntade jag i att wheela iväg utan gasade i hyfsat moderat stil upp till ca 55-60. Ok att det låter lite när man gasar iväg men det är helt omöjligt att det på något sätt var "aggresivt" eller provocerande för polisen. Döm av min förvåning när 3 av poliserna stormar ut i gatan och försöker genskjuta mig från sidan. Inte ens med den bästa viljan hade jag kunnat stanna i tid och med tanke på deras reaktion på enbart min framfart var jag inte ett dugg sugen på att stanna heller. Nu händer då det som verkligen överraskade mig...när jag passerar polisen (och han kan då omöjligt veta att jag inte ska stanna för jag bromsar ändå instinktivt in) så slår han till mig över axeln. Det blir en rejäl smäll med tanke på min fart och hans slag så jag tappar taget med vänsta handen. Jag håller dock balasen och tar beslutet att inte stanna efter denna händelse då jag inte är sugen på att ligga på marken med handfängsel och garanterat bli anmäld för smitningsförsök. /
För att koppla till diskussion om användandet av PL 10 § och i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt:
Du skriver att du har 70-80 meter till poliserna då du startar, samt att du sedan håller en hastighet av 55-60 km/h. Din uppgivna hastighet torde innebära att du, mellan tummen och pekfingret, har en bromssträcka på 15-20 meter, sedan plussar vi på lite med reaktionstid så kanske 30 meter är realistiskt? Kan det finnas en möjlighet att poliserna har givit dig tecken att stanna men att du inte uppfattat detta? Du skriver: " Och han kan omöjligt veta att jag inte skall stanna för jag bromsar ändå instinktivt in" Innebär detta att du har börjat bromsa innan du får smällen, eller bromsar du precis i jämnhöjd med de utrusande poliserna?
Jag har ingen som helst aning om varför polisen ville stanna dig, men det kan vara allt från en fordonskontroll utan särskild anledning (vilket jag dock inte tror) till att gärningsmannen från ett nyss begånget rån flytt på en mc. Om det skulle vara liknande skäl som i det sista exemplet utvidgas möjligheten till att använda våld för att stoppa ett fordon betydligt, och PL 10 och våldsanvändingen från polisens sida måste bedömas som helt korrekt. Om det istället var en hojtjuv som satt på din hoj i samma situation och polisen hade stoppat föraren på samma sätt hade de flesta medlemmar på SH jublat.
Jag tycker givetvis att det är tråkigt det som hänt dig, men om du stannat hade du kunnat få både förklaring och förhoppningsvis även en ursäk´t på plats.
Kurt skrev:I ett tidigare inlägg i denna tråd citeras polislagen §10. I den kan man läsa att polisman har rätt att bruka ett visst mått av våld till exempel för att stoppa ett fordon. Läser du inte inläggen i tråden eller förstår du bara inte? Ett brott har inte begåtts!
Du känner dig säkert oförrättad ändå, men tro mig, det går över. Dra inte löjets skimmer över dig själv genom att förfalla till grottmänniskoretorik á la "Jag känner mig orättvist behandlad av en polis så alla snutar är svin". Då hamnar du nämligen i samma fack av människor som dem som kastar sten efter sporthojsåkare, eller slår ner invandrare och homosexuella utan vidare anledning än offrens avvikelse från normen.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|