Stoppad av polis för avgasljud. Igen!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
jag måste okså klaga :)

jag bor breve en rätt trafikerad väg inne i byn ca 60meter från en väg, där det paserar några hundra bilar + kanske 30-60hojar om dagen, de hojarna man hör oftast är alla kromslädar, även om dom kör viso sakta så är det oftast de man hör, bilarna är oftast tysta o en o annan sporthoj hör man när de drar på.

Men det får fan va nog när dessa bilar med raka rör o kanske 1 dömpare drar på åt helvete några dagar i veckan oftast nån gång mellan 23-03, nästan så man vill gå ut o slänga gatt sten på dom, inte så jag stör mig så, men när man vill sova vill man inte få fönsterna att vibrera av fullgasrepor genom byn. ja jag vet jag kunde ju bott i norrland, 1 mil från närmsta väg :tuttar

Men något jag stör mig på är alla dessa motorsågar + gräsklippare som man hör 24/7 hela sommaren lång, oftast ireterande ljud, när ska polisen åka runt o bötfälla dessa oljud ?

Menar nån hoj som drar på 1 gång i veckan e inget o klaga över, man hör ju den bara nån sec, jag bara strålar o kollar lång väg efter den för att se skönheten de gångerna jag ser nån sporthoj dra förbi o man vill hoppa på sin egna hoj o bara hänga på en sväng :) men en gräsklippare som klipper i 1 hel timme o det är inte bara 1 utan 5-6st o många gånger under dagen, det är störande.

Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag visste inte att det fanns så mycket folk som retade sig så förbaskat på högljudda motorcyklar? Speciellt inte andra motorcyklister?

För min del gör jag gärna så bra intryck på allmänheten som möjligt.
Det innebär t.ex. att inte låta eller köra som ett JAS 39 Gripen. Särskilt inte i tättbebyggt område.

Jag föredrar att visa respekt. Har jag själv visat respekt slipper jag kanske prejningsförsök eller sönderskurna däck av omgivningen ;).

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jomen det förstår väl vem som helst att om man tycker att det låter högt, blir störd av ljudet och inte gillar det så får man skylla sig själv? Jag menar, bosätter man sig i närheten av andra får man väl räkna med lite välljud™. Det är gött när det brötar, loud pipes saves..nånting osv.

Men när de där zatzybilarna ylar förbi då tar jag fram kettingen. Eller de där mopederna med trimpipor.. och grannens gräsklippare..

:rolleyes:
Varfördå? dom har väl lika rätt att sprida sitt välljud som du ? :confused:

Josth

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Triumph Speed Triple -07
Vore jag polis och någon tvingade mig till domstol över en böter för buller skulle jag nog börja patrullera vissa områden oftare och med mer inriktning på vissa saker efter det...

Just saying!

http://vk.se/Article.jsp?article=452391

Vilken jävla tur att du inte är snut då!
Om du surar ihop för en så liten skitsak som att göra sitt jobb (Infinna sig i domstol i detta fall) bör du DEFINITIVT inte ägna dig åt att upprätthålla lag och ordning. Att du sedan verkar vara en grinig jävel cementerar bara detta faktum
Att sedan svea rikes ruttna lag i många fall inte ens är värd att upprätthållas är en helt annan OT-diskussion.

Nu ska jag ta och anamma en vis man vid namn René de Chateaubriand, som en gång sade: "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." GuW & Polismyndigheten ämnade att ta åt sig.

MVH

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
hörde en jävel till offroadare idag som lät mer än kromslädar och sporthojar,

Lät precis som någon körde med feta smällare bak om den, hörde den en bra bit innan och efter

blev jävligt irriterad för det inte mullra skönt på något vis ens

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vilken jävla tur att du inte är snut då!
Om du surar ihop för en så liten skitsak som att göra sitt jobb (Infinna sig i domstol i detta fall) bör du DEFINITIVT inte ägna dig åt att upprätthålla lag och ordning. Att du sedan verkar vara en grinig jävel cementerar bara detta faktum
Att sedan svea rikes ruttna lag i många fall inte ens är värd att upprätthållas är en helt annan OT-diskussion.

Nu ska jag ta och anamma en vis man vid namn René de Chateaubriand, som en gång sade: "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." GuW & Polismyndigheten ämnade att ta åt sig.

MVH

Vaddå, många motorcyklister verkar ju sura ihop för att polisen gör sitt jobb?

Jag illustrerade ju med VK länken vad som kan hända när man agerar rättshaverist mot polisen, vill du göra det så är det ditt val, är det så viktigt för dig att få leva om så får du väl ta ett par ombesiktningar varje år sedan du har retat upp ordningsmakten.

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
till er paragrafryttare och laghoror...
lagar och regler är inte gjutna i sten för all framtid att aldrig kunna ifrågasättas eller revideras någon gång för att de blivit omoderna eller rent av visat sig korkade.
Om ingen ifrågasätter någon gång någon regel eller lag genom att ta det till domstol, överklaga etc etc.. . skulle aldrig något åt det hållet "utvecklas"
man kan ha sina åsikter etc, det är varje mans rätt. men att tro att man måste suga och svälja utan att ifrågasätta allt som politikerna beslutat, varav vissa från andra planeter, då är man bra nedtryckt i dojorna och behöver en uppsträckning för f***n
blind tro på att "ordningsmakten" alltid har rätt finns ju inte.... det är typ sektfenomen och då är man ju i behov av annan slags hjälp, eller hur...

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Hoj
2007 honda CBF 1000
Gött ljud!

Jag bör i närheten av sätila, kanon vägar, lite av en mc mecka för alla körglada.Nästan alla soliga dagar låter det som om man bor brevid nurnbergring.Nästan alla kör med slip-on och det låter gör coolt.
Vi har inga problem med kvälls eller nattkörning.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo jag blir bara så trött, i det stora hela så är det småpotatis och man borde enligt mig lägga resursera nån annanstans på viktigare saker!

Fattar inte att dom orkar!

Jag håller med om att polisen borde lägga sina resurser på något annat.

Och det kanske dom skulle kunna göra om inte en massa motorcyklister valde att köra med olagliga skyltar, blinkers och avgassystem mm.

Det är djäkligt lätt att bortse från sin egen roll i sammanhanget. När man tycker att polisen borde ägna sig åt något annat kanske man ska fundera om inte det skulle kunna bli så om man själv ga fan i att djävlas.

Om inte en massa folk körde omkring med olagliga och onödigt högljudda avgassystem så skulle inte polisen lägga resurser på det.

Jag gillar motorcyklar och motorer och jag älskar att köra hoj själv. Men jag fattar inte varför man måste klämma dit ett avgassystem som gör att alla inom 2 km radie vet om att man är ute och kör. Sen skiter jag högaktningsfullt i om det är en kromsläde eller en sporthoj.
Vad jag dessutom inte fattar är hur man kan klämma på olagliga grejor på hojen och sedan komma och gnälla över att man får böter för dessa. Man måste ju kunna inse konsekvenserna av sitt eget handlande liksom.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Var det inte i epatraktoråldern det var coolt om det lät högt? Skulle gärna stötgasas mitt i byn med stereon vrålandes och rutorna öppna.

Jag tycker att det är pinsamt när folk åker mitt i stan och det låter som på Mantorp. Ännu pinsammare blir det när det ska wheelas på avenyn...

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
I Danmark så kan polisen utfärda en separat bot om den misstänkte "trilskas" vid o-bots skrivningen, t.ex. medvetet försvårar eller nekar "bara för att". T.ex. förnekar konsekvent hela vägen utan att ha någon form av försvar.

I Danmark så har man även en "jourdomare" som dömer i ärendet i arrestlokalen, detta efter att ha tagit del av handlingarna och den misstänktes inställning - klart på 30 minuter. I Sverige kan samma ärende ta två år..

Med detta vill jag inte säga någonting, en liten brandfackla till en redan brinnande tråd.. bra eller dåligt vet jag inte men i Sverige så är det ju uppenbarligen helt OK att medveten förstöra och försvåra en utredning, bara för att man vill att det ska kosta så mycket som möjligt och ta så lång tid som möjligt.

till er paragrafryttare och laghoror...
lagar och regler är inte gjutna i sten för all framtid att aldrig kunna ifrågasättas eller revideras någon gång för att de blivit omoderna eller rent av visat sig korkade.
Om ingen ifrågasätter någon gång någon regel eller lag genom att ta det till domstol, överklaga etc etc.. . skulle aldrig något åt det hållet "utvecklas"
man kan ha sina åsikter etc, det är varje mans rätt. men att tro att man måste suga och svälja utan att ifrågasätta allt som politikerna beslutat, varav vissa från andra planeter, då är man bra nedtryckt i dojorna och behöver en uppsträckning för f***n
blind tro på att "ordningsmakten" alltid har rätt finns ju inte.... det är typ sektfenomen och då är man ju i behov av annan slags hjälp, eller hur...

Utveckla lagstiftning gör man genom motioner till riksdagen, det du föreslår skapar ju snarare en opinion för att lagen bevisligen fungerar.

Att folk blir sura när dom lagförs är väl knappast ett unikum, det gäller väl alla lagar som någonsin stiftats?

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Och mupparna ska ju envisas med att mest glida runt inne i stan också med sina jävla gynstolar. :rolleyes:
Till skillnad från alla sporthojsåkare som åker runt inne i stan där "publiken" finns? Åker man runt på sköna krokvägar ute i skogen så ser man nästan bara kromslädar, enda stället man ser sporthojar på är ju motorvägarna, där man kan köra fort, utan att behöva kunna svänga :rolleyes: Och på bulten då iofs :huvet

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Utveckla lagstiftning gör man genom motioner till riksdagen, det du föreslår skapar ju snarare en opinion för att lagen bevisligen fungerar.

Man kan även utveckla lagstiftningen genom att få ärenden prövade i domstol, överklaga och skapa prejudikat.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Man kan även utveckla lagstiftningen genom att få ärenden prövade i domstol, överklaga och skapa prejudikat.

Fast det saknas väl inte precis prejudikat på att man inte får låta hur fan man vill?

Stör mig inte själv på motorljud men kör ändå med originalsystemet av samma anledning som jag fortfarande har original regskylt på ordinarie plats; just för att slippa riskera att de blå vill snacka med mig (då jag ändå är ganska asocial :gnissla)

Sen vandrar jag ganska mycket ute i skogen där det går en del kurviga småvägar och där brukar sporthojar (och motarder) låta på betydligt större avstånd än kromslädar, antagligen för att sporthojarna går på betydligt högre varv. Bilar är nästan ljudlösa i jämförelse. Å andra sidan har jag inget emot ljudet men det brukar jag vara ensam om i sällskapet.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Har definitivt tröttnat på att åka omkring på olaglig motorcyckel.

Bättre att köpa stor motor nog direkt från början, så man slipper rensa röret för att den underdimentuionerade motorn ska få effekt nog att få hojjen att vara körbar.

Det är ju fan som att "Shooting fish in a barrel" att åka omkring med en massa olagliga prylar som hemmapulade miniregskyltar eller döööönande avgas.

Om polisen stoppar, så har de ju öppet mål för att dränka föraren i böter upp till halsen eller tvinga reg-bes.

Är hojjen laglig så måste de ju tex lyckas knäppa dig med lasern tex, och så länge de inte lyckas med det är man ju home-safe. :banana

Last edited:

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
En sak jag blev lite nyfiken på då jag arrangerat lite banträffar osv för bilar. Är hur mäter polisen med sin dB-mätare? Jag menar, bara stå och varva och hålla konstant gas kan ju låta väldigt olikt mot vad det låter under belastning. Just de 5400rpm kanske är värsta resonansljudet om man håller jämn gas, samt hur nära står Polisen med sin dB mätare?

För står de halvmeter bakom så är det ju inte rättvist mätt. Vi hade lite diskussioner ang sådant när jag/vi arrangera banträffar. Om hur långt bort man ska stå när man mäter, samt står man t.ex. nära en vägg eller liknande så kan ljudet förstärkas m.m. (kan bli som en resonanslåda i vissa fall)

MVH

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Fast det saknas väl inte precis prejudikat på att man inte får låta hur fan man vill?

Nu är jag ingen jurist, men jag har för mig att prejudikat endast kan skapas av högsta domstolen.

Men det finns ju flera infallsvinklar som skulle kunna göra att man klarar sig undan fällande dom: t.ex om polisen gjort något fel vid bullermätningen, om deras utrustning inte varit korrekt kalibrerad etc.

Man skulle också kunna tänka sig att deras mätning blir underkänd om man kan bevisa att man hade samma utrustning på motorcykeln vid senaste godkända besiktning. Det är ju faktiskt lite märkligt att man ofta blir genomsläppt i bilprovningen och sedan mycket väl kan bli stoppad av polisen och få böter med exakt samma setup.

En annan sak jag funderar på är hur de gör för att bestämma varvtalet? Vilket varvtal som ska användas står i registreringspappren, men går de efter hojens varvräknare? Finns det någon lag på att ha korrekt kalibrerad mätare, eller kan man "fuska" så att den visar t.ex dubbelt så högt? Då skulle man ju få en betydligt lägre ljudnivå vid mätningen.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA