Stoppljuset från helvetet

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det håller jag med. Jag vill bara höra ngn beskriva hur detekteringen ser ut i de rödljus som isf triggar på en ljusblink.

Jag fann detta dokument. http://www.vv.se/filer/publikationer/D13 Trafiksignaler.pdf
På sid 11 gås detektorsystemen igenom. Det verkar som sagt vara slingdetektorer som är standard: "I de flesta svenska trafiksignalanläggningar används detektorer av slingtyp".

Utöver detta så nämns det dock att det finns andra system. Tex videodetektering. Dessa ska dock monteras på 10 meters höjd på bom över vägbanan innan rödljuset (det måste vara ute på motorvägspåfarter eller likande det kan gå att använda :va ) . IR-detektering nämns även, det ska dock tydligen vara problematisk på vintern. Det finns även en princip med radar/mikrovågsdetektering.

Ingen nämns om ljuskänsliga detektorer. Även om man förstås skulle kunna hävda ett mycket litet tillskott till IR-strålning vid helljus, den lampan har ju några watt mer och är riktad lite mer uppåt.

/J
=Sad Glad;3067159] Det är skillnad på "så gott som alla" och "alla".QUOTE]
 

mrcuz

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660 -04
Har jag fel men räcker det inte i sådana fall med en supermagnet?
Billigare och lättare att få tag i, det lär ju vara samma sak ändå.

Yess! Surfat runt på det där. Dom färdiga lösningar som finns är bara en liten låda med en neodymmagnet i. Dragkraften verkade vara runt 40-50 lbs, vilket skulle motsvara en cirkulär magnet med diametern 30 mm och kanske höjden 5mm...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med såna magneter så får man nog problem att komma från stoppljusen.

Skulle vara praktiskt på min HD. Då är det bara att vittja magneten under hojen efter varje körning, istället för att behöva köpa nya muttrar och skruvar som vibreret loss :hihi
/J
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Det finns ljudkänsliga rödljus här i stockholmstrakten, om man tutar tre gånger när man kör fram mot dom så slår dom om till grönt inom 5 minuter efter man har tutat. Men det gäller att tuta exakt rätt kombination annars kan man bli stående tills det kommer nån som tutar exakt rätt.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa

Falchion

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
ingen just nu
I så fall har de bytt ut dem. Fanns flera i Växjö när jag bodde där -96. På nätterna slog de ofelbart om direkt efter att man blinkat med helljus. Det gick att vara en bra bit bort så det var inga slingor i marken som gjorde att de slog om.

:hihi :hihi

FEL! FEL! FEL! Detta är en myt! Det har aldrig funnits några ljussensor styrda trafikljus installerade i sverige för drift. Detektionen av fordon görs med slingor och de kan ligga så långt som 200-250m bort från själva korsningen. Jobbar på det företag som levererar majoriteten av de apparater som styr själva trafikljusen så du kan vara rätt så säker på att det jag säger är korrekt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
I Ankeborg, däer jag bor (ligger två mil söder om Nangijala) är rödljusen videodetekterade.
Kungen av Långtbortistan sitter och tittar på en skärm efter vem det är som kommer och vill passera.
Vill han släppa förbi personen i fråga, så ringer han till Harry Potter som trollar om till grönt ljus.
Men det har aldrig hänt.
 

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Mena! orka bry sig om det är rött om det inte är nå mkt trafik i närheten. Är det rött och inga bilar så är det ju bara att köra!
 

HeppHepp202

Lite längre
Gick med
17 May 2007
Ort
Sollentuna
Hoj
ZX12R, Honda Nv Custom, Duke II 640, KTM SM 625, Kawa 250 Cross, ZX130R
I Ankeborg, däer jag bor (ligger två mil söder om Nangijala) är rödljusen videodetekterade.
Kungen av Långtbortistan sitter och tittar på en skärm efter vem det är som kommer och vill passera.
Vill han släppa förbi personen i fråga, så ringer han till Harry Potter som trollar om till grönt ljus.
Men det har aldrig hänt.


Hahahahaha
:lol :lol :lol :lol :lol :lol :lol :lol

:corn :corn :corn :corn
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top