Coola Ola skrev:
Det finns ju faktiskt andra lösningar på ventilstyrningen än den traditionella med vippor och kamaxlar. T.ex. har Lotus utvecklat ett system för hydraulisk ventilstyrning som dessutom medger helt varibla lyfthöjder och öppningstider. Enl. Lotus själv kan det ge prestandaförbättringar på upp till 30-40% i och med att ventilens arbete är optimerad vid varje givet varvtal istället för idag då ventilens öppningstid och lyfthöjd egentligen bara arbetar som den ska vid ett mycket snävt varvtalsområde.
Vet inte exakt hur Lotus system ser ut, men de går säkert på hydraulstöden till vipporna för att åstadkomma det du beskriver. Men det spelar mindre roll; du har ett antal ventiler med en viss massa du ska öppna och stänga väldigt väldigt fort. Hur du än gör så kommer det att suga effekt.
Ett rätt kostnadseffektivt sätt att variera kamtiderna som ger mest variablitet per $ är ju kamfasare, som är "styrda" kamdrev vilka man kan hydrauliskt vrida i förhållande till kamaxeln. Styr då inte duation eller lyft, utan bara MOP-vinklar.
Jag har även sett ett koncept som gick ut på att man hade (enkelt uttryckt) två stavar med genomgående hål vid varje insug/utblås och som roterade. Väldigt mycket mindre komplicerad än dagens ventiler. Förmodligen finns det väl andra nackdelar med det sistnämnda.
Är ju inte helt olikt slidventiler som normalt sett är skivor som styr insuget. Problemet är väl förmodligen hur virvlarna i förbränningsrummet ser ut med ngt sådant. Turbulensen styr förbränningshastigheten, så det är grymt viktigt.
Överlag är det märkligt att motorbranschen verkar så negativt inställd till tekniska innovationer. Insprutad tvåtaktsmotor, navstyrning, wankelmotorer etc etc. Man kan spekulera i hur dagens motorcyklar sett ut om de innovationerna utvecklats lika mycket som det arbete som lagts ner på att förfina Otto-motorn och framgaffelns funktion.
Det är väl förmodligen ingen slump att det ser ut som det gör, men visst, vissa grejor är skitkonstruktioner man lappat och lagat tills det funkar. Som WinOS t.ex. Det största incitamentet till att inte göra dramatiskt nya konstruktioner är givetvis pengar: att utveckla, produktionssätta, riskera problem etc etc. Det är alltid lättare att gå med beprövade konstruktioner. Trist men sant.
/J