Silwer:
Ok, då hade jag fel vad gäller Honda. Det var VTEC jag tänkte på men du vet det där med Alzheimer Light...
Hursomhelst, kamfasning förutsätter jag är kamtider som förskjuts beroende på varvtal och ev också belastning.
Alfa TS hade det såvitt jag minns styrt av varvtalet. Nån hydraulisk moj (elektriskt styrd) som tryckte iväg kamdrevet några grader.
Johannes:
Precis som jag tänkte då. Under laddtryck fungerar det rätt bra i alla fall, trots "ingen" squish.
Kan för övrigt nämna att föregångaren till den Alfa TS-motorn vi pratat lite om (dvs den fyra som kom i slutet av 60-talet) inte har nån squish att tala om men den går ju utmärkt i alla fall. Rätt bra effekt och ubertrevlig gång.
Kanske betyder att dom fått allt annat rätt.
Dock välkänt att frånvaron av squish gör motorn lite handikappad i racingsammanhang.
Vi är rätt OT just nu men eftersom squish som ämnet har kommit upp här så passar jag på att fråga:
2 turbohojmotorer, båda 1100 cc, samma komp (låt oss säga 8:1), den ena motorn (A) kompsänkt med 2 mm cylinderspacer (= 3 mm squish) och den andra (B) med lågkompkolvar (= 1 mm squish), samma laddtryck, samma allt annat (kammar, portning, fuggar med mer).
Då är frågan hur dessa kommer att bete sig?
Mina åsikter är att båda kommer att ge ungefär samma toppeffekt men att B kommer att vara snällare i botten och orka lite mer i botten. B kommer också att vara soppasnålare vid touring.
Rätt eller fel?