Stoppa MC-döden och sänk premierna !

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Så det är på grund av fetma och knark som folk kör ihjäl sig? Tycker vi stannar on topic i den här tråden.


Jag tycker vi borde få dom där nollvisionisterna att förstå att 55 personer inte är mycket, om man jämför med hur många vi är...

Fast ändå, en person med fetma dödar ju ingen annan än sig själv...
 
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Hayabusa -05
Då borde svaret bli att vi ska ha sämre utbildning, och aldrig över 30kmh.

Jag kör dragracing och både jag och alla andra som gör det kör lungnare på gatan nu än innan, och mer sällan för det är roligare på banan. Jag förstår att en gång på bana inte är samma sak men förmodligen så kan vi få en del att fortsätta köra bana om dom får prova på det i körskolan, och det är förmodligen någon av dom som annars hade kört för fort på vägen.
Jag har kört hoj i 27 år och jag kan lova att det inte behövs en bankörning för att man ska tro att man kan köra fort, det tror man ändå. Har du nån länk till forskingsresultaten, jag tror dom mer gissar än forskar (jo, det händer att forskare gissar...)
Jo visst gissar forskare eller drar självsäkra slutsatser på begränsat antal studier. Jag har ingen länk men troligtvis kan mer information sökas hos trafiksäkerhetschefen på NTF eller via VTI i Linköping, jag hörde dessa uttryck rätt så ofta från NTF håll för några år sedan.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Med så få dödsolyckor så borde det va rätt snabbt gjort att forska fram lite data, bland annat då hur många som kört bana av dom som vållade/bidrog till olyckan. SVEMO har listor på alla som kört. Jag skulle bli förvånad om det var mer än 5% om man tittar på en 10-20 års period. Att dom kanske kör för fort är en sak, men det är inte det vi pratar om nu, alla som krockar körde för fort..

Jag tycker det är ett evigt gissande varje år, och har så varit i minst 30 år. Och ärligt talat så är det nog ingen på sporthoj som har svaret, vi måste ju också gissa..

Och varför forskas det inte mer då? Jo, det är bara 50-60 om året som dör, då är det svårt att hitta nån seriös forskare som ta i det. Tror jag iaf
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Med så få dödsolyckor så borde det va rätt snabbt gjort att forska fram lite data, bland annat då hur många som kört bana av dom som vållade/bidrog till olyckan. SVEMO har listor på alla som kört. Jag skulle bli förvånad om det var mer än 5% om man tittar på en 10-20 års period. Att dom kanske kör för fort är en sak, men det är inte det vi pratar om nu, alla som krockar körde för fort..

Jag tycker det är ett evigt gissande varje år, och har så varit i minst 30 år. Och ärligt talat så är det nog ingen på sporthoj som har svaret, vi måste ju också gissa..

Och varför forskas det inte mer då? Jo, det är bara 50-60 om året som dör, då är det svårt att hitta nån seriös forskare som ta i det. Tror jag iaf

Förmodligen har du helt rätt, och jag förstår inte drevet som går mot "MC-Döden på våra vägar" Som vi tjatat i den här tråden så är det betydligt fler som dör av andra orsaker, förra sommaren var det väl närmare 100 stycken som drunknade till exempel?
Problemet är att det statistiska underlaget är för litet, när några veckor med bra/dåligt väder kan orsaka 15-20% ökning eller minskning så blir det fel. Precis som att samma väderorsak får konsekvensen att 20% fler drunknar. Skall man förbjuda bra väder också?

Sen har inte SVEMO någon koll på vilka som kört bana, det är bara ett fåtal som har licens av dom som åker på alla bandagar som anordnas i Sverige. SMC har listor på vilka som har varit med på SMC:s kurser, och dom listorna kan ju kollas mot olyckslistorna, men det är fortfarande bara ett fåtal gentemot dom som verkligen åker på bandagar...
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Från tråden "En annan vinkel"

En av vinklarna kring MC olyckor
Satt och läste Expressen på nätet och hittade denna artikel av Jan-Erik Berggren:
----------------------------------------------------------------------

"Skrota mc-döden"

Större, starkare, bredare, tuffare - och fler, många fler. Motorcykelbranschen i Sverige är glödhet. Bara en sak gör mig iskall: mc-döden.

Närmare 450 personer omkom i trafiken under 2006. Det den lägsta siffran sedan 1940-talet. 56 av de förolyckade körde motorcykel. Det är alla överens om. Sen börjar bråket. Vägverket tycker att 450 dödsolyckor i trafiken är 450 för många. Och att 56 hojåkare som fått sätta livet till är 56 för många.¨

Så långt allt väl. Men när Vägverkets analys sedan är att det vore bäst att låsa in alla motorcyklar i garaget börjar det spåra ur på allvar. Trafiken är komplex. Trafiken är en komplex miljö. När 34 av de 56 hojåkarna som dödats gjort det i kollision med ett annat fordon blir det svårt med orsak och verkan. Vems fel var det? Och de andra 21, körde de av vägen på grund av för hög fart eller för att Vägverkets ansvar, vägen, hade uppenbara brister?

De är få grupper i trafiken som tar ett så stort ansvar i alla lägen som hojåkarna.

Under 2007 väntas hojåkarna slå nytt svenskt rekord i antal timmar i skolbänken och på övningsbanan. Ingen annan grupp i trafiken kan visa på något liknande. Ingen annan grupp är så intresserade av trafik som hojåkarna.
Men hojåkarna kör också fulla, för fort, vårdslöst och de chanser lika mycket som andra grupper i trafiken.

Siffror och statistik ljuger inte.
Men de säger väldigt ofta olika sidor av sanningen.
Det är hög tid att skrota mc-döden som begrepp och i stället samlas för att diskutera trafikdöden - och hur vi ska bygga en komplex, förlåtande och human trafikmiljö.

http://expressen.se/index.jsp?a=853864

----------------------------------------------------------

Så hoppsan, här har vi en journalist som inte skriker som alla andra journalister. Det kanske finns hopp om en bättre granskning, av även massmedia, som sätter saker och ting till rätta ur ett mera objektivt perspektiv.

Den andra tråden :
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=147935
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Fast är det inte dags för lite självrannsakan...?

Enligt någon hade attityden på detta forum förändrats på bara några år. Är detta inte ett utomordentligt exempel på att det går att förbättra hur folk tänker, och personligen tror jag att dessa otaliga olyckstrådar (alltså i slutänden Internet och förmågan att kunna sprida information) faktiskt bidragit till att folk lugnat ned sig.

Jag förstår inte detta konstanta klankande på nollvisionen. Ett vanligt år på 50-talet dog en bra bit över 2,000 personer på mc. Om man då hade sagt att visionen (på lång sikt, flera årtionden) hade varit att få ned antalet dödade under 100 hade nog de flesta skrattat. Men ICKE, här är vi idag. Jag håller med vissa om att med pragmatiska kortsiktiga mål borde redovisas parallellt med denna vision, exemepelvis 5 färre döda proportinoneligt med antalet motorcyklar per år. Detta tror jag inte är omöjligt.

Sedan måste vi även behandla detta med ekonomi. Tack vare denna vision läggs en hel del pengar från den statliga budgeten på att denna vision någon gång ska bli verklighet, vissa åtgärder anser vi vara bra, andra mindre. Ett problem är dock att kostnaden för trafikdöden på mc inte är linjär, snarare progressiv. Att hindra 5 att omkomma kan kosta såpass lite som 5 miljoner, medan att förhindra att 10 omkommer istället kostar 50 miljoner, och att förhindra 50 av 56 30 miljarder... Detta blir minst sagt ett dilemma, då politikerna någonstans måste ta ett beslut; Vad är ett liv värt? Någon på detta forum som har lust att inkludera detta i era dagliga arbetsuppgifter?

Visst kan vi bitcha hur mycket som helst om detta med att det är orättvist osv, men någonstans har vi oss själva att skylla. Vi sitter på (öppna) forum och berättar hur snabbt vi kör (fortkörning), hur man bäst gör wheelies (vårdslöshet i trafik) osv. Rökning är fortfarande lagligt (vilket är en fråga i sig, dock OT), så effekterna av dessa hör inte riktigt hit. Men som någon sa, dessa dödsfall är faktiskt något som våra folkvalda kan göra något åt, alltså skrider de till verket.

Missförstå mig rätt, jag gillar varken politiker eller detta förslag med höjda premier, men någon gång måste man försöka se det ur "fiendens" synvinkel, vem vet, kanske kan man lära sig något, de är bara människor som vi.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus

Sedan måste vi även behandla detta med ekonomi. Tack vare denna vision läggs en hel del pengar från den statliga budgeten på att denna vision någon gång ska bli verklighet, vissa åtgärder anser vi vara bra, andra mindre. Ett problem är dock att kostnaden för trafikdöden på mc inte är linjär, snarare progressiv. Att hindra 5 att omkomma kan kosta såpass lite som 5 miljoner, medan att förhindra att 10 omkommer istället kostar 50 miljoner, och att förhindra 50 av 56 30 miljarder... Detta blir minst sagt ett dilemma, då politikerna någonstans måste ta ett beslut; Vad är ett liv värt? Någon på detta forum som har lust att inkludera detta i era dagliga arbetsuppgifter?

Det är väl detta som är en stor del av problemet.
VV har ett gäng tjänstemän som är alldeles för duktiga lobbyister.
Noll-visionen är en helt briliant uppfinning om man vill försäkra sig om framtida anslag. Vilken poilitiker skulle säga att han/hon inte tycker att detta är en bra ide? Vilken politiker skulle stå upp och säga att om våra allmänna transporter ska fungera på ett någorlunda vettigt sätt och vi inte ska få ett storebrorssamhälle utan någon personlig frihet/ansvar så måste vi acceptera x-hundra döda per år?

Nej, det är nog så att om t ex psykvården hade haft lite bättre politiker/lobbyister så hade vi antagligen fått bättre valuta (sparade liv per satsad krona) än vi får genom VV satsningar. Ta en koll på länken i MatteKholms inlägg ibörjan på tråden.

För att ens komma i närheten av noll-visionen kommer det att behövas så mycket restriktioner att privatbilismen och definitivt MC-ismen (?) kommer att vara förbjuden och all övrig trafik så hårt övervakad/automatiserad/begränsad att den i praktiken upphört.

Jag tycker nollvisionen är ett skämt. Hur ska det nånsin gå med hojjar som gör 300km/h? Folk kommer dö. Det är faktum. Det fokuseras mycket på nollvisionen, när det finns massor av andra saker man kan dö av. Titta tex. här http://www.spes.nu/fakta.htm . Där kunde man satsa lite mer.

Bara ordet nollvision får mig att bli suicid. Farthinder, fartkameror, vajjer-räcken. Usch.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag gjorde detta inlägg i en annan tråd men tyckte att det passade bättre här

-----------------
Tänk om man istället för artiklar och reportage som talar om MC-döden kunde få

Se en tidningsartikel om
Höra en politiker som talar om
Se ett TV reportage som berättar

att MC-kollektivet är ett lysande exempel på hur mycket man kan reducera antal skadade och dödade i trafiken genom utbildning, dialog, kompisanda, diskussionsforum, lobbing, intresse, faktiskt handlande, eldsjälar, ............

att MC-kollectivet sedan 1970 kunnat minska det procentuella antalet döda och allvarligt skadade till en fjärdedel samtidigt som antalet påställda MC ar ökat 6 gånger.

att samma siffror för alla fordon är mindre än en halvering av det procentuella antalet olyckor trots att antalet fordon bara fördubblats.

att man borde analysera varför MC-kollektivet lyckats så utomordentligt så att man kan använda samma metoder för att minska antalet skadade och döda inom grupper sominte alls lyckats lika bra.

-----------------
Det skulle antagligen dessutom sprida glädje och sporra oss att bli ännu bättre.

Grundkurs A för ledare

Om man vill få sina medarbetare att prestera mer är det bättre att säga

- Faen va ni är duktiga som lycklats reducerat risken att dö eller skadas allvarligt på MC, keep up the fine work. Så fixar vi nog resten också.!:tummenupp

än

- Faen era skithögar det dör fortfarande 56 MC förare så jag måste straffa er!:arsele
-----------------

Men det är väl ett önsketänkande :mad: :huvet
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tom Bjerver är på Insider just nu...:)
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo


Sen har inte SVEMO någon koll på vilka som kört bana, det är bara ett fåtal som har licens av dom som åker på alla bandagar som anordnas i Sverige....

Måste man inte ta en engångs eller provapålicens när man kör runt-runt? Det måste man på strippen. Och som jag förstår det så skickas det in till SVEMO i efterhand
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK

Om man vill få sina medarbetare att prestera mer är det bättre att säga

- Faen va ni är duktiga som lycklats reducerat risken att dö eller skadas allvarligt på MC, keep up the fine work. Så fixar vi nog resten också.!:tummenupp

Ja med tanke på hur många MC som är ute i trafiken så är 56 st ett begränsat antal, inte minst med tanke på alkohol, droger m.m. både hos mc-förare och andra trafikanter.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK

Nej, det är nog så att om t ex psykvården hade haft lite bättre politiker/lobbyister så hade vi antagligen fått bättre valuta (sparade liv per satsad krona) än vi får genom VV satsningar

huvet på spiken, idag får de som önskar hjälp inte någon hjälp, andra som tycker att någon behöver hjälp ser till att de kommer till ett sjukhus men de blir inte ens inskriven, ex. polisen som missade att skjutsa en person som var illa ute till akuten, kort senare misshandlade han ett antal människor, klart att de kan de inte klämma de personerna på några pengar så det kanske inte är så intressant....


Mannen var enligt polisen varken drogad eller berusad.
Polisen skjutsade honom i stället till Åkeshovs beroendecentrum. De pratade med personalen och åkte sedan från platsen.
Åkeshovs beroendecentrum är ingen akutklinik. Därför hänvisades han till psykakuten på S:t Görans sjukhus. Men av någon anledning fungerade inte hänvisningen.
I stället gick mannen ut på gatan igen, mot tunnelbanestationen. Några minuter senare var Lennart Landin död och sju andra människor skadade.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,309340,00.html

den 32årige man som slog ihjäl en man och skadade flera andra med ett järnspett

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=154838
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Vet inte hur vi kom in på (den fatalt misslyckade) psykvården...?

Jag håller med sTf_paPs om att det som åstadkommits inom mc-kollektivet är något som många kan dra lärdom av.

Vissa av er verkar tro att det ligger något sorts egenvärde för VV att minska trafikdöden. Varför skulle de vilja ha anslag till det? Jag tror knappast att om man skippade nollvisionen skulle en rad tjänstemän på VV bli arbetslösa. Det är väl bättre att de lägger hundra miljoner på det än en kampanj för att berätta för folk att man inte får köra mot gult när man i praktiken får det. Där kan man snacka om bortkastade pengar.

Bara folk som antinget dött eller nästan dött bryr sig, ingen annan. Tyvärr.

Alla andra är odödliga, lika odödiga som tidigare nämnda trodde sig vara.

DÄR SATTE NÅGON HUVUDET PÅ SPIKEN DÄREMOT!

Varför inte fråga alla änkor och faderlösa barn där ute om vad de tycker om nollvisionen. Jag tvivlar på att svaret blir "Nä va fan, det är är orealistiskt, skit i det där. Lägg pengarna på något bättre istället..."

Och om det nu blir som jag tror, att dessa höjda premier faktiskt minskar mc-olyckorna då vissa (högriskpiloter) helt enkelt inte har råd, då tycker jag ändå att mina två tusen räddat liv, och det är mer än man kan säga om man ger pengarna till välgörenhet... Nog fan är det synd och skam att det är så, men någonstans måste man väga för- och nackdelar...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vet inte hur vi kom in på (den fatalt misslyckade) psykvården...?

Jag håller med sTf_paPs om att det som åstadkommits inom mc-kollektivet är något som många kan dra lärdom av.

Vissa av er verkar tro att det ligger något sorts egenvärde för VV att minska trafikdöden. Varför skulle de vilja ha anslag till det? Jag tror knappast att om man skippade nollvisionen skulle en rad tjänstemän på VV bli arbetslösa. Det är väl bättre att de lägger hundra miljoner på det än en kampanj för att berätta för folk att man inte får köra mot gult när man i praktiken får det. Där kan man snacka om bortkastade pengar.



DÄR SATTE NÅGON HUVUDET PÅ SPIKEN DÄREMOT!

Varför inte fråga alla änkor och faderlösa barn där ute om vad de tycker om nollvisionen. Jag tvivlar på att svaret blir "Nä va fan, det är är orealistiskt, skit i det där. Lägg pengarna på något bättre istället..."

Och om det nu blir som jag tror, att dessa höjda premier faktiskt minskar mc-olyckorna då vissa (högriskpiloter) helt enkelt inte har råd, då tycker jag ändå att mina två tusen räddat liv, och det är mer än man kan säga om man ger pengarna till välgörenhet... Nog fan är det synd och skam att det är så, men någonstans måste man väga för- och nackdelar...

Förmig är principen att varje grupp skall betala sina kostnader helt OK. Så höjd trafikpremie ärinte något somjag är principiellt emot. Problemet är bara att vi har i dag ett samhälle där vi solidariskt ställer upp på den gemensamma kostnaden för sjukvård (?). När man nu vill förändra detta genom anpassad försäkrings avgift i förhållande till personskade risken så borde ju det ske för alla grupper i samhället inte mest för en grupp som lyckats bäst när det gäller att minska skade risken. När man ändå gör det så blir ju signalen bara att man gör det av rent politiska motiv och inte av reell vilja att minska personskador. Jag tolkar det som om man anser att ett mindre antal drabbade som redan betalar mycket antagligen inte innebär något omfattande politiskt problem samtidigt som det flyttar focus från betydligt viktigare och svårare saker. Ett klassiskt politiskt trick.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
hur betalar ex. gruppen narkomaner då?

Jag vet det är inte lätt och man måste alltid ha ett gemensamt bekostat basskydd men jag menade mer principiellt. Det är ju en rätt stor grej att byta från helt gemensamt bekostat till i huvudsak grupp bekostat men skall man göre en sådan förändring måste den ju gälla alla annars blir det bara mygel och ökande kostnader som resultat.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
man måste alltid ha ett gemensamt bekostat basskydd men jag menade mer principiellt.

OK, tar man trafikförsäkringen som exempel så använder medborgarna bilar/motorcyklar för att samhället ska fungera, ta sig till jobbet, affären, semester m.m., visst motorcyklar används för "nöjes" skull men de används också i samma ärenden.

Medborgarna har ett stort behov av att kunna transportera sig och som trafikanter är de en stor del av samhället, motormännens riksförbund menar att trafikanterna redan idag är hårt beskattade, är det bra/rättvist att öka skatten än mer för denna grupp? men inte minst så är det tänkt att särskilja motorcyklar väldigt hårt i trafikförsäkringen.
 
Last edited:

flygmuppen

Power and speed
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Vetlanda/Amsterdam
Hoj
BMW F800ST
56 dog på hoj förra året <-> 1500 begick självmord.Gör samhället trivsammare. Istället för 0-vision i trafiken (som är omöjligt) sätt ett målpå att minska självmorden med tex 10% per år.Det skulle spara 150 liv.

Vad gör man ? -Fartkameror,förföljer motorcyckelåkare, jagar felparkerare, klemar med "riktiga" brottslingar (våldtäkt,misshandel,grova bankrånare,.....).

Människor blir ofriare och ofriare, vad gör man ? Ännu mer kameror, ännu mer klemande......

Människor mår sämre och sämre, vad görman ? -Ytterligare åtgärder mot de som försöker hålla humöret uppe.



Jag är ju en liten pessimist som ser maktens män som folk som följer minsta motståndets väg, det är ju enklare att ta fast dom som kör för fort än dom som rånar värdetransporter och framförallt ger det ju pengar till staten...

Hur man än vrider och vänder på det så handlar det om att få IN pengar i statskistan i första hand. Om detta i sig nu kan generera fler poliser som försöker ta hand om den grova brottsligheten så är det väl kanske ok. Men är det så? Går pengarna dit? Vad satsas i förebyggande syfte för att göra hojåkandet säkrare. En hoj med 300 hästar dödar inte en människa...det är personen som kör som är den skyldige. Det är ju mentaliteten som måste förändras!

Att sedan ta ut en ny HÖG skatt på hojåkare som genererar färre döda per år än något annat som anses vara folkhälsoskadligt som rökning etc är ju bara för att borgarna ska kunna få en städerska lite billigare. Ser inte att en högre skatt för oss kan få ner olyckstalen.
Tvärt om så lär det bli som någon annan redan skrivit innan i tråden att dom unga kommer strunta i att regga sina hojar av den enkla anledningen att det är för dyrt.
Ta systembolaget som exempel på vad som händer när priserna är för höga. Jo man handlar ju inte där!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top