Så det är på grund av fetma och knark som folk kör ihjäl sig? Tycker vi stannar on topic i den här tråden.
fetma
Knark
Så det är på grund av fetma och knark som folk kör ihjäl sig? Tycker vi stannar on topic i den här tråden.
fetma
Knark
Så det är på grund av fetma och knark som folk kör ihjäl sig? Tycker vi stannar on topic i den här tråden.
Jo visst gissar forskare eller drar självsäkra slutsatser på begränsat antal studier. Jag har ingen länk men troligtvis kan mer information sökas hos trafiksäkerhetschefen på NTF eller via VTI i Linköping, jag hörde dessa uttryck rätt så ofta från NTF håll för några år sedan.Då borde svaret bli att vi ska ha sämre utbildning, och aldrig över 30kmh.
Jag kör dragracing och både jag och alla andra som gör det kör lungnare på gatan nu än innan, och mer sällan för det är roligare på banan. Jag förstår att en gång på bana inte är samma sak men förmodligen så kan vi få en del att fortsätta köra bana om dom får prova på det i körskolan, och det är förmodligen någon av dom som annars hade kört för fort på vägen.
Jag har kört hoj i 27 år och jag kan lova att det inte behövs en bankörning för att man ska tro att man kan köra fort, det tror man ändå. Har du nån länk till forskingsresultaten, jag tror dom mer gissar än forskar (jo, det händer att forskare gissar...)
Med så få dödsolyckor så borde det va rätt snabbt gjort att forska fram lite data, bland annat då hur många som kört bana av dom som vållade/bidrog till olyckan. SVEMO har listor på alla som kört. Jag skulle bli förvånad om det var mer än 5% om man tittar på en 10-20 års period. Att dom kanske kör för fort är en sak, men det är inte det vi pratar om nu, alla som krockar körde för fort..
Jag tycker det är ett evigt gissande varje år, och har så varit i minst 30 år. Och ärligt talat så är det nog ingen på sporthoj som har svaret, vi måste ju också gissa..
Och varför forskas det inte mer då? Jo, det är bara 50-60 om året som dör, då är det svårt att hitta nån seriös forskare som ta i det. Tror jag iaf
Sedan måste vi även behandla detta med ekonomi. Tack vare denna vision läggs en hel del pengar från den statliga budgeten på att denna vision någon gång ska bli verklighet, vissa åtgärder anser vi vara bra, andra mindre. Ett problem är dock att kostnaden för trafikdöden på mc inte är linjär, snarare progressiv. Att hindra 5 att omkomma kan kosta såpass lite som 5 miljoner, medan att förhindra att 10 omkommer istället kostar 50 miljoner, och att förhindra 50 av 56 30 miljarder... Detta blir minst sagt ett dilemma, då politikerna någonstans måste ta ett beslut; Vad är ett liv värt? Någon på detta forum som har lust att inkludera detta i era dagliga arbetsuppgifter?
Jag tycker nollvisionen är ett skämt. Hur ska det nånsin gå med hojjar som gör 300km/h? Folk kommer dö. Det är faktum. Det fokuseras mycket på nollvisionen, när det finns massor av andra saker man kan dö av. Titta tex. här http://www.spes.nu/fakta.htm . Där kunde man satsa lite mer.
Bara ordet nollvision får mig att bli suicid. Farthinder, fartkameror, vajjer-räcken. Usch.
Sen har inte SVEMO någon koll på vilka som kört bana, det är bara ett fåtal som har licens av dom som åker på alla bandagar som anordnas i Sverige....
Om man vill få sina medarbetare att prestera mer är det bättre att säga
- Faen va ni är duktiga som lycklats reducerat risken att dö eller skadas allvarligt på MC, keep up the fine work. Så fixar vi nog resten också.!
Nej, det är nog så att om t ex psykvården hade haft lite bättre politiker/lobbyister så hade vi antagligen fått bättre valuta (sparade liv per satsad krona) än vi får genom VV satsningar
Bara folk som antinget dött eller nästan dött bryr sig, ingen annan. Tyvärr.
Alla andra är odödliga, lika odödiga som tidigare nämnda trodde sig vara.
Vet inte hur vi kom in på (den fatalt misslyckade) psykvården...?
Jag håller med sTf_paPs om att det som åstadkommits inom mc-kollektivet är något som många kan dra lärdom av.
Vissa av er verkar tro att det ligger något sorts egenvärde för VV att minska trafikdöden. Varför skulle de vilja ha anslag till det? Jag tror knappast att om man skippade nollvisionen skulle en rad tjänstemän på VV bli arbetslösa. Det är väl bättre att de lägger hundra miljoner på det än en kampanj för att berätta för folk att man inte får köra mot gult när man i praktiken får det. Där kan man snacka om bortkastade pengar.
DÄR SATTE NÅGON HUVUDET PÅ SPIKEN DÄREMOT!
Varför inte fråga alla änkor och faderlösa barn där ute om vad de tycker om nollvisionen. Jag tvivlar på att svaret blir "Nä va fan, det är är orealistiskt, skit i det där. Lägg pengarna på något bättre istället..."
Och om det nu blir som jag tror, att dessa höjda premier faktiskt minskar mc-olyckorna då vissa (högriskpiloter) helt enkelt inte har råd, då tycker jag ändå att mina två tusen räddat liv, och det är mer än man kan säga om man ger pengarna till välgörenhet... Nog fan är det synd och skam att det är så, men någonstans måste man väga för- och nackdelar...
Förmig är principen att varje grupp skall betala sina kostnader helt OK.
hur betalar ex. gruppen narkomaner då?
man måste alltid ha ett gemensamt bekostat basskydd men jag menade mer principiellt.
56 dog på hoj förra året <-> 1500 begick självmord.Gör samhället trivsammare. Istället för 0-vision i trafiken (som är omöjligt) sätt ett målpå att minska självmorden med tex 10% per år.Det skulle spara 150 liv.
Vad gör man ? -Fartkameror,förföljer motorcyckelåkare, jagar felparkerare, klemar med "riktiga" brottslingar (våldtäkt,misshandel,grova bankrånare,.....).
Människor blir ofriare och ofriare, vad gör man ? Ännu mer kameror, ännu mer klemande......
Människor mår sämre och sämre, vad görman ? -Ytterligare åtgärder mot de som försöker hålla humöret uppe.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |