Old Badger
SportHojsentusiast
Med tanke på hur illa väldigt många cyklar, och hur dålig koll dom har på sin cykel, både det här med snabba undanmanövrar, koll på trafiken och hur man bäst bromsar en tvåhjuling, så ogillar jag verkligen att ha okända cyklister 1dm bakom mig, precis som jag inte vill ha en bil 1m bakom mig när jag kör hoj eller bil. Folk fipplar med sina mobiler, stirrar på styrstammen och har noll prediktivitet i trafiken, och det är ju långt ifrån ovanligt att man hör låsta bakhjul och något stolpskott glider upp bredvid Av den anledningen cyklar jag inte på Götgatan längre, men Slussen och Vasagatan/Torsgatan var ju inga höjdare heller. Nu har jag Tranebergsbron, MOT pendlarströmmarna istället, 6 memils i bredd som alla tävlar mot varandra och stirrar sig i skrevet, eller folk som genar i kurvor eller kör om med möte. Dessutom blir dom arga när man ryter till, och få flyttar på sig
Lägg sedan till att Tragikvärket inte tror på information mer än att det bästa sättet att vara trafiksäker på cykel är att bära hjälm!
Några saker jag skulle vilja se bättring på i trafiken...
- Anpassa hastigheten efter omständigheter. Verkar svårt för den stora majoriteten.
- Använda ringklocka. Verkar vara tabu för en normalsvensk.
- Cykla till höger och gå till vänster på gemensam gång- och cykelbana. Verkar vara en rekommendation för de flesta.
Krama varandra i trafiken!