Glöm allt ni har hört om resursbrister, lägre anslag och låååånga väntetider på utredningar. Fick brev igår med det inte helt oväntade beskedet att ärendet var nedlagt
Polisen som tog emot min anmälan informerade att man inte rubricerade i första skedet och jag måste säga att jag blev en smula förvånad då åklagaren har valt brottet "Tjänstefel". Det skulle vara intressant att veta hur det skulle ha rubricerats om jag hade gått i backen...nä vänta, jag vet ju redan det "Våld mot tjänsteman" så klart. Poliserna på detta forum får ursäkta men det är det är en sådan unken doft som sipprar ut från polishuset och åklagarmyndigheten som bara kan beskrivas som korruption, mygel och rena diktaturfasonerna.
Jag kommer självklart att lämna in en ny polisanmälan i samma ärende men denna gången rubricera den själv som "Mordförsök" alternativt försök till "Grovt vållande av kroppsskada". Jag kommer även att ringa åklagaren som la ner ärendet och spela in vårat samtal och pressa honom om han överhuvudtaget vet vad saken gäller och om han ens har bemödat sig med att få tag på polismännen i fråga.
Det här är inte första gången jag har blivit totalt nonchalerad av polisen och jag kan bara konstatera att vi snart inte längre har någonting med varandra att göra. Om den myndighet som ska se till att medborgarna upprätthåller lag och ordning inte själva har vett nog att sopa framför egen dörr finns det ingen anledning till att jag ens ska behöva erkänna dom som myndighet. När det kommer exempel efter exempel på hur regelvidrigt dom beter sig utan några som helst reprimander så är det inte konstigt att medborgarnas förtroendet urholkas så totalt som fallet är nu. Det är så gott som helt riskfritt att som polis bryta mot lagen och speciellt om man gör det i sällskap med andra kollegor. Polisen och åklagarmyndigheten borde skämmas och det är skamligt hur man tillåts att urholka den svenska moralen med sina övertramp gång efter annan.