Ber om ursäkt för ett långt brev men det är viktigt!
Inom SMC jobbar vi aktivt med dom här frågorna och jag har jobbat med mc-olyckor i många år, jag brukar hålla föredrag i ämnet och jobbar aktivt med detta och trots att jag funderar mycket så är det svårt med konkreta lösningar.
Olycksrisken sitter ju i regel mellan styret och sadeln och har ingenting med hojen att göra. Folk har kört ihjäl sej på hoj i snart 100 år och folk kommer att köra ihjäl sej så länge det finns förarstyrda fordon i trafik, det finns ingen vision i världen som ändrar detta.
Men en sak som vi kan vara överens om är att det handlar om bl a psykologi. Det handlar om olika val som människor gör och det handlar om känslor. Trafiken är komplex och är en ganska "hård" miljö att försöka leva i, speciellt på ett oskyddat fordon. Vi har en massa dödsolyckor som beror på yttre omständigheter, alkohol och droger, ofta i kombination med stulna/lånade motorcyklar. Vi har många olyckor som kunde undvikas om det inte slarvats med t ex vägunderhåll eller andra saker på vägen som är svåra att förutse. Många olyckor beror också på andra trafikanter, sjukdomar, slarv och liknande...den typen av olyckor är ju också svåra att påverka, åtminstone ur MC-kollektivets synvinkel.
Sen har vi då själva MC-kollektivet, vad kan vi göra själva? Tja, många olyckor beror på hastighet, även om många sporthojsåkare inte vill kännas vid det. Många olyckor som beror på misstag från andra trafikanter, bristande uppsyn och rena feltolkningar hade inte inträffat om hojåkaren inte hade kört så fort. Visst, det är bilistens fel men olyckan beror ju indirekt iallafall på hastighet, sen kan man säja vad man vill.
Färdighetsträning på t ex banåkningar är defintivt en ökande olycksrisk, det är ingenting man hittar på utan det finns mycket forskning som påvisar detta, det är också ganska logiskt om man bara vet lite grann om människans natur med risktagande som en viktig del, vi gillar att få en kick! En förare som blir bättre på att köra använder ofta färdigheterna till att köra med mindre marginal än innan, precis som med vinterdäcken. När vinterdäcken åker på så ökas farten istället för att använda den ökade marginalen för att få högre säkerhet, så funkar vi människor och har så gjort sedan vi klev ner ur träden.
Det finns bara ett sätt att minska olyckorna radikalt, och det är att påverka attityden till trafiken. Vi måste få bort "macho" tänk både inom mc-kollektivet och när vi kör bil. Att lära oss att ta det lugnt, släppa fram andra trafikanter och öka smidigheten. Det finns helt enkelt inte plats i den moderna trafiksituationen för "Jag skall fram, jag skall först, flytta på dej din idiot, varför kör han så sakta, nu jävlar blir det åka av..." och andra kommentarer som jag hört genom åren, så enkelt är det.
Det här tänket måste genomsyra allt och alla. Kvällstidningarna måste sluta med olycksrapporteringen på det sättet som görs idag. Vägverket, politiker och andra trafikinstanser måste tänka om från "Förbjud allt-läge" till en mer psykologisk/diplomatisk variant.
Politikerna måste också styra om polisen och ge dom verktyg och mandat för att göra saker som verkligen gör skillnad såsom en verklig jakt på alkohol/drogpåverkade trafikanter, minska fokus på hastighetsövervakningen, inte för att det inte behövs utan för att det retar upp människor och skapar en negativ attityd till trafiken.
Så länge åtgärder görs som av "vanligt" folk inte ses som berättigat så kommer det inte att åtlydas, så enkelt är det. Om samhällets styrande i första hand skulle satsa på problemen med alkohol, droger, rökning och andra saker som dödar mångdubbelt fler människor än trafiken så skulle nog opinionen för trafikrelaterade åtgärder få ett folkligt fäste.
Jämför med att det tidigare var förbjudet att gå mot röd gubbe, men det var så många som gjorde det iallafall så man var tvungen att ändra lagen så att det är fortfarande är förbjudet men att det är tillåtet att göra det under ansvar...
Lite fakta, jag tror att det är 2005:års siffror:
Gruppen 20-29 år äger 6% av MC-beståndet
Gruppen 20-29 år står för 40% av olyckorna
20% saknar hjälm, 90% av dom är påverkade
20% av olyckorna är alkoholrelaterade
20% dör under sitt första körkortsår
45% är singelolyckor
Singelolyckorna är till exempel i dom flesta fallen, "För hög fart in i sväng på 70-väg..." Kanske kan påverkas med banträning?
Varför höjer man t ex körkortsåldern för sporthoj till 24 år när snittåldern för MC-körkortet är 31?
Om man lägger hojnycklarna på ett svåråtkomligt ställe så blir det svårare att "testa och dra en repa" när det är fest, hjälper det kanske?
Om körkortsutbildningen kunde bli billigare och mer omfattande så skulle det förmodligen minska olyckorna rejält?
En obligatorisk SMC-kurs i körkortsutbildningen vet jag skulle göra stor nytta...
I "Tack för Kaffet", svensk humorserie från -91 så sammanfattade man lösningen ganska direkt tycker jag...
Krama varandra i trafiken!