Så gott som alla rödljus i Sverige styrs av magnetsslingor, ska passagelingor. De är nedfrästa i asfalten. Det sitter två typer av slingor innan rödljuset: Dels en eller flera passagedetektorer som ligger fösrt en bit innan tillfarten. Den "väcker" rödljuset. Sedan sitter det en sk långloop som är ca 20 meter med både närbaro och passagefunktion. Denna långloop har sedan längst fram en extra känslig slinga i form av linjer på diagonalen. Denna slinga går över hela körfältet och är extra känslig och ska känna även cyklister och motorcyklister. Det är bla därför det är obra om en bil parkerer inom 10 m fren korsningen eftersom den sista slingen går över hela körfältet, rödljuset triggas då hela tiden. Den häga känsligheten hos den sista slingan gör också att den till skillnad från de andra oftast måste ligga grunt, den måste alltså oftast fräsas om den vid omläggning av ny asfalt. Så den är lätt för oss hojåkare att se. När vi kommer på hojarna så blir vi ofta inte detekterade av den första passageslingan samt långloopen. Allt hänger då på att vi ställer oss mitt på den extra känsliga och sista slingen efter långloopen.
Det finns forskning med video- samt radarkontrollerade rödljus, men det är mig veterligen ytterst ovanligt i sverige. Jag tror inte att jag sett ngn.
Att ha ljusdetektion skulle ju vara ytterligt komplicerat med tanke på solreflexer och motljus på dagen, tillfälligt uppmonterade ljuspunkter på natten från tex ett vägarbete etc.
Slingorna jag beskrev ovan styrs sedan av ett intelligent styrsystem som klarar av att känna skillnad på tex en långtradare och en personbil. Så att omslagstiden inte gör att halva lastbilen kör mot rött osv.
Jag kan inte så mycket om det där, men har ingenjörskollegor som jag frågat ibland.
/J
Långloopen ligger en bra bit ifrån rödljuset. Den ska ju bla förhindra att lastbilar slipper tvärbromsa och riskera lastförskjutning mm. Men det finns säkert ngn vägingenjör här som kan motbevisa mig om du har rätt. Jag har haft fel förr
/J