Stoppa MC-döden och sänk premierna !

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
VTI kom just med en ny rapport angående detta, och även om det är tragiskt att fler dog förra året än året innan och antalet trafikdödade motorcyklister ökat, så är ökningen mindre 2002-2004 än ökningen av antalet motorcyklister.

Saxar litet från deras slutsatser ur sammanfattningen:

Våra huvudsakliga slutsatser är:
• Olycks- och skaderisken är störst för unga förare med begränsad erfarenhet. Risken är extra stor om de kör en motorcykel med hög motoreffekt i förhållande till dess vikt
• Olycks- och skaderisken är förhållandevis låg i de försäkringsklasser F3–F6 som har de längsta körsträckorna
Antalet dödade och svårt skadade motorcyklister har under perioden ökat långsammare än motorcykeltrafikens omfattning, dvs. att motorcykelåkandet har blivit något mindre riskfyllt.


Rapporten i sin helhet finns hos VTI: Skaderisker för motorcyklister

Någons påstod också i nån annan tråd här på SH att förare 30-40 år på sporthoj stod för de flesta olyckorna/dödsfallen, vilket VTI motsäger i sin rapport:

• 60 procent av dödade och skadade motorcykelförare i försäkringsklass F 7 är under 30 år
 

Tobbe-R1

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
I ett MC-hus
Hoj
R1
Inte för att det är ett populärt förslag men låt ingen börja med en plastraket. Låt gå 5 år med lättare hoj sen tung. Då räddar man säkert ngr liv.



Det låter mkt klokt:tummenupp eller att man tar mera hänsyn till antal skader man orsakta under sin tid med mc-körkort
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Vad är det för stolle som har hittat på nollvisionen egentligen???

Hur fan kan man uppnå noll döda i trafiken när det finns folk som kör på fyllan eller gamla som kör fast dom borde ha mist kortet för flera år sedan eller ungdomar som sladdar och kör som drullar bara för att det är kul...

Nä bättre mc utbildningar och mer koll på gamla människors lämplighet i trafiken, kanske satsa mer på poliser som gör blåskontroller istället för att jaga folk som kör 10km/h för fort, säkrare övergångställen, Rensa upp i korsningar med dålig sikt osv...

Sen så som någon nämnde innan att man måste ju kolla på statistiken av hur många hojar som körs gentemot folk som stryker med...

Det där med att inte låta folk börja med plastraketer hjälper nog inte mkt skulle jag tro... Är man utan omdöme så kör man ihjäl sig själv och andra med 125:a oxå fast då kanske inne i stan istället för med en busa på landsväg...

Den typen av förare som är "farligast" kommer köpa det värsta dom hittar å gasa järnet ändå medans en som köper en er6 även fast dom kanske har råd med en r1 tex kanske inte är ute efter "gasa järnet" lika mkt å klarar sig bättre...

Nä obligatorisk bankörning när man tar kortet skulle nog hjälpa åså kanske dom bygger fler banor oxå:)

Ska nollvisionen uppnås så måste dom ju låsa in oss hela bunten!!!
 
Last edited:
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Hayabusa -05
Om man läser all statistik dvs inte bara tittar på antalet dödade utan istället på döda och skadade och om man dessutom tar hänsyn till förhållandet med antalet fordon så får man en helt annan bild av utvecklingen.
Men det vill inte kvällstidningarna för det blir inte så fina rubriker då.
Men du som sitter i ledningen för en organisation som bla skall jobba för trafiksäkerhet borde ju kunna göra det och inte okritiskt köpa rubrikerna från kvällspressen. Dessutom borde du vara extra intresserad av att peka på hur många av olyckorna som beror på fylleriet och därför inte ens borde klassas som mc-olyckor.
Så sant, men trafiksäkerhetsmålen är satta i absoluta tal av riksdagen 1997 och inte i relation till andra faktorer. Det negativa utfallet för MC sektorn 2006 beror säkert på fler registreringar och avsevärt längre säsong men när Vägverket presenterar statistiken för oss andra som leder trafiksäkerhetsorganisationer så är det "kalla fakta" som serveras utan hänsyn till förklaringar. Rubrikerna från kvällspressen läser jag inte en gång, jag får uppgifterna direkt från ansvariga ledningar i Vägverket, Väg & Transportforsknigsinstitutet, polisen och försäkringsbolagen. Jag vet hur dessa resonerar, dödsfall och skador måste ner annar stundar ännu dyrare tider för MC. För bilisterna blir det på sikt alkolås, vad tror du "knuttarna" säger om ett sådant krav på MC?
Apropå statistik: 35% av de totala antalet trafikdödade relateras till alkohol & drogpåverkan. Jag har ej sett särredovisning för MC men skall ta reda på detta nu.

En sak som skulle vara intressant att veta i den statistiken är hur mycket ökningen har varit på antal Mc förare som aktivt kör mot året innan kontra hur många flera som omkommit ! Om det procentuellt är flera eller färre mot året innan :confused:
Mvh Peter Lundström
Det är säker fler som kört aktivt 2006 för det blev en lång säsong, jag såg "knuttar" i Sthlm´s trafiken året ut.
 
Last edited:

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Borde inte höjning av premie leda till att folk kör oförsäkrat?
Borde inte oförsäkrat då i sin tur leda till att folk inte stannar för polisen? Vilket då i sin tur borde leda till vårdslös köring. Vilket ofta är förknippat med just dödsolyckor...???
 
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Hayabusa -05
Vad är det för stolle som har hittat på nollvisionen egentligen???

Hur fan kan man uppnå noll döda i trafiken när det finns folk som kör på fyllan eller gamla som kör fast dom borde ha mist kortet för flera år sedan eller ungdomar som sladdar och kör som drullar bara för att det är kul...

Nä bättre mc utbildningar och mer koll på gamla människors lämplighet i trafiken, kanske satsa mer på poliser som gör blåskontroller istället för att jaga folk som kör 10km/h för fort, säkrare övergångställen, Rensa upp i korsningar med dålig sikt osv...

Sen så som någon nämnde innan att man måste ju kolla på statistiken av hur många hojar som körs gentemot folk som stryker med...

Det där med att inte låta folk börja med plastraketer hjälper nog inte mkt skulle jag tro... Är man utan omdöme så kör man ihjäl sig själv och andra med 125:a oxå fast då kanske inne i stan istället för med en busa på landsväg...

Den typen av förare som är "farligast" kommer köpa det värsta dom hittar å gasa järnet ändå medans en som köper en er6 även fast dom kanske har råd med en r1 tex kanske inte är ute efter "gasa järnet" lika mkt å klarar sig bättre...

Nä obligatorisk bankörning när man tar kortet skulle nog hjälpa åså kanske dom bygger fler banor oxå:)

Ska nollvisionen uppnås så måste dom ju låsa in oss hela bunten!!!
Nej då, vi behöver inte låsas in ! Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall brukar pekas ut som Nollvisionens fader. Faktum är att sen aktörerna på trafiksäkerhetsarenan började handla i dess anda så har antalet dödade i trafiken minskat med ett par hundra per år. Minskningen anses dock gå för långsamt. Polisen har ökat sina promilleblås till över 2 milj / år och allt fler påverkade förare håvas in. Upprensningen i trafikmiljöerna pågår för fullt. Sorry, när det gäller kamerorna så blir det fler än 700 innan årets slut !
Bankörning kan säkert hjälpa men jag träffar forskare som på fullt allvar hävdar att om förare blir bättre på att behärska högre farter på banor så kommer de att använda självförtroendet till högre fart på allmän väg och därmed höja risken i alla fall.
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Kanske sänka momsen på ryggskydd och hjälmar?
Nu vet jag ju inte alls hur många som stryker med pga för gammal hjälm
eller brist på ryggskydd. Men det skulle ju inte kosta staten mycket.
 
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Hayabusa -05
På 80-talet var det en (frivillig? försäkrings-?) gräns vid 100 hästar, kör på det vetja. Det finns ingen anledning att köra bågar med 150+ hästar och 300+ km/h på vägar. Förbjud Hayabusa.

(Vad visar den bifogade bilden? Har du krajjat?)
Nejdå, bilden är tagen på sniskan. Synd att förbjuda den, då måste jag ju byta !
 

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Ort
På Söder
Hoj
Monster
Jag undrar varför man pekar ut just mc åkare...att vi ska bära vår egen kostnad. När ska t ex tobaks och alkohol döden bära sin egen kostnad? Ett paket cigg borde väl kosta ca 1000:- och en flaska vi ungefär lika mycket... eller är jag helt ute och cyklar.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Så sant, men trafiksäkerhetsmålen är satta i absoluta tal av riksdagen 1997 och inte i relation till andra faktorer.
.....

Det jag tycker är mest synd är att man aldrig tar reda på olycksorsaken tillräckligt bra.

Jag har jobbat med flygsäkerhet i försvaret och jobbar nu delvis med säkerhet inom bilsportvärlden.

Det som är utmärkande för den flygsäkerhet vi uppnått inom försvaret är att vi lagt en hel del krut på att ta reda orsaken till olyckorna genom ett anmälningssystem för driftstörningar och förenklade utredningar av dessa.

Naturligtvis passar inte systemet rakt av men andemeningen att verkligen få reda på vilka faktorer som avgör om en olycka inträffar är den enskilt största orsaken till att vi faktiskt kan fokusera på att lösa "rätt" problem.

Den statistik som går att få fram från vägverket är tyvärr bara en liten del av den verkliga sanningen pga olika orsaker.

Toyotas fem "Varför" är en bra slogan som skulle kunna göra underverk för att få reda på sanningen istället för att, som jag upplever det, dra förhastade slutsatser för att det är enklare.

Mvh
Jocke
 
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Hayabusa -05
Borde inte höjning av premie leda till att folk kör oförsäkrat?
Borde inte oförsäkrat då i sin tur leda till att folk inte stannar för polisen? Vilket då i sin tur borde leda till vårdslös köring. Vilket ofta är förknippat med just dödsolyckor...???
Säkert stämmer det, och det har just varit en invändning mot premiehöjningen som min organisation sågade i remissvaret till departementet.

Det jag tycker är mest synd är att man aldrig tar reda på olycksorsaken tillräckligt bra.

Jag har jobbat med flygsäkerhet i försvaret och jobbar nu delvis med säkerhet inom bilsportvärlden.

Det som är utmärkande för den flygsäkerhet vi uppnått inom försvaret är att vi lagt en hel del krut på att ta reda orsaken till olyckorna genom ett anmälningssystem för driftstörningar och förenklade utredningar av dessa.

Naturligtvis passar inte systemet rakt av men andemeningen att verkligen få reda på vilka faktorer som avgör om en olycka inträffar är den enskilt största orsaken till att vi faktiskt kan fokusera på att lösa "rätt" problem.

Den statistik som går att få fram från vägverket är tyvärr bara en liten del av den verkliga sanningen pga olika orsaker.

Toyotas fem "Varför" är en bra slogan som skulle kunna göra underverk för att få reda på sanningen istället för att, som jag upplever det, dra förhastade slutsatser för att det är enklare.

Mvh
Jocke
Det går lite långsammare inom trafiksäkerheten än i flyget men faktum är att just ledningssystemen inom kvalitetssäkringsbegreppet håller på att vinna terräng även inom trafik på väg. En luftfartsinspektion har ju funnits länge men en Vägtrafikinspektion har endast funnits ett par år, men det var denna som fokuserade det du påpekar.
 
Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Nej då, vi behöver inte låsas in

Jo jag överdrev kanske lite men nog kan dom bättre än att höja premierna...

Jag menade bokstavligen NOLL döda... Önskar dom lycka till iaf...
Det lär dom behöva...

Klart som korvspad att bankörning är bra... Sen när blev erfarenhet dåligt???

Annars borde man ju bli en "farligare" förare ju längre man kört mc? För man kör ju lugnare första tiden när man är som mest osäker...
 
Last edited:
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Hayabusa -05
Jag undrar varför man pekar ut just mc åkare...att vi ska bära vår egen kostnad. När ska t ex tobaks och alkohol döden bära sin egen kostnad? Ett paket cigg borde väl kosta ca 1000:- och en flaska vi ungefär lika mycket... eller är jag helt ute och cyklar.
I sådana fall cyklar du åt rätt håll för åtskilliga har argumenterat som du gör, dessvärre utan framgång än så länge. Tidningen Expressen skrev en tänkvärd debattartikel på sin ledarsida om just detta förra året.
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Är det nån här inne som blev förvånad första gången han/hon satte sig på en sporthoj och vred på rullen?

Själv blev jag förvånad, även fast jag var förberedd på att det skulle vara stor skillnad från tidigare hojar.

Förslag:
Jag är helt säker på att olyckorna skulle minska om man förbjöd sporthojar. Det är det ingen som vill.
Säg så här då. Förbjud sporthojar för dom inte har tre års erfarenhet av att åka hoj. Det skulle absolut göra skillnad.

Förklaring:
Själv började på en FS1, fortsatte med en Virago535 (not gay), därefter BT1100 och nu har jag en SL Falco. Jag gick inte på sporthojen förr än jag hade kört mc i tre sommrar. Över 3000mil!
Nu har jag kört fyra somrar och ca 40000mil, varav 1000mil på sporttourern. Jag har inte varit inblandad i nån olycka. Varför? Ja, jag kan ju inte påstå att jag kör helt laglydigt, men jag har genom erfarenheter byggt upp ett bra säkerhetsmedvetande som gör att jag på ett annat sätt vet när det är dags att släppa gasen och lägga fingrarna på bromsen.

Alla hamnar i situationer som dom helst inte skulle velat hamna i.
Jävligt nära att lägga omkull pga grus. Jävligt nära diket. Rådjur kom från ingenstans. Bildrulle på min min väghalva. You name it!
Det viktiga är att samla på sig sådana erfarenheter, med positiv utgång! Det gör man genom att köra en hoj som man behärskar, köra utan att 90% av tiden ligga lite bortom det man egentligen klarar av. Väl med flera otäcka erfarenheter i bagaget kan man börja tänka på sporthoj.
Det är skitroligt med sporthoj, men det kräver erfarenhet!


Ett till förslag:
Ta körkortet av dom som inte ska ha det.
Min mamma till exempel.
Ok, förr var systemet inte så genomtänkt, alla som tog B-kort före 1968 (?) eller nåt fick A-kortet på köpet.
Nu har vi insett att det inte är samma sak att köra mc som att köra bil och man måste idag ta A-kortet separat. Det kräver tydligen viss kunskap att framföra mc.
Ta då för FN tillbaka dom A-kort som delats ut utan speciella prov. :huvet
Då säger pappa: Men jag vill ha mitt kvar, jag har kört hoj i 20 år!
Ja, men va bra, då fixar du en uppkörning lätt som en plätt. Nemas problemas.

Förklaring:
Ööö, nån som inte fattar eller nån som säger emot?

Återinför bonussystemet som EU stal! :tummenupp

Låt dom som glatt berättar om att dom vurpat två tre gånger och i helgen ska köpa en ny 1000cc betala för sig!
Jag vill inte betala för dom.

Jag vill inte heller betala för dom som funderar på att skaffa mc och frågar om en sån där r1 är bra eller om man ska ha en cbr istället.



Vad är problemet med ett bonussystem där man betalar mindre om man inte belastar systemet?
Vad är felet med ett bonussystem där dom som belastar systemet betalar mer?
 
Last edited:

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Måste erkänna att jag inte är så imponerad över de på denna sida som visar noll och ingen vilja att dra sitt strå till stacken för att minska trafikdöden. Jag vet att det finns många saker som jag tror att skulle minska döden, men jag vet att inte alla är populära. Hursom, välj vilka ni gillar mest:

- Lagstifta om ABS. Jag VET att många duktiga förare bromsar bättre med icke ABS, men jag är övertygad om att fler skulle överleva sammantaget. Att dessutom samtidigt ställa krav på tillverkarna att just ABS:n ska bli bättre...

- Inför alkolås även på mc. Fast även om detta är både meckigt och dyrt kommer det att rädda liv.

- Skapa incitament för mc-förare att gå fortbildningar (på bana?). Lägre premier, självrisker och kanske tom skippad fordonsskatt. Självklart ska dessa vara till självkostnadspris och inte hållas av vinsthungriga företag.

- Bygg banor i närheten av tätorter såsom Stockholm. Helt ärligt, finns det något bättre ställa att få "gasa av sig" på? Öppna Barkarby för betalande allmänhet en dag i veckan, vad som helst för att få bort "rejsandet" från gatorna

- Öka samarbetet med polisen. Bjud in mc-poliser till bandagar och erbjud folk rejsa mot dem eller nåt liknande, bara för att "bygga broar", kan nog vara bra för båda parter.

OCH SLUTA FÖR FAN GNÄLLA PÅ NOLLVISIONEN!!!!!!!!!!!!!
Jag tror ingen på allvar tror att ingen kommer att dö i trafiken. Men vafan, det är en vision, en dröm (i ett perfekt samhälle). Så om det inte sker, so what!? Det är inte nollvisionen det är fel på, det är politikernas tillvägagångssätt som suger... Om en person räddas av ovanstående förslag kan jag bara säga; vad fan väntar vi på. Visst, alla kommer inte att tycka det är bra, men frågan är om många klarar sig utan att göra stoppies (ABS), klarar av att flämta lite i ett munstycke (alkolås), och dessutom erbjuds (roliga) frivilliga utbildningar som minskar deras försäkringspremie, samtidigt som många får en bana närmare sig de kan leka av sig på, och dessutom träffa en och annan trevlig polis...
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Så sant, men trafiksäkerhetsmålen är satta i absoluta tal av riksdagen 1997 och inte i relation till andra faktorer. Det negativa utfallet för MC sektorn 2006 beror säkert på fler registreringar och avsevärt längre säsong men när Vägverket presenterar statistiken för oss andra som leder trafiksäkerhetsorganisationer så är det "kalla fakta" som serveras utan hänsyn till förklaringar. Rubrikerna från kvällspressen läser jag inte en gång, jag får uppgifterna direkt från ansvariga ledningar i Vägverket, Väg & Transportforsknigsinstitutet, polisen och försäkringsbolagen. Jag vet hur dessa resonerar, dödsfall och skador måste ner annar stundar ännu dyrare tider för MC. För bilisterna blir det på sikt alkolås, vad tror du "knuttarna" säger om ett sådant krav på MC?
Apropå statistik: 35% av de totala antalet trafikdödade relateras till alkohol & drogpåverkan. Jag har ej sett särredovisning för MC men skall ta reda på detta nu.

Det är säker fler som kört aktivt 2006 för det blev en lång säsong, jag såg "knuttar" i Sthlm´s trafiken året ut.

Det är ju just dessa "Kalla fakta" som man måste bemöta med förklaringar.
Det är ju vansinnigt att inte inse att det är fel att bara titta på dödade, hur stor roll spelar slumpen in om man dör eller blir allvarligt skadad. Dessutom blir ju själva antalet så litet att det är löjligt att göra statistik på.

Alkolås på Mc, varför då? Vore det inte bättre att sätta alkolås på människan själv? Vi hitar ju på allt möjligt dumt på fyllan, det är ju inte bara trafikolyckor som kräver offer. Är bilen och motorcykeln låst så åker vi väl båt, klättrar på väggar eller slåss på fotbollsläktaren.
Har du alkolås själv? I så fall varför? Jag antar att du är helnykterist eftersom du jobbar för MHF och då borde det inte behövas.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
hur många av dödsolyckorna hade fler fordon inblandade? tycker de börjar bli löjligt många förslag om förbud av plastraketer . den dan allt utom kromsänken o bmw blir förbjudet blir de nog många inklusive mig själv som slutar åka.då kan man lika gärna plocka kortet för alla över 65 med flaskbottnar till glasögon som kör som krattor.sist jag råkade ut för en sån slutade det med 12 mån sjukskrivning och kommentaren "vart kom du ifrån? " efter att ha kört mot stopplikt in på rv 45
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Bankörning kan säkert hjälpa men jag träffar forskare som på fullt allvar hävdar att om förare blir bättre på att behärska högre farter på banor så kommer de att använda självförtroendet till högre fart på allmän väg och därmed höja risken i alla fall.

Som instruktör på gotlandring och förare av sportmotorcyckel kan jag säga att i mitt fall innan jag börjad köra hoj på bana så var jag mycket mer riskbenägen än vad jag är idag. Jag tog chanser som jag aldrig skulle ta i dagsläget nu när jag vet hur en hoj uppför sig i extrema situationer. Min personliga uppfattningen av bankörning är att personer som har kört på en bana tar inte samma risk som en person som inte kört på bana pga att denna person vet hur mycket en hoj klarar av och som känns trygt för föraren samt vet RISKERNA med att framföra en motorcyckel i hög hastighet.

Därför tror jag att man kan minska dödstalet av motorcycklister med hjälp av att personer som ska ta mc körkört ska ha en obligatorisk bandag. Detta för att verkligen lära sig hur man framför en motorcyckel i pressade sittuationer så att de kan tillämpa kunskapen ute i trafiken så att förhoppningsvis färre dör bakom styret.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ber om ursäkt för ett långt brev men det är viktigt!

Inom SMC jobbar vi aktivt med dom här frågorna och jag har jobbat med mc-olyckor i många år, jag brukar hålla föredrag i ämnet och jobbar aktivt med detta och trots att jag funderar mycket så är det svårt med konkreta lösningar.
Olycksrisken sitter ju i regel mellan styret och sadeln och har ingenting med hojen att göra. Folk har kört ihjäl sej på hoj i snart 100 år och folk kommer att köra ihjäl sej så länge det finns förarstyrda fordon i trafik, det finns ingen vision i världen som ändrar detta.
Men en sak som vi kan vara överens om är att det handlar om bl a psykologi. Det handlar om olika val som människor gör och det handlar om känslor. Trafiken är komplex och är en ganska "hård" miljö att försöka leva i, speciellt på ett oskyddat fordon. Vi har en massa dödsolyckor som beror på yttre omständigheter, alkohol och droger, ofta i kombination med stulna/lånade motorcyklar. Vi har många olyckor som kunde undvikas om det inte slarvats med t ex vägunderhåll eller andra saker på vägen som är svåra att förutse. Många olyckor beror också på andra trafikanter, sjukdomar, slarv och liknande...den typen av olyckor är ju också svåra att påverka, åtminstone ur MC-kollektivets synvinkel.

Sen har vi då själva MC-kollektivet, vad kan vi göra själva? Tja, många olyckor beror på hastighet, även om många sporthojsåkare inte vill kännas vid det. Många olyckor som beror på misstag från andra trafikanter, bristande uppsyn och rena feltolkningar hade inte inträffat om hojåkaren inte hade kört så fort. Visst, det är bilistens fel men olyckan beror ju indirekt iallafall på hastighet, sen kan man säja vad man vill.

Färdighetsträning på t ex banåkningar är defintivt en ökande olycksrisk, det är ingenting man hittar på utan det finns mycket forskning som påvisar detta, det är också ganska logiskt om man bara vet lite grann om människans natur med risktagande som en viktig del, vi gillar att få en kick! En förare som blir bättre på att köra använder ofta färdigheterna till att köra med mindre marginal än innan, precis som med vinterdäcken. När vinterdäcken åker på så ökas farten istället för att använda den ökade marginalen för att få högre säkerhet, så funkar vi människor och har så gjort sedan vi klev ner ur träden.

Det finns bara ett sätt att minska olyckorna radikalt, och det är att påverka attityden till trafiken. Vi måste få bort "macho" tänk både inom mc-kollektivet och när vi kör bil. Att lära oss att ta det lugnt, släppa fram andra trafikanter och öka smidigheten. Det finns helt enkelt inte plats i den moderna trafiksituationen för "Jag skall fram, jag skall först, flytta på dej din idiot, varför kör han så sakta, nu jävlar blir det åka av..." och andra kommentarer som jag hört genom åren, så enkelt är det.
Det här tänket måste genomsyra allt och alla. Kvällstidningarna måste sluta med olycksrapporteringen på det sättet som görs idag. Vägverket, politiker och andra trafikinstanser måste tänka om från "Förbjud allt-läge" till en mer psykologisk/diplomatisk variant.
Politikerna måste också styra om polisen och ge dom verktyg och mandat för att göra saker som verkligen gör skillnad såsom en verklig jakt på alkohol/drogpåverkade trafikanter, minska fokus på hastighetsövervakningen, inte för att det inte behövs utan för att det retar upp människor och skapar en negativ attityd till trafiken.
Så länge åtgärder görs som av "vanligt" folk inte ses som berättigat så kommer det inte att åtlydas, så enkelt är det. Om samhällets styrande i första hand skulle satsa på problemen med alkohol, droger, rökning och andra saker som dödar mångdubbelt fler människor än trafiken så skulle nog opinionen för trafikrelaterade åtgärder få ett folkligt fäste.
Jämför med att det tidigare var förbjudet att gå mot röd gubbe, men det var så många som gjorde det iallafall så man var tvungen att ändra lagen så att det är fortfarande är förbjudet men att det är tillåtet att göra det under ansvar...:va

Lite fakta, jag tror att det är 2005:års siffror:

Gruppen 20-29 år äger 6% av MC-beståndet
Gruppen 20-29 år står för 40% av olyckorna
20% saknar hjälm, 90% av dom är påverkade
20% av olyckorna är alkoholrelaterade
20% dör under sitt första körkortsår
45% är singelolyckor

Singelolyckorna är till exempel i dom flesta fallen, "För hög fart in i sväng på 70-väg..." Kanske kan påverkas med banträning?

Varför höjer man t ex körkortsåldern för sporthoj till 24 år när snittåldern för MC-körkortet är 31?

Om man lägger hojnycklarna på ett svåråtkomligt ställe så blir det svårare att "testa och dra en repa" när det är fest, hjälper det kanske?

Om körkortsutbildningen kunde bli billigare och mer omfattande så skulle det förmodligen minska olyckorna rejält?

En obligatorisk SMC-kurs i körkortsutbildningen vet jag skulle göra stor nytta...

I "Tack för Kaffet", svensk humorserie från -91 så sammanfattade man lösningen ganska direkt tycker jag...

Krama varandra i trafiken!:tummenupp :)
 
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Hayabusa -05
Det är ju just dessa "Kalla fakta" som man måste bemöta med förklaringar.
Det är ju vansinnigt att inte inse att det är fel att bara titta på dödade, hur stor roll spelar slumpen in om man dör eller blir allvarligt skadad. Dessutom blir ju själva antalet så litet att det är löjligt att göra statistik på.

Alkolås på Mc, varför då? Vore det inte bättre att sätta alkolås på människan själv? Vi hitar ju på allt möjligt dumt på fyllan, det är ju inte bara trafikolyckor som kräver offer. Är bilen och motorcykeln låst så åker vi väl båt, klättrar på väggar eller slåss på fotbollsläktaren.
Har du alkolås själv? I så fall varför? Jag antar att du är helnykterist eftersom du jobbar för MHF och då borde det inte behövas.
Inte på MCn, men i tjänstebilen testar jag olika produkter för att bedöma användarvänlighet i allmänhet och inte för att jag skulle behöva själv eller ej. Detta eftersom vi driver konsumentinfo alkolåsfrågan i organisationen. Dock känner jag en alkolåstillverkare som har ett alkolås på sin Hayabusa !
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top