Stora brister i MC-utbildningen

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Artikeln i SvD skrev:
De flesta förare påtalar stora
problem att svänga motorcykeln i kurvor under
den första tiden. Motorcykeln tycks vilja gå rakt
fram i vissa situationer. Det gäller även i förhållandevis
låg fart. Ofta leder det till att föraren
ofrivilligt hamnar i fel körbana och krockar med
mötande trafik, alternativt kör av vägen.

Mina 5 cent säger att bandag (en hel bandag!) och att lära sig motstyrning borde vara obligatoriskt för alla i trafikskolan.

Även mer teori om riskbedöming o likn.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
bikerwoman skrev:
ALLA borde gå SMC`s broms-och kurvkurs, den borde vara obligatorisk...

åtminstone... för alla hjälper inte det heller.
Tror inte Filip Backlund har mkt nytta av den den dagen han tar körkort? ;)

Få VV att skicka ut SMC material efter att folk fått sitt A-kort?
eller om SMC får meddelande om vilka som fått kort, och sen skicka info?

Kanske skulle bli fler som gick åtminstone... obligatoriskt lär ju dröja
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Zee skrev:
Mina 5 cent säger att bandag (en hel bandag!) och att lära sig motstyrning borde vara obligatoriskt för alla i trafikskolan.

Även mer teori om riskbedöming o likn.
Vad som behövs är en teoretisk/praktisk kurs om hur man svänger med en MC. Motstyr gör alla redan.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
valmers skrev:
Vad som behövs är en teoretisk/praktisk kurs om hur man svänger med en MC. Motstyr gör alla redan.


Jaså du är en av dem?

Så du menar att man inte behöver veta mer om motstyrning? ..och då tänker jag framförallt på aktiv motstyrning. Det kan göra ganska mycket skillnad på många hojar!

Besserwisserkommentarer som att "alla redan motstyr" klarar vi oss utan.

Dessutom motstyr man inte alltid om vi nu ska klyva hårstrån. Man gör det inte i väldigt låga farter exempelvis (krypkörning i trafik o dyl).
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Zee skrev:
Jaså du är en av dem?

Så du menar att man inte behöver veta mer om motstyrning? ..och då tänker jag framförallt på aktiv motstyrning. Det kan göra ganska mycket skillnad på många hojar!

Besserwisserkommentarer som att "alla redan motstyr" klarar vi oss utan.

Dessutom motstyr man inte alltid. Man gör det inte i väldigt låga farter exempelvis.
Läs mitt inlägg igen, om vad jag tycker behövs.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
bikerwoman skrev:
ALLA borde gå SMC`s broms-och kurvkurs, den borde vara obligatorisk...

Jag vet inte om man lärde sig så mycket på den kursen faktiskt. Men förbannat kul var det med bankörning. :tummenupp
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Markus skrev:
Jag vet inte om man lärde sig så mycket på den kursen faktiskt.

Jag lärde mig en hel del faktiskt. Jag lärde mig att "det är bara att slå på i ess-utgången samt att "greppet i assfalten är så bra att man kan åka med fotpinnarna i backen om man sänker trycket lite". Det märkliga är att trots den höga pedagogiska kvaliteten - kraschades det just där. :va
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
#Olsson# skrev:
Jag lärde mig en hel del faktiskt. Jag lärde mig att "det är bara att slå på i ess-utgången samt att "greppet i assfalten är så bra att man kan åka med fotpinnarna i backen om man sänker trycket lite". Det märkliga är att trots den höga pedagogiska kvaliteten - kraschades det just där. :va

Jag tror det bara var en krasch när jag gjorde det där förra året på Gelleråsen, undantaget instruktören dårå. :hihi

Har väldigt svårt att se att det där skulle ge säkrare förare hur som helst, det var väl även Johan FÖK's synpunkt och därför han drog sig ur (om jag förstod den kryptiska artikeln angående det ämnet i MC-Folket, vilket det inte alls är säkert att jag gjorde).
 

DenGalne

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Solkusten
Hoj
VFR800 -02
Zee skrev:
Mina 5 cent säger att bandag (en hel bandag!) och att lära sig motstyrning borde vara obligatoriskt för alla i trafikskolan.

Även mer teori om riskbedöming o likn.

Bandag är inte nödvändigt, men det hjälper. Man kan åstadkomma nästan samma kurvteknik övningar utan att vara på bana, dock i mycket lägre hastigheter.

Jag har tidigare läst många kommentarer här på SH, om att folk som klarat uppkörningen på bara någon timmes övnnig, utan att ha kört något annat tvåhjuligt innan... Kul för dom. MEN, riskbedömning och att instingtivt veta vad man ska göra om en situation uppstår, (må vara bromsa, lägga ner mer, motstyra, blunda, styra med gasen, hoppa av eller vad som) kommer endast med erfarenhet. Jag vill se mina vänner på två hjul köra mer, framförallt innan dom får kortet, och kontiunerligt öva på svåra saker, bromsning, kurvtagning, manövrering, balans, även på vått underlag (provade själv bromsning i 70 km/h blöt väg --> framhjulssläpp för ett tag sedan. Visst inte var det kul, men släppa och ta nytt tag funkde, detta på övningsbana, alltså ingen buss eller annat skit framför, så jag kunde släppa).

Jag övar själv någon gång i månaden, jag hjälper folk jag känner med övningskörning, då måste jag själv kunna visa nämligen :tungan ... Mer körning är svårt att få in med de priser som finns på körskolan, utan detta faller på en själv.

SMC har många bra kurser, och det ser hela tiden ut att bli bättre också, utnyttja detta, det är mitt tips. :tummenupp

Jag gillar skarpt att åka hoj, och vill så göra i många år än, att försäkra mig om detta över jag och försöker lära mig så mycket jag kan...

/K
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
#Olsson# skrev:
Jag lärde mig en hel del faktiskt. Jag lärde mig att "det är bara att slå på i ess-utgången samt att "greppet i assfalten är så bra att man kan åka med fotpinnarna i backen om man sänker trycket lite". Det märkliga är att trots den höga pedagogiska kvaliteten - kraschades det just där. :va

Jo det gör krashas friskt där, grejjen är att inte göra saker hastigt, varken med gas(gaskontroll?) eller broms.

Det går att krasha oberoende hastighet och vägegenskaper, det ska gudarna veta ;)
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Ponera nu att jag som både nybliven MCägare och MCkortstagare är intresserad av att gå en Kurv & Bromstekniks kurs,

vart vänder jag mig för att hitta mer info ?
som tex ,vad kostar det ?
vart gör man det ?
när gör man det ?


:tummenupp
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
pvcraketen skrev:
Jajustja, men... kommer Mohamit före eller efter Håkan?


Ok. Namnet är Mohamit Jesus(uttalas ssschesus) Olsson. "Håkan" är bara ett passande nick och efter 125cc RR stjärnan - Håkan Olsson, Fan Mårten? trodde du hadde bättre koll. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top