Stora cykeltråden

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Med tanke på hur illa väldigt många cyklar, och hur dålig koll dom har på sin cykel, både det här med snabba undanmanövrar, koll på trafiken och hur man bäst bromsar en tvåhjuling, så ogillar jag verkligen att ha okända cyklister 1dm bakom mig, precis som jag inte vill ha en bil 1m bakom mig när jag kör hoj eller bil. Folk fipplar med sina mobiler, stirrar på styrstammen och har noll prediktivitet i trafiken, och det är ju långt ifrån ovanligt att man hör låsta bakhjul och något stolpskott glider upp bredvid :huvet Av den anledningen cyklar jag inte på Götgatan längre, men Slussen och Vasagatan/Torsgatan var ju inga höjdare heller. Nu har jag Tranebergsbron, MOT pendlarströmmarna istället, 6 memils i bredd som alla tävlar mot varandra och stirrar sig i skrevet, eller folk som genar i kurvor eller kör om med möte. Dessutom blir dom arga när man ryter till, och få flyttar på sig :dummer

Lägg sedan till att Tragikvärket inte tror på information mer än att det bästa sättet att vara trafiksäker på cykel är att bära hjälm! :huvet

Några saker jag skulle vilja se bättring på i trafiken...

- Anpassa hastigheten efter omständigheter. Verkar svårt för den stora majoriteten.

- Använda ringklocka. Verkar vara tabu för en normalsvensk.

- Cykla till höger och gå till vänster på gemensam gång- och cykelbana. Verkar vara en rekommendation för de flesta.


Krama varandra i trafiken! :krama
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Med tanke på hur illa väldigt många cyklar, och hur dålig koll dom har på sin cykel, både det här med snabba undanmanövrar, koll på trafiken och hur man bäst bromsar en tvåhjuling, så ogillar jag verkligen att ha okända cyklister 1dm bakom mig, precis som jag inte vill ha en bil 1m bakom mig när jag kör hoj eller bil. Folk fipplar med sina mobiler, stirrar på styrstammen och har noll prediktivitet i trafiken, och det är ju långt ifrån ovanligt att man hör låsta bakhjul och något stolpskott glider upp bredvid :huvet Av den anledningen cyklar jag inte på Götgatan längre, men Slussen och Vasagatan/Torsgatan var ju inga höjdare heller. Nu har jag Tranebergsbron, MOT pendlarströmmarna istället, 6 memils i bredd som alla tävlar mot varandra och stirrar sig i skrevet, eller folk som genar i kurvor eller kör om med möte. Dessutom blir dom arga när man ryter till, och få flyttar på sig :dummer

Tycker på de hela folk sköter sig. Visst blir jag omcyklad av dom flesta. Jag å tjejen har på vanliga cyklar rört oss på Drottningholm Ekerö bland alla racers. Så gott som alla visar hänsyn. 98% sköter sig bra.
Hade tjejen vänt sig om så hade jag så hade jag slutat förfölja henne. Låg inte närmare henne än 1,5 meter. Och vid rödljuset fråga jag om den fortsatta vägen (cykelvägen). Så det var ingen fientlig handling. Utan vi skildes som cykelvänner.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lägg sedan till att Tragikvärket inte tror på information mer än att det bästa sättet att vara trafiksäker på cykel är att bära hjälm! :huvet

Några saker jag skulle vilja se bättring på i trafiken...
Bästa? Det enda menar du? Möjligen att man ska ha varselväst också.

- Anpassa hastigheten efter omständigheter. Verkar svårt för den stora majoriteten.
Japp, och värst verkar elcyklister vara, min erfarenhet är att dom mer än andra pressar sig fram utan att anpassa hastigheten.

- Använda ringklocka. Verkar vara tabu för en normalsvensk.
Å andra sidan, man ledsnar fort på att försöka överrösta ett par on ear-lurar med noice cancelation :huvet Jag har några gånger för mycket legat bakom och plingat en stund, gett upp och cyklat förbi, och då vrålar vederbörande "MAN SKA PLINGA!!!!" Jo...

- Cykla till höger och gå till vänster på gemensam gång- och cykelbana. Verkar vara en rekommendation för de flesta.

Krama varandra i trafiken! :krama
Rekommendation är stora ord, folk går där dom råkar hamna, eller där dom hittar Pokémons :gnissla Och försöker jag hålla mig på rätt sida, dvs hålla till vänster när vi möts, så blir dom sura för det och tycker att jag cyklar på fel sida. Fast, du och jag kanske bara har missat all information från Tragikvärket och alla kommuner om vilken sida man ska hålla sig på i trafiken?

Tycker på de hela folk sköter sig. Visst blir jag omcyklad av dom flesta. Jag å tjejen har på vanliga cyklar rört oss på Drottningholm Ekerö bland alla racers. Så gott som alla visar hänsyn. 98% sköter sig bra.
Hade tjejen vänt sig om så hade jag så hade jag slutat förfölja henne. Låg inte närmare henne än 1,5 meter. Och vid rödljuset fråga jag om den fortsatta vägen (cykelvägen). Så det var ingen fientlig handling. Utan vi skildes som cykelvänner.
Det är stor skillnad på grupptränande racers på Mälaröarna och stressade/slösurfande pendlare, det är som att jämföra WSBK med radiobilarna på valfri nöjespark :fakta 1,5m är ju långt ifrån, och där har man ju ingen nytta av slip streamingen heller. Jag snackar om såna som ligger 1dm bakom, och har sitt framhjul i höjd med mitt bakhjul i kurvor eller när jag saktar in minsta lilla för annan trafik.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag tyckte ändå jag knappt behövde trampa när jag låg bakom den där kilometern.
Fast jag ska undvika sånt i fortsättningen. (1 gång är ingen gång)
Ja pendlare är nog i en annan klass:smasha
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Plingar man känns de som man stör. Plingar man inte gnäller dom över det. Det är inte så lätt å cykla ibland. Fast det är inge världsproblem :hej
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag monterade nytt framlyse igår och djä..ar vilket ljus! :tummenupp
Lite ombyggnad och omdragning av det elektriska behövdes dock. Men imponerad att en lampa, liten som två tändsticksaskar, kan ge så mycket ljus.:tummenupp
Nu är jag inte normal så jag justerade även ner käglan så den inte ska blända mötande. :rodnar

Under provkörningen i mörkret igår var jag ensam cyklist i trafiken så inga större problem med andra cyklister! :tummenupp:D

Att använda ringklocka är en form av kommunikation, och där är vi tyvärr lite handikappade i vårt land. :(
Svensken tillhör det tysta folket och har svårt att prata med okända om det inte gäller att klaga. Men då djä….:D
Därför undviker normalcyklisten att använda ringklockan. När de dessutom skulle våga göra det så antingen ignoreras det eller så får de skäll. Då slutar de flesta att plinga. :fakta
Jag plingar även när jag blir omkörd. Är det en Lycra som blir störd gör det inget! :D
Går folk ivägen och inte flyttar sig fortsätter jag plinga. De som ändå inte flyttar sig knackar jag på axeln, fortfarande plingande, och ber om ursäkt att jag vill komma förbi! :tungan
Det som gör mig glad är den minoritet som använder ringklockan och även svarar på tilltal! :tummenupp
Bättre att se det positiva, det mår jag bättre av. :)

Sedan är pendlarna helt rätt i en egen klass. Nöjescyklister ska undvika att cykla då.:fakta
De värsta pendlarna har bråttom och sitter på elcyklar eller har multiväxlat är min erfarenhet... Då gäller det att hålla sig undan.
Du flyttar dig när jag kommer är deras devis! :(
Är de dessutom Lycraklädda kan man känna sig som mitt i en WSBK med sin gatreggade SportHoj! :lol

Passiv säkerhet behövs men aktiv säkerhet är inte ett personligt ansvar enligt Tragikvärket utan även att förebygga olyckor, min fetning, ska någon annan göra. :huvet
Vad beteendepåverkande insatser är framgår inte men kan det vara aktiv säkerhet på riktigt?
Om man som cyklist och motorcyklist tror att egen kunskap att framföra fordon inte behövs blir det farligt tycker jag. Men det tycker tydligen inte Tragikvärket… :(


Cyklister utgör den största gruppen allvarligt skadade i vägtrafiken.
För att öka säkerheten för cyklister är det viktigt att både förebygga olyckor och att lindra konsekvenserna om en olycka trots allt skulle inträffa.

Viktiga områden för ökade säkerhet för cyklister:
•säker infrastruktur
•drift och underhåll med god kvalitet
•säkra cyklar
•säkra personbilar och tunga fordon
•ökad användning av hjälm och annan skyddsutrustning
•beteendepåverkande insatser.


https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/sakerhet_pa_cykel/

Krama varandra i trafiken! :krama :hej
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag monterade nytt framlyse igår och djä..ar vilket ljus! :tummenupp
Lite ombyggnad och omdragning av det elektriska behövdes dock. Men imponerad att en lampa, liten som två tändsticksaskar, kan ge så mycket ljus.:tummenupp
Nu är jag inte normal så jag justerade även ner käglan så den inte ska blända mötande. :rodnar

Under provkörningen i mörkret igår var jag ensam cyklist i trafiken så inga större problem med andra cyklister! :tummenupp:D

Att använda ringklocka är en form av kommunikation, och där är vi tyvärr lite handikappade i vårt land. :(
Svensken tillhör det tysta folket och har svårt att prata med okända om det inte gäller att klaga. Men då djä….:D
Därför undviker normalcyklisten att använda ringklockan. När de dessutom skulle våga göra det så antingen ignoreras det eller så får de skäll. Då slutar de flesta att plinga. :fakta
Jag plingar även när jag blir omkörd. Är det en Lycra som blir störd gör det inget! :D
Går folk ivägen och inte flyttar sig fortsätter jag plinga. De som ändå inte flyttar sig knackar jag på axeln, fortfarande plingande, och ber om ursäkt att jag vill komma förbi! :tungan
Det som gör mig glad är den minoritet som använder ringklockan och även svarar på tilltal! :tummenupp
Bättre att se det positiva, det mår jag bättre av. :)

Sedan är pendlarna helt rätt i en egen klass. Nöjescyklister ska undvika att cykla då.:fakta
De värsta pendlarna har bråttom och sitter på elcyklar eller har multiväxlat är min erfarenhet... Då gäller det att hålla sig undan.
Du flyttar dig när jag kommer är deras devis! :(
Är de dessutom Lycraklädda kan man känna sig som mitt i en WSBK med sin gatreggade SportHoj! :lol

Passiv säkerhet behövs men aktiv säkerhet är inte ett personligt ansvar enligt Tragikvärket utan även att förebygga olyckor, min fetning, ska någon annan göra. :huvet
Vad beteendepåverkande insatser är framgår inte men kan det vara aktiv säkerhet på riktigt?
Om man som cyklist och motorcyklist tror att egen kunskap att framföra fordon inte behövs blir det farligt tycker jag. Men det tycker tydligen inte Tragikvärket… :(


Cyklister utgör den största gruppen allvarligt skadade i vägtrafiken.
För att öka säkerheten för cyklister är det viktigt att både förebygga olyckor och att lindra konsekvenserna om en olycka trots allt skulle inträffa.

Viktiga områden för ökade säkerhet för cyklister:
•säker infrastruktur
•drift och underhåll med god kvalitet
•säkra cyklar
•säkra personbilar och tunga fordon
•ökad användning av hjälm och annan skyddsutrustning
•beteendepåverkande insatser.


https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/sakerhet_pa_cykel/

Krama varandra i trafiken! :krama :hej
Ja, det är fantastiskt så många idioter som tror att dom syns bättre genom att ha cykellampa värdig en timmertradare och dessutom vinklar upp den 20 grader, noll lyse på vägen och omgivningen blir helt blind :huvet Jo, jag ser ju att något lyser, men jag ser inget annat än ett ljus, och inte direkt var det är :huvet

Glöm inte dom som går i bredd mitt i, och när man plingar byter plats som ett par väldresserade pudlar, och fortsätter sedan gå i bredd mitt i :gnissla

10-växlad cross, alltid cykelkläder, blir sällan omcyklad i normal trafik och har en pragmatisk syn på rödljus, check :tummenupp Men, å andra sidan så släpper jag alltid fram korsande trafik, ser mig alltid omkring, cyklar aldrig om i kurvor eller med möte eller ens genar i kurvor, anmäler regelbundet problem i trafikmiljön (trasiga lampor, översvämningar osv), frågar om jag kan hjälpa dom som har problem och försöker vara allmänt ödmjuk i trafiken, man ska ju kramas som sagt ;) Jag ser det ju som bättre träning att cykla fort, sakta ner och sedan accelerera rejält igen, och förr eller senare ges det tillfälle att trampa ikapp dom där sekunderna jag missade :hihi Dessutom tackar jag alltid när andra visar hänsyn, en tumme upp, ett "Tack!" eller ett leende, beroende på situationen :) Jo, jag är född före -80, och ja, jag börjar väl mogna :rodnar

Tragikvärkets cykelbanor (jo, dom har några runt Stockholm) är bland dom sämre och farligaste för cyklister, men trafikmiljön där är väl anpassad för bilismen, den dom vill ha bort...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, det är fantastiskt så många idioter som tror att dom syns bättre genom att ha cykellampa värdig en timmertradare och dessutom vinklar upp den 20 grader, noll lyse på vägen och omgivningen blir helt blind :huvet Jo, jag ser ju att något lyser, men jag ser inget annat än ett ljus, och inte direkt var det är :huvet

Glöm inte dom som går i bredd mitt i, och när man plingar byter plats som ett par väldresserade pudlar, och fortsätter sedan gå i bredd mitt i :gnissla

10-växlad cross, alltid cykelkläder, blir sällan omcyklad i normal trafik och har en pragmatisk syn på rödljus, check :tummenupp Men, å andra sidan så släpper jag alltid fram korsande trafik, ser mig alltid omkring, cyklar aldrig om i kurvor eller med möte eller ens genar i kurvor, anmäler regelbundet problem i trafikmiljön (trasiga lampor, översvämningar osv), frågar om jag kan hjälpa dom som har problem och försöker vara allmänt ödmjuk i trafiken, man ska ju kramas som sagt ;) Jag ser det ju som bättre träning att cykla fort, sakta ner och sedan accelerera rejält igen, och förr eller senare ges det tillfälle att trampa ikapp dom där sekunderna jag missade :hihi Dessutom tackar jag alltid när andra visar hänsyn, en tumme upp, ett "Tack!" eller ett leende, beroende på situationen :) Jo, jag är född före -80, och ja, jag börjar väl mogna :rodnar

Tragikvärkets cykelbanor (jo, dom har några runt Stockholm) är bland dom sämre och farligaste för cyklister, men trafikmiljön där är väl anpassad för bilismen, den dom vill ha bort...

Vi verkar ha samma inställning trots att vi är olika! :tummenupp
Jag är född på 60-talet och började köra hoj på 80-talet. Motoriserad SportHoj alltså, trampcykel har inte varit ett intresse på samma vis. Men kan jag cykla så gör jag det. Gillar inte att träna så jag tar trapporna istället för hiss eller handikapptrapporna om det går, och finns det möjlighet att cykla så gör jag det. :)
Ser det också som träning och rödljusen ger mig tillfälle att vila för att sedan få upp farten igen! :tummenupp De sekunder jag skulle vinna kompenseras inte av risken för körkortet eller att bli påkörd. Dessutom är det ingen tävling i min värld!

Om vi kunde ha mer :krama än :smasha så skulle livet bli mycket lättare, inte bara i trafiken! :)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Som gående är det svårt att mötas här. En tvillingbarnvagn får inte plats. Cykelsymbolerna är nymålade men sträcket hoppade de över denna gång.

4c525db2940fe447111f26fedde12625.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som gående är det svårt att mötas här. En tvillingbarnvagn får inte plats. Cykelsymbolerna är nymålade men sträcket hoppade de över denna gång.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag håller med helt och hållet! Men tar man bort häcken så får du säkert minst en halvmeter gångbana till, och egentligen hade det antagligen varit smartare att ha gemensam gång och cykelbana, då kan man dela utrymmet istället för att trängas ihop.

Både i tex Enskede och i Huddinge finns det gång och cykelbanor som är skyltade olika beroende från vilket håll man kommer, gemensam gång och cykelbana från ena hållet (dvs cykla till höger, gå till vänster) men delad gång och cykelbana från andra hållet (dubbelriktad för fotgängare på ena sidan och dubbelriktad för cyklister på andra sidan) :dummer :huvet :död
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Det är dags att tjacka jonne och börja trampa till jobbet.
Det blir en hybrid och jag har varl två kandidater:
Den första, kedjedrift och jag tror 20 växlar.



916203018-2.jpg
Den andra, remdrift och 7 växlar.
916203418-3.jpg


Min fråga är då, kommer jag att sakna några växlar om jag väljer den remdrivna, kommer jag använda alla 20 om jag väljer kedjedrift?

Det är ju såklart ballare med kolfiberkaffel och så, men rent förnuftigt, vilken att välja?
Jag har under en mil till jobbet, mestadels plan mark.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Till att börja med, du har nog inte 20 växlar om du börjar räkna genom utväxlingen. Den stora vinsten med mängd växlar som jag sett det är att man får amp steg mellan dem så att man kan hålla en mysig kadens. Lite som med hoj, har du möjlighet att provcykla?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Till att börja med, du har nog inte 20 växlar om du börjar räkna genom utväxlingen. Den stora vinsten med mängd växlar som jag sett det är att man får amp steg mellan dem så att man kan hålla en mysig kadens. Lite som med hoj, har du möjlighet att provcykla?

Nej, det har du rätt i men det är vad fabrikanten uppger.
Funderingen var om jag kommer att sakna fler utväxlingsmöjliheter med 7-växlat.
Remdrift verkar ju vettigt trots att jag gillar mekanik och rengöring av densamma :)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
För pendling på en mil borde rem och 7 växlar vara perfekt :tummenupp
Enkelt, rent, tyst, och "underhållsfritt"...
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur många växlar du behöver hänger nog ganska mycket på hur mycket backar du har där du kör.

Jag har ingen som helst koll på remdrift men jag inbillar mig att det är märkbart sämre verkningsgrad än med kedja.

Sen undrar jag om det inte är navväxel på cykeln med rem? Dvs en planetväxel som också har lite sämre verkningsgrad än kedjeväxeln.

Du jobbar väl dessutom på en bilverkstad så det där med att hitta oljekannan och smörja kedjan tar väl inte många sekunder.

Remdrift är nog mer för Stockholmare med tummen sämre placerad än dig.

Och andra sidan ger det ju mer träning om det går tyngre så det kanske bara är bra.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Fördelen med många växlar är att det är tätstegat så det alltid finns en växel som passar. Jag har 24 växlar, tre klingor fram varav jag endast använder två. Lägre behöver jag inte gå.
Nu har jag inte testat sju växlar på en mil. Jag har å andra sidan aldrig stört mig på att jag har för många växlar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag vill ju inbilla mig att en rem slits mer när det kommer in grus och damm i den än vad en kedja gör, och att remmen är dyrare att byta?

Jag har 20 växlar på pendlarcrossen, och tuggar igenom en stor del av dom ToR jobbet 6 mil varje dag, då går det från 15 till 55 kmh ungefär. Men sen gillar jag ju att cykla på samma sätt som jag kör racehoj, man anpassar växel efter hastighet, så att man får rätt kadens. Med bara 7 växlar så kommer det att bli ganska stora hopp mellan dom. Dessutom kan man ju med kedjeväxlar byta kassett till en som passar ens egna preferenser. Jag har tex 34+50 fram och 11-28 bak, frugan har en likadan cykel men kör med 12-32 istället, för hon är lite klenare och cyklar långsammare...
 

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS
Jag har fem cyklar som alla används flitigt. Mtb, 2x racer, hybrid och en navväxlad herrcykel med 7 växlar. Den sistnämnda är den cykel jag tar in till stan utan att vara rädd för stöld. Vid branta backar uppför saknar jag att kunna peta i en lättare växel för att kunna hålla hög kadens men det är ett ytterst litet problem. Jag tror inte du kommer bli missnöjd med 7 växlar. Ej heller med 20. En pendelhoj tenderar bli mer av ett bruksfordon och kommer förmodligen gå i olika väder samt kanske parkeras utomhus? Navväxlar och remdrift som inte rostar ser jag endast som fördelar i ett sådant scenario. Lycka till!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Thank´s boys, det lutar nog åt en kedjehoj trots allt, man är ju mekaniker och gillar att byta saker mot dyra lätta och gärna i coolfiber :)

Den kommer att släpas upp för trapporna varje dag, och den får bo i hallen.
Bor man där jag bor så kan man bli av med grejorna bara man stannar för rött.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top