Stora 2t-hojar för gatbruk?

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Det är konstigt att dom får ha 2-takts skotrar kvar då, där finns det ju 1000cc motorer liksom. Varför skulle en hoj med 2-t 1000cc vara mer miljöfarlig?

Du får bygga en egen med skotermotor och nån obskyr växellåda :D
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
skoteridioten skrev:
Lustigt att det här kom upp. Den allra senaste högfartsracern på snöskotermarknaden, med massa ny teknologi, är nya Skidoo Mach Z. Den har en tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 1000cc ("Rotax 2-TEC 1000 SDI" närmare bestämt).

Ja, dom klarar visst emissionskraven! Varför inte hojar?
Inte DI, dom sprutar i transferkanalen tydligen...
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
triple skrev:
3) oförbrända CH-kjedjor, eftersom man släpper igenom helt oförbränd soppa

Ja, HC utsläppen är ju helt enorma.

Men med direktinsprutning borde man kunna komma åt det mesta av den, kvarstår då smörjningen, men det finns inget som säger att man måste använda vevhuset som spolpump; kan ju ta en turbo istället t.ex. Då har du inget behov av olja i soppan längre.

Orbital höll på en hel del med direktinsprutade 2T, Bimota förstås också även om de gick på pumpen (de gick ju över till fugge på V-Duen efter ett tag).

Synd att en så pass elegant lösning som 2T faller på att ingen vågar satsa.

/J
 

sandstream

Guest
Skitar de ner mer än 4 takt så är jag tacksam för att de försvinner :tummenupp
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
triple skrev:
...tydligen går det!

Ja, det är väl "bara" en fråga om oljekontaminering och kontroll på kattemp (vilket i sin tur beror på omvandlingsgrad/bränsle-luft förhållande i avgaserna). EDIT Därmed vill man gärna ha insprutning för att ha koll, och kunna få en livslängd på katten /EDIT

2T har ju f.ö. även fördelar över 4T förutom vikt, t.ex. inre friktion som är betydligt mindre då det kostar en del att köra runt kamaxlarna.

/J
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
RG500-Johannes skrev:
Ja, HC utsläppen är ju helt enorma.

Men med direktinsprutning borde man kunna komma åt det mesta av den, kvarstår då smörjningen, men det finns inget som säger att man måste använda vevhuset som spolpump; kan ju ta en turbo istället t.ex. Då har du inget behov av olja i soppan längre.

Orbital höll på en hel del med direktinsprutade 2T, Bimota förstås också även om de gick på pumpen (de gick ju över till fugge på V-Duen efter ett tag).

Synd att en så pass elegant lösning som 2T faller på att ingen vågar satsa.

/J

Jo, se på stora fartygsmotorer: två-takt, högsta verkningsgraden bland kolvmotorer, med just turbo som spolpump! Men dom är lite för stora :rolleyes:

Orbital: är inte det någon slags variant på Wankel-motor???! :confused:

... eller är det företag alltså?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
skoteridioten skrev:
Lustigt att det här kom upp. Den allra senaste högfartsracern på snöskotermarknaden, med massa ny teknologi, är nya Skidoo Mach Z. Den har en tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 1000cc ("Rotax 2-TEC 1000 SDI" närmare bestämt).
Men en dag kommer troligen 4t slå igenom stort även på snöskotrar, det är ju en del de måste lösa först antar jag.
Se på cross/enduro, bara på 5-7 år så har ju halva fältet blivit 4t.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
triple skrev:
Orbital: är inte det någon slags variant på Wankel-motor???! :confused:

... eller är det företag alltså?

Företag. Australiensiskt om jag inte missminner mig. Vi (SAAB) arbetade lite med dem för ett tag sedan.

/J
 

Coola Ola

Guest
RG500-Johannes skrev:
Ja, det är väl "bara" en fråga om oljekontaminering och kontroll på kattemp (vilket i sin tur beror på omvandlingsgrad/bränsle-luft förhållande i avgaserna). EDIT Därmed vill man gärna ha insprutning för att ha koll, och kunna få en livslängd på katten /EDIT

2T har ju f.ö. även fördelar över 4T förutom vikt, t.ex. inre friktion som är betydligt mindre då det kostar en del att köra runt kamaxlarna.

/J

Det finns ju faktiskt andra lösningar på ventilstyrningen än den traditionella med vippor och kamaxlar. T.ex. har Lotus utvecklat ett system för hydraulisk ventilstyrning som dessutom medger helt varibla lyfthöjder och öppningstider. Enl. Lotus själv kan det ge prestandaförbättringar på upp till 30-40% i och med att ventilens arbete är optimerad vid varje givet varvtal istället för idag då ventilens öppningstid och lyfthöjd egentligen bara arbetar som den ska vid ett mycket snävt varvtalsområde.

Jag har även sett ett koncept som gick ut på att man hade (enkelt uttryckt) två stavar med genomgående hål vid varje insug/utblås och som roterade. Väldigt mycket mindre komplicerad än dagens ventiler. Förmodligen finns det väl andra nackdelar med det sistnämnda.

Överlag är det märkligt att motorbranschen verkar så negativt inställd till tekniska innovationer. Insprutad tvåtaktsmotor, navstyrning, wankelmotorer etc etc. Man kan spekulera i hur dagens motorcyklar sett ut om de innovationerna utvecklats lika mycket som det arbete som lagts ner på att förfina Otto-motorn och framgaffelns funktion.
 
Last edited:

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
*väntar på att Johannes ska gå igenom för och nackdelar med olika konstruktioner*
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
2-takt 1000cc skulle nog ha en väldigt hög förbrukning............av förare.

Gamla 3pipan tog väl ett antal liv har jag hört.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Coola Ola skrev:
Det finns ju faktiskt andra lösningar på ventilstyrningen än den traditionella med vippor och kamaxlar. T.ex. har Lotus utvecklat ett system för hydraulisk ventilstyrning som dessutom medger helt varibla lyfthöjder och öppningstider. Enl. Lotus själv kan det ge prestandaförbättringar på upp till 30-40% i och med att ventilens arbete är optimerad vid varje givet varvtal istället för idag då ventilens öppningstid och lyfthöjd egentligen bara arbetar som den ska vid ett mycket snävt varvtalsområde.

Vet inte exakt hur Lotus system ser ut, men de går säkert på hydraulstöden till vipporna för att åstadkomma det du beskriver. Men det spelar mindre roll; du har ett antal ventiler med en viss massa du ska öppna och stänga väldigt väldigt fort. Hur du än gör så kommer det att suga effekt.

Ett rätt kostnadseffektivt sätt att variera kamtiderna som ger mest variablitet per $ är ju kamfasare, som är "styrda" kamdrev vilka man kan hydrauliskt vrida i förhållande till kamaxeln. Styr då inte duation eller lyft, utan bara MOP-vinklar.

Jag har även sett ett koncept som gick ut på att man hade (enkelt uttryckt) två stavar med genomgående hål vid varje insug/utblås och som roterade. Väldigt mycket mindre komplicerad än dagens ventiler. Förmodligen finns det väl andra nackdelar med det sistnämnda.

Är ju inte helt olikt slidventiler som normalt sett är skivor som styr insuget. Problemet är väl förmodligen hur virvlarna i förbränningsrummet ser ut med ngt sådant. Turbulensen styr förbränningshastigheten, så det är grymt viktigt.

Överlag är det märkligt att motorbranschen verkar så negativt inställd till tekniska innovationer. Insprutad tvåtaktsmotor, navstyrning, wankelmotorer etc etc. Man kan spekulera i hur dagens motorcyklar sett ut om de innovationerna utvecklats lika mycket som det arbete som lagts ner på att förfina Otto-motorn och framgaffelns funktion.

Det är väl förmodligen ingen slump att det ser ut som det gör, men visst, vissa grejor är skitkonstruktioner man lappat och lagat tills det funkar. Som WinOS t.ex. Det största incitamentet till att inte göra dramatiskt nya konstruktioner är givetvis pengar: att utveckla, produktionssätta, riskera problem etc etc. Det är alltid lättare att gå med beprövade konstruktioner. Trist men sant.

/J
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
johanrehn80 skrev:
2-takt 1000cc skulle nog ha en väldigt hög förbrukning............av förare.

:rofl

Ryktet gör gällande att av de ca 100 RG500 som togs in till Sverige så rullar ca 30 på gatan. Några är väl racers också, men det kan inte vara alltför många. Resten har väl gått åt...

Har själv en ram som kom ifrån en krasch & brand, eller hur var det oFFkeFF?

/J
 

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
det finns väll 400cc 2t MCn, vespa.
yamaha har en 400cc 2t har jag för mig? lr va d 4t, blir lite osäker :confused:
 

Alf Sundström

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Boden
Hoj
Busa-03
Kolla runt lite på snöskoterforum om ni gillar debatten 2T kontra 4T.
2t är en urusel motor sett ur miljö, förbrukning samt driftsäkerhetssynpukt.
Inom racing har den nytta av att (teoretiskt) ge dubbel effekt per cc per rpm (d.v.s. en 4T behöver dubbla volymen eller dubbla arbetsvarvet för att ge samma effekt, mycket förenklat).
Som bruksmotorer är de en förlegad idé.
2T motorerna förböjds inte i mitten på -80, de självdog!
Ingen ville ha dessa illaluktande fragila motorer då den nya generationens lätta 4t kom (GSXR750).
En historiskt sett kul motor är 2T, inget annat!


Det har satsats mängder med $ på 2T, inget kan råda bot på dess problem.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Ninjaboy skrev:
Den kom ju ut på marknaden men det blev massor av garantiåtaganden så de gick nog rejält back på den hojen. Synd för den var fin. Undrar om de går att få tag på nu? :va

Angående V-due så var det väl just den modellen som fick Bimota att kånka för några år sedan, nu är de väl igång igen men det var ju dött ett tag.
Enligt reportage i Bike stod väl en helvetisk massa v-due uppställda och skräpade. Försök gjordes väl att förse de med förgasare men då gick de tydligen inte sälja i USA (emmisionskrav) och sedan vart det kånken osv.

Misstänker att de som blev stående numera agerar bojsänken i närmsta småbåtshamn nere i Italien....
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
skoteridioten skrev:
Lustigt att det här kom upp. Den allra senaste högfartsracern på snöskotermarknaden, med massa ny teknologi, är nya Skidoo Mach Z. Den har en tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 1000cc ("Rotax 2-TEC 1000 SDI" närmare bestämt).

Fast en 2T-skoter är ju inte känd för att dra speciellt lite per mil. Men det beror väl mer på effektförluster i variator och dåligt fäste i snön.

Luktar saft och bulle gör det i alla fall.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top