Stora cykeltråden

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nix , bara skit .
Hybridreglagen är inte kompatibla med riktiga växlar .

En cykelcross är en racer med lite mer utrymme vid hjulen så att du normalt kan ha typ 32 mm dubbdäck och skärmar .
Om man inte köper den allra billigaste sk...n är det sannolikt skivor på också vilket är + .
Och funkar som racer på sommaren om man vill :brinnerup
Allra helst 3 hjulpar , 1 landsväg , 1 cross , 1 dubb :tummenupp
Crossen är den optimala allätare .

Funderar kraftigt på om min nästa racer inte ska bli med skivor då de börjar komma mer o mer .
Tillåtet om man inte tävlar :tummenupp

M

Ok, känns som jag har lite mer koll. :)

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Nix , bara skit .
Hybridreglagen är inte kompatibla med riktiga växlar .

En cykelcross är en racer med lite mer utrymme vid hjulen så att du normalt kan ha typ 32 mm dubbdäck och skärmar .
Om man inte köper den allra billigaste sk...n är det sannolikt skivor på också vilket är + .
Och funkar som racer på sommaren om man vill :brinnerup
Allra helst 3 hjulpar , 1 landsväg , 1 cross , 1 dubb :tummenupp
Crossen är den optimala allätare .

Funderar kraftigt på om min nästa racer inte ska bli med skivor då de börjar komma mer o mer .
Tillåtet om man inte tävlar :tummenupp

M

Glömde lite... Pallar CX:ns hjul med skogsstigar?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Istället för trainer blev det en Scott Spark 950 och ge sig ut i snorhal skog, smala spänger och rötter som alltid växer på diagonalen. ;) Så länge höll det att INTE skita ned sig (krängde enduron i våras).

Grymt kul skit, och bra komplement till racern. :fakta

VR kirrat med, startar 05:44 på lördagen, kommer bli kul det där!

..och CV, Lida...Mörksuggejakten, Finnmarken, Engelbrekt (förutom att klassikern skall mosas av med skidåkning och plaska i vanån...).

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Glömde lite... Pallar CX:ns hjul med skogsstigar?

Trampade Cykelvasan första gången med en CX, hellre än bra och rekommenderas Inte men oavsett så skötte sig cykeln mer eller mindre felfritt. Kedjan hoppa någon gång och ryggen dog p.g.a. utebliven fjädring, en normaltur med några avstickare och/eller genvägar på stig är dock bara kul med CX.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Trampade Cykelvasan första gången med en CX, hellre än bra och rekommenderas Inte men oavsett så skötte sig cykeln mer eller mindre felfritt. Kedjan hoppa någon gång och ryggen dog p.g.a. utebliven fjädring, en normaltur med några avstickare och/eller genvägar på stig är dock bara kul med CX.

Ja okej, det är CX som är allt-i-allo- hojen alltså.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nja, en fulldämpad 29:a är allt-i-allo...med låsta dämpare är den mer eller mindre stel, och den lirar kanon till det mesta, och den rullar ofattbart bra. Kanske inget att jämföra med en racer om man jagar snitthastigheter och vill åka VR.

Men skulle jag välja en hoj, skulle Sparken stå kvar i garaget...

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Intressant utveckling med fetare däck till mountainbikes. Nu har det kommit en heldämpad hoj med 29x3.0 däck = monstertruck till cykel! Skulle va skön på vandringsleder mm.
29-3.jpg

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Massa trampcyklar
Quarq vevpartier

Finns fortfarande en del vevpartier kvar där jag köpte i länken ovan .
Jä...t billigt om man slipper momsen :rolleyes:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Intressant utveckling med fetare däck till mountainbikes. Nu har det kommit en heldämpad hoj med 29x3.0 däck = monstertruck till cykel! Skulle va skön på vandringsleder mm.
[bild]
Annars så är väl 27.5+ det nya heta. Fetare sulor som passar de flesta 29tumscyklar och har nästan samma ytterdiameter.
fatone.jpg
(bild från On-Ones Instagram)
2,8" bred sula på en 35mm bred 27.5" fälg i en 29" ram. Men det riskerar väl att kosta en del. Fälgen går på runt $150 (45mm versionen) och däcket på ca $70. Sedan tillkommer ju ekrar, nav och diverse småplock. Så totalt kring 5000kr för en uppsättning med två hjul och däck är kanske inte otroligt. Det är ju nästan halvvägs till vad en fatbike kostar.

Däcken ska iaf inte vara så blodigt tunga, 895g enligt WTB. Inte alls farligt med tanke på att det 2,4 breda 29" jag har fram väl väger ca 1100g :tomte Så ska man bli lite viktnördig hamnar väl en komplett uppsättning ungefär i nivå med vad en billig uppsättning 29" med 2,2-2,4" breda sulor väger.

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
Köp en fatbike då.. 26x4.5 däck.. De är FETA.. Ytterdiametern är större än en 29"

Påminner om lapparnas Yamahas .

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Köp en fatbike då.. 26x4.5 däck.. De är FETA.. Ytterdiametern är större än en 29"

Påminner om lapparnas Yamahas .
Jag skulle gärna ha en fatbike. I vinter har suget ett par gånger varit riktigt rejält. Och ju värre väder desto större sug.

Men jag bor i en tämligen liten etta. Så jag har inte riktigt kommit på än hur jag ska få in en tredje cykel. Skohorn är en lösning som har övervägts.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Nån som ska till Varberg och cykla Bockstensturen i September? Jag gjorde ju CV30 förra året men det är inte riktigt ekonomiskt försvarbart att köra ensam från Halmstad till Mora för ett motionslopp :p

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Så hamnade man då i det där jävla urvalsträsket igen... Cykel stulen, naturligvis en som man köpt till mindre än ordinarie pris så ersättningen blir därefter. Budgeten är alltså starkt begränsad, finns det någon här som har åsikter eller erfarenhet av Cube, Specialized eller Merida MTB? Är i valet just nu mellan en Cube LTD Pro 29 2013, Specialized Rockhopper Expert 29 2015 eller en Merida Big Nine Vasa Racing 2015. Lagom förbannad dessutom...

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Så hamnade man då i det där jävla urvalsträsket igen... Cykel stulen, naturligvis en som man köpt till mindre än ordinarie pris så ersättningen blir därefter. Budgeten är alltså starkt begränsad, finns det någon här som har åsikter eller erfarenhet av Cube, Specialized eller Merida MTB? Är i valet just nu mellan en Cube LTD Pro 29 2013, Specialized Rockhopper Expert 29 2015 eller en Merida Big Nine Vasa Racing 2015. Lagom förbannad dessutom...
Ingen erfarenhet av någon av de cyklarna.

Är det så att du kan ha en cykel med ram i storlek M (på sidan ser det kanske ut som de har fler storlekar men en kompis skickade en fråga till de om den och då hade de bara M) så blir det nog inte mycket mer prisvärt än denna: http://www.bunnyhop.de/de/fahrraeder/mountainbike/gt-zaskar-9r-elite-20144

På tal om Rockhopper så fanns det ifjol en Pro Evo 29 (i år finns bara Pro Evo som 27,5") som väl är ett litet snäpp bättre än Expert på ett par punkter: http://www.erlan.se/2014-ars-specialized-rockhopper-pro-evo-29-p-10657-c-2716.aspx (dock M även den)

Canyon brukar vara populära när det gäller att få mycket cykel för slantarna: https://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?b=3642

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år