Hmmm,
Grillar allt på en 30x45 cm (ca, ur huvudet), landman typ kappsäck kolgrill. Fin produkt, spöar många billiga större bollgrillar, men tappar lätt temperatur om man lägger på för mycket pga storlek. Fin som attan att ta med sig i båten, och hur tät som helst färdigladdad med kol osv med spjäll stängda.
Egentligen känns prylgalenhet med grillning som just det, gimmickporr.
Är man duktig så lagar man en jäkla måltid på en 200kr grill. Använder min landman året om och grillar böff i snödrivorna med några öl på kylning i snön. Svårt som tusan att se varför man skulle köpa en 15000kr gasgrill för, men när jag lagar för mer än fyra pers kunde det vara skoj med något större, kol/ved dock alla gånger.
Långsamt kok gör jag i röken, har en murad av cementringar med en 1x1m röklåda i fanér på, lagade 4kg fläsk i den till julen, 15 timmar i 80 grader, fakking mumma.
Just vad gäller att grilla med kol/briketter så är det helt klart skit samma vad man kör för något, förutsatt att du har ett lock till den så kan du få lika bra resultat med en ÖoB grill för 199 som med en Weber för 2999.
Skillnaden är i kvalitén, du vet att din Weber håller i MINST 10 år, och bra mycket längre om du använder överdrag och tar in den på vintern.
När du köper en Weber så köper du inte bara en grill, du köper en livsstil.
Majoriteten av mina kunder som har en Weber hemma vill inte ens titta på tillbehör om det inte står Weber någonstans på dom, det är inte intressant öht för deras del.
Även om jag kan erbjuda en stekspade för 99 spänn som är identisk med Webers för 249 så är det helt ointressant, det måste vara samma märke som grillen av någon anledning
Jag är likadan själv, har nog bara 2 tillbehör som det inte står Weber på och det är en tång och en stekspade.
Tången har jag inte rört sen jag köpte hem en Weber för den är outstanding, en spade är en spade så där skiter jag i vilket, däremot älskar jag Webers breda spade när jag kör lax eller annan fisk då man får plats med hela biten på spaden så man slipper att den bryts av när man lyfter den.
Jag kan enkelt motivera varför en kund ska lägga 13-15k på en grill när du får 10 års garanti på ALLA delar.
Kunden kommer ha grillen i 15-20 år, slå ut kostnaden per år och den blir inte särskilt stor när du jämför den med billigare varianter som du måste ersätta efter ett par år.
Och även om något skulle gå åt helvet efter garantier gått ut så finns det reservdelar att tillgå, grillar man mycket så är det inte en stor investering när man tänker långsiktigt.
Men som jag inledde inlägget med, du kan få lika bra resultat i en billig skitgrill som i en snordyr, frågan är om du vill köpa en ny stup i kvarten eller köra med en hållbar trotjänare från dag ett.
Huvudsaken är att man själv är nöjd med sin grill, vad man har lagt på den är egentligen ointressant då grillning iaf för mig är ett intresse/en hobby och jag hade inga problem med att lägga 8k på en grill som fick min baguette att rycka lite extra varje gång jag använde den.
Det finns alltid en ekonomisk väg ut, men det är inte alltid den vägen ger dig mest lycka för pengarna.