Stoppa MC-döden och sänk premierna !

caz

Popcornansvarig
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XJ Diversion 600 - Letar efter en R6 från ~ 03
MC döden ? -Ökade från 46 till 56 förra året. Samtidigt som antalet hojar ökade dramatiskt !

View attachment 184217


Alltid tragiskt när någon skadas eller dör men det dör faktiskt ca 3000 in influensa varje år såg jag på nyheterna här om dagen.

56 <-> 3000. Det fore bättre att förbjuda influensa än att ge sig på MC-åkare.
Kolla :fakta

Jag har influensa... förlåt mig!! :gnissla
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack för ditt stöd. Corflakes innehavare. Körde diverse hojar från choppers till kawa 1300 -76 -> -89 (en klotning, ST Eriksplan våta höstlöv låg fart inga personskador), uppehåll för fru/hus/barn -05 (Speed triple, ca 2500 mil per år) -> (en klotning, låg fart inga personskador) -07 började säsongen idag.

Det är fel fart, vid fel tillfälle och på fel ställe som leder till allvarliga olyckor inte hojen, hur man fått körkortet, utbildningen man har eller försäkringspremiens storlek. Kör med insidan istället för rullen. Därmed inte sagt att man kan drabbas ändå men risken minskar radikalt.

Ingen färdighet i världen slår erfarenhet när det gäller överlevnad i trafikdjungeln, men en erfaren förare MED färdighet ökar sina chanser radikalt.
Vbg_Snake sammanfattade det hela bra; Det är bara VI som kan påverka det hela...ingen annan kommer att göra det åt oss...

Btw: sTf_paPs, var det ett äkta CornFlakes-paket körkortet låg i? Det finns så många dåliga kopior...:)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ingen färdighet i världen slår erfarenhet när det gäller överlevnad i trafikdjungeln, men en erfaren förare MED färdighet ökar sina chanser radikalt.
Vbg_Snake sammanfattade det hela bra; Det är bara VI som kan påverka det hela...ingen annan kommer att göra det åt oss...

Btw: sTf_paPs, var det ett äkta CornFlakes-paket körkortet låg i? Det finns så många dåliga kopior...:)

Jag fick mitt körkort 19kallt då elden frös i spisen och vi knackade ner personnumret i form av runor på en sten. Då fanns det inga Cornflakes kopior ännu.

Jag har influensa... förlåt mig!! :gnissla

Shit :skrämd du har MC och influensa, här måste vi hitta på en ny skatt.

De va ba ett exempel, Helge.

Krya på dig MC säsongen har börjat.:tummenupp
 
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
56 dog på hoj förra året <-> 1500 begick självmord.Gör samhället trivsammare. Istället för 0-vision i trafiken (som är omöjligt) sätt ett målpå att minska självmorden med tex 10% per år.Det skulle spara 150 liv.

Vad gör man ? -Fartkameror,förföljer motorcyckelåkare, jagar felparkerare, klemar med "riktiga" brottslingar (våldtäkt,misshandel,grova bankrånare,.....).

Människor blir ofriare och ofriare, vad gör man ? Ännu mer kameror, ännu mer klemande......

Människor mår sämre och sämre, vad görman ? -Ytterligare åtgärder mot de som försöker hålla humöret uppe.

Det värsta är att ibland känns det som om du har rätt. Jag såg förresten i en katalog att det fanns lekhjälmar att köpa till sina barn. Först så trodde jag inte mina ögon, men jo, det var på riktigt. Hjälmar som är tänkta som skydd. För att de små liven inte ska skada sig under sina ystra lekar i parken.

Efter att suckande ha tänkt efter ytterligare en stund så insåg jag att det är en fullt logisk utveckling. Det är faktiskt dit vi är på väg. En värld där vi ersätter förnuft och eget ansvarstagande med övervakning, regler, fartkameror, alkolås, madrasserade golv och väggar och... ja, finns det en övre gräns?

Och innan någon nu vräker ur sig att "alkolås stoppar 100 fyllkörningar per dag" eller "vajerräcken räddar faktiskt liv"... Jadå, jag vet att dessa saker i sig är bra! Jag är himla väl medveten om att alla dessa åtgärder sker var för sig, och självfallet sker det nästan alltid i goda och behjärtansvärda syften. Men summan av dessa alltigenom goda saker blir till slut överväldigande. Ibland känns det som om det bästa blir det godas fiende.

Sådär, nu har jag kanske varit cynisk i överkant. Ska jag vara seriös också???

OK, jag är emot lagstiftning och bevakning. Så vad sägs istället om fler ekonomiska incitament? Se till att bejaka användning av bra utrustning, t.ex. ryggskydd... man kan göra detta genom lägre försäkringspremier för sådant (jag vet att vissa bolag är inne på linjen, dock är det inte allmänt och det gäller märkligt nog inte ryggskydd). Tänk också om man kunde få subventionerad försäkring genom att gå avrostningskurser, eller kanske någon kurs på bana? You name it...
 
Last edited:

payton

payton
Gick med
20 Oct 2005
Ort
stockholm
Hoj
z750s kawasaki 2006
Jag kan tycka att försäkringsbolagen ska samarbeta mera när man själv vill engagera sig och köra bana, för att förbättra sin egen säkerhet.Som det är nu, så är det väl bara folksam som uppmuntrar till bankörning.Samt sänker vår hojförsäkring.Dom andra försäkringsbolagen vill ju inte ens låta försäkringen gälla under dessa omständigheter.Sen tycker jag att vägverket ska få tummen ur å tar bort allt grus så fort som möjligt.Datumet första maj är lite sent som deadline för oss hojåkare.
Antalet dödade MC-åkare ökade 2006 till 56st. från 46st. året innan. Det totala antalet trafikdödade minskade under samma period från 446 till 431. Detta går stick i stäv med såväl Europas som Sveriges trafiksäkerhetsmål. Det betyder att MC-kollektivets betydelse i Nollvisionsdrömmen fokuseras allt hårdare av politiker, myndigheter, försäkringsbolag och intresseorganisationer.
Vi MC-entusiaster kommer att få se fler pålagringar i framtiden än den nyligen beslutade trafiksäkerhetshöjningen, om inte trenden bryts ordentligt.

De som bäst vet hur detta skall gå till är säkert MC-kollektivet själv. Som "Hayabusapilot" och VD för en motor- och trafiksäkerhetsorganisation http://www.mhf.se/MC.aspx vädjar jag nu om att få konstruktiva förslag på hur MC-olyckorna skall förebyggas.

Jag kommer att sammanställa och publicera dessa via de kanaler och kontakter jag förfogar över, i första hand blir det på MHFs hemsida och i vår medlemstidning Motorföraren. Kom loss !

Tom Bjerver
vd MHF
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo

Bankörning kan säkert hjälpa men jag träffar forskare som på fullt allvar hävdar att om förare blir bättre på att behärska högre farter på banor så kommer de att använda självförtroendet till högre fart på allmän väg och därmed höja risken i alla fall.

Då borde svaret bli att vi ska ha sämre utbildning, och aldrig över 30kmh.

Jag kör dragracing och både jag och alla andra som gör det kör lungnare på gatan nu än innan, och mer sällan för det är roligare på banan. Jag förstår att en gång på bana inte är samma sak men förmodligen så kan vi få en del att fortsätta köra bana om dom får prova på det i körskolan, och det är förmodligen någon av dom som annars hade kört för fort på vägen.
Jag har kört hoj i 27 år och jag kan lova att det inte behövs en bankörning för att man ska tro att man kan köra fort, det tror man ändå. Har du nån länk till forskingsresultaten, jag tror dom mer gissar än forskar (jo, det händer att forskare gissar...)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag fick mitt körkort 19kallt då elden frös i spisen och vi knackade ner personnumret i form av runor på en sten. Då fanns det inga Cornflakes kopior ännu.

Lyckliga du, ni hade iallafall personnummer...:D

F-n, nu spårade det ur igen:)

Det jag undrar över är: Det finns många myndighetspersoner som kör hoj, både på MHF, VTI, Vägverket, inom regering och riksdag osv, varför är det då ett sådan drev efter motorcyklister, som ändå står för en i samhället ganska liten del av dödsfallen?
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Mera statistik åt folket

Många åsikter, kommentarer, referenser och kloka ord (kanske inte alla), vilket säkerligen ger oss en bild av det svåra att hålla en diskussion som denna med adekvat information. Men jag tror att många (bla.jag) saknar den väsentliga frågan om ”vållandet” i samband med olyckor.

D.v.s. om vi inte för statistiken enligt vilket fordon jag framför, utan i stället vilket fordon som är vållande till dödsfallet. Hur skulle de se ut då ?

En motsvarig statistik skulle vara i så fall att brottrubricera den mördade istället för att peka på den som begått mordet.

Vi har t.ex. antal gående som har dött i trafiken. 50 st. personer (motorcyklar 46) under 2005. Var har dom gjort ????? Gått ihjäl sig. Vilka åtgärder skall vi vidta för att förhindra att folk går ihjäl sig i trafiken. En ny skatt kanske ?

Om vi har en billist och en motorcyklist som omkommer under ett år. Så är det statistiskt ca. 13 gånger farligare att köra motorcykel. Under förutsättning att dom kör samma sträcka och lika många månader per år. Räknar man om att motorcykeln har en kortare sträck och endast 6 månader så blir det minst 20 gånger farligare att köra motorcykeln.

Om en bil och en motorcykel krockar p.g.a. av den klassiska vänstersvängen genomförs av bilen och motorcyklisten omkommer i krocken. Så säger statistiken att det var motorcyklisten som dog och att försäkringspremierna skall höjas för motorcyklarna. Om en missbrukare snor en hoj och påtänd kör ihjäl sig. Så ökar motorcyklarnas premier. Varför är det dyrare att ha en försäkring p.g.a. av sin ungdom i förhållande till sitt missbruk/alkoholintag.

Nä, trots denna enorma kompetens, stöd av olika system, enorma penningsummor som plöjs ner i utredningar, så har vi svårt för att producera vettig statistik kring detta. Det tråkiga är att den vettiga statistiken ”skulle troligen” vara ett bättre styrinstrument mot nollvisionen (ett fullkomlig utopi) där vi lyckas förhindra att vi t.ex. rent statistiskt ”går ihjäl” oss i trafiken.

Tänk om tänk rätt. Lycka till.


:confused:
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Okej, nu tar jag det här en gång till:

Nollvisionen är totalt felaktig från början till slut.
Eftersom inga reella mål sätts upp (till exempel 10% färre dödade i trafiken) utan det flummas om att siffran ska bli noll, så spelar det ingen roll vart man börjar arbetet.

(VÄLDIGT ÖVERDRIVNA TEORETISKA EXEMPEL FÖLJER)
Man kan bygga om alla utfarter från konsumbutiker för 20 miljoner kronor, eftersom en människa har dödats på en utfart från en konsumbutik.

Man skulle också kunna bygga om sveriges tio farligast feldoserade kurvor för samma pengar, för att i var och en av dom tio kurvorna har tio människor omkommit.

Samma summa pengar investerade, en jäkla skillnad i resultat.

Om man sätter upp ett mål om att man ska minska dödsolyckorna med 10% och sätter en budget för det så tvingas man att börja i rätt ände, bygga bort dom absolut farligaste fällorna först, sen ska ett nytt mål sättas upp där vi bygger bort ytterligare 10%, vilket kommer att bli betydligt dyrare eftersom vi måste bygga bort betydligt fler faror, tillslut har vi antalet dödsolyckor på en så låg nivå att att det helt enkelt inte är rimligt att bygga bort dom, då återstår andra sätt...

Utbildning, säkerhetskrav på fordon, effektbegränsningar osv..

Nu kan dom som sitter med pengarna välja att använda dom till vilket idiotprojekt som helst, bara dom kan påvisa att det minskar risken för en dödsolycka.

Risken finns att pengarna används för att lobba för att försvåra ägandet och användandet av fordon, ett exempel är att bryta ut sjukvårdskostnaderna och lägga dom på fordonsförsäkringen, när samtidigt folk som skadar sig på cykel, skateboard, inlines, häst eller som gående TRAFIKANTER ska få allmän gratis sjukvård.
Folk som går på grund med segelbåten ska ha gratis sjöräddning, folk som går vilse på fjället ska ha gratis fjällräddning, folk som trillar ner när dom klättrar i berg får gratis sjukvård, folk som rycker i fel snöre när dom hoppar fallskärm får gratis sjukvård.

FOLK SOM ÅKER PÅ SEMESTER SKA FLYGAS HEM PÅ STATENS BEKOSTNAD VID NATURKATASTROF TROTS ATT DET FINNS RESEFÖRSÄKRINGAR.

Vi kan tacka nollvisionspengarna för att vi får betala våra kostnader själv.
Om inte direkt, så för att nollvisionärerna glatt har matat beslutsfattarna med utredning på utredning om hur jävla farligt det vi sysslar med är.

Nollvisionen SKA tvingas sätta upp mål, och redovisa resultat, det är våra pengar dom leker med.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK

Vi kan tacka nollvisionspengarna för att vi får betala våra kostnader själv.
Om inte direkt, så för att nollvisionärerna glatt har matat beslutsfattarna med utredning på utredning om hur jävla farligt det vi sysslar med är.

Nollvisionen är en dröm, att vistas ute på vägarna medför en del risker, folk fårt hjärtinfarkt under körning , kör påverkade, m.m. m.m.

finns det nollvisioner för krig också?
 
Last edited:

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
En av de 56
Dr F.o.D förolyckades den 22/6 06, han var känd som en lugn, bra och erfaren förare som inte tog några chanser. Han prioriterade säkerheten och han körde med ett riskmedvetande, men det hjälpte inte.
Olyckan tycks ha gått till så att i ingången till en kurvan mötte han en annan mc som kom i kurvan, med ledning av spåren så kan den mötande mc:n ha tagit Dr F.o.D vägbana i anspråk. Dr F.o.D har bromsat för att inte kollidera varvid han fick ett släpp som resulterade i att han gick i kull och hamnade mitt på vägen, den mötande körde över Dr F.o.D med en sådan kraft att hjälmen och hakbandet slets av, den mötande totalskrotade när han körde över Dr F.o.D.
Föraren var en äldre herre med ny Retta som såg sig i kraft av sin ålder som en mycket god förare och att han därmed kan hantera höga hastigheter. Att han överskred hastighetsbestämmelserna med råge ansåg han därför inte gjorde något!
Vad gör man?? Vad säger man?? Hur undviker vi att möta sådana förare??
vad hjälper det att vi utbildar oss när vissa inte anser sig behöva det??
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
En av de 56
Dr F.o.D förolyckades den 22/6 06, han var känd som en lugn, bra och erfaren förare som inte tog några chanser. Han prioriterade säkerheten och han körde med ett riskmedvetande, men det hjälpte inte.
Olyckan tycks ha gått till så att i ingången till en kurvan mötte han en annan mc som kom i kurvan, med ledning av spåren så kan den mötande mc:n ha tagit Dr F.o.D vägbana i anspråk. Dr F.o.D har bromsat för att inte kollidera varvid han fick ett släpp som resulterade i att han gick i kull och hamnade mitt på vägen, den mötande körde över Dr F.o.D med en sådan kraft att hjälmen och hakbandet slets av, den mötande totalskrotade när han körde över Dr F.o.D.
Föraren var en äldre herre med ny Retta som såg sig i kraft av sin ålder som en mycket god förare och att han därmed kan hantera höga hastigheter. Att han överskred hastighetsbestämmelserna med råge ansåg han därför inte gjorde något!
Vad gör man?? Vad säger man?? Hur undviker vi att möta sådana förare??
vad hjälper det att vi utbildar oss när vissa inte anser sig behöva det??

Det är nog tyvärr så att erfarenhet och utbildning inte hjälper. Det handlar om attityd och det är mycket svårt att lära någon som inte lärt sig det från början. Man kan ju tycka att det är en självklarhet att man inte skär en vänsterkurva eller kör om om man inte har fri sikt av ren självbevarelsedrift. I verkligheten kan man tyvärr bara konstatera att skära en vänsterkurva och köra om utan fri sikt snarare är en självklarhet än en enstaka dumhet. :tummenner

Jag har börjat förutsätta att det kommer någon dåre i bil eller på MC i min fil i en högerkurva eller på backkrön om jag inte har fri sikt.:mad:
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Visst kan en vision (i betydelsen övergripande mål) funka men inte om den är orimlig. Då blir den bara fånig.

Jag tror du fastnar i begreppet mål hela tiden och där delar jag ditt resonemang.

Men vision, hur ouppnåelig den än är, finns ju för att maximera effekten.
Det är självklart, som du skrev i ditt tidigare inlägg, så att vid en viss gräns når vi en brytpunkt då vi inte anser att tillförandet av ekonomiska resurser ger den effekt vi kräver.
Det är då visionen ser till att vi självkritiskt granskar om vi kan använda tilldelade resurser på ett effektivare sätt.

Detta är ett "finare" sätt än att först sätta realistiska mål (ingen vision) och när man uppnått dessa ta bort en del av de ekonomiska resurserna.

Dessutom slipper de debatten kring varje enskilt fall där de pga. ett realistiskt mål hamnar på fel sida i debatten eftersom de anser att det var för dyrt att rädda lille Per.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Det är nog tyvärr så att erfarenhet och utbildning inte hjälper. Det handlar om attityd och det är mycket svårt att lära någon som inte lärt sig det från början.

Jag kopierar från inledningen i SMC´s Instruktörs manual;

Syfte och mål
Syftet med kursen är att väcka en tankeprocess hos deltagarna angående attityd och riskmedvetenhet, samt öka deltagarnas tekniska färdighet att hantera sin motorcykel i olika situationer. Målet är att få trafiksäkrare motorcyklister och minska antalet allvarligt skadade och dödade sporthojsåkare i trafiken i riktlinje med Vägverkets nollvision.



Man kan ju tycka att det är en självklarhet att man inte skär en vänsterkurva eller kör om om man inte har fri sikt av ren självbevarelsedrift. I verkligheten kan man tyvärr bara konstatera att skära en vänsterkurva och köra om utan fri sikt snarare är en självklarhet än en enstaka dumhet. :tummenner

Jag har börjat förutsätta att det kommer någon dåre i bil eller på MC i min fil i en högerkurva eller på backkrön om jag inte har fri sikt.:mad:

Sålänga att bilskolerna lär ut att det är Ok att gene i kurvorna, om det är fri sikt - sållänge kommer vi ha problem med mötes olyckor! Och här hjälper inte mitträcken eller fortbildning!

Kör man på fel sida av vägen - kör man över sin förmåga!
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
MC olycka är inte den vanligaste dödsorsaken direkt

Det är alltid tråkigt att läsa om en av de 56 som omkom i samband med att han körde motorcykel. Var och en av de som omkom utgör också samtidigt en tragedi, där man efterlämnar anhöriga, vänner, kompisar, släktingar o.s.v. Samtliga fall där någon omkommer och dödsorsaken är ett snabbt förlopp medför att man tycker att det är hemskt. Samtliga fall som någon avlider i unga år så är det tragiskt.

Totalt så dog det 431 personer i trafiken och 3.991 blev svårt skadade d.v.s. 4.425 personer var inblandade i olyckor, varav ca 10% (en av tio) omkom. Man brukar konstatera att motorcyklisten är en oskyddad trafikant. Men trots detta så har motorcyklister näst intill samma förhållande mellan antalet omkomna i relation till svårt skadade.

Totalt 2004 så dog det 91.085 personer, samtidigt som det dog 480 i trafiken varav 56 var kopplade till att dom färdades på en motorcykel. Dödsfall i samband med olyckor i trafiken, utgör 0,5%. Så totalt är färdsättet motorcykel ansvarig (relativt sett) till 0,06% av dödsfallen. Det vanligaste dödsorsaken är ”Cirkulations organens sjukdomar” som är dödsorsak i 43%, ”Tumörer” är dödsorsak i 25%. Om vi tar ”Yttre orsaker till sjukdom och död” så motsvarar dessa för 6% av totalen. Det är till denhär sista gruppen som motortrafik tillhör.

När det gäller att förhindra dödsfall mera generellt i samhället så finns det ett begrepp som heter ”Åtgärdbar dödlighet”. Alla de olika åtgärder som vi har riktade mot motorcyklister måste anses som ett föredöme när det gäller aktiviteter i samband med ”Åtgärdbar dödlighet”.
Jag undrar om det finns någon annan kategori av ”Åtgärdbar dödlighet” som har t.ex. lika många kurser som folk investerar i, just för att få ner dödlighet mm. Vi investerar i skyddsutrustning i absolut större omfattning än någon annan kategori. Så varför redovisar vi inte allt i dess totala sammanhang.

Den totalkostnaden för de olika delarna redovisas inte öppet och logiskt utan man tar bara och plockar väl valda delar och gnäller om dessa. Vi plockar ut trafikrelaterade kostnader och räknar fram en form av totalkostnad och lägger därefter på den kostnaden (naturligtvis som en skatt) på försäkringspremien. Troligen ytterligare ett sätt att stärka statskassan ”igen”.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
kräv förutom körkortet en speciellt kurs för att få köra sporthoj där man går genom extremt mycket säkerhet, förklarar allting om styrvobbel, bromssträckor, dumma medtrafikanter och allting sånt.

Sen har jag nån idé om att höja hastighetsbegränsningen en aning. Ungefär som med släp, det var väl 60 förut men ingen orkade köra så långsamt så när dom ändå var olagliga var det ingen som brydde sig hur fort dom körde, därför höjde dom till 80. Det kan ju vara en myt, inget jag har forskat i och jag har inte haft körkort nog länge för att varit med om höjningen men jag även om det inte är sant så finns det en poäng med det.

Några snabba förslag bara.
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Fler Poliskontroller!!!

Jag har tidigare jobbat som yrkeschafför i 4år, under dessa fyra år har jag kört förbi 10st kontroller, en (1) gång blev jag stoppad..
Med 200mil i veckan, blandat städer, landsväg är det katastrof.

Hur fan är det tänkt att man ska kunna komma åt fyllekörningar med såna siffror?
En yrkeschafför borde bli stannad en gång om dagen för fyllekoll, det vore kanon.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Godis:
Fakta om fetma
- Över en halv miljon svenskar lider av fetma, det kostar oss skattebetalare 6 miljarder varje år. Och siffrorna ökar drastiskt för var dag som går.
Varje år dör tiotusentals människor av följdsjukdomar som cancer, hjärtinfarkt och stroke. Vi har drabbats av en fetma epidemi och ingen vet exakt vad den kommer att leda till eller hur vi ska stoppa den. De senaste 20 åren har andelen feta nästan fördubblats






Knark:
"År 2000 (senaste tillgängliga året) var det 353 personer som dog av narkotikarelaterade orsaker och närmare 100 av dessa var yngre än 30 år."

http://www.can.se/fragor.asp?navid=9&id=21&subId=47

Och dessa människor har enligt erfarenhet en benägenhet att stjäla, slåss och kosta massor av pengar för staten.


Att köra hoj är ju fortfarande lagligt, därför får man betala för det själv.
Jag är hojmissbrukare, jag tänker på hojar dygnet runt, drömmer om dom på nätterna och pratar om dom på dagarna.

Skjut mig om jag har fel...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag tror du fastnar i begreppet mål hela tiden och där delar jag ditt resonemang.

Men vision, hur ouppnåelig den än är, finns ju för att maximera effekten.
Det är självklart, som du skrev i ditt tidigare inlägg, så att vid en viss gräns når vi en brytpunkt då vi inte anser att tillförandet av ekonomiska resurser ger den effekt vi kräver.
Det är då visionen ser till att vi självkritiskt granskar om vi kan använda tilldelade resurser på ett effektivare sätt.

Detta är ett "finare" sätt än att först sätta realistiska mål (ingen vision) och när man uppnått dessa ta bort en del av de ekonomiska resurserna.

Dessutom slipper de debatten kring varje enskilt fall där de pga. ett realistiskt mål hamnar på fel sida i debatten eftersom de anser att det var för dyrt att rädda lille Per.

Eftersom alla visioner man hört om och läst om och sett aldrig har uppnåtts så anser jag visioner är något för drömmare. Mål är något som man kan arbeta efter. Om det sen är så att man med vision menar ett övergripande mål som är rimligt och man kan mäta att man lyckats så fine då kan man väl kalla det vision om man vill.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag kopierar från inledningen i SMC´s Instruktörs manual;

Syfte och mål
Syftet med kursen är att väcka en tankeprocess hos deltagarna angående attityd och riskmedvetenhet, samt öka deltagarnas tekniska färdighet att hantera sin motorcykel i olika situationer. Målet är att få trafiksäkrare motorcyklister och minska antalet allvarligt skadade och dödade sporthojsåkare i trafiken i riktlinje med Vägverkets nollvision.





Sålänga att bilskolerna lär ut att det är Ok att gene i kurvorna, om det är fri sikt - sållänge kommer vi ha problem med mötes olyckor! Och här hjälper inte mitträcken eller fortbildning!


Kör man på fel sida av vägen - kör man över sin förmåga!



Jag anser ju givetvis att utbildning alltid är bättre en ingen utbildning men sen gäller det ju att man använder den. Man får inte ha en övertro på utbildning (det gäller inte bara MC) vi är bara människor, då lurar man bara sig själv.

Man kan ju tydligt se att dom senare årens debatt och utbildningar har hjälpt så att MC från att ha legat högt över fordon i allmänhet nu är nere i nästan samma nivå. Att då tro att ännu mer utbildning kan göra underverk anser jag vara att sticka huvudet i sanden. Antal döda och skadade på MC/bilar är ju så lågt idag att ett fåtal olyckor ändrar statestiken kraftigt. Om utbildning skall vara effektiv i detta läge måste man hitta just dom som kommer att skadas eller dödas innan det hänt och utbilda dom. Det räker ju med att en eller ett par mycket välutbildade och erfarna förare blir tillfälligt vårystra så är det ju kört.

Fler Poliskontroller!!!

Jag har tidigare jobbat som yrkeschafför i 4år, under dessa fyra år har jag kört förbi 10st kontroller, en (1) gång blev jag stoppad..
Med 200mil i veckan, blandat städer, landsväg är det katastrof.

Hur fan är det tänkt att man ska kunna komma åt fyllekörningar med såna siffror?
En yrkeschafför borde bli stannad en gång om dagen för fyllekoll, det vore kanon.

Man sätter upp fartkameror istället för poliser !:rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top