Stoner slutar efter säsongen!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jorå, det handlar om racing. Det som gör Stoner lite unik är att han gått sin egen väg och agerat tjurskalle men samtidigt, i sina uttalanden angående sitt beslut, relativt tydligt efterlyser kärlek och uppskattning från press, entusiaster och publik. Lite ambivalent kanske?

Tänk dig själv att hela tiden bli beskylld för att vinna på andras meriter. Hela tiden är det "den bästa hojen" som gör att han vunnit, inte hans egen förmåga. Att sedan, när man berättar sanningen om en hoj som inte funkar, bli beskylld i pressen för att vara en gnällspik under flera år - för hojen var så grymt överlägsen 2007 att den kan ju inte vara så dålig nu, det måste vara föraren det är fel på - så kanske man tröttnar lite. För när Rossi "gnäller" på Ducatin är det ingen som kallar honom för gnällspik och när Rossi inte kan hantera Ducatin är det hojen det är fel på.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tänk dig själv att...
Eller så går man ut och vinner och skiter i vad som skrivs och tycks om en. Stoners akilleshäl har hela tiden varit att han inte kunnat ta kritik, befogad eller ej, utan istället har framstått som en tjurig snorunge. Med lite mediaträning borde han ha fått lära sig att det är svårt att vinna mot media och fans och att det kräver lite annat än självömkan.

Sanningen är ju att Ducatin blev sämre och sämre för varje år efter 2007 men det få visste, om jag förstått Stoner rätt, var att Ducati inte lyssnade på honom och gjorde de ändringar han ville. I det läget kunde han ju ha förklarat ingående vad problemet var med hojen och att han var tvungen att pressa den så hårt att det ibland gick åt h-vete. Ett par långa intervjuer där hade gjort Stoners rykte gott, tror jag.
 
Last edited:

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Tur för Lorenso till nästa år, då kan han bli världsmästare då, ungefär som när Rossi var skadad.
MotoGp kommer att dö om de ska bygga klassen på några enstaka förare, in med lite nytt blod i fabriksteamen, några personligheter som man slipper tjurskallar som Lorenso och Spies.
Toppgubbarna blir ju knappt glada fast de kommer på pallen.

Mycket möjligt, men även att få in de saknade tillverkarna. Kawa och Sukka, var är ni?
Kan iofs vara ett genidrag att inte vara inblandad i cirkusen just nu och att dom återvänder med större muskler (läs pengar) och chockar med fina maskiner.
Kommer BMW snart kanske? Även om stora delar av deras gamla F1-budget gått till satsningen i DTM bör det väl finnas lite skrammel över i kassan till lite MGP? Dom har ju en marknad att vinna.
Bradl och Neukirchner på BMW?

Finns det någon bra lösning på att få fältet jämnare?
Det har tagit F1 och "Börni Äckelsten" ca 5 år att få sitt fält så jämnt som det är nu. 5 tävlingar, 5 olika förare att vinna på 5 olika märken.
DRS och KERS är väl uteslutet pga en massa anledningar. Men vad kan man mer göra? Vill ens DORNA att fältet ska jämnas ut?
 

MC Doktorn

Guest
Bradl kommer aldrig förgylla något, han är en okej straxefter-podiet förare men ingen glädje att titta på när han kör runt. Det är en något sämre Pedrosa, gör någon manöver ibland men oftast åks det bara runt runt runt. Skittrist.

Stoner har uppenbarligen tagit illa vid sig känns det som när man lyssnar på hela presskonferensen. Rossi har spelat mind games mot honom länge och tillslut bet det? :D Hade varit en okej teori om Rossi inte hade tävlat om att komma topp tio nuförtiden faktiskt men nu, njah, inte så mest kanske.

Stoner har dock helt klart gått upp pinnhål i aktning, inget snack om saken. Han är snabbare än Rossi i rena varvtider men klart sämre psyke vilket dock kan förklara i att Duccen verkar kunna bryta ner vem som helst totalt. Hade varit intressant att få spola tillbaka tiden och sätta Stoner på en HRC Repsol Honda direkt efter LRC istället för Ducati. Hur hade det gått? Total dominans eller pannkaka? Tänk efter nu, total succé är faktiskt inte alls given.

Ja hur hade det gått om Stoner och Rossi hade fått samma förutsättningar, sannolikt hade vi sett det vi ser idag. Rossi hade blivit förnedrad :gråta

Tur för Lorenso till nästa år, då kan han bli världsmästare då, ungefär som när Rossi var skadad.
MotoGp kommer att dö om de ska bygga klassen på några enstaka förare, in med lite nytt blod i fabriksteamen, några personligheter som man slipper tjurskallar som Lorenso och Spies.
Toppgubbarna blir ju knappt glada fast de kommer på pallen.

Utvecklingen med CRT i klassen är kanske döds stöten. Verkligheten är nog att mediokra förare med pengar Kommer skaffa prototyper och de ännu mediokrare kommer sitta på CRT material som sannolikt inte är bättre än WSBK totalt sett.
Ett fåtal kommer i framtiden göra upp om titlarna. Men så här har det alltid sett ut med några få undantag, så varför är det så överraskande?

För er intresserade så skriver david emmet som vanligt en helt lysande text i ämnet. Finns på denna adressen http://www.motomatters.com/analysis/2012/05/18/2012_le_mans_motogp_thursday_round_up_on.htm

En sak jag tycker var speciellt pricksäkert skrivet var detta:
A crasher. Mentally weak. Not a serious racer. The man who only won the 2007 title because he had the best bike. And a rider who relied solely on traction control to be fast. That was Casey Stoner's reputation at the end of 2010.

Valencia, November 2010. Casey Stoner steps onto the Honda and devastates the field on his very first time out on the bike, with only Jorge Lorenzo capable of matching his times. Meanwhile, Valentino Rossi, the man who was believed to have single-handedly transformed the Yamaha from a basket case to championship winner, who had reaffirmed the belief that the rider is far more important than the bike, stepped onto the bike that Stoner had left behind and was nowhere. An embarrassment; 15th position, 1.749 seconds off the pace.

At last, Stoner's reputation could be placed in some perspective. Rossi - a rider renowned for not crashing - became a regular visitor to the gravel trap. The reputation of being a crasher seemed to belong more to the bike than to Stoner. Ducati went nowhere with Rossi aboard, with the Italian himself conceding that the only way to go fast on the bike was to sail right at the limit of the machine, saving crashes several times a lap, on every lap. He was asked the same question over and over again, and he gave the same answer every time: "Casey rode this bike in a very special way. I cannot ride it like this."

Senare i texten skriver han lite förenklat förklarat att den största anledningen att vissa har svårt för honom är att han helt enkelt visat gång på gång att han är snabbare än rossi. Så jäkla klockrent och rätt uppenbart faktiskt när man tänker på det.....

Det verkar vara oerhört känsligt att avslöja Rossi, lite som att avslöja en korrumperad värld då man inte erbjuds fördelar är man plötsligt en medioker person i detta sammanhang.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Ja hur hade det gått om Stoner och Rossi hade fått samma förutsättningar, sannolikt hade vi sett det vi ser idag. Rossi hade blivit förnedrad :gråta
Det verkar vara oerhört känsligt att avslöja Rossi, lite som att avslöja en korrumperad värld då man inte erbjuds fördelar är man plötsligt en medioker person i detta sammanhang.

Ge dig någon gång, ditt trollande är verkligen jobbigt. Vad har du egentligen emot Rossi?
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Eller om man inte tänker så mycket...

De som har följt serien lite mer ingående har nog bildat sig en uppfattning om Stoner baserat på helt andra saker än vad han presterat resultatmässigt på banan.
Men borde det inte vara det som räknas? Jag tycker det är helt otroligt att man kan fästa så mycket fokus och bli så irriterad på den snabbaste killen i världen, bara för att han inte råkar vara som Rossi. Jag förstår ärligt talat inte varför så mycket fokus läggs på fel saker.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag lägger ingen egen värdering i det jag skriver, konstaterar mer på ett filosofiskt plan att det kanske ligger en motsägelse mellan att å ena sidan vara så ärlig/uppriktig/butter (välj det som önskas) i sin mediala framtoning, å andra sidan så känslig eller rent av bitter i sin reaktion på medias och publikens åsikter?

De flesta kan nog idag erkänna hans skicklighet som förare. Visst hade han måhända fördel av effekt 2007, men hans prestationer de följande åren visavi andra (och även senare) Ducce-förare och prestationerna efter återkomsten på Honda bevisar hans talang och förmåga.Det finns statistik som indikerar att han totalt sett kanske presterat bäst i fältet de senaste åren.

Rossi är, med samma måttstock, en av de verkligt stora eller kanske till och med den störste. Men som sagt - tidigare meriter hjälper inte mycket när Du väntar på att lamporna för nästa race ska slockna.

Så - det är inte svårt att förstå hur Stoner tänker. Men att han, om omvärldens uppfattning är så viktig för honom, inte gjort mer för att blidka densamma är lite svårare att smälta...:)

Tänk dig själv att hela tiden bli beskylld för att vinna på andras meriter. Hela tiden är det "den bästa hojen" som gör att han vunnit, inte hans egen förmåga...

...För när Rossi "gnäller" på Ducatin är det ingen som kallar honom för gnällspik och när Rossi inte kan hantera Ducatin är det hojen det är fel på.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Ge dig någon gång, ditt trollande är verkligen jobbigt. Vad har du egentligen emot Rossi?

Ok du hade inget bättre svar.
Mitt svar var mer en replik På de nedvärderande åsikter kring Stoners besked att lämna GP cirkusen.

Jag förstår att det inte är lätt att konfronteras med olika åsikter men vi befinner oss på Sporthoj.com som är en diskussionssajt för motorcyklister och skall ej störas av dåligt / omoget uppträdande.

Är det svårt att acceptera mina åsikter ? :)
 

MC Doktorn

Guest
Det är ju för att torgför konspirationsteorier som sanningar som gör att man tröttnar lite. Mycket vilda spekulationer på lösa grunder och inte heller särskilt nyanserat. Tröttsamt.

Vilka teorier är konspiratoriska anser du ?

Jag tycker du spekulerar på lösa grunder med ett onyanserat sätt eftersom du kommer med påståenden tagna rakt ur luften.

Befinner man sig på ett diskussions forum måste man väl acceptera olika åsikter som inte bryter mot forum reglerna.
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ja hur hade det gått om Stoner och Rossi hade fått samma förutsättningar, sannolikt hade vi sett det vi ser idag. Rossi hade blivit förnedrad.

Utvecklingen med CRT i klassen är kanske döds stöten. Verkligheten är nog att mediokra förare med pengar Kommer skaffa prototyper och de ännu mediokrare kommer sitta på CRT material som sannolikt inte är bättre än WSBK totalt sett.
Ett fåtal kommer i framtiden göra upp om titlarna. Men så här har det alltid sett ut med några få undantag, så varför är det så överraskande?

Det verkar vara oerhört känsligt att avslöja Rossi, lite som att avslöja en korrumperad värld då man inte erbjuds fördelar är man plötsligt en medioker person i detta sammanhang.

Spekulationer om Rossi får smisk av Stoner är lite värdelöst att komma med nu när vi aldrig kommer att få svaret, Rossi är historisk med sina resultat och det går ju knappast att ändra på.
Vad ska avslöjas om Rossi?

Teamen stänger in sig i sina depåboxar det är inte bra för sport, om det är det det handlar om, jag tycker det ser så löjligt ut när mediafolk står bakom depåboxarna för att få en glimt av stjärnorna.
I Anderstorp på 80-talet stog Barry Sheene och Randy Mamola i korvkiosk kön i Anderstorp centrum, det är bra för sporten om du frågar mig.

Man kan var en kul prick och köra fort, tyvärr finns inte Sic 58 med längre.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Är det verkligen så enkelt att 'Rossi hade fått toksmisk' verkligen? LCR körde enligt Wikipedia Michelin 2008 så man kan ju anta att de faktiskt gjorde det 2006 också kanske. Han var inte särskilt överlägsen i 125/250 t.ex. Kan Ducati och Bridgestone ha utvecklat herr Stoner till den förare han är idag, som _bevisligen_ är sjukt snabb på att framföra hojar som inte beter sig som tänkt.

Om han hade stannat hos Honda i någon form, kanske hos Repsol, med Michelindäck och fortsatt tappa framhjul två år till, hur hade det påverkat humör och självförtroende? Är det så 'enkelt' verkligen? Jag är inte så tvärsäker.

Hursomhelst är det tråkigt att han slutar för då får vi inte se Adriana Stoners leende i TV-rutan mer och det kommer jag sakna!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men borde det inte vara det som räknas? Jag tycker det är helt otroligt att man kan fästa så mycket fokus och bli så irriterad på den snabbaste killen i världen, bara för att han inte råkar vara som Rossi. Jag förstår ärligt talat inte varför så mycket fokus läggs på fel saker.
Inlägget jag citerade handlade om varför folk har svårt för Stoner och det svarade jag på. Stoner har varit med sen 2006 i stora klassen så han har haft 7 säsonger på sig att bygga bilden av sig själv.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vilka teorier är konspiratoriska anser du ?

Jag tycker du spekulerar på lösa grunder med ett onyanserat sätt eftersom du kommer med påståenden tagna rakt ur luften.

Befinner man sig på ett diskussions forum måste man väl acceptera olika åsikter som inte bryter mot forum reglerna.
Räcker väl med att citera ditt förra inlägg.

Ja hur hade det gått om Stoner och Rossi hade fått samma förutsättningar, sannolikt hade vi sett det vi ser idag. Rossi hade blivit förnedrad :gråta

Det verkar vara oerhört känsligt att avslöja Rossi, lite som att avslöja en korrumperad värld då man inte erbjuds fördelar är man plötsligt en medioker person i detta sammanhang.
Rena spekulationer som baserar sig mer på att du gillar Stoner och ogillar Rossi samt lösa påståenden om att Rossi egentligen är medioker som förare och att korruption legat bakom hans nio VM-titlar.

Du får ha vilka åsikter du vill.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skurken skriver
Varför skulle man göra ett sånt announcement efter tredje rejset in i säsongen då?
För man inte gillar läget. Tex att MotoGP inte känns som racing utan som ekonomirally, det gäller få bensinen och däcken att räcka till mållinjen.
Stoner har kontrakt året ut och bryter inte kontraktet
men han säger ifrån direkt att det här är inte hans "cup of tea".
Och tänker sluta när året är över.
Och exakt varför han inte gillar MotoGP reglerna, kanske är han så jyst att han säger direkt till arrangörerna,
inte debatt via media.
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Låter som S&S är bästa kompis med Stoner och vet precis hur han känner och tycker.

Jag är en valle älskare och ska erkänna att som stoner kör sin honda är en stor fröjd att se. Han är en Awsome motogp åkare. Tycker det är en stor förlust för motogp och vi som kollar på det. Sen skiter jag i om han är tråkig i media osv. Det är en sån stil som han kör sin hoj på som intresserar mig att se motogp. Är inte mycket folk som nickar med alla.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top