Stora cykeltråden

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Transportstyrelsen verkar gå i Tragikvärkets skola. Dom har släppt en slutrapport i "Utredning behov av förenklade regler kring eldrivna enpersonsfordon": https://transportstyrelsen.se/492d8...blikationer/vag/tsv-2019-5394-slutrapport.pdf

Men, i stycke 6.4 lägger dom in ett förslag om cyklar också, vi ska förbjudas att använda bilvägen om det finns en cykelbana i närheten, för att förenkla regelverket och höja säkerheten. Det kanske hade varit bra, om mer än 1% av cykelbanorna hade hållit kravställd standard, inte varit små stumpar här och var, som svänger av åt alla möjliga håll, och varit fulla med mobilsurfare med lurar i bredd, ungar, hundar, grus och glaskross, och det hade funnits fler cyklister än glada pensionärer som på soliga helgdagar tar en långsam mystur på några kilometer för att lyssna på fågelsången. Vi som pendlar och tränar finns inte med i kalkylen :huvet Dom skriver ju dessutom

Tidigare studier av cykelolyckor har visat att 47 procent kan relateras till drift och underhåll av infrastrukturen samt vägutformningen. För de olyckor som skett med elsparkcyklar bedöms också en stor andel vara infrastrukturrelaterad.

I den användarstudie som gjordes angavs brist på utrymme på cykelbanor vara en viktig orsak till upplevelse av otrygghet. Företrädare för både gångtrafikanter och cyklister anser att gående och cyklister behöver hållas avskilda i infrastrukturen från fordon på körbana. Detta styrks även av den användarstudie somfinns i bilaga 1 till denna rapport. Cyklister och gående upplever otrygghet och konflikter på ytor som delas av gående och cyklister. Det är framförallt skillnaden i hastighet och beteende som är ursprung till konflikter.
Ja, just det, det är därför vi INTE vill cykla bland fotgängarna på en urusel vägyta, utan hellre cyklar bland bilarna där vägen underhålls! :fakta

Dom vill ju också få bort effektbegränsningen på elsparkcyklar, för det blir så krångliga regler då, vilket kanske säger en del om den mentala utvecklingen i samhället i stort, om det är svårt att hålla reda på både 20kmh i toppfart OCH 250W maxeffekt. Jag gillar deras andra argument också, folk rör sig för lite så att dom har blivit för feta för elsparkcyklarna, därför måste dom ha högre effekt:
Ett annat problem är att en motoreffekt på 250 watt kan vara för låg om en förare har hög vikt alternativt tung packning. Då finns risken att fordonet inte orkar fortsätta framåt eller uppför en backe. Detta har bland annat bidragit till att eldrivna enpersonsfordon parkeras på ett olämpligt sätt när användaren överger fordonet utan att kunna nå sitt färdmål.

Dom tar upp elcyklar och att dom skapar otrygghet också:
Cirka 2 procent av allmänheten har varit med om en olycka som involverade en elcykel och cirka 15 procent har varit med om ett olyckstillbud med elcykel. Bland allmänheten anser över hälften att elcyklar orsakar ökad otrygghet i trafiken. De orsaker som framhålls mest är
-brist på kunskap om trafikregler
-för hög topphastighet
-hänsynslösa förare.

En majoritet av elcyklisterna själva anser att de bidrar till otrygghet i trafiken.
Lustigt att dom själva anser att dom själva är ett problem, och att fordonets toppfart i sig är ett problem. 25kmh är för fort alltså, lustigt, jag snittade 26 på 33km före jobbet i morse, med vinterdäck och allt :rofl

Nåja, kontentan är att bilar och elsparkcyklar ska ha ensamrätt till vägarna, i klimatets och MPs namn :gnissla
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Samtidigt brukar det i andra delar av det här forumet tyckas att alla som cyklar på vägen borde skjutas så det är nog rätt många här som gillar detta

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Samtidigt brukar det i andra delar av det här forumet tyckas att alla som cyklar på vägen borde skjutas så det är nog rätt många här som gillar detta

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Och, som vanligt, är det inte fordonet det gäller, det är inte alla cyklister utan några som utmärker sig.
Som cyklist vill jag ha bort de i åtsittande lycra från cykelbanan!
Men i sadeln på min SportHoj vill jag de ska irritera andra cyklister på cykelbanan! :tungan

Men eftersom jag inte är övertygad pessimist vill jag se något positivt. ;)
Förutom förslag på regeländringar pekar myndigheten på behovet av ökad kunskap om trafikregler och trafiksäkerhet kopplat till cykel.

Men det kommer inte att ske eftersom Tragikvärket inte tror på information. :fakta
Men det kommer inte att ske eftersom det inte finns poliser som kan se till att trafikregler efterlevs.:fakta
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Men eftersom jag inte är övertygad pessimist vill jag se något positivt. ;)
Förutom förslag på regeländringar pekar myndigheten på behovet av ökad kunskap om trafikregler och trafiksäkerhet kopplat till cykel.
Det gjordes en undersökning av cyklister i Sthlmsområdet för ett antal år sedan och man kom fram till att typ 80 eller 90% av alla som cyklar har körkort. Vet inte vad man kan dra för slutsatser om trafikregelkunskap utifrån det.

Sedan är det faktiskt humor att det klagas på trafikregelöverträdelser från motorfordonsburna personer mot cyklister. Undrar hur många det är som följer trafikreglerna i motofordon :D

Nästa sak jag kan tycka om detta är att de vill ta bort möjligheten att cykla på väg om det finns cykelväg bredvid. Hur länge har den regeln funnits egentligen? 2 år max?

/R
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Vi hade en tråd för cykel! Tjohoo! :)

Några MTBers här 2021? Försöker lära mig alla termer osv då jag är lite av rookie. Vad gäller fjädring etc så är ju principen samma som för sporthoj så det går väl in hyffsat fort.

Har haft en Cube LTD 29" hardtail med luftfjädring några år nu och jag har blivit jefflig sugen på att börja MTBa på spår och gärna riktiga banor med hopp. Bor utmed sörmlandsleden så har nära till skogen iaf.

Så har kikat runt efter en heldämpad cykel. Nypris max 35-40kkr om jag får min egen såld för kanske runt 10kkr.
Vad jag förstått i med man vill kunna göra hopp så måste man ha en dämpar 130mm eller mer.

Vad för tips har ni och vad ska man titta på? Det jag vet jag vill ha efter besökt Länna sport idag är ju att sadeln är justerbar från styret. Det hade jag aldrig sett förut och det var coolt. Sedan vill jag kunna låsa fjädringen som jag kan idag för när man ska transportera sig på hårt underlag.

Scott Genius serien kanske, Trek också, är väl det jag sett hittills som lockar. Även Specialized men känns som deras priser drag iväg för fort.

Man kanske kan passa på fråga samtidigt om någon känner till något ställe med utförsäljning eller rabatter? :)

Och är det någon som är i Stockholmsområdet som kanske när det blir varmare ute kan visa lite spår och områden som finns?
Senare under sommaren vill jag nog även ta mig lite norrut till de större MTB-banorna med lift.

:hej
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Du beskriver nästan precis det jag letar efter har också tänkt att inte gå över 40 tusen.
Så jag kommer att följa med nyfikenhet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och är det någon som är i Stockholmsområdet som kanske när det blir varmare ute kan visa lite spår och områden som finns?
Senare under sommaren vill jag nog även ta mig lite norrut till de större MTB-banorna med lift.

:hej
Hit kanske: https://jarvsobergscykelpark.se Jag har aldrig cyklat där, bara sett banan till fots, men dom jag har snackat med, som har cyklat där, har varit grymt nöjda!
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Vi hade en tråd för cykel! Tjohoo! :)

Några MTBers här 2021? Försöker lära mig alla termer osv då jag är lite av rookie. Vad gäller fjädring etc så är ju principen samma som för sporthoj så det går väl in hyffsat fort.

Har haft en Cube LTD 29" hardtail med luftfjädring några år nu och jag har blivit jefflig sugen på att börja MTBa på spår och gärna riktiga banor med hopp. Bor utmed sörmlandsleden så har nära till skogen iaf.

Så har kikat runt efter en heldämpad cykel. Nypris max 35-40kkr om jag får min egen såld för kanske runt 10kkr.
Vad jag förstått i med man vill kunna göra hopp så måste man ha en dämpar 130mm eller mer.

Vad för tips har ni och vad ska man titta på? Det jag vet jag vill ha efter besökt Länna sport idag är ju att sadeln är justerbar från styret. Det hade jag aldrig sett förut och det var coolt. Sedan vill jag kunna låsa fjädringen som jag kan idag för när man ska transportera sig på hårt underlag.

Scott Genius serien kanske, Trek också, är väl det jag sett hittills som lockar. Även Specialized men känns som deras priser drag iväg för fort.

Man kanske kan passa på fråga samtidigt om någon känner till något ställe med utförsäljning eller rabatter? :)

Och är det någon som är i Stockholmsområdet som kanske när det blir varmare ute kan visa lite spår och områden som finns?
Senare under sommaren vill jag nog även ta mig lite norrut till de större MTB-banorna med lift.

:hej
Flottsbro i södra stockholm verkar har fått till riktigt bra klass på sina spår, men det är ju liftassisterad cykling.
Ja, Järvsö är grymt, världsklass, faktiskt.
Scott Genius alternativt Scott Ransom är nog perfekta hojen för dig. Scott är enda tillverkaren som har låsbar fjädring på annat än rena XC-hojar.
Genius är mer i Trail-segmentet, lite lättare och mer trampvänlig jämfört med Ransom som är kraftigare och hamnar i Enduro-segmentet. Ska du cykla liftassisterat skulle jag säga Ransom. Är inte så kul när det känns som att man ska knäcka cykeln i utförsbackarna.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Vad för tips har ni och vad ska man titta på? Det jag vet jag vill ha efter besökt Länna sport idag är ju att sadeln är justerbar från styret. Det hade jag aldrig sett förut och det var coolt. Sedan vill jag kunna låsa fjädringen som jag kan idag för när man ska transportera sig på hårt underlag.
Vokabulär:
* Dropper, höj/sänkbar sadel med reglage på styret, som kontorsstol ungefär.
* Remote lockout, reglage på styret för att låsa framgaffelfjädring. Skönt under transportsträckor på jämnt underlag.
Annars räknar jag mig också som rookie på MTB, skaffade en HT i höstas och brukar ta en sväng på lokala Regnbågsbanan när andan faller på. Tekniskt trixig så lär ta ett tag innan den bemästras.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har en gammal 90 tals mtb som jag satte nån billig fjädrande framgaffel på .funkar bra på lättare stigar och grusväg och nerför blev den riktigt bra .Får se sen när man får bättre ork om man köper nåt mer avancerat.Som det är nu springer jag mest och tar en liten cykeltur då och då
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det sänaste I mtb är tydligen gafflar med fjädrar i, heter coil på cykelspråk.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Flottsbro i södra stockholm verkar har fått till riktigt bra klass på sina spår, men det är ju liftassisterad cykling.
Ja, Järvsö är grymt, världsklass, faktiskt.
Scott Genius alternativt Scott Ransom är nog perfekta hojen för dig. Scott är enda tillverkaren som har låsbar fjädring på annat än rena XC-hojar.
Genius är mer i Trail-segmentet, lite lättare och mer trampvänlig jämfört med Ransom som är kraftigare och hamnar i Enduro-segmentet. Ska du cykla liftassisterat skulle jag säga Ransom. Är inte så kul när det känns som att man ska knäcka cykeln i utförsbackarna.
Flottsbro är givet besök i med det är så nära :) lift är ju ett plus. Slippa trampa upp. Har Flottsbro hopp eller är det mer stigar / trails?
Har en kollega som trampar där uppe i Järvsö som pratat mycket gott om det ställe. Har ju sett på Youtube helt gaaaalna MTB ställen runt om i världen. Därifrån suget kommit.

Genius har längre slaglängd generellt, 150mm. Jag är lite rädd det kan bli rätt mosigt att trampa sträckor med. Häromkring där jag bor så blir det troligen så att jag utgår hemifrån = en del att trampa innan man når destinationen.

Scott Ransom har ju 170mm läser jag nu :D Min nuvarande Cube har 100mm och visst, inga stora hopp. Men man får ju försöka landa mjukt också. Men för när man inte landar mjukt tror jag 130 kan duga.

Det finns en många olika serier. 900, 920, 930, 950 osv. Vad är skillnaden mellan dessa i sig? Vad står 9x0 för?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det gjordes en undersökning av cyklister i Sthlmsområdet för ett antal år sedan och man kom fram till att typ 80 eller 90% av alla som cyklar har körkort. Vet inte vad man kan dra för slutsatser om trafikregelkunskap utifrån det.

Sedan är det faktiskt humor att det klagas på trafikregelöverträdelser från motorfordonsburna personer mot cyklister. Undrar hur många det är som följer trafikreglerna i motofordon :D

Nästa sak jag kan tycka om detta är att de vill ta bort möjligheten att cykla på väg om det finns cykelväg bredvid. Hur länge har den regeln funnits egentligen? 2 år max?

/R
Körkort betyder inte att du som trafikant nödvändigtvis följer trafikregler eller ens kommer ihåg reglerna!
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Körkort betyder inte att du som trafikant nödvändigtvis följer trafikregler eller ens kommer ihåg reglerna!
Det är så väldigt sant, men i nuläget är det det bästa vi har och om man tittar på generella kommentarer runt cyklister, i huvudstaden iaf, så är en av de mer vanliga "körkort för cykel". Om nu den stora massan redan har körkort kommer inte det hjälpa.

/R
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hade fått för mig att det är färre som tar körkort i storstäderna än i resten av Sverige? :va

En del trender jag har sett på sistone bland cyklister:
  • Fler och fler cyklar vänstertrafik, och anser dessutom att vi som är på rätt sida ska flytta oss
  • Fler och fler håller i mobilen med ena handen, alternativt fipplar med den och har noll koll på trafiken runt omkring
  • En majoritet har framlampan riktad uppåt, för att dom ska synas, jo, jag ser att något bländar mig, men jag ser inte var det är
  • Fler och fler bryr sig inte om vad som är cykelbana respektive gångbana
  • Många elcyklister verkar tycka att deras cyklar går obehagligt fort och sitter nästan och blundar av skräck
  • Folks medvetandehorisont är ungefär 2m bort
  • ALLA tar innerspår i kurvor, hur dolda dom än är
Men å andra sidan, mycket av det där gäller fotgängare också, som går på fel sida/mitt i cykelbanan, helt mörkklädda, med lurar och snoken i mobilen :huvet
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om nu den stora massan redan har körkort kommer inte det hjälpa.
Jag tror det är storleken på fordonet som avgör hur laglydig man är. Bäst efterlevnad för lastbilar, bussar, sen bilar och långt ner på listan motorcyklar, mopeder och cyklister och sist värstingarna - fotgängare.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Hittade en Scott Genius 950 i lager :) Måste vara den sista i landet. Tokslut överallt samt internationellt. Ren tur! De fick packa upp den ur deras lager och montera. Verkligen snällt.

Var och kände och klämde igår och provcykla lite i snön. Nu ska jag bara försöka hitta stålarna :näsblod
Vill inte missa köpa den heller då allt annat jag hitta vore Spark men det har för lite fjädringsväg när jag väl vill ta mig till de större banorna och hoppen blir längre och hårdare att landa.
 

Bifogat

  • 20210309_172803.jpg
    20210309_172803.jpg
    3.9 MB · Visningar: 20

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Hittade en Scott Genius 950 i lager :) Måste vara den sista i landet. Tokslut överallt samt internationellt. Ren tur! De fick packa upp den ur deras lager och montera. Verkligen snällt.

Var och kände och klämde igår och provcykla lite i snön. Nu ska jag bara försöka hitta stålarna :näsblod
Vill inte missa köpa den heller då allt annat jag hitta vore Spark men det har för lite fjädringsväg när jag väl vill ta mig till de större banorna och hoppen blir längre och hårdare att landa.
Ja för fasen, köp! Det kommer vara brist på hojar till i höst, antagligen ännu längre.
900 är bäst utrustad och ju högre desto enklare komponenter. Men även de enklaste har bra komponenter. Min senaste mtb är en Scott Voltage FR 710, med ganska så fina komponenter, men jag insåg att vad ska jag med så fina fjädringskomponenter, jag kommer aldrig skruva på de... ?
Sen jag började cykla mtb 2010 så har jag haft 10 mtb och ingen har haft mindre än 130mm fjädring, så det är ju inte så konstigt att jag inte stör mig på eventuella effektförluster där tramptagen komprimerar fjädringen. Men, jag cyklar ytterst sällan stående. I uppförsbackar så är det låg växel, hög sadel och sittandes som gäller. Med Hardtail kan man säkert stå upp och bryta, men på FS (full suspension) så försvinner mycket energi om man ska stå upp i uppförsbackar.

Appropå Flottsbro så har de hoppleder. Kolla instagramkontona för Alma Wiggberg och Max Fredriksson, de har lagt upp rätt mycket därifrån.
 
Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Top