Stoppad av Polis o fick Flygande bes för plåten

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kodax skrev:
2228640 Ha ni sett en Gsxr 1000 K5/K6 med läppen på :confused: Den ser för jävligt ut. Jag satt min skylt där för jag kände för det sen trodde jag inte att det skulle gnällas över det. :7peta Ja han sa att det skulle bli om bes om jag blev stoppad igen. Ska köpa mej en skylt hållare o sätta dit den. Ha dom så lite o gör så dom måste gnälla över en skylt placering. Den syns gått o väl om man sitter på några meters håll (5-15). Men ha man lite o gö så har man trodde vi höll ihop här på sporthoj men verka va mest fjollor som ska grina o blöa vad som är rätt o fel. Jag fråga vad papperet betydde sen fick ja svar att det var rätt att han stoppat mej. :fatta!

Jamen köp en annan hoj då, som ser bra ut med skylten placerad på därför avsedd plats, eller sluta att gnälla när DU GÖR FEL.
Jag har bytt till mindre blinkers, och brutit mot en eller annan lag ibland, men inte fan grinar jag som en femåring för att någon säger åt mig att jag gör fel.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Simon85 skrev:
2228751 lika bra att köra utan! kostar bara 400

Helt rätt, jag har kört utan skylt i 6-7 år och det har defenitivt sparat mig mer än det har kostat mig.(i böter alltså)

EDIT: Kanske dumt att visa upp ekipaget här.
 
Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
kör jag hemma i Sverige kör jag utan plåt nu. Nu när jag kör till Norge kör jag med plåt

#1 för mycket snutar här
#2 för höga böter (2500) typ

varför kör jag utan plåt i sverige?
#1 idioter som kollar upp info om hojen, vart den står osv
 

sandstream

Guest
Kodax skrev:
2228321 Jag tycker själv att min skylt syns, läst om andra här på forumet som har den lika och ingen har gnällt....
Jag har en likadan hoj som du och placerade skylten på samma sätt.
Vart stoppad av en bumse förra sommaren och fick ombesiktning men slapp böter.
Skylten får inte vinklas mer än 5 grader nedåt och 30 grader uppåt enlig detta dokument från EU: http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/en_1993L0094_do_001_1_.pdf

Hade polisen gett mig böter för att skylten var felplacerad, avsaknad av belysning och reflex hade det blivit dyrare än ombesiktningen.

mloren skrev:
2228763 Helt rätt, jag har kört utan skylt i 6-7 år och det har defenitivt sparat mig mer än det har kostat mig.(i böter alltså)
vbg_snake skrev:
2228944 kör jag hemma i Sverige kör jag utan plåt nu. Nu när jag kör till Norge kör jag med plåt
Jag tycker absolut att polisen ska lägga mer kraft på folk som kör utan nummerplåt än på folk som har miniskyltar eller felplacerade skyltar.
Stulna hojar brukar väl sakna skyltar...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
sandstream skrev:
2228953 Jag tycker absolut att polisen ska lägga mer kraft på folk som kör utan nummerplåt än på folk som har miniskyltar eller felplacerade skyltar.
Stulna hojar brukar väl sakna skyltar...

Ja för om dom har en miniskylt som man kan köpa hos närmaste dekalnasare så kan ju aldrig regnummret vara fejkat....
Visst kan man fejka en fullstor skylt också, men är det en fullstor skylt så kan den ju faktiskt vara äkta....
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
sandstream skrev:
2228953 Jag har en likadan hoj som du och placerade skylten på samma sätt.
Vart stoppad av en bumse förra sommaren och fick ombesiktning men slapp böter.
Skylten får inte vinklas mer än 5 grader nedåt och 30 grader uppåt enlig detta dokument från EU: http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/en_1993L0094_do_001_1_.pdf

Hade polisen gett mig böter för att skylten var felplacerad, avsaknad av belysning och reflex hade det blivit dyrare än ombesiktningen.

Jag tycker absolut att polisen ska lägga mer kraft på folk som kör utan nummerplåt än på folk som har miniskyltar eller felplacerade skyltar.
Stulna hojar brukar väl sakna skyltar...

Något som verkligen gör att polisen kollar upp en hoj är om den saknar skyltar, skulle förvåna mig om tjuvar kör runt på det viset, det är ju som man ber om att åka fast.

För min del tycker jag det är perfekt, dundrar man in i en kontroll med 2-3ggr den lagliga hastigheten kör man vidare, har man ringa överträdelse stannar man o tar böterna för den eventuella fortkörningen och för avsaknad av skylt.

Vill dock påpeka att smitning är bara att föredra när man vet att lappen kommer att ryka vilkorslöst, då det inte är riskfritt för vare sig själv eller andra.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jag heter Lasse skrev:
2228551 Att montera skylten som du gjort är ungefär som mopedåkarna gör med sina hjälmar. De har hjälmen på huvudet men ovanför öronen så att snabbt kan dra ner den ifall polisen skulle komma.
När jag var liten åkte alla tuffa moppegrabbar utan hjälm. :hihi


Word!

Alla vet hur en skylt egentligen ska sitta. Sätter man den inne i hjulhuset är det soklart att Harry Haffa blir lite putt-putt.

Värst vad alla är måna om att vara snygga på hojjen...
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Förstår inte riktigt hur argumentet att man slipper böter utan nummerplåt funkar? Det är ju itne så att man åker dit i en laserkontroll och får böteslappen skickad i brevlådan, den lagen har inte blivit godkänd! I övrigt måste ju samma regler gälla dvs vid för lång tid mellan senaste observation och haffandet så kan vem som kört -> inga böter.

Att tjuvar skulle köra omkring med skylt verkar ju rätt korkat det också om man inte fixar ett fejknummer men det borde ju snuten kunna upptäcka det med...
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
marten_larsson skrev:
2229115 Förstår inte riktigt hur argumentet att man slipper böter utan nummerplåt funkar? Det är ju itne så att man åker dit i en laserkontroll och får böteslappen skickad i brevlådan, den lagen har inte blivit godkänd! I övrigt måste ju samma regler gälla dvs vid för lång tid mellan senaste observation och haffandet så kan vem som kört -> inga böter....

Tyvärr har rättsfall så sent som ifjol visat att det gåt utmärkt att åka fast i efterhand bara man har regnumret och i och med detta kan spåra ägaren.
Att det funkar fint utan skylt vet jag av egen erfarenhet och det är väl inte särskilt svårt att räkna ut att polisen inte kan hemsöka alla med röda motorcyklar för att en röd utan skylt smet från en kontroll.

Att tjuvar skulle köra omkring med skylt verkar ju rätt korkat det också om man inte fixar ett fejknummer men det borde ju snuten kunna upptäcka det med...

Naturligtvis fejkar dom numret men att köra utan skulle vara ganska korkat, då blir man ju stoppad bara av den anledningen. Att köra runt på en stulen hoj med fejkad skylt funkar nog ganska bra bara man kör hyfsat lagligt i övrigt.
 

sandstream

Guest
mloren skrev:
För min del tycker jag det är perfekt, dundrar man in i en kontroll med 2-3ggr den lagliga hastigheten kör man vidare, har man ringa överträdelse stannar man o tar böterna för den eventuella fortkörningen och för avsaknad av skylt.
Vill dock påpeka att smitning är bara att föredra när man vet att lappen kommer att ryka vilkorslöst, då det inte är riskfritt för vare sig själv eller andra.
Men ditt körkort är alltså värt mer än andras hälsa?

BTW: Det vore inte lite ironiskt om din parkerade hoj vart nerkörd av en bil som saknade nummerskylt.
"Vi såg att det var en Volvo men den hade ingen nummerskylt".....

GuW skrev:
2228997 Ja för om dom har en miniskylt som man kan köpa hos närmaste dekalnasare så kan ju aldrig regnummret vara fejkat....
Jag har fått för mig att de flesta med miniskylt faktiskt kör med rätt registreringsnummer men du kanske vet att det inte är så?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
sandstream skrev:
2229344 Men ditt körkort är alltså värt mer än andras hälsa?

Nej, en smitning måste alltid övervägas beroende på omständigheterna runt omkring. Det är j-vla skilland på när, var, hur.

sandstream skrev:
2229344BTW: Det vore inte lite ironiskt om din parkerade hoj vart nerkörd av en bil som saknade nummerskylt.
"Vi såg att det var en Volvo men den hade ingen nummerskylt".....

Man kan dra allt till ytterligheter, men om detta skulle inräffa kan jag nog leva med det.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Hade du haft en Ducati så hade du kunnat gå med i skyltfonden för 91.6 kr/år och då betalar de alla dina kostnader för böter, ombesiktn, osv
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
elwe skrev:
2229394 Hade du haft en Ducati så hade du kunnat gå med i skyltfonden för 91.6 kr/år och då betalar de alla dina kostnader för böter, ombesiktn, osv

Jag har en 996á, men reglerna säger att det måste finnas en skylt på cykeln.
Storlek o placering är upp till en själv.
Om man hårddrar detta kanske det är o.k med en miniskylt i verktygspåsen!?
 

pirkka

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSXR 600 (-01)
Kodax skrev:
2228321 Jag tycker själv att min skylt syns, läst om andra här på forumet som har den lika och ingen har gnällt. Den sitter bak och bla bla bla. Jag och tjejen hade vart ute och käkat och kollat på cruzingen här i Sundsvall igår. Ska åka ett varrv innan vi åker hem och naturligtvis så hänger en MC-polis på oss. Han stoppar oss och gnäller om plåten.

Men ja ska va snäll säger han. Jag får inga böter men han skriver nått flygande bes papper om felaktig placering. Dock så ska jag inte visa upp den nånstanns jag fick inte skriva under någe el. Fick bara ett sånt papper där det stod 2X och om jag inte hade fixat den till nästa gång fick ja böter.
Försökte han bara skrämma mej el? Ja fråga han om det betydde nått. Ja att du måste sätta dit rätt andordning innan befintlig tid annars får du böter nästa gång. :confused: :confused: :confused:

Sen är ju snutarna extra griniga så fort det är dags för lite cruising i stan.. :fyllisar
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Kodax skrev:
2228640 Ha ni sett en Gsxr 1000 K5/K6 med läppen på :confused: Den ser för jävligt ut. Jag satt min skylt där för jag kände för det sen trodde jag inte att det skulle gnällas över det. :7peta Ja han sa att det skulle bli om bes om jag blev stoppad igen. Ska köpa mej en skylt hållare o sätta dit den. Ha dom så lite o gör så dom måste gnälla över en skylt placering. Den syns gått o väl om man sitter på några meters håll (5-15). Men ha man lite o gö så har man trodde vi höll ihop här på sporthoj men verka va mest fjollor som ska grina o blöa vad som är rätt o fel. Jag fråga vad papperet betydde sen fick ja svar att det var rätt att han stoppat mej. :fatta!

Papperet betyder att du har rimlig tid på dig att fixa bristerna. I ditt fall att flytta skylten. Vad som är rimlig tid beror på vad det är för brister. Om du inte gör det så åker du på en ny kontrollbesiktning. Böter kan du få direkt.

Var det svar på din fråga?
 

sandstream

Guest
mloren skrev:
2229380 Nej, en smitning måste alltid övervägas beroende på omständigheterna runt omkring. Det är j-vla skilland på när, var, hur.
I ärlighetens namn kan du inte ha en susning om vad en eventuell smitning får för konsekvenser ett par sekunder/minuter efter att du har bestämt dig för att "dra".
Men visst, att vrida på fullt på tex motorvägen när en polisbil vill stoppa dig är ju mindre riskfyllt än många andra ställen.

Själv har jag gjort det lätt för mig och behöver aldrig överväga, jag stannar alltid :)
Men så har jag rätt mycket hår på bröstet också :D
(Men inte så mycket på huvudet...)
 

rollex

Guest
Kodax skrev:
2228321 Jag tycker själv att min skylt syns, läst om andra här på forumet som har den lika och ingen har gnällt. Den sitter bak och bla bla bla. Jag och tjejen hade vart ute och käkat och kollat på cruzingen här i Sundsvall igår. Ska åka ett varrv innan vi åker hem och naturligtvis så hänger en MC-polis på oss. Han stoppar oss och gnäller om plåten.

Men ja ska va snäll säger han. Jag får inga böter men han skriver nått flygande bes papper om felaktig placering. Dock så ska jag inte visa upp den nånstanns jag fick inte skriva under någe el. Fick bara ett sånt papper där det stod 2X och om jag inte hade fixat den till nästa gång fick ja böter.
Försökte han bara skrämma mej el? Ja fråga han om det betydde nått. Ja att du måste sätta dit rätt andordning innan befintlig tid annars får du böter nästa gång. :confused: :confused: :confused:
:tummenupp Jag tycker att den syns bra !!! Du hade alltså tid och stanna, och snacka med svinet ??? Nästa gång, visa fingret och åk hem :yoparty
 

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Kodax skrev:
2228321 Jag tycker själv att min skylt syns, läst om andra här på forumet som har den lika och ingen har gnällt. Den sitter bak och bla bla bla. Jag och tjejen hade vart ute och käkat och kollat på cruzingen här i Sundsvall igår. Ska åka ett varrv innan vi åker hem och naturligtvis så hänger en MC-polis på oss. Han stoppar oss och gnäller om plåten.

Men ja ska va snäll säger han. Jag får inga böter men han skriver nått flygande bes papper om felaktig placering. Dock så ska jag inte visa upp den nånstanns jag fick inte skriva under någe el. Fick bara ett sånt papper där det stod 2X och om jag inte hade fixat den till nästa gång fick ja böter.
Försökte han bara skrämma mej el? Ja fråga han om det betydde nått. Ja att du måste sätta dit rätt andordning innan befintlig tid annars får du böter nästa gång. :confused: :confused: :confused:

Jag har min exakt likadant med karborreband på.. när den sitter på så sätter jag den upp och ner, annars kör jag utan, har den i kutsen och säger att den rammla av om jag skulle bli tagen

snyggt som fan.. fortsätt
 

rollex

Guest
Alex 6R skrev:
2229788 Jag har min exakt likadant med karborreband på.. när den sitter på så sätter jag den upp och ner, annars kör jag utan, har den i kutsen och säger att den rammla av om jag skulle bli tagen

snyggt som fan.. fortsätt
:tummenupp Så ska det låta !!! :yoparty :yoparty :yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top