Stoppa MC-döden och sänk premierna !

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Ta systembolaget som exempel på vad som händer när priserna är för höga. Jo man handlar ju inte där!

Risk att det blir en sport bland de yngre att köra helt utan reg. och försäkring, när det ändå är så dyrt, hur bra är det?

konsekvens - fler polisjakter och skadade ?
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Inte för att det är ett populärt förslag men låt ingen börja med en plastraket. Låt gå 5 år med lättare hoj sen tung. Då räddar man säkert ngr liv.

Säger detsamma! Lätt för ngn som passerat 25 år och ett innehav av körkort i över 5 år att säga men sanningen är att låt det vara en slags trappa man får kliva upp på innan man kan ta klivet upp på en best.

körkort skall man kunna ta runt 16-18 men sedan skall det inte räknas på antal innehavande körkortstid utan "faktiska" körtiden..

Efter 1 år får man automatiskt gå upp ett steg.
Efter 2 år osv..

Efter 5 år (5 säsonger) har man rätt till en Klass 7 hoj.

Sedan skall försäkringarna göras om så att man betalar en mkt större del om man är vållande till ngn skada och MC:n måste lagas.
På så sätt får man bort alla de som nyttjar en försäkring för sina repor orsakade av sig själva, många fler kommer också ha ett bättre försäkringsskydd då man kan ha råd med det, man kör därför också mer riskmedvetande och tänker en extra gång innan man gasar upp på bakhjulet om det är värt 25.000 i självrisk eller om man vill få en 25% höjning av premien.
Premien efter en krash skall antingen betalas med den höga självrisken eller som en slags avbetalning på fortsatt premie av en markant höjning, varvid man inte kan säga upp denna för att smita.
Låt oss bära våra egna kostnader = jättebra.,.. men jag vill inte betala för andras kostnader som idag där jag som kanske aldrig kommer krasha under resterande MC liv .. har betalat många extra tusenlappar för något jag kanske aldrig ens kommer ta del av, det jag menar är att sänk premierna för alla som inte haft ngn skada, öka premierna för de som har haft en skada dock ej själva vållande förstås skall inte påverka men att slanga 3 ggr och plocka ut en ny hoj varje gång via försäkringsbolagen, de hyser jag inte stor respekt för! De pengar kunde gått till mkt annat än betala kalaset för en idiot som beviserligen inte kan slanga :tummenupp

Stunta & Slanga på.. men gör det inte på andras bekostnad!

/Andreas
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
OK, tar man trafikförsäkringen som exempel så använder medborgarna bilar/motorcyklar för att samhället ska fungera, ta sig till jobbet, affären, semester m.m., visst motorcyklar används för "nöjes" skull men de används också i samma ärenden.

Medborgarna har ett stort behov av att kunna transportera sig och som trafikanter är de en stor del av samhället, motormännens riksförbund menar att trafikanterna redan idag är hårt beskattade, är det bra/rättvist att öka skatten än mer för denna grupp? men inte minst så är det tänkt att särskilja motorcyklar väldigt hårt i trafikförsäkringen.

Precis, det undrar jag också ? Och jag har ställt frågan till politiker men då slutar dom att svara.

Säger detsamma! Lätt för ngn som passerat 25 år och ett innehav av körkort i över 5 år att säga men sanningen är att låt det vara en slags trappa man får kliva upp på innan man kan ta klivet upp på en best.

körkort skall man kunna ta runt 16-18 men sedan skall det inte räknas på antal innehavande körkortstid utan "faktiska" körtiden..

Efter 1 år får man automatiskt gå upp ett steg.
Efter 2 år osv..

Efter 5 år (5 säsonger) har man rätt till en Klass 7 hoj.

Sedan skall försäkringarna göras om så att man betalar en mkt större del om man är vållande till ngn skada och MC:n måste lagas.
På så sätt får man bort alla de som nyttjar en försäkring för sina repor orsakade av sig själva, många fler kommer också ha ett bättre försäkringsskydd då man kan ha råd med det, man kör därför också mer riskmedvetande och tänker en extra gång innan man gasar upp på bakhjulet om det är värt 25.000 i självrisk eller om man vill få en 25% höjning av premien.
Premien efter en krash skall antingen betalas med den höga självrisken eller som en slags avbetalning på fortsatt premie av en markant höjning, varvid man inte kan säga upp denna för att smita.
Låt oss bära våra egna kostnader = jättebra.,.. men jag vill inte betala för andras kostnader som idag där jag som kanske aldrig kommer krasha under resterande MC liv .. har betalat många extra tusenlappar för något jag kanske aldrig ens kommer ta del av, det jag menar är att sänk premierna för alla som inte haft ngn skada, öka premierna för de som har haft en skada dock ej själva vållande förstås skall inte påverka men att slanga 3 ggr och plocka ut en ny hoj varje gång via försäkringsbolagen, de hyser jag inte stor respekt för! De pengar kunde gått till mkt annat än betala kalaset för en idiot som beviserligen inte kan slanga :tummenupp

Stunta & Slanga på.. men gör det inte på andras bekostnad!

/Andreas

Med risk för att slänga in ett vedträ i elden, det är trafikförsäkringen som skall bli dyrare för att finansiera personskador. Bara så vi talar om samma sak.
 
Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Vet inte hur vi kom in på (den fatalt misslyckade) psykvården...?


Jag använde psykvården som ett expempel på var vi som skattebetalare skulle få bättre valuta för våra skattepengar och antagligen ett samhälle som är trevligare att leva i.
Jag talar inte om att alla ska betala för sig, det är en annan diskussion, utan att jag som skattebetalare vill känna att mina pengar kommer till vettig användning och inte slösas bort i onödan/spenderas där utdelningen inte är maximal.


Vissa av er verkar tro att det ligger något sorts egenvärde för VV att minska trafikdöden. Varför skulle de vilja ha anslag till det? Jag tror knappast att om man skippade nollvisionen skulle en rad tjänstemän på VV bli arbetslösa. Det är väl bättre att de lägger hundra miljoner på det än en kampanj för att berätta för folk att man inte får köra mot gult när man i praktiken får det. Där kan man snacka om bortkastade pengar.

Poäng nummer två, nollvisionen är till för att tjänstemännen på VV ska få behålla jobbet, anställa fler, få högre löner. Inte för att det är där pengarna spenderas bäst.
Detta borde våra politiker inse och åtgärda, men är för dumma, saknar intresse, saknar stake?


Och om det nu blir som jag tror, att dessa höjda premier faktiskt minskar mc-olyckorna då vissa (högriskpiloter) helt enkelt inte har råd, då tycker jag ändå att mina två tusen räddat liv, och det är mer än man kan säga om man ger pengarna till välgörenhet... Nog fan är det synd och skam att det är så, men någonstans måste man väga för- och nackdelar...

Skatten på trafikförsäkringen gäller alla fordon och är till för att betala sjukvårdskostnader.
Poäng tre: Ta hundra miljoner från VV och lägg t ex på psyk så sparar staten betydligt mer, men måste då argumentera med VV-lobbyn och svara på frågan om hur många döda som är acceptabelt, bli kallade cyniker etc

Edit: Eeh, vi är lite off topic eller hur?
 
Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Jag är ju en liten pessimist som ser maktens män som folk som följer minsta motståndets väg, det är ju enklare att ta fast dom som kör för fort än dom som rånar värdetransporter och framförallt ger det ju pengar till staten...

Det är lättare att sätta dit någon för fortkörning än för att t ex ligga för nära bilen/MCn framför. Lätt att bevisa och kan t o m göras automatiskt av en kamera!

Detta är lättare att sätta dit Svensson för fortkörning eller skattesmitning än att sätta dit någon verkligt kriminell. Svensson erkänner, buset nekar till allt. Stackars poliser som får det jobbigt...

Både politiker och poliser följer minsta motståndets lag. Alla (inkl VV) ser till att gynna sig själva. Vad vi kan göra är att se till att politikerna får moptstånd när dom går åt fel håll, tyvärr finns det förtvivlat få alternativ att rösta på.
Det är här SMC & Co måste komma in för att se till att politikerna fattar att vi är tillräckligt många för att vi ska vara värda ett alternativ att rösta på. Dom kommer aldrig att gynna oss om det inte gynnar dom!


Att sedan ta ut en ny HÖG skatt på hojåkare

Snälla, kan någon förklara för mig var skatten på MC/hojåkare kommer ifrån.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Måste man inte ta en engångs eller provapålicens när man kör runt-runt? Det måste man på strippen. Och som jag förstår det så skickas det in till SVEMO i efterhand

Nope, det är bara på bandagar som är arrangerade som RR-träning som det krävs licens. Vem som helst kan hyra Falkenberg eller Mittsverige, slänga ut en tråd på Sporthoj, få in en massa anmälningar från vem/vilka som helst och fara och köra bana, det är som att köra ett legalt svartrejs:)

Hur är det med strippen, kan vem som helst hyra en dragracingbana? I såfall skulle det inte krävas licens eftersom det inte är en "tävling"...:rolleyes:
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Precis, det undrar jag också ? Och jag har ställt frågan till politiker men då slutar dom att svara.

Vad är det för skillnad på att höja skatten på trafikförsäkringen på bilar och extra mycket på motorcyklar jämfört med att höja skatten för personer som har ett etniskt ursprung eller annat som visar sig kosta samhället mer pengar än andra grupper?

Du använder ett fordon därmed ska du betala mycket mer skatt vs.

du är muslim/jude/osv. så du ska betala mycket mer skatt.
 

Pizzabagarn

Guest
Vad är det för skillnad på att höja skatten på trafikförsäkringen på bilar och extra mycket på motorcyklar jämfört med att höja skatten för personer som har ett etniskt ursprung eller annat som visar sig kosta samhället mer pengar än andra grupper?

Du använder ett fordon därmed ska du betala mycket mer skatt vs.

du är muslim/jude/osv. så du ska betala mycket mer skatt.

Jag är jugge och jag pröjsar skitmycket i skatt.
Det är redan infört som du kan se:D
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vad är det för skillnad på att höja skatten på trafikförsäkringen på bilar och extra mycket på motorcyklar jämfört med att höja skatten för personer som har ett etniskt ursprung eller annat som visar sig kosta samhället mer pengar än andra grupper?

Du använder ett fordon därmed ska du betala mycket mer skatt vs.

du är muslim/jude/osv. så du ska betala mycket mer skatt.

Precis, skall man gå från kollektivt ansvar till gruppbaserat så borde det inte vara någon skillnad.

Tanken är ju att man genom att gå över till gruppbaserat ansvar kan sänka den generella skatten och gupperna i sin tur får en anledning att se över sina kostnader. Men man kan inte ha både generellt ansvar(via skattsedeln) och gruppbaserat ansvar (direkt ur plånboken efter att man redan betalat skatt för det generella). Det leder bara till irritation och mygel.
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
ca 7000 dör av rökning varje år

Samhällskostnaden för rökningen är ca 26 miljarder per år

26000000000/8000000=26000/8=3250. Alltså 3250 spänn får jag som inte röker pröjsa varje år för rökning trots att jag inte röker utan kör hoj. Börja med rökarna inte hojåkare.


Edit: Skall vara 26000/9=2889 och då skall alla nyföda också pröjsa det.

True, inget annat mer än True
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
ca 7000 dör av rökning varje år

Samhällskostnaden för rökningen är ca 26 miljarder per år

26000000000/8000000=26000/8=3250. Alltså 3250 spänn får jag som inte röker pröjsa varje år för rökning trots att jag inte röker utan kör hoj. Börja med rökarna inte hojåkare.


Edit: Skall vara 26000/9=2889 och då skall alla nyföda också pröjsa det.

Jag vet inte var du fått fram de siffrorna men det skulle vara bra om du kan hitta hur mycket extra vi betalar i skatt också (OBS, jag gnäller inte över den skatten heller)
"För år 2007 skall dock minimipunktskatten fastställas till 1 krona och 14 öre per cigarett." Kopierat från http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19941563.HTM
Det gör 22:80/paket. 1 paket om dagen = 8 322:-/år

Så om du kan hitta skatteintäkten och dra den från kostnaden (om det inte redan är gjort ?) får du en mer rättvisande bild.

Vi som är 2 pensionärer i hushållet och fick en ökning av pensionerna med 232:-/mån (sammanlagt) drabbas ganska hårt av alla nya avgifter då vi har 3 bilar reg o förs, 2 MC reg o förs och några till avställda. Energiskatterna ökade (el o bensin) och vi får ingen skattesänkning eftersom vi inte jobbar.

hälsar morsan, också med Cornflakeskörkort, men som gick en FMCK grundkurs innan jag drog ut på vägarna.

Och Ja, jag ska sluta röka men det är inte så dj-vla lätt när man rökt 46 år

Hur man ska kunna minska olyckstalet vet jag inte, om inte övning, övning och åter övning kan hjälpa.
Det nytagna körkortet är väl egentligen bara ett kvitto på att man kan framföra fördonet nöjaktigt och har vissa teoretiska kunskaper vid uppkörningen? Lär sig köra gör man efter att man fått tillstånd att köra på egen hand, och ju mer övning man får desto fortare lär man sig att hantera fordonet i olika situationer. Det ska sitta i ryggmärgen hur man ska reagera, det är inget hjärnan ska behöva fundera på, för då är det försent.

Själv har jag ovanan att sitta och kolla av var jag kan köra av vägen om jag t ex skulle möta 2 långtradare i bredd. Var jag skulle ta vägen på en väg inhägnad med vajerräcken vågar jag inte tänka på :skrämd
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag vet inte var du fått fram de siffrorna men det skulle vara bra om du kan hitta hur mycket extra vi betalar i skatt också (OBS, jag gnäller inte över den skatten heller)
"För år 2007 skall dock minimipunktskatten fastställas till 1 krona och 14 öre per cigarett." Kopierat från http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19941563.HTM
Det gör 22:80/paket. 1 paket om dagen = 8 322:-/år

Så om du kan hitta skatteintäkten och dra den från kostnaden (om det inte redan är gjort ?) får du en mer rättvisande bild.

Vi som är 2 pensionärer i hushållet och fick en ökning av pensionerna med 232:-/mån (sammanlagt) drabbas ganska hårt av alla nya avgifter då vi har 3 bilar reg o förs, 2 MC reg o förs och några till avställda. Energiskatterna ökade (el o bensin) och vi får ingen skattesänkning eftersom vi inte jobbar.

hälsar morsan, också med Cornflakeskörkort, men som gick en FMCK grundkurs innan jag drog ut på vägarna.

Och Ja, jag ska sluta röka men det är inte så dj-vla lätt när man rökt 46 år

Hur man ska kunna minska olyckstalet vet jag inte, om inte övning, övning och åter övning kan hjälpa.
Det nytagna körkortet är väl egentligen bara ett kvitto på att man kan framföra fördonet nöjaktigt och har vissa teoretiska kunskaper vid uppkörningen? Lär sig köra gör man efter att man fått tillstånd att köra på egen hand, och ju mer övning man får desto fortare lär man sig att hantera fordonet i olika situationer. Det ska sitta i ryggmärgen hur man ska reagera, det är inget hjärnan ska behöva fundera på, för då är det försent.

Själv har jag ovanan att sitta och kolla av var jag kan köra av vägen om jag t ex skulle möta 2 långtradare i bredd. Var jag skulle ta vägen på en väg inhägnad med vajerräcken vågar jag inte tänka på :skrämd

Jag har fått siffrorna från en undersökning om hur mycket rökningen kostar per land inom EU. Jag vet inte om skatten rökarna betalar är avdragen men i dags läget är inte rökarna så många. Vad kan det vara säg 20% det ger 0,20+9000000=1800000 rökare (låter mycke om man kollar i sin omgivning, på jobbet är det 3 av 40 och där finns det inga småbarn heller) 1800000x8322=14979600000.
26000000000-14979600000=> ca 11000000000 som fattas 11000000000/9000000=1222:- som jag som icke rökare får betala om cigarettskatten inte var avdragen i siffrorna jag hittade på nätet.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top