jpe70
Twinverkstan
Serva den så ska du se att den slutar hoppa mellan och börjar funka igen. Byta kedja/kassett/justera växlar kommer man långt med...
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Hoppar den mellan växlar i tid och otid så låter det som att det kan vara en justeringsfråga (annars är det inte omöjligt att grejerna är utslitna om den gått långt på de 2-3åren). Eller att t.ex. växelföraren bak eller växelörat fick sig en smäll och blev lite sned vid den där midsommarvurpan.Vad skall man köpa för cykel om man vill ha hållbart?
Har en två-tre år gammal Trek DS som jag varit mycket nöjd med till en början, väldigt lättrampad, och allsidig. Men nu har den redan börjat hoppa mellan växlar när man lägger lite mer belastning på.
Allt för tidigt i min mening, gamla cresssenten jag hade innan makade ju med 6-7 år innan samma problem uppdagade sig. Borde ha riktig växellåda med koppling, istf de där hatiska stansade-ur-tunn-plåt dreven, tror jag.
Inte höll den för en traditionsenlig midsommarafton vurpa heller utan att saker blir krokigt och plastbitarna yr.
Krav: Utväxling så man kan trampaa på i en 40-50 knyck att man hänger med trafikrytmen, växellösa går alltså bort.
Växlarna bör hålla att tukta ett tag utan att börja hoppa och smälla.
Stabilare byggd än asfalt, staket, häckar, annat man kan tänkas cykla på. Cykeln kan få gå sönder av en vurpa jag själv inte överlever, annars bör den klara sig.
Vad bör man leta efter?
när kedjan är skitig så den kan ju vara värd att torka av och smörja ibland också
Jo, på 50mil ska det inte behöva vara i närheten av byte.Gått långt? Nja att behöva byta växelkasetter efter kanske 50 mil känns inte acceptabelt, direkt. Problemet med vajerjustering är ju att det är såndär äcklig häxkonst som aldrig blir riktigt bra när man en gång fått bekymmer i det.
När det cyklar förbi någon med en kedja som gnisslar som kvittret från en flock småfåglar får man nästan lust att börja jaga de med en oljeflaska.Inte många som vet!
Jo, på 50mil ska det inte behöva vara i närheten av byte.
Det här tycker jag är en ganska bra beskrivning på hur man justerar en bakväxel:
https://www.youtube.com/watch?v=LCRSyjQpQb4
När det cyklar förbi någon med en kedja som gnisslar som kvittret från en flock småfåglar får man nästan lust att börja jaga de med en oljeflaska.
Samma sak gäller för övrigt motorcyklister som åker förbi med gnisslande/rasslande kedja.
Aha, du menade så Jag var nog lite arg på världen i allmänhet, lite för många hade gått på med det vanliga om att jag minsann hade cyklat för fort och bla blaDet var sagt i all välmening. Synd du tog de så
Samma folk som aldrig pumpar däcken, det gör ju cykelhandlarn när han byter däck åt dom Enda fördelen är att man hör dom på långt håll och kan hålla sig undan, eftersom dom mest navelskådar/surfar/jagar pokemons och har ohyggligt dålig koll på sin omgivningMen det är ju en ny cykel, är den inte underhållsfri?
När det är normalt att lämna in hojen när man får punktering förstår man att människor inte ens klarar av att smörja kedjan...
Aha, du menade så Jag var nog lite arg på världen i allmänhet, lite för många hade gått på med det vanliga om att jag minsann hade cyklat för fort och bla bla
Samma folk som aldrig pumpar däcken, det gör ju cykelhandlarn när han byter däck åt dom Enda fördelen är att man hör dom på långt håll och kan hålla sig undan, eftersom dom mest navelskådar/surfar/jagar pokemons och har ohyggligt dålig koll på sin omgivning
Raljerande i all ära (är ju det bästa jag vet ), men alla har ju inte heller vare sig kunskap, intresse, eller ens en plats att skruva på. Mina första cyklar i modern tid skruvade jag med nöd och näppe ihop själv hemma i lägenheten. Sedan var det bara att hålla tummarna för att det skulle hålla ihop någorlunda. (Och att jag inte skulle få punktering då).
Förvisso är det knappast orimligt att vara av åsikten att alla borde fixa åtminstone underhåll av kedja själva. Men ärligt talat förstår jag att även det sitter långt inne för valfri individ boende i studentlägenhet, och som aldrig använt vare sig en oljekanna eller en skruvmejsel förut.
Jag förstår tyvärr inte.
För mig är det självklart att ta reda på hur man gör istället för att ta reda hur man hittar någon att betala för att göra jobbet!
Jag förstår tyvärr inte.
För mig är det självklart att ta reda på hur man gör istället för att ta reda hur man hittar någon att betala för att göra jobbet!
Det är väl så det ser ut egentligen.
Borde designa och bygga en egen bättre cykel istället för att tro att man kan köpa en.
Ja, så ser den nya digitala världen ut, etta eller nolla, allt eller inget, svart eller vitt.
I min värld behöver man inte kunna bygga en egen cykel för att kunna ta hand om den!
Biltema har en landsvägscykel nu för 3900.
Bra instegsmodell. Vägde ca 10 kg drygt.
Kul fler kommer ut på vägarna. Såg tuff ut
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |