Stockholmspolisens stolthet!!!

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
Tja !!
Det tråkiga i den här kråksången är att eftersom poliserna inte har hörts och att Magnus inte stannade så vet vi inte orsaken till polisens handlande. Och att då ondgöra sig över deras agerande är väl lite överilat. Sedan kan man ju undra varför de gjorde som de gjorde. Hade de fått info om något brott+ en inblandad mc-åkare, borde de ha jagat efter när nu Magnus inte stannade. så skedde nu inte. Så , som sagt ( eller snara skrivet :) ) så får vi leva i ovisshet ock kan bara spekulera i anledningen.

Gud så pretentiöst det här blev.......... :banana
 

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Tråkigt när sånt här händer!

Jag får det inte att gå ihop när dom försöker slå av dej, men sedan inte ens gör ett försök med bilen eller skicka in förstärkning för att få fast dej!

Det bästa vore ju nu om dessa käre poliser som var på denna plats kunde skriva av sej en eller 2rader så man får höra deras version och kanske kunna förstå sig på deras handlande..
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
steka skrev:
Magnus-Sthlm skrev:
Följande inträffade ca 00.30 natten mot söndag...

Jag kommer åkande på S:t Eriksgatan i riktning mot Kungsholmen och får rött vid infarten till Rörstrandsgatan. Jag står först i ledet och noterar att vår kära polis har stannat en bil i motsatt körriktning ca 70-80 meter längre fram. Eftersom jag inte är så tuff som flera andra här :) så struntade jag i att wheela iväg utan gasade i hyfsat moderat stil upp till ca 55-60. Ok att det låter lite när man gasar iväg men det är helt omöjligt att det på något sätt var "aggresivt" eller provocerande för polisen. Döm av min förvåning när 3 av poliserna stormar ut i gatan och försöker genskjuta mig från sidan. Inte ens med den bästa viljan hade jag kunnat stanna i tid och med tanke på deras reaktion på enbart min framfart var jag inte ett dugg sugen på att stanna heller. Nu händer då det som verkligen överraskade mig...när jag passerar polisen (och han kan då omöjligt veta att jag inte ska stanna för jag bromsar ändå instinktivt in) så slår han till mig över axeln. Det blir en rejäl smäll med tanke på min fart och hans slag så jag tappar taget med vänsta handen. Jag håller dock balasen och tar beslutet att inte stanna efter denna händelse då jag inte är sugen på att ligga på marken med handfängsel och garanterat bli anmäld för smitningsförsök. /

För att koppla till diskussion om användandet av PL 10 § och i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt:
Du skriver att du har 70-80 meter till poliserna då du startar, samt att du sedan håller en hastighet av 55-60 km/h. Din uppgivna hastighet torde innebära att du, mellan tummen och pekfingret, har en bromssträcka på 15-20 meter, sedan plussar vi på lite med reaktionstid så kanske 30 meter är realistiskt? Kan det finnas en möjlighet att poliserna har givit dig tecken att stanna men att du inte uppfattat detta? Du skriver: " Och han kan omöjligt veta att jag inte skall stanna för jag bromsar ändå instinktivt in" Innebär detta att du har börjat bromsa innan du får smällen, eller bromsar du precis i jämnhöjd med de utrusande poliserna?

Jag har ingen som helst aning om varför polisen ville stanna dig, men det kan vara allt från en fordonskontroll utan särskild anledning (vilket jag dock inte tror) till att gärningsmannen från ett nyss begånget rån flytt på en mc. Om det skulle vara liknande skäl som i det sista exemplet utvidgas möjligheten till att använda våld för att stoppa ett fordon betydligt, och PL 10 och våldsanvändingen från polisens sida måste bedömas som helt korrekt. Om det istället var en hojtjuv som satt på din hoj i samma situation och polisen hade stoppat föraren på samma sätt hade de flesta medlemmar på SH jublat.

Jag tycker givetvis att det är tråkigt det som hänt dig, men om du stannat hade du kunnat få både förklaring och förhoppningsvis även en ursäk´t på plats.

Tänk att det tog nästan en vecka innan den första matematikern kom med ett inlägg :) Jag är ledsen om mina uppskattningar inte adderar ihop till en godkänt matematisk formel men jag försäkrar att det inte fanns möjlighet att stanna. För att svara på dina frågor så är det mycket möjligt att dom har gett tecken då men då dom inte på traditionellt sätt stod stilla i min fil med handen i luften utan tjurrusade från sidan är det omöjligt för mig att svara på. Jag påbörjar min inbromsning strax innan jag får slaget när jag har sett att dom verkligen är på väg mot mig.
 

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Götlaborg
Hoj
Ras
Kurt skrev:
I ett tidigare inlägg i denna tråd citeras polislagen §10. I den kan man läsa att polisman har rätt att bruka ett visst mått av våld till exempel för att stoppa ett fordon. Läser du inte inläggen i tråden eller förstår du bara inte? Ett brott har inte begåtts!


Magnus-Sthlm skrev:
Följande inträffade ca 00.30 natten mot söndag...

Döm av min förvåning när 3 av poliserna stormar ut i gatan och försöker genskjuta mig från sidan. Inte ens med den bästa viljan hade jag kunnat stanna i tid

Patetiskt!
Läs om, läs rätt tack!
 

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Götlaborg
Hoj
Ras
*Foxen* skrev:
Tråkigt när sånt här händer!

Jag får det inte att gå ihop när dom försöker slå av dej, men sedan inte ens gör ett försök med bilen eller skicka in förstärkning för att få fast dej!


Gick nog upp för dem att dem begått tjänstefel i all sin iver ska du se...
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Stå på dig Magnus! Tycker det riktigt konstiga är som några påpekat är att de inte följde efter... hade de följt efter kan man anta att det då fanns nåt sorts larm efter liknande hoj/åkare. Men nu verkar det mest som att det va nån sorts " kolla, det kan va han/den... vi kollar... äsch han stannade inte, oj såg på reg.numret att det inte va han... skönt då behöver vi inte följa efter "!! Helt underlig sak faktiskt... Känns inte så skoj om Polisen kan ha ett sånt förfarande gällande misstankar om brott... skjut först å fråga sen, ooops jag sköt fel. (menar nu inte att polisen skjuter folk till höger och vänster, bara ett talessätt, för er som inte hajar! ) Nu är jag väl en av de som kanske anser att det hela är en liten sak... ingen kom till skada, men samtidigt måste man ändå ställa sig frågan vad hade skett om han gått ikull, skadat sig... tror inte att ett "förlåt jag tog fel" hade varit nog som ursäkt då. Nån sorts grundligare förundersökning måste vi väl kunna kräva än ett sånt antagande att det kan va han... tex.. vänta tills han åkt förbi, kolla reg-skylt. Kan funka. För om man inte kan kräva det så... tänk om antaganden av denna sort skulle vara tillåtet, Gissa om mr. GR skulle ha ett antal böter nerdimpandes i lådan varje dag, fortkörningar, smitningar mm. mm. jag menar de behöver juh bara anta att det va nån med svart hoj och skinnställ, och då måste det juh vara han!
Att kolla efter nogrannare måste ju på nåt sätt vara till gagn för poliserna själva oxå inbillar jag mig.

Sen, en sak som jag hela tiden frågat mig själv, hur hade ni själva reagerat. Det är lätt att kommentera vad andra upplevt... men det verkar mest som att vissa här är mer sugna på att kommentera och diskutera än de är på att tänka efter hur de själva verkligen skulle reagerat om de utsattes för samma sak? bara en fundering! jag vet själv vad jag skulle gjort!

Hur skulle ni gjort Chrolo, Kurt mfl... nyfiken.
Hade ni stannat, tyckt att det e helt ok att Polisen gjort fel antagande och klappat han på axeln och förlåtit honom? Jag menar alla kan göra fel.
Sen om ni åkt omkull? Rent hypotetiskt hur skulle ni gjort då? Ni har rent samvete och är fortfarande oskyldiga.
Är bara nyfiken, välj själva om ni vill svara eller ej!

Och jag vill avsluta med att säga att Jag tycker att Polisen oftast gör ett bra jobb. Har inga direkt dåliga erfarenheter av poliser. Men som i alla andra grupper av månniskor så finns det alltid de som är bra eller mindre bra på vad de gör... inge konstigt i det.. Sen om det skall accepteras eller ej gällande just poliser.. nja
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Magnus-Sthlm skrev:
Är det att dra ett löjets skimmer över sig att diskutera en sak som åtminstone jag tycker är otroligt intressant även om man ser förbi den enskilda händelsen och sätter det i ett större perspektiv????

Nej, men att skriva
Magnus-Sthlm skrev:
Grattis alla poliser...det är bara att hålla sig lite lagom småkriminell så slipper man repressalier från kamraterna på Åklagarmyndigheten. Toppen...verkligen :tummenupp
efter att ha dragit en massa ogrundade slutsatser ur en nedlagd förundersökning är att göra det.

Angående det lagliga: Polismännen på plats ville ha stopp på ditt fordon, så mycket kan vi nog härleda ur din berättelse. Anledningen till detta är okänd även om några hållbara teorier har dragits upp i den här tråden. Då du inte stannar brukar en av polismännen "ett visst mått av våld" vilket inte får någon annan effekt än att du tappar styret för ett ögonblick. I polislagen kan man läsa att våld i samband med stoppande av fordon är tillåtet då det kan anses berättigat. Åklagarens uppgift blir då att tolka huruvida det utdelade våldet var i proportion till, och var berättigat i just den här situationen. Eftersom utredningen lades ned så ansågs det inte att våldet var obefogat under de förutsättningar som du målade upp i din anmälan. Jag ser inget konstigt i det. Som sagt, nästa gång är det Adnan_Gangster på en stulen Aprilia som inte stannar vid en kontroll.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Ravetrancer skrev:
du e som en Valmers, fast från skåne!
Som en liten mygga irriterande är du, men svisch så kommer handflatan att mosa dig en dag :)

App app app! Jag är från Stockholm, men nedflyttad till Skåne! Annars är det nog som du skriver! :tummenupp
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Kurt skrev:
Jag erkänner mig intellektuellt underlägsen dig, för jag har inte en aning om vad du menar med ditt inlägg. Kan du utveckla?

Vilken del i "Inte ens med den bästa viljan hade jag kunnat stanna i tid " förstod du inte? Ska vi korta ner meningen lite åt dig?
Har du en poliskalender med manliga poliser i hemma, som du sitter och trånar på eller? Du är bra patetisk!
 
Last edited:

Martin_08

Vad fan är Zatzy?
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha R6
Ravetrancer skrev:
CHROLO: Trodde fan du hade nåt vett, men efter att ha läst dina inlägg i denna tråd så har jag bara en sak att säga dig.......när jag ser dig på din BMW så skall jag putta dig av den och säga att jag var tvungen att fråga dig nåt, funkar väl ganska bra va plit?
Här är från mig: :finger :finger :finger :finger :finger


Ps. efter att vart lugn på SH och bara läst en massa så kom det till att denne herre reta upp mig såpass mycket att han behövde mina trevliga ord.

Du kan ju inte kalla en polis för plit... plit är t.ex. arrestvakter, fångvaktare, vårdare osv.

Vad man kan kalla dig är ju öppet för diskussion, men för att återknyta till mitt förra inlägg i den här tråden så använder jag bara en smiley: :clown
Oj, det fanns ju en till! Grattis! :1pajas
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
-PLM- skrev:
"Inte ens med den bästa viljan hade jag kunnat stanna i tid "

Den riktigt intressanta frågan är: Framgick det för polismannen som försökte stoppa honom? Det är nämligen det som åklagaren får ta ställning till när han skall bedöma om våldet var berättigat eller inte.

Du verkar tuff tycker jag! En riktig killer!
 

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Götlaborg
Hoj
Ras
Kurt skrev:
Jag erkänner mig intellektuellt underlägsen dig, för jag har inte en aning om vad du menar med ditt inlägg. Kan du utveckla?



Vissa tycker det är berättigat att helt plötsligt springa ut mitt i vägen och försöka stoppa ett fordon när det inte finns den minsta rimliga chans att hinna bromsa och dessutom bruka våld när det inte går vägen.
Då blir det plötsligt "tjänstefel" vilket nog gick upp för honom efteråt.

Om vi säger att polismannen nu så gärna ville ha tag i han.
Varför körde dem inte efter?
Begärt ngn form av förstärkning?

Japp...patetsikt av dig att du inte kan se det uppenbara i situationen!!
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
-PLM- skrev:
Vilken del i "Inte ens med den bästa viljan hade jag kunnat stanna i tid " förstod du inte? Ska vi korta ner meningen lite åt dig?
Om man inte kan stanna "i tid" innebär det väl inte att man inte kan stanna alls? Om en polis vill att jag stannar gör jag det oavsett om det är på en gång eller efter 25 meter. Vi lever väl inte i en bananrepublik där man är rädd för att "försvinna"?
 

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Götlaborg
Hoj
Ras
Neutral skrev:
Om man inte kan stanna "i tid" innebär det väl inte att man inte kan stanna alls? Om en polis vill att jag stannar gör jag det oavsett om det är på en gång eller efter 25 meter. Vi lever väl inte i en bananrepublik där man är rädd för att "försvinna"?

Springer man ut o slår till en förbi passerande motorcyklist hade de flesta inte stannat självmant.
Vem vet vad som rör sig i huvudet på polismannen?
Total sinneförvirring vilket förklarar att dem inte satta av efter eller kallade på patrull.

Simple as that!
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Han borde ha stannat så hade vi sluppit den här diskussionen. På många låter det som att han blev skjuten till döds och sen mördad igen och att rättvisa nu måste skipas och huvuden ska rulla. Tycker själv att det inte lät så fruktansvärt allvarligt. Jag fattar heller inte varför han inte stannade när polisen uppenbarligen ville prata med honom.

För 2-3 år sen spärrade polisen plötsligt av in/utfarten vid Brostugan och det blev ett jäkla liv. En franssnubbe på kanske 45 år började direkt klaga på att polisen bara jävlas osv. Dan efter kunde man läsa att en kille hotat en annan med vapen på vid/i stugan. Det kan ju ha varit nåt liknande.
 

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Götlaborg
Hoj
Ras
Nicke skrev:
På många låter det som att han blev skjuten till döds och sen mördad igen och att rättvisa nu måste skipas och huvuden ska rulla.

Inte alls!
Men en polisanmälen.

Edit: Som inte kastas i papperskorgen.
 
Last edited:

DC-Shoes

Hhhhmmmmmm
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Sweden
Hoj
Gult skit som bara går sönder!
fezt skrev:
Ja men en polis kan ju inte springa å slå :fatta! på alla hojåkare som liknar ngn annan typ ghostrider. Så, de e ju inte försvarbart bara för att han likna ngn annan.. :)


Ghost Rider eller inte, dom skall ICKE slåss.. :3freak
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top