För att byta ämne en stund, har inte crashat en cykel men nu har jag visst lyckats utan att ens ha nån fart att tala om. Bakramen är lite krokig, nån som har erfarenhet av lämpligaste fix? Byter man ramen eller brukar det gå att rätta till hos en duktig mekaniker? Gäller alu-ram givetvis och en MTB.
Generellt sett så brukar det bara vara att kassera en krokig aluram. Vilket kanske låter som en allmänt dålig sak. Fast om man har verktyg så man kan flytta över delarna själv så är det nästan billigare än om man skulle kunnat lämna in den någonstans för riktning.
Har du tur kanske du kan hitta en ny ram för 1000-2000kr som billigast. En begagnad i ok skick kanske går att få för 500-1000kr. Lämnar du in den för överflytt av komponenterna kanske det kostar ett par tusen beroende på hur mycket det jäklas.
På tal om att jäklas så började jag för snart en månad sedan att göra service på min MTB. Från början gick det bra. I fem minuter. När jag tagit loss kassetten så känns inte hjullagren bak riktigt bra. Så det är väl lika bra att öppna och göra rent och kosta på de med lite nytt fett. Att ta loss går ju bra (kulor och ytor ok, men fettet ser ut som tjära), men när det ska ihop igen blir det till att släntra iväg till en lokal cykelaffär och köpa en konnyckel av korrekt storlek.
Sedan kommer jag till vevpartiet. Det har känts lite fel sedan i höstas. Och utan kedja märks det tydligt att det är dags för lagerbyte. Igen. Senast var för två år sedan ungefär.
Så efter en till vända till cykelaffären för att köpa ett nytt vevlager blir det att sätta tillbaka vevpartiet med nya kransar på igen. Bara för att då se att lilla kransen, som såg ut att inte kunna sättas fel, sitter fel. Efter en del bittert muttrande och svärande över att man varit duktig och använt Loctite på skruvarna till kransen så sitter i alla fall allt som det ska igen.
Tills det är dags för att sätta på vänstra vevarmen. Då saknar jag en bricka för skruvarna som ska klämma fast den. Och febrilt letande i alla braatthalådor visar att just den brickan det ska vara har ovanligt liten ytterdiameter i förhållande till innerdiametern. Eller i alla fall såpass att jag inte råkar ha någon passande liggandes. Lösningen får bli att borra ur en bricka med korrekt ytterdiameter. Och sedan hitta den förlorade brickan när jag lyfter momentnyckeln för att dra fast klämskruvarna. Dessutom så var det tydligen en viss monteringsriktning på kedjelåset, och jag monterade det fel.
Att byta vajrar går lekande lätt när man har en riktig vajertång. Till och med så blev allt kapat till rätt längd på första försöket och växlarna gå i perfekt redan efter att ha skruvat fast vajrarna på växelförarna första gången. Sista steget blir att skruva tillbaka det små plastskruvarna som täcker hålen i växelhandtagen där man drar innervajern. Och jag tappar en av de skruvarna så den studsar på foten och är sedan helt borta. Det var en vecka sedan nu och sedan dess har ett par timmar minst spenderats på knä på golvet i jakt efter skruven. Alla tre cykelaffärer i staden har besökts i jakt på en ny skruv också. Alla gav de samma svar "nä, den skruven säljer vi inte löst".
Idag så blev det ett sista ryck att leta innan en beställning från Tyskland på 2st skruvar á 1€ och 10€ frakt på det. Efter att ha gått igenom soppåsarna som stod i närheten och vänt upp och ner på allt på golvet en sista gång så trillar den i alla fall till slut fram. Lagom i tid för att det ska vara för sent för att hinna bli färdig med servandet i tid för att hinna traditionsenligt grusvägscyklande på midsommarafton. För än så återstår luftning av bromsarna och komplett service på gaffeln (sadelstolpen får ligga och mogna ett tag till)...
Men jag lyckades i alla fall inte trä kedjan fel i bakre växelföraren. Det ser jag som en personlig triumf