Hönni.
Jag skall köpa en ny "riktig" MTB. Någon som har tips på bra e-handlare utomlands? Jag har tänkt mig att fynda en hoj som är ett år eller två gammal (men ny) för att få ner priset lite.
Skall cykla lite i skogen hemmavid, så det behöver inte vara ett monster, men dämpning fram och bak vore nog lämpligt. Kan man få nåt bra för 20k?
Japp, Commencal brukar kunna ha riktigt bra priser på osålda hojar av tidigare årsmodeller.Här är mina två förslag: Commencal och Nukeproof.
Lite mindre utbud av Nukeproof, inte säkert att rätt storlek finns inne alltid.
https://www.commencal-store.co.uk/PBSCCatalog.asp?ActionID=67174912&PBCATID=3044337
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/s?q=nukeproof+mega+comp&cat=direct
Har själv en Commencal Meta Trail Origin Mango. Och en äldre version av Nukeproof Mega. Mycket nöjd med båda. Kanske inte de lättaste cyklarna men bra geometri och robusta.
Jag klickade "Gilla" på ditt inlägg för att det lät logiskt att ett batteri som inte var helt ok skulle kunna orsaka problem när det handlar om en mycket låg strömförbrukning. Så jag bytte från Kjelle till Panasonic. Men det är fortfarande exakt likadant. Tyvärr.Jag har haft en del problem med Kjells batterier, det är ofta prylar varnar för dåligt batteri trots att det är nytt tex, så jag skulle börja med ett finbatteri.
Här är mina två förslag: Commencal och Nukeproof.
Lite mindre utbud av Nukeproof, inte säkert att rätt storlek finns inne alltid.
https://www.commencal-store.co.uk/PBSCCatalog.asp?ActionID=67174912&PBCATID=3044337
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/s?q=nukeproof+mega+comp&cat=direct
Har själv en Commencal Meta Trail Origin Mango. Och en äldre version av Nukeproof Mega. Mycket nöjd med båda. Kanske inte de lättaste cyklarna men bra geometri och robusta.
Japp, Commencal brukar kunna ha riktigt bra priser på osålda hojar av tidigare årsmodeller.
Jag rullar på On-One hardtail sedan några år. Ok cykel men de brukar inte ha mycket av gamla årsmodeller i lager särskilt länge. Är man ute efter fullgung har de nu en "Titus El Viajero Trail" som verkar kunna landa under 20'.
Lite allmänna tips till Starstriker på vad man ska hålla ögonen på:
En cykel i den prisklassen ska absolut ha hydrauliska skivbromsar och luftgaffel. Har den inte det är det något seriöst galet. Likaså bör den ha ett eller högst två drev fram, inte tre. Bak ska det vara minst 10 och kanske även gärna minst 11 om drivpaketet har bara ett drev fram. Hjulen ska vara 27,5" eller 29" (vilket man föredrar är en fråga om tycke och smak, eller om man vill ha +), låt dig inte lockas av en "superdeal" på någon gammal 26". Hjulen bör nog även ha thru-axlar.
Aluminium eller kolfiber? I den prisklassen är aluminium antagligen det enda vettiga alternativet. Hittar man heldämpad kolfiber för de slantarna så är risken stor att de prutat för mycket på andra komponenter. Dels betyder det att komponenterna är sämre, men billigare komponenter brukar även vara tyngre. Så då har den lilla viktfördel som kolfiber innebär över aluminium snabbt ätits upp av tyngre komponenter. Resultatet blir en minst lika tung hoj men med sämre komponenter. Iofs då med skrytfaktorn som coolfibern ger...
Den där prisklassen kan också vara något av en brytpunkt för om en heldämpad cykel säljs med dropperstolpe eller inte. För mig skulle det inte vara en dealbreaker om den hade vanlig stolpe. Men står valet mellan två i övrigt lika cyklar till samma pris så skulle jag välja den med dropperstolpen. När jag köpte min nuvarande cykel så var det en sån sak som jag inte riktigt såg vitsen med. Sedan lärde jag mig att uppskatta den med tiden. Det är inte ofta man behöver den. Men är det riktigt brant eller stökigt eller så är den trevlig att ha. Med det sagt så har jag kört hela den här sommaren med stel stolpe pga lathet.
Finns det någon här som tar elcykeln till jobbet? Går i tankarna att köpa elcykel men har oerhört svårt att välja mellan olika märken och modeller..
Vill helst köpa en bäst i test elcykel men de kostar ju tydligen minst 25.000 kr... Finns det någon här som har erfarenhet av några billigare elcyklar från exempelvis Biltema?
Är ute efter en framdämpad modell med minst ett 400 Wh batteri.
"Justerbar sadelstolpe" är nog vad det ska kallas på korrekt svneska. Man kan höja sadeln med hjälp av en knapp på styret. Ungefär som på en kontorsstol. Och kostar ungefär som en Kinnarps också.Tack för tipsen! Jag har nollkoll på sånt här. Vad är en dropperstolpe?
Dumt Hur har det gått, har du fått liv i grejerna? Är det som Polar, att man knäpper fast sensorn på resorbandet? I så fall antar jag att du har tvättat rent med elektronikrengöring också?Jag klickade "Gilla" på ditt inlägg för att det lät logiskt att ett batteri som inte var helt ok skulle kunna orsaka problem när det handlar om en mycket låg strömförbrukning. Så jag bytte från Kjelle till Panasonic. Men det är fortfarande exakt likadant. Tyvärr.
TACK! Antar att man måste upp i ca 30k för att få nåt bra? Visst, jag är totalrookie och har säkert ingen nytta av en sån, men har läst mig till att många kanske snålar lite i början för att sen ändå villa byta upp sig?
Finns det någon här som tar elcykeln till jobbet? Går i tankarna att köpa elcykel men har oerhört svårt att välja mellan olika märken och modeller..
Vill helst köpa en bäst i test elcykel men de kostar ju tydligen minst 25.000 kr... Finns det någon här som har erfarenhet av några billigare elcyklar från exempelvis Biltema?
Är ute efter en framdämpad modell med minst ett 400 Wh batteri.
Nja. Med en cykel av märke Trek/Giant/Specialized osv så stämmer det. Men YT/Nukeproof/Commencal/Canyon har en annan affärsmodell och kan därför kapa av ca 30-40% av priset mot Trek/Giant/Specialized och de andra med generalagent/återförsäljare(på cyklar med motsvarande komponenter).
Så i fallet Commencal Meta TR Origin så är det en mycket bra cykel för 1999 euro(inklusive skatt, de 4 märken jag nämnt är europeiska och därför tillkommer endast frakt på deras angivna priser.)
Det som finns att anmärka på just den är att Commencal rent generellt är lite tyngre än konkurrenterna, men så har inte Commencal haft alls i närheten av lika mycket problem med spräckta ramar som tex Canyon. Själv ser jag det som en fördel att jag kan lita på cykeln. Dessutom saknar Meta TR Origin dropperstolpe. Kan dock inte säga hur mycket det gör, för jag har aldrig provat dropperstolpe så jag vet inte vad jag missar
Edit: Det som menas när folk köper billigt och sedan ändå får byta upp sig syftar nog på de som köper en hardtail på tex XXL för 10k och sedan vill byta när den inte håller måttet. Är man bara beredd att satsa på något kvalitetsmärke så klarar man sig med 20k för en heldämpad eller 10-12k för en hardtail.
Ok! Jag suger i mig allt. Blir nog ingen cykel förrän till våren. Garaget är för fullt just nu.
Fast dom är ju billigare nu på hösten när butikerna säljer ut.
Och en cykel är lätt. Den kan man hänga i en krok i taket eller på väggen så att den inte tar upp någon golvyta.Mhmmm. Du har en poäng.....
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|