Stora jakttråden

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Toppen av hjälpsamhet.

Btw: tror ni att den minskade älgstammen verkligen beror på vargarnas utbredning, är det inte sjukdom eller alltför skjutkåta jägare som dödar flest?
Jägare bestämmer inte själva hur många älgar det får skjutas. De som har makten är de stora skogsägare ihop med länsstyrelsen. Är ofta t o m så att jaktlagen är mer eller mindre tvingade att skjuta ett visst antal älgar, för att få ha kvar jakträtten på marken.

Vad gäller vargen, så ska en vargfamilj i genomsnitt slå en älg ungefär var 4-6 dag.

Vad gäller sjukdomar har jag inte hört att det ska vara något större problem sett till älgstammen som helhet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kasta boresnaken.

Köp riktiga grejer istället.
Tex här http://www.vapenvardsbutiken.se/
Boresnaken gör noll och inget som är bra för bössan enligt mig iallafall.
Med riktiga grejer kommer tom du tycka att vapenvård är kul.

Enl vapenhandlare, många på Robsoft och försäljningssuccén så är det en bra grej.
Personligen kan jag tycka att den viktigaste vapenvården är den som utföres, varför Boresnake är väldigt fiffig.
De flesta som jag känner gör noll och ingenting med sina vapen som det verkar.
Tvättbar var frågan! :mattias

;)
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Boresnake kan vara bra för att dra ur under en dag med mycket skytte i övrigt tillför den inget. Den går att köra i tvättmaskinen om du vill. Annars varmt vatten och diskmedel på spisen.

Men gör riktigt vapenvård, boresnaken tar inga kopparavlagringar eller annan skit, den ruggar bara upp skiten som sitter. Köp riktiga grejer och du kommer bli förundrad över hur mycket skit som sitter i pipan.

Tar man inte bort det så får man förträngningar i loppet som på sikt kan ställa till med pipsprängningar. Detta naturligtvis avhängigt hur mycket du skjuter.

Förra året sköt jag 38K skott. Lite mer än den normale jägaren som vill köpa Alijaska styckvis för att morfar Rune säger att det är bra dö i de skotten och det har ju blivit så dyrt. :spy
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Boresnake kan vara bra för att dra ur under en dag med mycket skytte i övrigt tillför den inget. Den går att köra i tvättmaskinen om du vill. Annars varmt vatten och diskmedel på spisen.

Men gör riktigt vapenvård, boresnaken tar inga kopparavlagringar eller annan skit, den ruggar bara upp skiten som sitter. Köp riktiga grejer och du kommer bli förundrad över hur mycket skit som sitter i pipan.

Tar man inte bort det så får man förträngningar i loppet som på sikt kan ställa till med pipsprängningar. Detta naturligtvis avhängigt hur mycket du skjuter.

Förra året sköt jag 38K skott. Lite mer än den normale jägaren som vill köpa Alijaska styckvis för att morfar Rune säger att det är bra dö i de skotten och det har ju blivit så dyrt. :spy

Jag använder alaska.
Erfarenhetsmässigt så fungerar dom.
Men största anledningen är att de skjuter "hål i hål" med övningsammunitionen.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Säkert en väldigt dum fråga med ett självklart svar, men var gör man av en skjuten räv? Vad får man göra? Gräva ner den i trädgården? Elda upp den? :va
En tanke som slog mig nu när jag ska iväg och köpa en lockpipa.
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Har du en hund kan du använda det för att träna apport med, lägg det på en åtel för andra rävar kan du också göra. Skinnet är det väll sådär med men finns folk som vill ha det också.

Skjuta ett djur bara för att slänga bort det tycker inte jag är helt ok men men alla är vi ju som tur olika.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Säkert en väldigt dum fråga med ett självklart svar, men var gör man av en skjuten räv? Vad får man göra? Gräva ner den i trädgården? Elda upp den? :va
En tanke som slog mig nu när jag ska iväg och köpa en lockpipa.

Lämna i skogen som vilken älgmage som helst, kanske lägga lite granris eller nått över för att iaf. visa "lite" vördnad.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Jag använder alaska.
Erfarenhetsmässigt så fungerar dom.
Men största anledningen är att de skjuter "hål i hål" med övningsammunitionen.

Visst fungerar alaska helt okej.
Nya bondade kulor ännu bättre i synnerhet vid träffar i hårda partier då de inte splittras så lätt utan ofta håller ihop och håller riktningen.

Vad jag surar ihop på är de som skjuter 1eller2 skott som ända övning under året för att det är ju så dyrt. Ja det finns gubbjävlar som kommer och vill köpa skotten styckvis.
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Säkert en väldigt dum fråga med ett självklart svar, men var gör man av en skjuten räv? Vad får man göra? Gräva ner den i trädgården? Elda upp den? :va
En tanke som slog mig nu när jag ska iväg och köpa en lockpipa.
Några alternativ:
  • Ta tillvara på rävens päls
  • Gräv ner (minst 80cm djupt)
  • Bränn upp

Lämna helst inte räven ute i naturen, eftersom spridningen av trikiner/skabb kan underlättas. T ex vildsvin skulle gärna undersöka och äta av en död räv.

Vad jag surar ihop på är de som skjuter 1eller2 skott som ända övning under året för att det är ju så dyrt. Ja det finns gubbjävlar som kommer och vill köpa skotten styckvis.
Visst jävlar är det våldsamt dyrt med jaktammunition! Man blir ta mig fan förolämpad varje gång man handlar skott...680:- för 20st skott...

Sedan kommer man hem och blir sittandes framför nyheterna på TV och ser folk "långtbortifrån" som knappt har mat för dagen, men ändå kan springa runt med AK47 och skjuta hur många salvor som helst i luften.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Alijaska, svensk klassiker för folk som inte vill ta till sig ny teknik http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?Kaliber=22&Lang=1&Kalibernamn=.308 Win
Nä det var elakt, välbeprövad svensk ammunition.
Finns dock bättre nu för tiden, ska det prompt vara Norma skulle jag rekommendera Oryx som är bondad.

Oryx är en utomordentligt bra kula.
Men den funkar dåligt i min korta 30-06a.

Alltid svårt att tipsa om ammunition.
Man får prova vad som funkar.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Handladdning heter lösningen för att få ned kostnaden och få maximalt kulutbud. Prova Oryxen i din korta bössa, de är alla individer som fungerar olika även inom samma fabrikat.

Det tråkiga med handladdning är att man tenderar att skjuta mycket mer vilket ger en nettokostnad iställtet för besparing. :näsblod
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Imorgon ska det motas lite rådjur.
Hoppas på att få skjuta det första med min nya bygelrepeter :)
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
....och det roliga är att man kan få till en riktigt fin laddning till SIN egen bössa.
Mina 6,5x55 laddar jag inte för ekonomisk vinning, man skjuter mycket mer i stället...
Däremot så har jag fått övn.ammon att slå på EXAKt samma ställe som min jaktammo.
Så det är bara att öva, när jag ska ut i busken tar jag bara den andra asken....

Laddar även .38, 9x19 och snart .32....
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ah, och så har jag precis köpt en ask såna till min kortis. :huvet
Nån som vill byta ammunition? :gnissla

Gå aldrig efter andras åsikter angående precision på ammo.
De kan mycket väl fungera utmärkt i din bössa.
Skjut några smällar på tavla, så ser du om de sprider.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top