Artikeln i SvD skrev:De flesta förare påtalar stora
problem att svänga motorcykeln i kurvor under
den första tiden. Motorcykeln tycks vilja gå rakt
fram i vissa situationer. Det gäller även i förhållandevis
låg fart. Ofta leder det till att föraren
ofrivilligt hamnar i fel körbana och krockar med
mötande trafik, alternativt kör av vägen.
bikerwoman skrev:ALLA borde gå SMC`s broms-och kurvkurs, den borde vara obligatorisk...
Vad som behövs är en teoretisk/praktisk kurs om hur man svänger med en MC. Motstyr gör alla redan.Zee skrev:Mina 5 cent säger att bandag (en hel bandag!) och att lära sig motstyrning borde vara obligatoriskt för alla i trafikskolan.
Även mer teori om riskbedöming o likn.
valmers skrev:Vad som behövs är en teoretisk/praktisk kurs om hur man svänger med en MC. Motstyr gör alla redan.
Läs mitt inlägg igen, om vad jag tycker behövs.Zee skrev:Jaså du är en av dem?
Så du menar att man inte behöver veta mer om motstyrning? ..och då tänker jag framförallt på aktiv motstyrning. Det kan göra ganska mycket skillnad på många hojar!
Besserwisserkommentarer som att "alla redan motstyr" klarar vi oss utan.
Dessutom motstyr man inte alltid. Man gör det inte i väldigt låga farter exempelvis.
valmers skrev:Läs mitt inlägg igen, om vad jag tycker behövs.
valmers skrev:Läs mitt inlägg igen, om vad jag tycker behövs.
bikerwoman skrev:ALLA borde gå SMC`s broms-och kurvkurs, den borde vara obligatorisk...
Markus skrev:Jag vet inte om man lärde sig så mycket på den kursen faktiskt.
#Olsson# skrev:Jag lärde mig en hel del faktiskt. Jag lärde mig att "det är bara att slå på i ess-utgången samt att "greppet i assfalten är så bra att man kan åka med fotpinnarna i backen om man sänker trycket lite". Det märkliga är att trots den höga pedagogiska kvaliteten - kraschades det just där.
Zee skrev:Mina 5 cent säger att bandag (en hel bandag!) och att lära sig motstyrning borde vara obligatoriskt för alla i trafikskolan.
Även mer teori om riskbedöming o likn.
#Olsson# skrev:Jag lärde mig en hel del faktiskt. Jag lärde mig att "det är bara att slå på i ess-utgången samt att "greppet i assfalten är så bra att man kan åka med fotpinnarna i backen om man sänker trycket lite". Det märkliga är att trots den höga pedagogiska kvaliteten - kraschades det just där.
Är det du som är mannen i verkligheten som författat insändaren i tidningen?#Olsson# skrev:Artikel i pappersutgåvan av Svenska Dagbladet 22 Juli 2005 samt online här. (pdf 98kb)
pvcraketen skrev:Är det du som är mannen i verkligheten som författat insändaren i tidningen?
Jajustja, men... kommer Mohamit före eller efter Håkan?#Olsson# skrev:Jag? Vafan, du om någon borde väl veta att jag heter Mohamit?
pvcraketen skrev:Jajustja, men... kommer Mohamit före eller efter Håkan?
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |