Kratoz
Gudomlig sporthojare
Förvånansvärt mycket faktiskt. ?Ser trevligt ut!
Men hur mycket röksmak hinner du egentligen få på så kort tid?
Förvånansvärt mycket faktiskt. ?Ser trevligt ut!
På fisk, ja.Röksmak får man ganska snabbt - brukar slänga i några bitar äpple- eller al-trä när jag grillar tråkig fisk (ex. lax eller sej) på Kamadon - ger smak på bara några minuter. Det som tar lång tid vid rökning är inte själva smaksättningen, det är att få upp maten till rätt temperatur (genomrökt sas)
Nja, sist jag lagade oxe så eldade jag med äppelträ. Blev riktigt rökigt trots skivat i biffar, så vaddå, ett par-tre minuter per sida?På fisk, ja.
"Vanligt" kött tycker jag tar betydligt längre tid att få en vettig röksmak på om man inte fuskar med liquid smoke eller liknande.
Aldrig känt något nämnvärt på så kort tid, kanske har permanent covid?Nja, sist jag lagade oxe så eldade jag med äppelträ. Blev riktigt rökigt trots skivat i biffar, så vaddå, ett par-tre minuter per sida?
Ser trevligt ut!
Ser ändå ut att vara mycket rök för pengarna!Inte samma produkt men jag har en sån här Biltema röklåda. Röker mest fisk och den är klar på en dryg halvtimme då har spriten brunnit ut men jag brukar fylla upp ytterligare en gång och köra ett varv till för mer röksmak även om fisken iofs är klar att äta efter första omgången.
Men smakmässigt lämnar den en del att önska, röken sätter sig liksom mest bara på ytan av fisken.
Sätter man fisken därefter i kylen en dag eller två så kryper röksmaken in på djupet men då är den ju inte längre färskrökt.
Rökbox
En perfekt lösning för dig som vill röka fisken eller köttet själv. Denna rökbox består av box, droppskydd och lock av rostfritt stål. Dubbla kromade galler för rökning i två lager. I locket finns reglerbar ventilation. Två stycken spritbrännare medföljer. Mått: (L) 43 x (B) 27 x (H) 20 cm...www.biltema.se
Ser ändå ut att vara mycket rök för pengarna!
Jag har fått ett varuprov på en sån här men inte hunnit testa den än, någon annan i tråden som har en?
Bra eller anus?
View attachment 491776
Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk
Just nu är det den ända jag äger men så småningom får den väl bli någon slags reserök i husvagnen eller firmabilen. Till det duger den gott.
Här hemma borde jag ha något bättre stationärt.
Den där ser fin ut.Det här var bra mycket mer high tech än jag hade väntat mig faktiskt.
3 tempgivare inne i köttet och en utanför som tar tempen i grillen, riktigt hög klass för en som gillar teknik!View attachment 491777
Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk
Ska provköra Meatsticken rejält snart tänkte jag, kapsla in skiten i en vac påse och köra sous vide revben i ett dygn och avsluta på grillen.Den där ser fin ut.
Jag köpte en Inkbird för något år sedan, funkar utmärkt.
Ink Bird Digital Wifi termometer 4 probes
Grilltermometern med Wifi från Ink Bird, supersmidig och magnetisk. Ha stenkoll på maten under hela tillagningsperioden.www.grillkung.se
Har också kört en hel del sida i air fryer, blir löjligt braFinns ingen AirFryer-tråd så fick bli här...
Sidfläsk. Tärna köttsidan. Rubba med pulver av lök, vitlök, svartpeppar, rökt paprika, kummin, italiensk salladskrydda, salt och farinsocker.
För en liten aluminium-låda. Torka skinnsidan och pensla med vinäger.
Kör 30 min i 90°. Ta ut och pensla med olivolja och strö på lite salt.
Kör 40 min (min borde gått kortare) i 205°.
Blev riktigt knaprigt skinn. ?
View attachment 492027
View attachment 492028
View attachment 492029
View attachment 492030
Nytändt, det sprider sig till skorschten...Bara halva, är det ekoLäget du vridit på då?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|