Stoppad av polis för avgasljud. Igen!

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag säger som jag sagt i många andra trådar på andra forum. Polisen har rätt att hålla en person frihetsberövad i 6 timmar utan anledning.
En vacker dag när man får för sej att "stå upp" för sina rättigheter så bestämmer sej en grinig konstapel för att utnyttja sina oxå.

Det där kan jag garantera dig att det inte stämmer, även om det inte har någonting med topic att göra. Under vissa omständigheter så kan en person kvarhållas för att medverka vid förhör, men det ska hållas så snart som möjligt - helst på plats - och personen skall friges direkt när förhöret är färdigt.

Och det kan knappast räknas som "utan anledning", och man kan knappast hållas 6 timmar för ett förhör om ett avgasrör..

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Fast ni har ju gjort något, annars hade ni inte fått böter. :tummenupp

Det är ju det vi inte har.
Inte blir man bötfälld för att ens motorcykel KAN köra i 300+.
Då skall man inte bli bötfälld för att ens motorcykel KAN låta högt.
I detta fall låg vi och körde på tomgång. Alltså kan jag inte tro annat än att de vill jävlas.

Vad händer om man vägrar starta hojen då de vill mäta? Säger att man parkerat hojen där och tänker gå och äta eller nåt. Får man ombesiktning då? Kan man få böter om de inte kan utföra mätningen?
Borde det inte vara rätt smart att installera någon slags dold kill switch så kan man säga att hojen dog efter att man stannat hojen?:va

Last edited:

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Man kan bli bötfäld för för högt ljud även om mna kör på tomgång.

Flygande inspektion och dämpare är bytt så är saken klar.

Fordonen helfordonsgodkänd med ändrar dämpare klarar inte buller kraven.

Samma sak nör det gäller solfilm på framdörrarna på bilar. oftast ett jävla gnäll om att man får montera en film med viss % toning. Skaffa intyg på att det klarar kraven så är det inga problem men det blir för mörkt där med.

Jag och kompisen har gjort mätningar på buller och solfilm när jag jobbade på ASB. Vi tog kontakt med SP och dom gjodre kontrollen. Samtliga fordon blev underkända.

Fabrikanterna lägger sig så nära gränserna dom kan sen ändrar köparen utföranden och börjar gnälla sen när lagen arm säger till att det inte är ok.

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Man kan bli bötfäld för för högt ljud även om mna kör på tomgång.

Flygande inspektion och dämpare är bytt så är saken klar.

Fordonen helfordonsgodkänd med ändrar dämpare klarar inte buller kraven.

Samma sak nör det gäller solfilm på framdörrarna på bilar. oftast ett jävla gnäll om att man får montera en film med viss % toning. Skaffa intyg på att det klarar kraven så är det inga problem men det blir för mörkt där med.

Jag och kompisen har gjort mätningar på buller och solfilm när jag jobbade på ASB. Vi tog kontakt med SP och dom gjodre kontrollen. Samtliga fordon blev underkända.

Fabrikanterna lägger sig så nära gränserna dom kan sen ändrar köparen utföranden och börjar gnälla sen när lagen arm säger till att det inte är ok.

Jag förstår ju självklart att det inte är tillåtet att köra med ljuddämpare som låter för mycket, men att polisen skall stoppa folk bara för sakens skull känns rätt löjligt. Jag har blivit stoppad förr för att jag körde inne i stan och gasat på lite för mycket, och då anser jag att det var befogat och skulle då ta mitt straff. Nu hade jag tur att han inte hade med sig någon mätutrustning så klarade mig den gången.:tungan

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Det är ju det vi inte har.
Inte blir man bötfälld för att ens motorcykel KAN köra i 300+.
Då skall man inte bli bötfälld för att ens motorcykel KAN låta högt.
I detta fall låg vi och körde på tomgång. Alltså kan jag inte tro annat än att de vill jävlas.

Ni körde med en hoj med undermålig ljuddämpning. Alltså gjorde ni något. Rätt enkelt.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Det som känns bäst med polisens agerande är att jag verkligen vill betala in ännu mera skatt så vi kan ha ännu fler poliser ute som verkligen gör nytta!!!
Känns som resurs fördelningen och prioriteringen är helt rätt!
Det är därför man har sån enorm respekt för de blåklädda rånarna...
(Undrar hur många stulna mc konstapeln hittade den dagen...?)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det där kan jag garantera dig att det inte stämmer, även om det inte har någonting med topic att göra. Under vissa omständigheter så kan en person kvarhållas för att medverka vid förhör, men det ska hållas så snart som möjligt - helst på plats - och personen skall friges direkt när förhöret är färdigt.

Och det kan knappast räknas som "utan anledning", och man kan knappast hållas 6 timmar för ett förhör om ett avgasrör..

Dock så kan dom säga att du misstänks för ett brott (framföra ett icke godkänt fordon alt. framföra fordon utan giltigt körkort,) och därför ta med dej till förhör. Och sen kanske dom inte har någon som kan förhöra dej just då och därför får du sitta kvar.
Men men förlåt för off topic.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det som känns bäst med polisens agerande är att jag verkligen vill betala in ännu mera skatt så vi kan ha ännu fler poliser ute som verkligen gör nytta!!!
Känns som resurs fördelningen och prioriteringen är helt rätt!
Det är därför man har sån enorm respekt för de blåklädda rånarna...
(Undrar hur många stulna mc konstapeln hittade den dagen...?)

Eller så ser man det som att polisen kunde ägna sig åt verkliga brott om hederliga Svenssons faktiskt vore hederligare.

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Eller så ser man det som att polisen kunde ägna sig åt verkliga brott om hederliga Svenssons faktiskt vore hederligare.

Eller så kan man se det som att man lagstiftat så pass långt i sin förbudsiver att man gjort den genomsnittligen medborgaren kriminell.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003

Jo sant om man tycker att Poliserna ska lägga större resurser på att ta fast folk som låter någon DB förmycket när dom kör motorcykel, eller kör 120 på 110 väg, istället för att ta fast tjuvar,rånare, våldtäcktsmän etc så prioriterar dom jävligt rätt just nu!
Jaga mer Svensson!!! :banana

axelsson_vpg

Guest
De kan ju trotts allt rädda liv... Iaf pensionärer och andra med nedsatt hörsel..

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Men som sagt vägra starta hojen vid nästa flygande? De borde ju inte kunna bötfälla om de inte kan mäta? Man lär väll åka på ombesktning ändå och då kan man ju peta dit orginal. Eller så åker man dit med slipon som vanligt för besiktningen bryr sig ju inte vad man har på.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Lät ju knappt mer än en vanlig mc på filmen !?.Hur går det då för alla dessa Harleys som får husen att vibrera i rena skakningar.För dessa mc förare har väl bomull i öronen för att orka med oljudet.Pinsamt tröttande är de enda passande orden för dessa motorcyklar.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lät ju knappt mer än en vanlig mc på filmen !?.Hur går det då för alla dessa Harleys som får husen att vibrera i rena skakningar.För dessa mc förare har väl bomull i öronen för att orka med oljudet.Pinsamt tröttande är de enda passande orden för dessa motorcyklar.

Hittills har jag inte blivit stoppad för buller med min hoj, peppar, peppar. Vart dock stoppad på motorvägen vid Knivsta natten till igår, men bara vanligt blåseri och komplimanger om hojen, inget om buller.

Iaf jag kör oftast lugnt inne i stan, men även vid omkörning av djurtransporter , förbi utserveringar, bostadsområden mm. Att polisen gärna skjuter in sig på sporthojar beror nog på den lilla klicken som gärna gör varvstoppsburnisar på trottoaren vid donken här i sthlm osv. Det är ju enkel matemantik att när den personen fått sin uppmärksamhet och åkt hem, så kommer polisen efter tfnsamtal från boende, och gör kollektiv straffmätning av de kvarvarande sporthojarna på platsen. Så när ngn sporthojsidiot sätter igång med ngt sådant dampryck på sveavägen, brukar jag ta mitt pick och pack och dra innan jag får ta konekvenserna av ngn annans handlande.

Så jag tror att det beror mycket på hur de olika hojtyperna körs. Många yngre sporthojskillar gillar att likt vattenskotrar hänga på ett ställe/väg och störa. Då blir det gnäll.

Sen finns det många 40-årskrisande nötter med ny HD eller HD-klon och raka rör, som gillar att dra ur hojen mitt bland uteserveringar i stan också. Det är lika pinsamt det tycker jag. Förstorad självbild, isternacke, dörrvaktsjobb, silikonbrud, kamphund och inte en bok i lyan osv

Last edited:

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Gnällgubbe mode ---> PÅ

Har inte orkat läsa igenom hela tråden men rätt åt honom!

Bor vid en större väg 50meter efter en korsning och är redigt trött på speciellt motardåkare (dom är klart överrepresenterade) som inte kan hålla igen i tätort...
Dag som natt ylas, brappas och bullrar det.

Troligtvis bara tomten på hojen som är road..

Visst det är inte alla som beter sig som apor på fyrtakts minicrossar men förbluffande många.

Gnällgubbe mode --> AV

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...