Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Kort sagt antagligen ett stort "nej, det är inte värt det".Hur hade ni gjort?
Har idag en Trek 3700 från 2009 eller något sådant, en basic ingångsnivå mtb.
Har funkat bra hittills till mitt ambitionslösa cyklande.
Nu har jag dock trappat upp cyklandet en aning, har även anmält mig och tränar inför min första tävling i augusti. 8 mil blandad terrängkörning med något enstaka trail-parti.
Känner att cykeln är något på gränsen särskilt när man börjar pusha lite mer på grus.
Eftersom jag tycker det är kul att greja och modda och ha något eget så funderar jag på om det är mer värt att lägga några tusen på lite vassare delar. framförallt känner jag att en bättre justerbar gaffel samt ett lite bredare och högre styre hade suttit fint.
Är det värt det eller skall man vänta och spara ihop lite mer deg till en helt ny cykel?
Jag stod inför ett liknande val 2014. Då ägde jag en Scott Scale 70 2012 och var sugen på att uppgradera växelgrupp (inkl vevparti) och gaffel åtminstone. Då hade den redan hydrauliska skivbromsar, SLX/Deore växelkomponenter och en Rockshox XC-gaffel (den cykeln kostade mig någonstans 8000-8500 ny). Men jag räknade ut att bara gå upp något litet steg i klass på växlarna och gaffeln skulle landa på närmare 4000-5000kr. Och sedan räknade jag ut att om jag istället tog pengarna från en försäljning av den cykeln, plussade på den beräknade uppgraderinskostnaden och la till ett par tusenlappar på det så skulle det bli en sprillans ny cykel som var häftigare. Så det fick bli det senare alternativet. Jag längtar aldrig tillbaka till Scotten.
Det är klart, skulle du få tag på en billig gaffel begagnad (några hundralappar ungefär) så kanske det är ett roligt projekt som är värt det. Vissa saker för 26" MTB kan man hitta riktigt billigt på begagnatmarknaden just nu. Men skulle det börja handla om en tusenlapp, eller kanske till och med flera stycken, så är det absolut inte värt det. Och har du väl uppgraderat gaffeln så kanske du börjar känna att något annat inte räcker till, och då kostar det en slant att uppgradera det, sedan någon till sak, och någon till, och någon till...
Om infon jag hittar stämmer så har din nuvarande cykel 26"-hjul, gaffel med 63mm fjädringsväg, V-bromsar och 3x7 Acera växlar. De specarna liknar min första Scott som jag köpte år 2000. Och var inte ens särskilt häftigt redan då.
En cykel som är mycket prisvärd i mina ögon är Radon ZR Team 29 7.0 som kostar ca €850. För det priset får man luftgaffel från Rockshox (med koniskt styrrör och remote så den kan låsas från styret), 29"-hjul från Mavic, hydrauliska skivbromsar från Shimano, Shimano Deore 3x10 växelgrupp (XT bak) och Deore vevparti med Hollowtech vevlager. Det är en bra grundnivå för en modern MTB som man planerar att cykla med där det inte är asfalterat. Ska man köpa en liknande utrustad cykel från Scott, Trek, Specialized eller något annat stort märke handlar det om minst 10000 svenska pesetas, om inte närmare 12000.
Canyons Grand Canyon AL 5.9 är liknande utrustad och har liknande prislapp, här.
Så, spara slantarna tills du har råd att köpa ny cykel. Även om det kanske känns lite avlägset att gneta ihop alla slantarna och att det är ett stort steg att köpa en cykel som kostar nästan det dubbla mot för vad din Trek 3700 kostade när du köpte den så betvivlar jag att du kommer ångra dig när du väl har gjort det.