Stora cykeltråden

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Samma här, hade minst 1000 punkafria mil på GP4000S/S2 innan senaste fredagens fikatur. En vass lite jävla sten som lyckade träffa och kila in sig precis i kanten av av punkteringsskyddet. Det hade åas inget annat (racer)däck heller klarat så inget ?lankande på tysken. Hade ju givetvis slang och däckjärn med så det blev bara några minuter extra rast/vila.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag kör med min cross fortfarande
Tänkte pumpa upp den andra.
Men det är fortfarande en del grus. Och glas i kista:mad:
Var ute å bomba 2, 4 igår:)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Skumt. Har kört uteslutande Conti GP4000S och GP4000S2 senaste åren och har inte haft mycket punkor på dem (knacka i huvudet och sådär). Upplever dem som rätt punkasänkra. Senaste punkan på de däcken var det en nål som gått rakt in på något magiskt sätt och jag kör dem på två cyklar. Nu rullar jag iofs inga vansinniga mil längre men för några år sedan låg jag nog på en 700-800 mil utan punka helt.
Jag lägger >1300 mil om året, och har inte speciellt många punkor, det här var andra i år, den förra var på pendlarcrossen och då stack det in en ~0,5x7mm metallpinne i däcket, det fixar väldigt få däck. Jag tror inte att jag har fått någon punka i slitytan på GP4000-sulorna heller, det är sidorna som trasas sönder. Jag vet inte om min Rose är speciellt trång i ramen, jag upplever den inte så, och det är inte några repor i ramen, däcket ligger absolut inte emot något. Möjligen om något åker med däcket, fastnar mot ramen och sen skär sönder däcket, men det känns också långsökt. Igår var det på nylagd asfalt, slät och skräpfri :( Nu var det visserligen som ett litet snitt, oklart om det var skuret av något eller om corden bara sprack, men andra däck har varit uppfrasade långa bitar.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ha alltid med däckjärn , slang och pump både på lvg och i skogen .
Brukar ha med pump och däckjärn. Men oftare lagningskit än slang. Och även de gånger jag fått punka när jag haft både slang och lagningskit med mig så har jag lappat gamla slangen istället.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ikea återkallar cyklar för att drivremmen kan gå av: https://www.dn.se/ekonomi/ikea-aterkallar-farlig-cykel/ och https://www.ikea.com/ms/sv_SE/important_info/recall.html

Jag byter ut åtskilliga drivpaket varje år på mina cyklar, skulle jag reklamera dom bara för att jag sliter ut slitagedelar? :va Eller ännu konstigare, skulle alla tillverkare återkalla sina cyklar för att man måste byta slitagedelar då och då, och att man kan cykla omkull om något går sönder? Har curlinggenerationen tagit över samhället helt och hållet? :gråta

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ikea återkallar cyklar för att drivremmen kan gå av: https://www.dn.se/ekonomi/ikea-aterkallar-farlig-cykel/ och https://www.ikea.com/ms/sv_SE/important_info/recall.html

Jag byter ut åtskilliga drivpaket varje år på mina cyklar, skulle jag reklamera dom bara för att jag sliter ut slitagedelar? :va Eller ännu konstigare, skulle alla tillverkare återkalla sina cyklar för att man måste byta slitagedelar då och då, och att man kan cykla omkull om något går sönder? Har curlinggenerationen tagit över samhället helt och hållet? :gråta

Beror väl lite på om det är dåligt material eller tillverkningsfel som gör detta. Jag har slitit av en kedja och det var på en standardcykel, mer eller mindre, med en kedja av gudvetvilkentillverkare som jag antagligen misshandlat ganska ordentligt. Sen skall man inte jämföra oss som cyklar rätt mycket med en som cyklar till affären. Snackade med farsan om det där och morsans cykel som hon fick typ 1960 har fortfarande originaldrivlinan medan jag har bytt kedjor och kassetter ett par gånger sen jag började cykla "på allvar" 2005, ja... jag bytte ju såklart kedjan som gick av också :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Lite roligt att cykeln heter "sladda" för det lär ju vara precis det man gör ifall drivremmen låser bakhjulet i någon nedförsbacke.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Angående bromsolja, till shimano hydrauliska bromsar. Har ni testat gaffelolja?

Köpte ny MTB i höstas och måste flytta om bromsslangarna för dom sitter ju på fel sida med frambromsen till vänster. Och därefter kommer jag ju tvingas lufta.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Angående bromsolja, till shimano hydrauliska bromsar. Har ni testat gaffelolja?

Köpte ny MTB i höstas och måste flytta om bromsslangarna för dom sitter ju på fel sida med frambromsen till vänster. Och därefter kommer jag ju tvingas lufta.
Nej, har inte testat gaffelolja och har inga planer på att göra det heller.

Originaloljan är dyr som finsprit på krogen om man går till lokala cykelhandlaren. Tror den kostade 169kr för 50ml här. 50ml kanske inte låter som mycket men det räcker till att byta olja både bak och fram (kanske med undantag för riktigt biffiga bromsok eller något, men till vanliga räcker det). När jag beställde andra prylar från Tyskland passade jag på att köpa en liter av mineraloljan, priset på enlitersflaskan blir också kring 169kr.

Men om du inte redan har luftningskit så är det väl lika bra att köpa något sånt här: https://www.bike-components.de/en/Shimano/TL-BT03S-Bleeding-Kit-50-ml-of-Mineral-Oil-p50136/

Nja, frambromsen på vänster sida är rätt på en trampcykel. För alla utom engelsmännen. Min nuvarande cykel levererades med frambromsen på höger sida, men trots mångårig erfarenhet av att köra mc kändes det helt fel på en trampcykel så jag skiftade sida.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, har inte testat gaffelolja och har inga planer på att göra det heller.

Originaloljan är dyr som finsprit på krogen om man går till lokala cykelhandlaren. Tror den kostade 169kr för 50ml här. 50ml kanske inte låter som mycket men det räcker till att byta olja både bak och fram (kanske med undantag för riktigt biffiga bromsok eller något, men till vanliga räcker det). När jag beställde andra prylar från Tyskland passade jag på att köpa en liter av mineraloljan, priset på enlitersflaskan blir också kring 169kr.

Men om du inte redan har luftningskit så är det väl lika bra att köpa något sånt här: https://www.bike-components.de/en/Shimano/TL-BT03S-Bleeding-Kit-50-ml-of-Mineral-Oil-p50136/

Nja, frambromsen på vänster sida är rätt på en trampcykel. För alla utom engelsmännen. Min nuvarande cykel levererades med frambromsen på höger sida, men trots mångårig erfarenhet av att köra mc kändes det helt fel på en trampcykel så jag skiftade sida.

Jag är motorcyklist och har alltid flyttat mina cykelbromsar till höger sida. Cyklister får sedan dividera hur mycket dom vill huruvida vilken sida som är rätt eller fel. Frambroms = höger hand, det sitter i ryggmärgen och ska inte mixtras med.

Angående bromsoljan så är det för sent, jag har toppat upp med lite gaffelolja som kompensation för det lilla som läckte ut när jag skiftade. Så nu får vi väl se om det händer nåt och då för jag väl skamset berätta här åt er andra att ni ska undvika det. Tror faktiskt att jag har mindre luft nu än från fabrik.
Ser dock inte varför det ska bli nåt problem, bägge är ju i princip mineralbaserade hydrauloljor.

Luftningskit köpte från ebay redan i höstas, typ sånt här:
https://www.ebay.co.uk/itm/Hydrauli...m=382225938017&_trksid=p2045573.c100505.m3226
Skiftade aldrig för sen blev det semester och vinter med dubbdäck som jag bara äger i 26" så jag körde min gamla MTB och den får nog stå där med dubbdäcken på till nästa vinter nu.

EDIT:
Egentligen är det ju bara den här man behöver för att lufta, 25 kr.
https://www.ebay.co.uk/itm/MTB-Bike...935683?hash=item3b0a7b7d83:g:powAAOSwqlha2VVG

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har alltid flyttat över frambromsen till höger av samma anledning. Vad som är rätt eller fel skiter jag i, att Britterna, inte bara Engelsmännen, bromsar fram med höger hand är ändå trevligt! :tummenupp

Eftersom jag köpte min Brittiska hoj i Sverige så jag fick flytta tillbaka bromshandtaget men man växlar på höger, the right side, not the wrong side, så där behövde jag inte flytta något! :)

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Jag är ny på lvg och har egentligen bara en enda större fråga som jag hittills ännu ej funnit något svar på...

Hur länge kan man :fika och ändå räkna ihop det hela till en och samma runda? :va

Är det OK att säga att man cyklat exempelvis en 15-milatur om man tagit en glasspaus på 10min någonstans i mitten? Är det då plötsligt två turer istället?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är motorcyklist och har alltid flyttat mina cykelbromsar till höger sida. Cyklister får sedan dividera hur mycket dom vill huruvida vilken sida som är rätt eller fel. Frambroms = höger hand, det sitter i ryggmärgen och ska inte mixtras med.

Angående bromsoljan så är det för sent, jag har toppat upp med lite gaffelolja som kompensation för det lilla som läckte ut när jag skiftade. Så nu får vi väl se om det händer nåt och då för jag väl skamset berätta här åt er andra att ni ska undvika det. Tror faktiskt att jag har mindre luft nu än från fabrik.
Ser dock inte varför det ska bli nåt problem, bägge är ju i princip mineralbaserade hydrauloljor.

Luftningskit köpte från ebay redan i höstas, typ sånt här:
https://www.ebay.co.uk/itm/Hydrauli...m=382225938017&_trksid=p2045573.c100505.m3226
Skiftade aldrig för sen blev det semester och vinter med dubbdäck som jag bara äger i 26" så jag körde min gamla MTB och den får nog stå där med dubbdäcken på till nästa vinter nu.

EDIT:
Egentligen är det ju bara den här man behöver för att lufta, 25 kr.
https://www.ebay.co.uk/itm/MTB-Bike...935683?hash=item3b0a7b7d83:g:powAAOSwqlha2VVG

Det enda du behöver för att lufta är en flaska med pip eller en spruta och en slangstump, det går utmärkt att låta oljan rinna ut på golvet när man trycker i ny genom oket

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det enda du behöver för att lufta är en flaska med pip eller en spruta och en slangstump, det går utmärkt att låta oljan rinna ut på golvet när man trycker i ny genom oket

Ja, allt går ju men den där tratten kostar 25 kr och i och med att den ger möjlighet till överskottsolja och lite extra höjd så får man ju ut några extra luftbubblor. Jag upplever att mina bromsar blev bättre än vad dom var från fabriken vilket iofs inte behöver bero på tratten utan kanske lika gärna beror på att jag inte jobbar på ackord och är mer noggrann.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är ny på lvg och har egentligen bara en enda större fråga som jag hittills ännu ej funnit något svar på...

Hur länge kan man :fika och ändå räkna ihop det hela till en och samma runda? :va

Är det OK att säga att man cyklat exempelvis en 15-milatur om man tagit en glasspaus på 10min någonstans i mitten? Är det då plötsligt två turer istället?

:D Den där frågan har nog lika många svar som det finns cyklister.

På en 15-milatur tycker jag att en lunchrast på upp till en timme är acceptabelt.
Men på en 2-milarunda så tycker jag att paus längre än en pisspaus gör det till två turer.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006

På en 15-milatur tycker jag att en lunchrast på upp till en timme är acceptabelt.
Men på en 2-milarunda så tycker jag att paus längre än en pisspaus gör det till två turer.

Schukt viktig fråga :D

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Stanna? På en femtonmila? :va Möjligen om det är en del av cykelsemestern, men på 5h träning behöver man ju aldrig kliva av cykeln. Möjligen för att vattna en buske, men dricker gör man ju i farten, och eventuell gel drar man ju också i sig i samband med drickandet.

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Bra att frågan orsakar lite debatt. Särskilt gillade jag detta:
Stanna? På en femtonmila? :va Möjligen om det är en del av cykelsemestern, men på 5h träning behöver man ju aldrig kliva av cykeln.

Det är precis det man behöver höra för att kavla upp ärmarna lite till :D

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
När jag har trampat 7, 6. Har gjort de två gånger i vår. En gång med crossen och en gång med lansväg.
Båda gångerna har jag stannat på subway å käkat en macka å en läsk:fyllisarFylt på flaskan. Sen får jag nya krafter att orka hem igen. Man behöver ju inte pina sig för mycket.

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Massa trampcyklar

Självklart räknas det som en tur även med en normal paus för fika , eller whatever på vägen .
Längre turer vid lägre intensitet tränar i första hand uthållighet , förmåga att använda fett som bränsle , mm . Det har då visat sig att det har minimal , om ens någon , betydelse med en paus under passet .
Prestanda tränas genom hårda kortare pass utan paus förutom ev aktiv intervallvila .
Även distanspass är förstås rejält prestandahöjande om man precis börjat cykla .

M

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...