Kan, och vill inte, ge ett definitivt mått men här kommer lite facts:
Saker som förordar större squish:
*Höga varvtal
*Tunga komponenter (stakar o kolvar)
*Stort slag (ger ju högre acceleration och deceleration av kolvarna)
*Klena komponenter (ex vis alustakar, klena vevar, rullagrade vevar (dessa är ju hopsatta av flera delar, mina egna slutsatser) )
*Klent vevhus (flexar mer)
*Förhållandet mellan vevstakes längd och slaglängd men detta har nog rätt liten påverkan.
Ovanstående lista är ungefär sorterad i prio-ordning men ta det inte för gjutet i sten. Som du vet finns det ju ofta lika många terorier som utövare och några punkter är säkert viktigare i vissa motorer än i andra.
Vad det alltså handlar om är att de delar som i verkstaden har att avstånd på låt oss säga 1 mm har ett väsentligt kortare avstånd ute på vägen när Micke har horn i pannan och håller stumt. Detta beror ju givetvis på att vev, stakar med mer flexar under drift.
Några exempel:
*Motorer för radiostyrda bilar/flyg/heli/båt kan (beroende på storlek, bränsle och varvtal) ha squish från 0,25-0,6 mm. Visserligen varvar dessa
*Min Renault är toppdeckad till 0,8 mm squish och det är nog att anse som rätt tight.
*Tror att grabbarna i Katanatråden håller sig en bit över millimetern (1,25-1,5?). Vet ej varför men antar att detta beror på att veven kan flexa mer. Detta är dock min egen slutsats.
*De som åker dragracing med bilar med V8
r har antagligen något större squish än de som åker med europeiska motorer eftersom komponenterna är så tunga. Jag tror att de som åker på höga varvtal med alustakar etc åker nog runt ett par millimeter squish men jag är osäker. Kan kolla upp det.
Ska ni bygga motor så gäller att ni ska kolla upp vad som rekommenderas för just er motor. Lita inte på mig, inte ens jag gör det!