Det kan finnas flera orsaker till att du inte får upp pulsen. Menar du jämfört med annat (t.ex löpning) eller med jämförbara pass? Det är normalt att man har läge maxpuls i cykling jämfört med löpning. Skiljer det mellan pass så är det främst två orsaker. Antingen är du övertränad och kroppen behöver återhämta sig, då får man dock ha jobbat rätt hårt. Det som är mer troligt är att du är i bättre kondition men ligger kvar i samma tempo och därmed behöver kroppen inte jobba lika hårt.
Det är svårare på cykel att ändra sitt tempo än t.ex vid löpning så man tenderar att fastna i mängdträning som övergår i skräpträning. Har du pulsklocka så jobba med lite längre intervaller (7 min) där du bara går lite hårdare (öka från 30 till 32 i snitt t.ex) så kommer pulsen komma krypande. Stumnar du i benen av mjölksyra så är det istället att du hittat din tröskelpuls (där kroppen inte klarar av att tillföra tillräckligt med syre) och då är det lite kortare intervallr (2-4 min) som du bör fokusera på för att göra framsteg.
Hör väl även till saken att jag slappat till mig ganska ordentligt de senaste 10 åren. Och nu successivt kommit igång lite bättre, särskilt nu när jag har semester. Tränade mycket förut så jag känner min kropp bättre än den vanliga soffpotatisen.
Nej, jag tror inte jag är övertränad, men lite som du säger har jag nog fått tillbaka konditionen snabbare än jag hunnit få tillbaka benmusklerna. Och insåg på cykelturen i morse att jag nog inte fått tillbaka cykelkoordinationen helt bra ännu för när jag tänkte på att jobba mer med draget uppåt så fick jag direkt upp pulsen några pinnhål.
Ska inte säga att benen stumnar, men jag känner ju att jag ligger ganska nära att benen skulle stumna om jag körde hårdare.
Just nu alternerar jag simning, jogging, cykling. Vid bröstsim har jag aldrig lyckats få hög puls och crawl orkar jag bara 25m.
Men vid jogging får jag hela tiden hålla igen för att inte gå över 165 där jag vet att återhämtningen blir lidande. Det påverkas ju förstås av många kg övervikt jag dragit på mig.
Vid cyklingen får jag istället tänka på att jobba hela tiden för att ens hålla mig över 140 i puls. Det var inget problem före mitt uppehåll.
Och eg var det inget problem för någon vecka sedan heller.
Nåväl, nu sist lät jag det bli lite naturlig intervall på cyklingen, jag lät bli att växla ner så mycket i uppförsbackarna och istället hålla en lite hög växel och försöka jobba på hårdare. Så det får nog bli melodin några veckor tillsammans med att jag insåg att jag måste tänka mer på draget när jag trampar.
Jag spenderar semestern i Filippinerna så jag får även hålla i tankarna här att inte köra på så att jag blir uttorkad och därmed är jag ganska försiktig med längden på passen. Siktar på 40min träning varje morgon samt ett längre pass i veckan. Och max 6 dagar träning på raken men vilodagen är inte för vätskans skull utan för att jag vet att jag behöver en vilodag. Men det blir fler vilodagar än så pga andra aktiviteter.