Stoner slutar efter säsongen!

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Hoppas att Rossi får komma tillbaka till Honda! Kunde vara kul att se om det går bättre på en annan hoj, för nu är det inget roligt att se...
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Då hoppas jag bara att han vinner i år, så att han verkligen slutar på topp.
Synd att han väljer att lägga ner...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Han gör som Troy Bayliss... slutar på topp när han inte längre känner utmaningar. Han kör ju skiten ur alla, typ.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Personligen tror jag han är livrädd för att inte vara no 1...

Varför skulle man göra ett sånt announcement efter tredje rejset in i säsongen då? Vad som helst kan fortfarande hända, även om man kan tänka sig att han tar det i slutändan.

En av mina allra största idoler, skittråkigt. Trodde kanske han skulle köra en eller två säsonger till, men han säger ju som det är, det är inte kul längre. Jag håller med honom, det är massor med begränsningar och allting rör sig baklänges. Är detta början på slutet?

Stoner till V8 Supercars??

It's something I'll definitely be interested to do in the future,” said Stoner of Australia's top national championship. “Whether I'll be fast enough or not is another thing. That will not be in the very immediate future. There are many things I'd like to do with my life.

http://www.crash.net/motogp/news/17...tm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rss

Här snackar han ännu mer:

"The direction I see it heading and the fact that in 2009 I really realised what is important. It's family. Happiness. Money isn't everything."

http://www.crash.net/motogp/news/17...tm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rss
 
Last edited:

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Sag pa sporten nu ikvall. Det verkar som att dom tror att han ska till V8 har nere iaf....
Men personligen haller jag med dom flesta andra, sjukt trakigt att han lagger av.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Här kan man läsa vad Casey sa efter presskonferensen när det hölls en Q&A:
http://www.motomatters.com/interview/2012/05/17/casey_stoner_explains_his_decision_to_re.html

Tycker det är svårt att få en korrekt bild av varför han slutar och det lär nog dröja några år innan vi får veta sanningen i hans bästsäljande memoarer. Men att han inte gillar utvecklingen i MotoGP är rätt tydligt och jag tolkar det som att han helst hade sett enbart prototyper (fabriks- och satellithojar) på startplattan. Precis som han säger är det skam på torra land att en kille som RdP ska harva runt på en CRT-hoj.

Innan trodde jag att Stoner struntade i det som skrevs om honom men här träder en för mig ny bild fram där han verkar vara en person som bryr sig väldigt mycket om vad andra tycker. Att han inte kan låta bli att ta upp den kritik han fått för de dåliga åren på Ducatin (det var som bekant inte alltid klackarna i taket även om en del fanboys hävdar det i tid och otid), laktosintoleransen osv tycker jag är ett tydligt tecken på detta. Jämför gärna med Rossi som allmänt beskrivits som slut men ändå kämpar på, vill köra ett par år till och glatt vinkar till kameran dag ut och dag in, oavsett vad media och fansen tycker.

Det är också lite intressant att han klagar på att media gnäller när han själv anses vara en av de gnälligaste och sällan drar sig för att kritisera GP-cirkusen.

Tyvärr så tror jag att Stoner kommer att falla i glömska ganska snabbt och inte nämnas ihop med de stora förarna i framtiden, ungefär som Spencer. Hade han bitit ihop, inte framstått som så gnällig och tagit 2-3 titlar till hade det varit en annan femma.

Hur som helst hade jag gärna sett honom stanna minst 4-5 år till :(

@Sege: Ja, Lorenzo till Honda och Rossi till Yamaha känns troligare men man ska aldrig säga aldrig. Skriver Lorenzo på för Yamaha är ju Rossi den vassaste Honda kan skriva kontrakt med när det gäller både det sportsliga och reklambiten.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Här kan man läsa vad Casey sa efter presskonferensen när det hölls en Q&A:
http://www.motomatters.com/interview/2012/05/17/casey_stoner_explains_his_decision_to_re.html

Tycker det är svårt att få en korrekt bild av varför han slutar och det lär nog dröja några år innan vi får veta sanningen i hans bästsäljande memoarer. Men att han inte gillar utvecklingen i MotoGP är rätt tydligt och jag tolkar det som att han helst hade sett enbart prototyper (fabriks- och satellithojar) på startplattan. Precis som han säger är det skam på torra land att en kille som RdP ska harva runt på en CRT-hoj.

Innan trodde jag att Stoner struntade i det som skrevs om honom men här träder en för mig ny bild fram där han verkar vara en person som bryr sig väldigt mycket om vad andra tycker. Att han inte kan låta bli att ta upp den kritik han fått för de dåliga åren på Ducatin (det var som bekant inte alltid klackarna i taket även om en del fanboys hävdar det i tid och otid), laktosintoleransen osv tycker jag är ett tydligt tecken på detta. Jämför gärna med Rossi som allmänt beskrivits som slut men ändå kämpar på, vill köra ett par år till och glatt vinkar till kameran dag ut och dag in, oavsett vad media och fansen tycker.

Det är också lite intressant att han klagar på att media gnäller när han själv anses vara en av de gnälligaste och sällan drar sig för att kritisera GP-cirkusen.

Tyvärr så tror jag att Stoner kommer att falla i glömska ganska snabbt och inte nämnas ihop med de stora förarna i framtiden, ungefär som Spencer. Hade han bitit ihop, inte framstått som så gnällig och tagit 2-3 titlar till hade det varit en annan femma.

Hur som helst hade jag gärna sett honom stanna minst 4-5 år till :(

@Sege: Ja, Lorenzo till Honda och Rossi till Yamaha känns troligare men man ska aldrig säga aldrig. Skriver Lorenzo på för Yamaha är ju Rossi den vassaste Honda kan skriva kontrakt med när det gäller både det sportsliga och reklambiten.

Verkar inte så konstigt efter att ägnat sig åt GP racing under ett decennium. Riskerna i kombination med en massmedial stress att aldrig få vara i fred.
Kanske en nolla till på bankkontot inte väger upp.
Fast jag tror frun har ställt ultimatum :hihi

Casey Stoner kommer betraktas som en av de största i modern tid som verkligen kämpat sig fram med klart sämre förutsättningar än många andra.
Det hade garanterat blivit fler titlar om han hade skippat Ducati tidigare.

För övrigt tror jag Spies kommer lämna plats åt Crutshlow och Rossi tar en Repsol styrning.
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
För er intresserade så skriver david emmet som vanligt en helt lysande text i ämnet. Finns på denna adressen http://www.motomatters.com/analysis/2012/05/18/2012_le_mans_motogp_thursday_round_up_on.htm

En sak jag tycker var speciellt pricksäkert skrivet var detta:
A crasher. Mentally weak. Not a serious racer. The man who only won the 2007 title because he had the best bike. And a rider who relied solely on traction control to be fast. That was Casey Stoner's reputation at the end of 2010.

Valencia, November 2010. Casey Stoner steps onto the Honda and devastates the field on his very first time out on the bike, with only Jorge Lorenzo capable of matching his times. Meanwhile, Valentino Rossi, the man who was believed to have single-handedly transformed the Yamaha from a basket case to championship winner, who had reaffirmed the belief that the rider is far more important than the bike, stepped onto the bike that Stoner had left behind and was nowhere. An embarrassment; 15th position, 1.749 seconds off the pace.

At last, Stoner's reputation could be placed in some perspective. Rossi - a rider renowned for not crashing - became a regular visitor to the gravel trap. The reputation of being a crasher seemed to belong more to the bike than to Stoner. Ducati went nowhere with Rossi aboard, with the Italian himself conceding that the only way to go fast on the bike was to sail right at the limit of the machine, saving crashes several times a lap, on every lap. He was asked the same question over and over again, and he gave the same answer every time: "Casey rode this bike in a very special way. I cannot ride it like this."

Senare i texten skriver han lite förenklat förklarat att den största anledningen att vissa har svårt för honom är att han helt enkelt visat gång på gång att han är snabbare än rossi. Så jäkla klockrent och rätt uppenbart faktiskt när man tänker på det.....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Trist för sporten men har full förståelse för det. För mig är Stoner mer förare än de andra i fältet, han kan köra som ingen annan. Stort!
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tur för Lorenso till nästa år, då kan han bli världsmästare då, ungefär som när Rossi var skadad.
MotoGp kommer att dö om de ska bygga klassen på några enstaka förare, in med lite nytt blod i fabriksteamen, några personligheter som man slipper tjurskallar som Lorenso och Spies.
Toppgubbarna blir ju knappt glada fast de kommer på pallen.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Slutar på top - vilket svammel..........

Han slutar för att han som alla andra toffelhjältar får order hemifrån från sin särrringen att "köra motorcykel ju faktiskt är farligt" :fakta
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Bradl kommer aldrig förgylla något, han är en okej straxefter-podiet förare men ingen glädje att titta på när han kör runt. Det är en något sämre Pedrosa, gör någon manöver ibland men oftast åks det bara runt runt runt. Skittrist.

Stoner har uppenbarligen tagit illa vid sig känns det som när man lyssnar på hela presskonferensen. Rossi har spelat mind games mot honom länge och tillslut bet det? :D Hade varit en okej teori om Rossi inte hade tävlat om att komma topp tio nuförtiden faktiskt men nu, njah, inte så mest kanske.

Stoner har dock helt klart gått upp pinnhål i aktning, inget snack om saken. Han är snabbare än Rossi i rena varvtider men klart sämre psyke vilket dock kan förklara i att Duccen verkar kunna bryta ner vem som helst totalt. Hade varit intressant att få spola tillbaka tiden och sätta Stoner på en HRC Repsol Honda direkt efter LRC istället för Ducati. Hur hade det gått? Total dominans eller pannkaka? Tänk efter nu, total succé är faktiskt inte alls given.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Tur för Lorenso till nästa år, då kan han bli världsmästare då, ungefär som när Rossi var skadad.
MotoGp kommer att dö om de ska bygga klassen på några enstaka förare, in med lite nytt blod i fabriksteamen, några personligheter som man slipper tjurskallar som Lorenso och Spies.
Toppgubbarna blir ju knappt glada fast de kommer på pallen.

Fast handlar det inte om racing? Jag ser hellre tio tjurskallar som inte pratar med pressen men som är demonbesatta på banan än tio mediatränade smilfinkar som alla vet inte riktigt är de bästa förarna. Personligheter syns inte med hjälmen på.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jorå, det handlar om racing. Det som gör Stoner lite unik är att han gått sin egen väg och agerat tjurskalle men samtidigt, i sina uttalanden angående sitt beslut, relativt tydligt efterlyser kärlek och uppskattning från press, entusiaster och publik. Lite ambivalent kanske?

Nåja, killen är talangfull och kan bevisligen köra fort på nästan vad som helst, det kan ingen ta ifrån honom. Men om det räckt ändå fram till de största inom sporten får vi aldrig veta, även uthållighet och racecraft över tid är en viktig parameter i den exklusiva klubben. Samtidigt kommer ett gäng nya förare där bl à Marquez med stor sannolikhet kommer att spela en roll inom några år.

Det svåra är vilken inriktning sporten ska ta. Hur länge får och orkar Ducati hålla på när resultaten uteblir? Ren prototypracing mellan bara Yamaha och Honda, hur intressant blir det? Gamla tiders startfält är nog en illusion, frågan är hur man får till tätare racing på mer jämbördigt material utan att falla in i produktionsmaskiner...?

Det är inga lätta eller givna beslut de styrande har att fatta.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Bradl kommer aldrig förgylla något, han är en okej straxefter-podiet förare men ingen glädje att titta på när han kör runt. Det är en något sämre Pedrosa, gör någon manöver ibland men oftast åks det bara runt runt runt. Skittrist.

Stoner har uppenbarligen tagit illa vid sig känns det som när man lyssnar på hela presskonferensen. Rossi har spelat mind games mot honom länge och tillslut bet det? :D Hade varit en okej teori om Rossi inte hade tävlat om att komma topp tio nuförtiden faktiskt men nu, njah, inte så mest kanske.

Stoner har dock helt klart gått upp pinnhål i aktning, inget snack om saken. Han är snabbare än Rossi i rena varvtider men klart sämre psyke vilket dock kan förklara i att Duccen verkar kunna bryta ner vem som helst totalt. Hade varit intressant att få spola tillbaka tiden och sätta Stoner på en HRC Repsol Honda direkt efter LRC istället för Ducati. Hur hade det gått? Total dominans eller pannkaka? Tänk efter nu, total succé är faktiskt inte alls given.

När Stoner kom till MotoGP så satt han defacto på en Honda, inte en fabrikare, men dock en honda, och slängde sig i gruset gjorde han var och varannat race.

De flesta som hoppar upp till MotoGP behöver en eller två säsonger för att anpassa sig, så har det varit sen jag började följa MotoGP på tidigt -90tal, vem fler än jag minns inte NORIFUMI ABE som wildcard förivra sig i debuten på Suzuka -94.
Valentio Rossi hade det inte heller så lätt att anpassa sig till Hondas "screamer" 500cc första säsongen.

/KentW
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Senare i texten skriver han lite förenklat förklarat att den största anledningen att vissa har svårt för honom är att han helt enkelt visat gång på gång att han är snabbare än rossi. Så jäkla klockrent och rätt uppenbart faktiskt när man tänker på det.....
Eller om man inte tänker så mycket...

De som har följt serien lite mer ingående har nog bildat sig en uppfattning om Stoner baserat på helt andra saker än vad han presterat resultatmässigt på banan.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top