Stora Grill-tråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tydligen utlovat en grillkväll på lördag.

Äter inte kattmat men övriga i sällskapet gillar fisk, så det blir lax med citronsaft, vitlök, ingefära, andalimanpeppar, szechuanpeppar och salt.

Något jag mer än gärna äter är kött från grisar som äter ekollon.
Så vi kör även secreto iberico, älskar denna detalj så vill låta den tala för sig själv, enbart kört lite svart kampotpeppar och salt här.

Även preppat en fläskfile som ska rullas i bacon, ligger och suger i lite salt/peppar och ytterst lite grillolja nu.

Några kycklingfiléer som badar i cayenne, honung, vitlök och mango nu.

Återkopplar med bilder på resultaten här på lördag :)

Kan tydligen inte ladda upp bilder av någon jävla anledning nu...?
Och nu funkar det helt plötsligt...

View attachment 485183

Secreto, detta är fan guds gåva till människan.
Oerhört mycket fett men efter en vända på grillen på riktigt hög temp så är det precis som Tina Nordström (kanske) sa, det knullar i munnen.

View attachment 485184

Äter inte själv kattmat så jag hoppas att den här blir bra, fisk brukar gå hem där så jag är fortsatt hoppfull.
Iberico är riktigt nice, svärföräldrarna har en lägenhet i Spanien så det blir mycket av det när vi är där! Fläskets motsvarighet till Wagyu, har ni möjligheten så prova! :tummenupp

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Gräsänklingslyx, såhär på en måndag.

Med sill, skärgårdslimpa, en fläskfilé med salt, peppar och lite tryffelolivolja.
Och en Moretti.
PXL_20230724_145108688.jpgPXL_20230724_145211470.jpgPXL_20230724_150057043.jpg

Smaskens!

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Blir det inte ganska torrt med bara älgkött?
Bacon brukar lösa sånt ?
Mjo, egentligen.
Körde bara ett ägg och kryddor nu. Inget bacon. Tar av dem från grillen medans det är ganska rött inuti. Och sen är det bara att lasta på en rejäl slev tzatziki. :tummenupp

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tja. Not bad. ?
Ca 40 minuters rök till 52 grader, plockade av den och torkade.
Satte om från rök till grill på full sula.
Brände av ca 1 min per sida.
56 grader så kommer nog gå strax över 60 vilket är lite högt.
1000003015.jpg

1000003016.jpg

1000003017.jpg

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Nästa för mycket röksmak och den gick lite över men ändå nöjd med första försöket! ?
Den här kommer definitivt bli använd i vinter! ?
1000003018.jpg

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ser jävligt gott ut, men vi behöver mer info om den där lilla rökgrillen, ser sjukt trevlig och smidig ut!

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Ser jävligt gott ut, men vi behöver mer info om den där lilla rökgrillen, ser sjukt trevlig och smidig ut!

Det är en Ninja Woodfire för ca 4500.
Detta är den vanliga, det finns också en nyare, lite större med temp-prob och app.
Finns en massa på tuben om den och den får överlag bra kritik vad jag sett. ?
Som du skriver sjukt smidig och lättanvänd! ?
Enkelt att plocka ur non-stick grillplattan och diska med några droppar Yes.
Viktigt att det är lätt och snabbt att hålla rent då jag annars ruttnar på att använda prylen.

Får fortsätta posta för denna kommer användas flitigt! ?
1000003011.jpg

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Idag inställning "grill".
Först Entrecote och här körde jag pre-heat men lade in köttet för sent så grillen stannade en stund innan jag fattade och slog på den igen.
Trots det riktigt saftig och god med bra yta.?
En stund senare två färdiga burgare till frun.
Här var jag beredd när grillen sa "Add Food" och dom blev perfekta. ?
1000003026.jpg
1000003028.jpg
Fantastisk liten grill! ?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ser så jävla grym ut!
Är det bara räfflad häll eller kan man vända på den och få en slät häll om man vill smasha burgare eller köra ägg?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Ser så jävla grym ut!
Är det bara räfflad häll eller kan man vända på den och få en slät häll om man vill smasha burgare eller köra ägg?

Den levereras bara med räfflad men finns platt att köpa till för en femhunka.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vad tycker den samlade kunskapen här om val av nästa grill ? Varit lite sugen på en kamado i sommar och även Napoleon lockar , är i första hand kol/brikettgrillare sen länge och grillen som går nu är inne på sista året känns det som så en nyhandling är på gång under året -plats prioriteras då vi är minst sex st vid normala tillfällen

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vad tycker den samlade kunskapen här om val av nästa grill ? Varit lite sugen på en kamado i sommar och även Napoleon lockar , är i första hand kol/brikettgrillare sen länge och grillen som går nu är inne på sista året känns det som så en nyhandling är på gång under året -plats prioriteras då vi är minst sex st vid normala tillfällen
Avråder från Napoleon.
Grillarna är det inget fel på, egentligen, men generalagenten/importören är ett jävla bekymmer. Så har du problem, så har du.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag är supernöjd med min gasol-Napoleon.
Skulle jag titta på nytt idag skulle jag nog snegla på pelletsgrillar.
Weber Smokefire eller Traeger Ironwood tror jag.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Hade inte rekommenderat en kamado som vardaglig grill.
Dyrt som fan och det är inte alls lika smidigt att hålla rent som en emaljerad klotgrill med propeller i botten.
Har man redan en sådan eller en gasol så är en kamado grymt när man vill engagera sig lite extra i grillningen ibland.

En gammal hederlig 57cm kan ju kännas lite i minsta laget till 6 pers beroende på hur mycket av maten som ska grillas, annars är det ju ett väl beprövat och skottsäkert alternativ.

Om 57cm känns trångt så hade jag väntat till början på nästa år, det kan eventuellt vara så att det dyker upp en jävligt prisvärd klotgrill med bra garantier i en något större storlek på marknaden då...

Napoleon gör riktig bra grillar, men det finns ingen i branschen som kommer i närheten av Weber när det gäller att ta ansvar för sina produkter.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag är väldigt glad i min helt vanliga Weber 67cm. Betydligt större grillyta än 57:an och gör bättre bbq tack vare att det går att få mer avstånd mellan glöd och kött.

Den gamla Weber Summit gasgrillen jag tvingas använda på sommarstället är trots renovering ingen ersättare för en bra klotgrill.

Skulle gärna testa att leva med en Traeger också men det ska mycket till innan jag ger upp klotisen helt.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nej är också lite sugen på en weber klotis igen så det kanske får bli en 67:a som julklapp till sig själv ?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år