Stora cykeltråden

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Kolla YT Jeffsy. Mycket prisvärd, dock någon tusenlapp över budget.

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Hönni.

Jag skall köpa en ny "riktig" MTB. Någon som har tips på bra e-handlare utomlands? Jag har tänkt mig att fynda en hoj som är ett år eller två gammal (men ny) för att få ner priset lite.

Skall cykla lite i skogen hemmavid, så det behöver inte vara ett monster, men dämpning fram och bak vore nog lämpligt. Kan man få nåt bra för 20k?

Här är mina två förslag: Commencal och Nukeproof.
Lite mindre utbud av Nukeproof, inte säkert att rätt storlek finns inne alltid.

https://www.commencal-store.co.uk/PBSCCatalog.asp?ActionID=67174912&PBCATID=3044337

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/s?q=nukeproof+mega+comp&cat=direct

Har själv en Commencal Meta Trail Origin Mango. Och en äldre version av Nukeproof Mega. Mycket nöjd med båda. Kanske inte de lättaste cyklarna men bra geometri och robusta.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

https://www.commencal-store.co.uk/PBSCCatalog.asp?ActionID=67174912&PBCATID=3044337

Har själv en Commencal Meta Trail Origin Mango. Och en äldre version av Nukeproof Mega. Mycket nöjd med båda. Kanske inte de lättaste cyklarna men bra geometri och robusta.
Japp, Commencal brukar kunna ha riktigt bra priser på osålda hojar av tidigare årsmodeller.

Jag rullar på On-One hardtail sedan några år. Ok cykel men de brukar inte ha mycket av gamla årsmodeller i lager särskilt länge. Är man ute efter fullgung har de nu en "Titus El Viajero Trail" som verkar kunna landa under 20'.

Lite allmänna tips till Starstriker på vad man ska hålla ögonen på:
En cykel i den prisklassen ska absolut ha hydrauliska skivbromsar och luftgaffel. Har den inte det är det något seriöst galet. Likaså bör den ha ett eller högst två drev fram, inte tre. Bak ska det vara minst 10 och kanske även gärna minst 11 om drivpaketet har bara ett drev fram. Hjulen ska vara 27,5" eller 29" (vilket man föredrar är en fråga om tycke och smak, eller om man vill ha +), låt dig inte lockas av en "superdeal" på någon gammal 26". Hjulen bör nog även ha thru-axlar.

Aluminium eller kolfiber? I den prisklassen är aluminium antagligen det enda vettiga alternativet. Hittar man heldämpad kolfiber för de slantarna så är risken stor att de prutat för mycket på andra komponenter. Dels betyder det att komponenterna är sämre, men billigare komponenter brukar även vara tyngre. Så då har den lilla viktfördel som kolfiber innebär över aluminium snabbt ätits upp av tyngre komponenter. Resultatet blir en minst lika tung hoj men med sämre komponenter. Iofs då med skrytfaktorn som coolfibern ger...

Den där prisklassen kan också vara något av en brytpunkt för om en heldämpad cykel säljs med dropperstolpe eller inte. För mig skulle det inte vara en dealbreaker om den hade vanlig stolpe. Men står valet mellan två i övrigt lika cyklar till samma pris så skulle jag välja den med dropperstolpen. När jag köpte min nuvarande cykel så var det en sån sak som jag inte riktigt såg vitsen med. Sedan lärde jag mig att uppskatta den med tiden. Det är inte ofta man behöver den. Men är det riktigt brant eller stökigt eller så är den trevlig att ha. Med det sagt så har jag kört hela den här sommaren med stel stolpe pga lathet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En relevant fråga är ju hur dålig terräng man cyklar i, själv cyklar jag i rejält dålig terräng, så pass att det ibland är på gränsen till att jag måste kliva av och gå. Ett misstag och jag får leda cykeln. Då uppskattar jag både bakdämpare och 29" hjul.

Det där med sadelstolpen är nåt jag måste uppdatera...
Jag har en heldämpad Scott som jag hittade på höstrean förra året.

Kör man bara grusväg kanske det är bättre att lägga pengarna på en stelhäck.

J.Meyer

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2018
Hoj
Kawasaki ZX-10RR
Finns det någon här som tar elcykeln till jobbet? Går i tankarna att köpa elcykel men har oerhört svårt att välja mellan olika märken och modeller..

Vill helst köpa en bäst i test elcykel men de kostar ju tydligen minst 25.000 kr... Finns det någon här som har erfarenhet av några billigare elcyklar från exempelvis Biltema?

Är ute efter en framdämpad modell med minst ett 400 Wh batteri.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Jag har haft en del problem med Kjells batterier, det är ofta prylar varnar för dåligt batteri trots att det är nytt tex, så jag skulle börja med ett finbatteri.
Jag klickade "Gilla" på ditt inlägg för att det lät logiskt att ett batteri som inte var helt ok skulle kunna orsaka problem när det handlar om en mycket låg strömförbrukning. Så jag bytte från Kjelle till Panasonic. Men det är fortfarande exakt likadant. Tyvärr.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

TACK! Antar att man måste upp i ca 30k för att få nåt bra? Visst, jag är totalrookie och har säkert ingen nytta av en sån, men har läst mig till att många kanske snålar lite i början för att sen ändå villa byta upp sig?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Tack för tipsen! Jag har nollkoll på sånt här. Vad är en dropperstolpe?

Japp, Commencal brukar kunna ha riktigt bra priser på osålda hojar av tidigare årsmodeller.

Jag rullar på On-One hardtail sedan några år. Ok cykel men de brukar inte ha mycket av gamla årsmodeller i lager särskilt länge. Är man ute efter fullgung har de nu en "Titus El Viajero Trail" som verkar kunna landa under 20'.

Lite allmänna tips till Starstriker på vad man ska hålla ögonen på:
En cykel i den prisklassen ska absolut ha hydrauliska skivbromsar och luftgaffel. Har den inte det är det något seriöst galet. Likaså bör den ha ett eller högst två drev fram, inte tre. Bak ska det vara minst 10 och kanske även gärna minst 11 om drivpaketet har bara ett drev fram. Hjulen ska vara 27,5" eller 29" (vilket man föredrar är en fråga om tycke och smak, eller om man vill ha +), låt dig inte lockas av en "superdeal" på någon gammal 26". Hjulen bör nog även ha thru-axlar.

Aluminium eller kolfiber? I den prisklassen är aluminium antagligen det enda vettiga alternativet. Hittar man heldämpad kolfiber för de slantarna så är risken stor att de prutat för mycket på andra komponenter. Dels betyder det att komponenterna är sämre, men billigare komponenter brukar även vara tyngre. Så då har den lilla viktfördel som kolfiber innebär över aluminium snabbt ätits upp av tyngre komponenter. Resultatet blir en minst lika tung hoj men med sämre komponenter. Iofs då med skrytfaktorn som coolfibern ger...

Den där prisklassen kan också vara något av en brytpunkt för om en heldämpad cykel säljs med dropperstolpe eller inte. För mig skulle det inte vara en dealbreaker om den hade vanlig stolpe. Men står valet mellan två i övrigt lika cyklar till samma pris så skulle jag välja den med dropperstolpen. När jag köpte min nuvarande cykel så var det en sån sak som jag inte riktigt såg vitsen med. Sedan lärde jag mig att uppskatta den med tiden. Det är inte ofta man behöver den. Men är det riktigt brant eller stökigt eller så är den trevlig att ha. Med det sagt så har jag kört hela den här sommaren med stel stolpe pga lathet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Finns det någon här som tar elcykeln till jobbet? Går i tankarna att köpa elcykel men har oerhört svårt att välja mellan olika märken och modeller..

Vill helst köpa en bäst i test elcykel men de kostar ju tydligen minst 25.000 kr... Finns det någon här som har erfarenhet av några billigare elcyklar från exempelvis Biltema?

Vi har bytt ut fruns moped till en Crescent Elin och den har funkat ok än så länge, landar väl på drygt 10 kkr efter bidraget från Frigolit.
Dämpad gaffel har den ju inte men vem behöver det på en pendlarcykel som bara körs på asfalt?

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Tack för tipsen! Jag har nollkoll på sånt här. Vad är en dropperstolpe?
"Justerbar sadelstolpe" är nog vad det ska kallas på korrekt svneska. Man kan höja sadeln med hjälp av en knapp på styret. Ungefär som på en kontorsstol. Och kostar ungefär som en Kinnarps också.
https://www.sram.com/rockshox/products/reverb
rockshox_reverb_back_l.jpg

Den är bra vid endurocykling och liknande. Där man vill kunna ställa om snabbt mellan att ha sadeln när man cyklar uppför och få den ur vägen när man ska ge sig i kast med stökiga utförslöpor eller liknande.

Cyklar man mest grusvägar eller platta stigar är det dock mest ett slöseri med pengar. Men då är det överkurs med bakdämpat också.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu har billobbyismen löst problemet med cykelolyckor också: https://www.dn.se/sthlm/nastan-alla-olyckor-med-cykel-kan-undvikas/ :huvet Alla bilister köper en ny bil, och alla cyklister tjackar hjälm, då är alla problem borta :huvet

Hur ska en självbromsande bil kunna hindra att det sker en olycka när bilen svänger in framför/över en cyklist som kommer snett bakifrån? :va Då skulle ju bilen småbromsa för allt som är i närheten av den :va Vad tror dom om att lägga tillbaka lite ansvar på bilförarna och få dom att titta upp från mobilen, åtminstone i korsningar?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag klickade "Gilla" på ditt inlägg för att det lät logiskt att ett batteri som inte var helt ok skulle kunna orsaka problem när det handlar om en mycket låg strömförbrukning. Så jag bytte från Kjelle till Panasonic. Men det är fortfarande exakt likadant. Tyvärr.
Dumt :( Hur har det gått, har du fått liv i grejerna? Är det som Polar, att man knäpper fast sensorn på resorbandet? I så fall antar jag att du har tvättat rent med elektronikrengöring också? :)

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Cykeltråden passar ju bra, när jag köpt en Biltema-cykel som jag är riktigt nöjd med.
Tidigare har jag haft diverse "race"-hojar, mountainbikes och hybrider.

Jag är ingen särskilt aktiv cyklare, eftersom det är så bekvämt att ta bilen de 5 km till jobbet, och man blir så jäkla varm när man cyklar...eftersom det är svårt att hålla igen, tycker jag.

Nåväl, det blev en 29"-tums Xtrail som faktiskt är riktigt go. Ställbar dämpare med låsning för stum gaffel.Den ska vara en slags hybrid mellan landsväg/offroad.
En nackdel är att man måste vänta in den halvsekund det tar för växelväljaren att skicka in växlarna = ingen perfekt cykel för aktiv terrängkörning. Sen verkar jag inte vänja mig vid sadeln trots att jag cyklat in den under några veckor nu. Fortfarande öm efter någon mils vevande.

Så - kontentan är att det går att få en bra ny cykel under 4 000 SEK :banana

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
TACK! Antar att man måste upp i ca 30k för att få nåt bra? Visst, jag är totalrookie och har säkert ingen nytta av en sån, men har läst mig till att många kanske snålar lite i början för att sen ändå villa byta upp sig?

Nja. Med en cykel av märke Trek/Giant/Specialized osv så stämmer det. Men YT/Nukeproof/Commencal/Canyon har en annan affärsmodell och kan därför kapa av ca 30-40% av priset mot Trek/Giant/Specialized och de andra med generalagent/återförsäljare(på cyklar med motsvarande komponenter).
Så i fallet Commencal Meta TR Origin så är det en mycket bra cykel för 1999 euro(inklusive skatt, de 4 märken jag nämnt är europeiska och därför tillkommer endast frakt på deras angivna priser.)
Det som finns att anmärka på just den är att Commencal rent generellt är lite tyngre än konkurrenterna, men så har inte Commencal haft alls i närheten av lika mycket problem med spräckta ramar som tex Canyon. Själv ser jag det som en fördel att jag kan lita på cykeln. Dessutom saknar Meta TR Origin dropperstolpe. Kan dock inte säga hur mycket det gör, för jag har aldrig provat dropperstolpe så jag vet inte vad jag missar :)

Edit: Det som menas när folk köper billigt och sedan ändå får byta upp sig syftar nog på de som köper en hardtail på tex XXL för 10k och sedan vill byta när den inte håller måttet. Är man bara beredd att satsa på något kvalitetsmärke så klarar man sig med 20k för en heldämpad eller 10-12k för en hardtail.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det heter "Billigt ELLER bra" inte "Billigt OCH bra"

Jag har erfarenheter av många elcyklar.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Ok! Jag suger i mig allt. Blir nog ingen cykel förrän till våren. Garaget är för fullt just nu.

Nja. Med en cykel av märke Trek/Giant/Specialized osv så stämmer det. Men YT/Nukeproof/Commencal/Canyon har en annan affärsmodell och kan därför kapa av ca 30-40% av priset mot Trek/Giant/Specialized och de andra med generalagent/återförsäljare(på cyklar med motsvarande komponenter).
Så i fallet Commencal Meta TR Origin så är det en mycket bra cykel för 1999 euro(inklusive skatt, de 4 märken jag nämnt är europeiska och därför tillkommer endast frakt på deras angivna priser.)
Det som finns att anmärka på just den är att Commencal rent generellt är lite tyngre än konkurrenterna, men så har inte Commencal haft alls i närheten av lika mycket problem med spräckta ramar som tex Canyon. Själv ser jag det som en fördel att jag kan lita på cykeln. Dessutom saknar Meta TR Origin dropperstolpe. Kan dock inte säga hur mycket det gör, för jag har aldrig provat dropperstolpe så jag vet inte vad jag missar :)

Edit: Det som menas när folk köper billigt och sedan ändå får byta upp sig syftar nog på de som köper en hardtail på tex XXL för 10k och sedan vill byta när den inte håller måttet. Är man bara beredd att satsa på något kvalitetsmärke så klarar man sig med 20k för en heldämpad eller 10-12k för en hardtail.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin