Stora cykeltråden

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En stor mängd människor cyklar ju runt och fipplar med mobilen, med full fokus på den och glatt sicksackande över cykelbanan, det verkar vara viktigare att uppdatera FB än att komma fram hel och levande :huvet
Och om man gud förbjude skulle använda sin egen ringklocka för att uppmärksamma vingelpellen om att en olycka är nära att ske blir vederbörande i allmänhet skitsur.

Jag bor nära en backe på en större huvudled. De cyklister som i störst utsträckning där verkar utnyttja lagändringen att man nu får cykla på en vanlig väg även om det finns cykelbana alldeles intill är de som kommer nedför backen mitt i natten, utan lysen och med minst en hand upptagen av mobiltelefonen. Såklart också utan hjälm och på en cykel som nog inte fått någon service sedan den var ny för några årtionden sedan.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Börjar dra ihop sig med anmälning till vätternrundan, någon fler som tänkt delta?

Tänkte testa för första gången själv, känns som en lämplig morot för att hålla igång träningen under vintern :)

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har planer på att prova Vätternrundan blir första gången för mig. Precis börjat med cykel.
Men tänker även varför. Bara jobbigt och omständigt.
Får se hur jag gör har några kompisar som ska köra iallafall

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Tänker köra för åttonde gången. Även om man inte tror det när man efter 25 cyklade mil segar sig uppför bron vid Stora Hammarsundet så är det nånting med det där evenemanget som biter sig fast :)
Tror några kollegor också tänker köra, men vi har inte snackat ihop oss om eventuell gruppkörning än. Annars brukar det där lösa sig, man hittar nån bra grupp från start man kan sitta och snacka med och sen får man se vad som händer.. Skamgränsen (om det inte blåser överjävlig motvind) är väl numera tio timmar, skulle gärna köra under 9 men då behöver man ju hitta vettigt sällskap också. Årets gick på 9.01 :huvet

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Inga nya nyheter direkt eftersom det publicerades 21 juni men varför inte vänta till hösten! :D

Regeringen har under sommaren 2018 fattat sex beslut i syfte att underlätta för cyklister genom att anpassa trafikregler:
•Cyklister från 15 år och förare av moped klass II kan färdas på körbanan även om det finns en cykelbana om den högsta tillåtna hastigheten på körbanan är högst 50 kilometer i timmen
•En vägmarkering för så kallad cykelbox införs.
•Markeringen för ett övergångsställe får utgöra en av begränsningslinjerna till en cykelpassage eller en cykelöverfart.
•En cykelpassage ska anges med vägmarkering för cykelpassage.
•Gående på en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt använda vänster sida i färdriktningen.
•Det förtydligas att lokaliseringsmärken för vägvisning även innefattar märken för vägvisning av gång- och cykeltrafik.

Det först nämnda förslaget trädde i kraft den 1 augusti medan de övriga fem regeländringarna träder i kraft den 15 oktober 2018.

Det ska bli intressant att se hur ska man få fotgängarna att hålla till vänster! :tungan

Men det bästa kommer sist, hur många cyklister cyklar inte redan som att alla andra, inte bara bilar, ska anpassa hastigheten efter dem och väja när de kommer!

Lätt sammanfattat, Du flyttar dig när jag kommer!:Bugar

Regeringen vill göra det enklare för att fler ska upptäcka det positiva med att cykla och vidtar därför åtgärder som underlättar för cyklister.

Regeringen kommer att fortsätta främja och underlätta för cyklister genom att på sikt inrätta så kallade cykelgator. På en sådan gata kommer till exempel bilar att få anpassa sin hastighet till cykeltrafik och även ha väjningsplikt mot cyklar som färdas där.

https://www.regeringen.se/artiklar/2018/06/cykelstrategin--foljs-upp-och-vidareutvecklas/

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
satte på dubbdäck på pendlaren, så nu kan vintern komma.
Cyklade igår med MTB, för att slippa dubbarna.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Apropå vinterdäck, jag kör i princip hela vintrarna på såna här: https://www.cykelkraft.se/dack-cont...ii-premium-trekking-svart-vikbart-180tpi-530g Grymt bra grepp, utom i mycket snömodd och ren blankis, även om dom inte är helt värdelösa där heller, men jag vågar inte gå på med fullt nedlägg på is med dom :rolleyes: Men på blöt asfalt, som det är mestadels vintertid, så är det betydligt bättre än både sommardäck och dubbdäck, och rullar mycket lättare än dubbdäcken, framförallt slipper mycket av vibrationerna :tummenupp

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Apropå vinterdäck, jag kör i princip hela vintrarna på såna här: https://www.cykelkraft.se/dack-cont...ii-premium-trekking-svart-vikbart-180tpi-530g Grymt bra grepp, utom i mycket snömodd och ren blankis, även om dom inte är helt värdelösa där heller, men jag vågar inte gå på med fullt nedlägg på is med dom :rolleyes: Men på blöt asfalt, som det är mestadels vintertid, så är det betydligt bättre än både sommardäck och dubbdäck, och rullar mycket lättare än dubbdäcken, framförallt slipper mycket av vibrationerna :tummenupp

Jasså, du kör elassisterat också? ;-)

Skämt åsido, tack för tipset! Jag kör med två hjuluppsättningar på vintercrossen just för att slippa dubbrasslet när det inte är absolut nödvändigt och det här däcket skulle kunna vara ett alt. till sommardäcken i saltslasket.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jasså, du kör elassisterat också? ;-)

Skämt åsido, tack för tipset! Jag kör med två hjuluppsättningar på vintercrossen just för att slippa dubbrasslet när det inte är absolut nödvändigt och det här däcket skulle kunna vara ett alt. till sommardäcken i saltslasket.
Jag vågar vägra elcykel, av ungefär samma anledning som jag inte har frigolitskivor på hantlarna :fakta Med tanke på att jag snittar över 25kmh ToR jobbet så skulle en elcykel dessutom mest bara vara ivägen och göra det jobbigare.

Då rekommenderar jag verkligen att testa dom dubbfria, det är som regndäck på blöt asfalt :tummenupp Ena nackdelen är väl att dom har mjukt gummi, för greppets skull, så man ska helst inte ha dom när det är varmare än +10 om jag inte missminner mig helt.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Jag vågar vägra elcykel, av ungefär samma anledning som jag inte har frigolitskivor på hantlarna :fakta Med tanke på att jag snittar över 25kmh ToR jobbet så skulle en elcykel dessutom mest bara vara ivägen och göra det jobbigare.

Då rekommenderar jag verkligen att testa dom dubbfria, det är som regndäck på blöt asfalt :tummenupp Ena nackdelen är väl att dom har mjukt gummi, för greppets skull, så man ska helst inte ha dom när det är varmare än +10 om jag inte missminner mig helt.

Två själar, samma tanke. Skall vara bra jävla mycket motvind innan en (otrimmad) elcykel tar mig mellan Malmö-Lund :tummenupp
Tänkte mest på beskrivningen av däcken som specialdesignade för sån där handikappcykel.

De dubbfria låter ju som given succe för skånsk 'vinter' med 3-4 månader motvind och -3 - +5 grader.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kan någon förklara varför dagens cykeldäck är ren skit?

Livslängd några år, punktering flera gånger per år. Trots dyra ”kvalitetsdäck”.

På gammelhojen som cyklades på samma vägar under samma förhållanden byttes inte däck på 45 år...

Buy quality, cry once

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Nja, vet inte om jag riktigt håller med. Vinterhärket har fortfarande samma framdäck (Tror Schwalbe nånting i 32mm bredd) som när den köptes för fyra år sedan och nånstans 1500 - 2000 mil. Inga punkteringar heller vad jag kan komma ihåg. Bakdäcket byttes förra vintern.

Så jo, livslängden är väl 3-4 år för mig också, men har däcken rullat +1500 mil så tycker jag det är ok ändå :)

Köpa kinadäck tröttnar man däremot snabbt på.

/Anders

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kan någon förklara varför dagens cykeldäck är ren skit?

Livslängd några år, punktering flera gånger per år. Trots dyra ”kvalitetsdäck”.

På gammelhojen som cyklades på samma vägar under samma förhållanden byttes inte däck på 45 år...

Buy quality, cry once

Vad har du för däck nu, vad satt på gammelhojen och hur långt rullar/rullade respektive jonne per år?

/R

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad har du för däck nu, vad satt på gammelhojen och hur långt rullar/rullade respektive jonne per år?

/R

Nu sitter det Schwalbe nånting med ”punkteringsgaranti” som inte är värd något egentligen.

På gammelhojen satt Värnamo från 1958 och sedan Nokian.

Rullar inte alls långt, säg 30 mil årligen.

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...