Stora cykeltråden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vilka fabrikat på cykelbyxor är ok? Behöver både shorts(helst baggy) och långa.

Alltså inte bäst och dyrast utan ok, nåt man hittar billigt på tex ebay men som inte går sönder direkt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Alltså inte bäst och dyrast utan ok, nåt man hittar billigt på tex ebay men som inte går sönder direkt.
Craft är min givna favorit, visserligen har jag bara tighta saker och bib, men dom håller bra, >1000 mil ur ett par byxor är ju inga problem, kostar inte fantasisummor och passar min kropp bra :tummenupp

Frugan kostade på sig ett par finbyxor från Assos, dom faller bokstavligt talat i bitar, och hon cyklar både betydligt mindre och försiktigare än vad jag gör.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Har lite diverse, men precis som Hoztic bara bibs och långa tights.

Assos ST.Equipe är favvisen, men har bara gått några hundra mil så kan inte säga nåt om långtidskvaliteten än. Jävvlit sköna iaf. Har ett par långa fodrade också som gillas under +5.

Castelli, några olika. Gillas också, men måste upp en storlek mot normalt.

Bra budgetalternativ är Trimtex som iaf passar min ändalykt bra.

Bontrager funkar också bra, och Craft.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Jag har ett par baggy Fox som hängt med i några år av sporadiskt användande nu utan problem. Jag har ett par B*Twin (från Decathlon, kostade 150kr på rea) som lite förvånande har hängt med ett par år utan att gå sönder.

Annars så är väl Endura ganska populära.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har ett par baggy Fox shorts och sedan tidigare och kan inte klaga på dom mer än att dom inte växt i takt med min rumpa. :näsblod
Men dels börjar det bli kallare och dels är det bra med ombyte när man tvättar. Hittade en billig lösning som jag bestämde mig för att testa. Nämligen stoppade cykelkalsonger. Så kan jag använda dom tillsammans med mina andra träningsbyxor, både korta och länga.

https://www.ebay.co.uk/itm/Mens-Cyc...hash=item1a0135819a:m:mdHSeYHqh67LPATOiXRMCAQ

Och på tal om höstväder så kan jag tipsa om sealskinz strumpor för er som vill springa och cykla i skogen under hösten.
Jag har till och med börjat använda dom även till vardags i sandalerna om jag ska vara utomhus under regniga dagar.

Last edited:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vad har ni för erfarenhet av Newline? Både jag och frugan har köpt en del från dom, hon byxor och jag en jacka bla, och varit grymt nöjda med funktionen, men kvalitén har varit rent miserabel :(

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Newline tycker jag funkar sådär. Santini och Pearl Izumi är de byxor jag har använt med bra resultat, forutom klubbkläderna som jag inte kommer på namnet på leverantören nu men det är ett norskt märke. Santini går knappt att hitta men Pearl Izumi har de på cykloteket iaf och om man kan köpa på rea så är de vettigt prissatta.

Tröjor är inte lika känsligt tycker jag, har någon craft, några klubbtröjor och några från Foska.

/R

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Massa trampcyklar
Nya crossen

Typiskt , knäckt växelöra när cykeln äntligen kommer .
Angående byxor , prova Assos .
Brukar dock sluta med att det blir dyrt .
20180921_174113.jpg

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har ett par baggy Fox shorts och sedan tidigare och kan inte klaga på dom mer än att dom inte växt i takt med min rumpa. :näsblod
Men dels börjar det bli kallare och dels är det bra med ombyte när man tvättar. Hittade en billig lösning som jag bestämde mig för att testa. Nämligen stoppade cykelkalsonger. Så kan jag använda dom tillsammans med mina andra träningsbyxor, både korta och länga.
Det följde inte med några såna till dina Fox då? Till mina Fox Ranger följde det med ett par "liners". Tunna stoppade cykelbyxora som passa under utan att vara i vägen.

Pearl Izumi har de på cykloteket iaf och om man kan köpa på rea så är de vettigt prissatta
Vet man vilken storlek man ska ha så ska man hålla koll på Pearl Izumis hemsida med lite jämna mellanrum. Emellanåt rear de ut någon kollektion de lägger ner. Och då ordentligt nedsatta priser. En kompis hade flax och köpte ett par långbenta bib för ett par hundra för ett par år sedan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det följde inte med några såna till dina Fox då? Till mina Fox Ranger följde det med ett par "liners". Tunna stoppade cykelbyxora som passa under utan att vara i vägen.

Vet man vilken storlek man ska ha så ska man hålla koll på Pearl Izumis hemsida med lite jämna mellanrum. Emellanåt rear de ut någon kollektion de lägger ner. Och då ordentligt nedsatta priser. En kompis hade flax och köpte ett par långbenta bib för ett par hundra för ett par år sedan.

Kanske det gör numera, mina är nog över tio år gamla och innerbyxorna är ihopsydd med ytterbyxan.

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Flanera mot samtiden! 6 minuter in. :tummenupp

7 minuter in kommer lycramänniskorna! :tungan

https://sverigesradio.se/avsnitt/1148916

Jag hörde det där på radion när jag körde bil. Ett referat: "De jETetjockaa gubbarna kör för SNABBT och utan hänsyn TROTS att de inte är stålmannen!!!??11 Dessutom har de MAGE (pun intended) att köra med ändamålsenliga kläder?!!!!?1"

Snacka om öppet mål...
:glömdet

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det är en av sakerna jag är mest irriterad på när det skall diskuteras folk på cykel. Att dessa har cykelkläder på sig. Att alla som löptränar har kläder för löpning på sig är det inte samma frustration runt.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är en av sakerna jag är mest irriterad på när det skall diskuteras folk på cykel. Att dessa har cykelkläder på sig. Att alla som löptränar har kläder för löpning på sig är det inte samma frustration runt.
Folk verkar reta sig på ALLT som har med cyklister att göra :va Jag har tex aldrig upplevt att bilister tutar eller sprutar spolarvätska när jag går längs med en väg, men det är något jag upplever som cyklist i princip varje dag. Och tvärt om, folk skulle ju aldrig drömma om att vingla runt mitt på en landsväg, men att gå mitt i cykelbanan, det bekymrar dom inte, istället blir dom kränkta när man plingar :huvet

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag snubblade över en artikel om mobilförbud för cyklister i DN: https://www.dn.se/nyheter/varlden/kan-bli-mobilforbud-pa-nederlandernas-cykelbanor/

Utredaren verkar ju ha järnkoll på sin samtid:
Ulf Andersson skrev:
Ulf Andersson var handläggare i ärendet när den nya lagen om mobilförbud i bilar skulle tillsättas. Han skriver i ett mejl till DN att det inte fanns någon anledning att lagstifta mot mobilförbud för cyklister eftersom man utgick från en EU-konvention från 1968 som inte nämnde något om detta. Det har heller inte funnits någon diskussion om det.

Troligen nämnde EU-konventionen från 1968 något om rattsurfande för bilister heller :huvet Och att Polisen och olycksstatistiken har en helt annan bild verkar han inte ta så stor vikt vid. En stor mängd människor cyklar ju runt och fipplar med mobilen, med full fokus på den och glatt sicksackande över cykelbanan, det verkar vara viktigare att uppdatera FB än att komma fram hel och levande :huvet Sommartid ser man också obehagligt många som både går och cyklar och kollar på film samtidigt :dummer

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin