Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Transportstyrelsen verkar gå i Tragikvärkets skola. Dom har släppt en slutrapport i "Utredning behov av förenklade regler kring eldrivna enpersonsfordon": https://transportstyrelsen.se/492d8...blikationer/vag/tsv-2019-5394-slutrapport.pdf
Men, i stycke 6.4 lägger dom in ett förslag om cyklar också, vi ska förbjudas att använda bilvägen om det finns en cykelbana i närheten, för att förenkla regelverket och höja säkerheten. Det kanske hade varit bra, om mer än 1% av cykelbanorna hade hållit kravställd standard, inte varit små stumpar här och var, som svänger av åt alla möjliga håll, och varit fulla med mobilsurfare med lurar i bredd, ungar, hundar, grus och glaskross, och det hade funnits fler cyklister än glada pensionärer som på soliga helgdagar tar en långsam mystur på några kilometer för att lyssna på fågelsången. Vi som pendlar och tränar finns inte med i kalkylen Dom skriver ju dessutom
Dom vill ju också få bort effektbegränsningen på elsparkcyklar, för det blir så krångliga regler då, vilket kanske säger en del om den mentala utvecklingen i samhället i stort, om det är svårt att hålla reda på både 20kmh i toppfart OCH 250W maxeffekt. Jag gillar deras andra argument också, folk rör sig för lite så att dom har blivit för feta för elsparkcyklarna, därför måste dom ha högre effekt:
Dom tar upp elcyklar och att dom skapar otrygghet också:
Nåja, kontentan är att bilar och elsparkcyklar ska ha ensamrätt till vägarna, i klimatets och MPs namn
Men, i stycke 6.4 lägger dom in ett förslag om cyklar också, vi ska förbjudas att använda bilvägen om det finns en cykelbana i närheten, för att förenkla regelverket och höja säkerheten. Det kanske hade varit bra, om mer än 1% av cykelbanorna hade hållit kravställd standard, inte varit små stumpar här och var, som svänger av åt alla möjliga håll, och varit fulla med mobilsurfare med lurar i bredd, ungar, hundar, grus och glaskross, och det hade funnits fler cyklister än glada pensionärer som på soliga helgdagar tar en långsam mystur på några kilometer för att lyssna på fågelsången. Vi som pendlar och tränar finns inte med i kalkylen Dom skriver ju dessutom
Ja, just det, det är därför vi INTE vill cykla bland fotgängarna på en urusel vägyta, utan hellre cyklar bland bilarna där vägen underhålls!Tidigare studier av cykelolyckor har visat att 47 procent kan relateras till drift och underhåll av infrastrukturen samt vägutformningen. För de olyckor som skett med elsparkcyklar bedöms också en stor andel vara infrastrukturrelaterad.
I den användarstudie som gjordes angavs brist på utrymme på cykelbanor vara en viktig orsak till upplevelse av otrygghet. Företrädare för både gångtrafikanter och cyklister anser att gående och cyklister behöver hållas avskilda i infrastrukturen från fordon på körbana. Detta styrks även av den användarstudie somfinns i bilaga 1 till denna rapport. Cyklister och gående upplever otrygghet och konflikter på ytor som delas av gående och cyklister. Det är framförallt skillnaden i hastighet och beteende som är ursprung till konflikter.
Dom vill ju också få bort effektbegränsningen på elsparkcyklar, för det blir så krångliga regler då, vilket kanske säger en del om den mentala utvecklingen i samhället i stort, om det är svårt att hålla reda på både 20kmh i toppfart OCH 250W maxeffekt. Jag gillar deras andra argument också, folk rör sig för lite så att dom har blivit för feta för elsparkcyklarna, därför måste dom ha högre effekt:
Ett annat problem är att en motoreffekt på 250 watt kan vara för låg om en förare har hög vikt alternativt tung packning. Då finns risken att fordonet inte orkar fortsätta framåt eller uppför en backe. Detta har bland annat bidragit till att eldrivna enpersonsfordon parkeras på ett olämpligt sätt när användaren överger fordonet utan att kunna nå sitt färdmål.
Dom tar upp elcyklar och att dom skapar otrygghet också:
Lustigt att dom själva anser att dom själva är ett problem, och att fordonets toppfart i sig är ett problem. 25kmh är för fort alltså, lustigt, jag snittade 26 på 33km före jobbet i morse, med vinterdäck och alltCirka 2 procent av allmänheten har varit med om en olycka som involverade en elcykel och cirka 15 procent har varit med om ett olyckstillbud med elcykel. Bland allmänheten anser över hälften att elcyklar orsakar ökad otrygghet i trafiken. De orsaker som framhålls mest är
-brist på kunskap om trafikregler
-för hög topphastighet
-hänsynslösa förare.
En majoritet av elcyklisterna själva anser att de bidrar till otrygghet i trafiken.
Nåja, kontentan är att bilar och elsparkcyklar ska ha ensamrätt till vägarna, i klimatets och MPs namn
Last edited: