Stora cykeltråden

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ok! Jag delar inte riktigt de farhågorna, min alu kroknade av en skitsak så det känns hugget som stucket. Men alu-GTn jag tittar på väger ändå i princip som fiber-Fuji så det spelar mindre roll. Geometri bestämmer nog där. Bägge dock HT att ställa mot Anthem. Eller mot en Jamis HT med stålram...

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Att böja alu, eller slå bucklor i det, är inte så svårt, helt korrekt, men du kommer hem med en krokig och knölig ram, det gör du inte med en kolfiberram som har landat mot en vass sten. Repor skadar rejält långsiktigt i kolfiber dessutom, om det börjar delaminera så kan ramen se hel och fin ut, men bara ha bråkdelen av sin originalstyrka.

Sen kan man ju göra precis lika, om inte starkare, ramar i kolfiber, ur rent cykelperspektiv, med mindre flex på fel ställe och mer på rätt ställe osv. Och kolfiber är mer porr än ett tråkigt metallrör :fakta
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att böja alu, eller slå bucklor i det, är inte så svårt, helt korrekt, men du kommer hem med en krokig och knölig ram, det gör du inte med en kolfiberram som har landat mot en vass sten. Repor skadar rejält långsiktigt i kolfiber dessutom, om det börjar delaminera så kan ramen se hel och fin ut, men bara ha bråkdelen av sin originalstyrka.

Sen kan man ju göra precis lika, om inte starkare, ramar i kolfiber, ur rent cykelperspektiv, med mindre flex på fel ställe och mer på rätt ställe osv. Och kolfiber är mer porr än ett tråkigt metallrör :fakta

Precis så men jag tänkte på rent små smällar där du bara får en buckla i aluramen från tex en sten men ramen är fortfarande fullt funktionsduglig.

Kolfiberramen blir istället sönderkrasad av stenen och har en rejäl brottsanvisning som man kanske inte vågar cykla vidare med.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
I bägge fallen gäller drulleförsäkringen.
Kolfiber går att laga , alu inte.

M
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Visst
Menar mer att :
Alu bockar man 1 ggn , strukturen i materialet förstörs .
Man kan självklart byta hela rördetaljer mm men att svetsa i trippelreducerade cykelramar skulle iaf inte jag göra .

En lagning av en ram som ska ha samma egenskaper som när den var hel är betydligt lättare i armerad kolfiber .
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
- Fuji SLM 29 2.0 Bike 2012
- Giant Anthem X 29Er 4 2013
- GT Bikes Zaskar 9R Pro 2012

Fuji lockar med kolfiberram, Giant för att jag gillar märket och är heldämpad. GT för att den är lätt och pga nostalgi, karriären började på ett par GT. Vad säger den samlade visheten, ska man prova sig en Anthem fast man kör mycket grus och "längre" sträckor inte bara trail? Och kanske med ålderns rätt... Eller köra vidare på hardcore? :gnissla
Vilken cykling tycker du är roligast och vilken ägnar du dig helst åt?

Fujin är en tämligen snabb rejshoj. Dock inte den mest extrema och framåtlutade sittställningen. Tekrobromsarna vet jag inte tillräckligt om för att kunna uttala mig. FSA-veven och alla komponenter från Oval är jag kanske inte helt impad av.

Gianten är en fullgungare. Fast 100mm fjädringsväg är inte något extremt i dagsläget. Den är väl mer åt det XC-artade fullgungshållet än allmountain/enduro. Tre kransar på veven känns väl lite omodernt numera, det är ju nästan så att jag känner mig som ett fossil emellanåt med mina två kransar. Rent allmänt verkar det som att de snålat en aning på andra komponenter för att få ner priset på en fulldämpad.

GTn ser ok ut om priset är rätt. Ok växlar, hjul, gaffel etc.



Angående det som en del varit inne på med att laga ramar och vilket som är bästa materialet för att klara av en lagning (eller en krasch):

*Aluminium: aluramar är tämligen tåliga och de brukar klara en hel del innan de ger upp. Små bucklor och stenskott är i allmänhet inget att oroa sig för. Likaså om man kört med lite väl breda däck så kedjestagen fått färgen bortskrapad. Blir det sprickor så blir det jobbigare och man ska inte ha någon övertro på möjligheterna att svetsa en sprucken aluminiumram. På sina ställen är de obetydligt mycket tjockväggigare än läskburkar och dessutom vet jag inte hur det är med risken att det ska slå sig av värmen eller vilka problem värmen vid svetsningen kan leda till på längre sikt.

* Kolfiber: kolfiber är plast. På gott och ont. Som glasfiberarmerad plast fast väger mindre. Så det är ganska lätt att laga många skador och blir nästan omöjligt att se. En sån sak som jag nämnde ovan med lite väl breda däck för ramen är något som kan göra processen kort med en kolfiberram (istället för lite repor i lacken blir det då ibland till och med hål i stagen), men många har lagat det med gott resultat. En nackdel är att de ofta är väldigt specialiserade på från vilken riktning de ska ta upp krafter så de blir känsliga för krafter från andra riktningar. Så om cykeln t.ex. ramlar i sidled och toppröret slår emot en sten finns en liten risk att en delaminering har skett utan att det är synligt på ytan, då kan det på lite längre sikt bli så att ramen utan synbar anledning viker sig när man är ute och cyklar.

Vill man ha något som tål stryk och går att laga så kan man kanske testa stålram. Vilket iofs blir en aning tungt. Eller kanske titan, men är ju inte helt lättsvetsat och ganska dyra i inköp.

För mig duger aluminium bra. Vad det gäller prisskillnaden så tror jag inte att den står i proportion till hur mycket ca 3-5hg viktskillnad skulle innebära för min cykling. Dessutom gillar jag en styv ram och den jag har nu har dessutom fått ta emot några smällar utan att klaga. :gnissla

De miljömässiga nackdelarna med kolfiber har aldrig påverkat mitt val av rammaterial.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Bra svar!
Min cykling är ju mest grus och stig, XC alltså. De lopp jag kört har ju varit typ AIM och Fjällturen så egentligen är HT rätt för det jag gör. Funderar bara på om FS blivit så bra att det kan vara alternativ, hoj för AM/Enduro är bara bortkastat om jag inte ändrar hur jag oftast cyklar. Vilken innebär att jag ska ta racebussen till cyklingen eller köra nån mil transport åt varje håll.

Givetvis var alternativen kompromisser av något slag, det drabbar alltid komponentsidan men GTn är faktiskt min favvo av de tre. Priserna på alla tre presenterade alternativ rör sig mellan ca $575-$630 med GT'n som billigaste.

Lite surt att betala 40% av inköp i avgifter till tull och skatteverket bara, så ny Rockhopper Pro har också ramlat in på listan. Lite sämre spec än gammal Zaskar men fortfarande drygt 11 kg om än inte så rejsig i geometrin. Kondis är inte så bra att jag klarar mig med singelklinga fram, det drabbar farten för mycket så jag får vara lika arkaisk som du då Esquire. Det krävs två. För faen, min Merida hade 3...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Note to self: Rockhopper är mer laidback än den krokiga Meridan. Prismässigt motsvarande Superior XP 919 verkar bättre på papperet. Provkörning på den, inte mycket cykel att hänga i granen. Men mer än ingen.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Note to self: Rockhopper är mer laidback än den krokiga Meridan. Prismässigt motsvarande Superior XP 919 verkar bättre på papperet. Provkörning på den, inte mycket cykel att hänga i granen. Men mer än ingen.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Som vanligt blir det ju sällan som man tänkt. Oftast mycket dyrare och ibland helt annorlunda. Tack för hjälpen att bråka med de grå, det blev en Superior XP939 2018 beställt från Cykelkraft idag. Leverans i januari tydligen, helt oprovat kort även om jag var förbi och kollade på andra modeller idag. En bra bit från den budget och tankegång jag började med, även om jag fortsätter på alu-HT-temat (som väntat väl?).

Den krokiga Meridan såld som reservdelar, har ett hjulset 29" från den som också kommer få gå iväg ifall nån är intresserad. Tänkte de skulle få vara kvar som reserv men kommer inte passa på XP'n.

:)
 
Last edited:

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Superior är value for money.
Sålde nyss min Birk Elite ( samma lika ) , deras värsting ht 2015.

Riktigt sugen på värsta fullgungaren nu men jag är nog för snål .
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Superior är value for money.
Sålde nyss min Birk Elite ( samma lika ) , deras värsting ht 2015.

Riktigt sugen på värsta fullgungaren nu men jag är nog för snål .
De hade demo-gung till salu i butiken. Inte värsta men prissänkt drygt 30% om jag inte minst fel.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Någon av sedinarna lirade väl vidare efter att ha slagit sönder munnen iofs...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Hur går det med vinterträningen ?
Försöker själv hinna med 4 pass , 3 hårda inne och ett distanspass .
Är väl ungefär i samma form som när jag var som starkast 2017, ökar förhoppningsvis tröskeln med 10-15w innan sommaren .

M
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Hur går det med vinterträningen ?
Försöker själv hinna med 4 pass , 3 hårda inne och ett distanspass .
Är väl ungefär i samma form som när jag var som starkast 2017, ökar förhoppningsvis tröskeln med 10-15w innan sommaren .

M

Cykelformen är sådär. Endast kört sporadiskt på spinningcykel nu i vinter. Något pass i veckan kanske på sin höjd mest för att inte rosta ihop helt. Kör däremot samtidigt iaf två löppass i veckan samt längdskidor vid tillfälle. Så grunden finns förhoppningsvis där när det till våren är dags för min första fullängdssäsong på något racer-liknande...

Men så har jag som blygsam motionär inte heller några andra mål med träningen just nu annat än att hålla mig i någorlunda form.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Cykel är bara en alternativ träning bland andra för mig men just nu har jag semester och tränar därför mer än vanligt. Försöker göra nåt varje morgon innan det blir allt för djävla varmt, så jag cyklar kanske var femte morgon.

Uppdaterade precis min semesterhoj, mtb inköpt förra året för ca 500kr flong ny. Bromsarmarn var i plast och flexade hemskt så jag plockade ett par riktiga från en hoj jag skrotat hemma.
Och så ett par spd-pedaler och mina gamla spd-skor som grädde på moset.

Nästa år tar jag med baknav och växlar till den för baknavet låter inte helt friskt.
 

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Мир
Hoj
ISR och en 996R
Cykel är bara en alternativ träning bland andra för mig men just nu har jag semester och tränar därför mer än vanligt. Försöker göra nåt varje morgon innan det blir allt för djävla varmt, så jag cyklar kanske var femte morgon.

Uppdaterade precis min semesterhoj, mtb inköpt förra året för ca 500kr flong ny. Bromsarmarn var i plast och flexade hemskt så jag plockade ett par riktiga från en hoj jag skrotat hemma.
Och så ett par spd-pedaler och mina gamla spd-skor som grädde på moset.

Nästa år tar jag med baknav och växlar till den för baknavet låter inte helt friskt.

Var är du och cyklar?
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top