Stoppad av polis för avgasljud. Igen!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nackdelen med det resonemanget är att den kostnaden betalar du och jag via skatten. Statens administratörer är väl glada att dom får något att göra, då behövs dom ju (tycker dom).

Vägra skriva på för att öka chanserna att slippa påföljd är väl ok, men att jäklas med systemet för sakens skull resulterar bara i att det kostar ännu mer att hålla igång det... :huvet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Civil_olydnad

Jag betraktar det som civil olydnad och min förbannade skyldighet att vara så besvärlig som möjligt ifall jag bötfälls för en lag som jag ogillar.

Jag tycker tex att vi generellt har för låga hastighetsbegränsningar och skulle därför aldrig skriva under en hastighetsbot.

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
På väg till tisdagsträffen i Lödde alltså? Lagens långa arm står tydligen alltid och plockar in folk där. Fast jag tyckte femhundra spänn var billigt. Fastpris eller dagsböter? Är det fastpris så är det ju ett fynd :)

Nackdelen med det resonemanget är att den kostnaden betalar du och jag via skatten. Statens administratörer är väl glada att dom får något att göra, då behövs dom ju (tycker dom).

Vägra skriva på för att öka chanserna att slippa påföljd är väl ok, men att jäklas med systemet för sakens skull resulterar bara i att det kostar ännu mer att hålla igång det... :huvet

500 kronor är standard, sedan kostar det 830 kr för en regbesiktning, vilket gör att man får återställa hojen till originalskick. Kanske lite jobbigt om det är mycket som skall fixas.

Jag betraktar det som civil olydnad och min förbannade skyldighet att vara så besvärlig som möjligt ifall jag bötfälls för en lag som jag ogillar.

Jag tycker tex att vi generellt har för låga hastighetsbegränsningar och skulle därför aldrig skriva under en hastighetsbot.

Med tanke på att vi körde sakta förbi snuten och lät definitivt inte mycket, typ på tomgång, så valde de ändå att köra efter oss. De kan omöjligt ha hört att det skulle ha låtit mer än tillåtet. Tror att det var mer för att jävlas med MC-förare.

Jävlar vilka storkben den där brewden hade.

..och hojar som låter gillas. Finns inget som får mig på benen och till fönstret
snabbare än en skönsjungande hoj som passerar. :D

Det är så brewdarna ser ut här nere i Skåne. :tummenupp

Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange

Jag ser inte problemet med hastighetsbegränsningarna. Folk kan uppenbarligen inte köra bil i alla fall. Att det går fortare gör inte saken bättre. Tänk på att vi bor i ett land som sätter normen efter den som är sämst.

Men att bara vara obstinat när man uppenbart gjort fel och låta andra betala ens lilla privata korståg mot 'Pappa Staten' är bara egoistiskt. Gör nått vettigt istället som att starta en lobbyorganisation och muta politiker istället för att bränna mina skattepengar på meningslösheter. det gör regeringen, oavsett om den är blå eller röd, så bra så.

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Var nog den lilla regskylten som lockade honom. MC-polisen i skåne verkar inte gilla sånt... Mig nöp dom ganska snabbt när jag körde med skylten i hjulhuset. Spelade dum och skyllde ifrån mig på förra ägaren men fick ändå en ombesiktning.

Han har varken liten nummerskylt eller i hjulhuset. Möjligtvis miniblinkers, men de stod på en parkering 50 meter in från vägen så det kan de knappast ha sett. Möjligtvis att ljuddämparna är väldigt små i så fall.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ser inte problemet med hastighetsbegränsningarna. Folk kan uppenbarligen inte köra bil i alla fall. Att det går fortare gör inte saken bättre. Tänk på att vi bor i ett land som sätter normen efter den som är sämst.

Men att bara vara obstinat när man uppenbart gjort fel och låta andra betala ens lilla privata korståg mot 'Pappa Staten' är bara egoistiskt. Gör nått vettigt istället som att starta en lobbyorganisation och muta politiker istället för att bränna mina skattepengar på meningslösheter. det gör regeringen, oavsett om den är blå eller röd, så bra så.

Med högre hastighetsgränser kanske folk börjar använda tiden vid ratten till att köra bil istället för att berätta skicka sms, sminka sig, läsa tidningen, facebocka.

Sen tycker jag du ska läsa länken för du verkar inte fatta betydelsen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
titan och kolfiber slip-on e fina grejer o mullrar fint, dom kan vi väl få ha i fred? Stoppa alla kromslädar med sina 3" raka rör istället, dom ska ju vevas ner med baseballträ rakt av.

Jag bor vid en stor väg, och jag är precis lika less på båda motorcykelkategorierna, men i kromslädarnas fall är det ju extra patetiskt att bara bry sig om att omvandla bensin till buller, utan att plocka ut någon vidare effekt....

En annan sak jag är jävligt less på är folk som inte växlar upp utan kör på så låg växel/högt varvtal som möjligt trots att dom ska ligga och hålla jämn fart 90/110 i någon mil eller så, där är ju kromslädarna föredömen åt andra hållet...

Touringfolket som brummar förbi med hyfsat orginal avgassystem, eller IAF lågmälda utbytessystem stör mig inte det minsta, inte guldvingefolket heller, som alltid åker förbi i klungor på väg till någon obskyr träff där det tävlas i antal ljuspunkter och mugghållare...

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Helt rätt, det ska kosta mer att administrera ärendet än vad boten kostar. Fick vi nåt svar? Har dom dB mätare i röven hela tiden när dom åker runt eller?

Administrera ärendet? Du kan vara lugn, det kommer alltid kosta oerhört mkt mer än vad boten kostar. All extra tid för rapportskrivning, rättegångskostnader etc som alla skattebetalare får betala för att ngn inte kan erkänna att vederbörande har begått ett brott.
Bara att ha ett vittne närvarande och denne förlorar en arbetsdag kostar runt 700 kr. Om vittnet har haft resekostnader o dyl, kostar detta också. Åklagaren skall ha sitt, advokaten likaså, nämndemän, domare etc etc.
Allt detta betalar alla vi andra som inte har satt sig i den situationen, precis som alla andra brott som skall upp i Tingsrätten, Kammarrätten, Hovrätten etc för att ngn nekar till brott.

Oavsett vad man tycker om brottet är det ju trots allt ett brott och den skyldige skall lagföras, vilket kostar massor av skattepengar som de hade kunnat lägga på andra grövre brott.

Nu vill jag inte låta gnällig, men ibland får man faktiskt vara man nog att erkänna att man är skyldig. Du vet att du är det, polisen vet att du är det och man sparar en massa andra personers tid och pengar på det sättet. Kanske ngt att tänka på innan man väljer att neka.
Bara ett litet påpekande..

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Administrera ärendet? Du kan vara lugn, det kommer alltid kosta oerhört mkt mer än vad boten kostar. All extra tid för rapportskrivning, rättegångskostnader etc som alla skattebetalare får betala för att ngn inte kan erkänna att vederbörande har begått ett brott.
Bara att ha ett vittne närvarande och denne förlorar en arbetsdag kostar runt 700 kr. Om vittnet har haft resekostnader o dyl, kostar detta också. Åklagaren skall ha sitt, advokaten likaså, nämndemän, domare etc etc.
Allt detta betalar alla vi andra som inte har satt sig i den situationen, precis som alla andra brott som skall upp i Tingsrätten, Kammarrätten, Hovrätten etc för att ngn nekar till brott.

Oavsett vad man tycker om brottet är det ju trots allt ett brott och den skyldige skall lagföras, vilket kostar massor av skattepengar som de hade kunnat lägga på andra grövre brott.

Nu vill jag inte låta gnällig, men ibland får man faktiskt vara man nog att erkänna att man är skyldig. Du vet att du är det, polisen vet att du är det och man sparar en massa andra personers tid och pengar på det sättet. Kanske ngt att tänka på innan man väljer att neka.
Bara ett litet påpekande..

Håller med dig delvis. Visst skall man inte jävlas för sakens skull, MEN, när polisen helt uppenbart jävlas med oss när vi inte gjort något. Jag hade förstått dem om vi hade kört som idioter mitt i stan eller i bostadsområde, men det känns rätt fantasilöst av poliserna att ställa sig 1 km från en motorutställning som drar till sig motorintresserade ute på landet och plockar allt som ser misstänkt ut.

Det är ungefär som om man skulle bötfälla en MC som går över 300 km/h bara för att den KAN köra så fort. Skall man bötfälla en person för att man KAN låta mycket om man varvar över 10000 varv? Är det inte mer rimligt att man bötfäller NÄR man gör det? Hur mycket har man inte stått ut med såsom störiga grannar dag ut och dag in? Är en MC som låter några sekunder en sådan enorm olägenhet? Hade det kört motorcyklar utanför ens sovrum fram och tillbaka nattetid hade det varit en annan sak. Jag har sällan hört någon MC nattetid som kör fort av förklarliga skäl. Man varken kör på natten och i de fall man råkar köra på natten går det oftast inte fort. Därför borde inte detta vara något större problem för allmänheten bara för att det råkar stå i lagböckerna att det är det.

Detta är ett rent i-lands problem. Skulle inte förvåna mig om de tar bort lagen, precis som de diskuterar att man skall få köra/cykla/gå mot rött. Alla gör det, så varför skall man bötfälla:va

Last edited:

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
KTM 690smc
Typ. Den låter inte så där extremt högt. Den låter bara gött helt enkelt, även om polisen inte håller med.

Så här låter den i "stealth-mode".

Haha du måste skoja när du säger den inte låter så extremt högt. Så jävulskt löjligt högt vid avslag . Tyvärr så lät det jävligt illa också, bröööligt och dåligt avstämt. Varför göra eget system som sänker effekten mest troligt och låter så där illa? När det finns schyssta slipon till en billig peng och låter lagomt gött

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Typ. Den låter inte så där extremt högt. Den låter bara gött helt enkelt, även om polisen inte håller med.

Så här låter den i "stealth-mode".

Haha du måste skoja när du säger den inte låter så extremt högt. Så jävulskt löjligt högt vid avslag . Tyvärr så lät det jävligt illa också, bröööligt och dåligt avstämt. Varför göra eget system som sänker effekten mest troligt och låter så där illa? När det finns schyssta slipon till en billig peng och låter lagomt gött

Tja, det är ju upp till var och en om det låter bra eller inte, men jag tror inte att en liten kameramikrofon kan återge det riktiga ljudet. Jag tycker i alla fall det låter gött IRL, men det är jag det. :tummenupp

Last edited:

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Själv ser jag det som min skyldighet att ägna mig åt "civil olydnad" när jag tycker ngt är fel, det genom att aldrig skriva under tex en fartbot, det ska dras genom hela systemet!
Sen får vissa tycka att det är ett slöseri med deras skattemedel, men det är även mina skattemedel så...:arsele

Fredrik:D

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Ja det är klart man vägrar 500:- och ser till att samhället får betala lite mera :confused::va

Det är ju inte bara 500:-. Sedan tillkommer ju reg-besiktningen, och eventuellt återställande av hojen, mm mm.
Sedan får man ju avgöra om det är av snålhet eller inte. Tror inte någon hade gjort någon överklagan mot staten för 500:-. Hade det däremot varit ett privat bolag som jävlas med en, då hade man gjort samma sak tillbaka. Mot parkeringsbolag skulle man kunna tänka sig att jävlas om de jäklats med en. Något som de gjort för mig ett antal ggr på min arbetsplats och jag glömt mitt parkeringskort i rutan, men att de är helt obevekliga. Men men, det är upp till var och en om man orkar lägga en massa tid på sånt. Så länge man får behålla körkortet får man vara nöjd. Pengar får man alltid nya av.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA