Dom vildsvin vi har lösa i skogarna i Sverige är inplanterade, eller "har smitit" från fångenskap.
Men okej, låt oss låtsas att vi ska ha en stam av dom här i skogen, då måste ju jägarna se till att skjuta av så att den stammen hålls på en lagom nivå, låt säga 500 djur.
Då kanske man måste skjuta av ner till 100 djur varj år, titta på siffrorna jag postade tidigare hur fort beståndet skenade iväg.
Och enligt marcus så kan man ju inte utrota dom, så det är bara att försöka skjuta alla, varje år då.
Det räcker ju tydligen med ett tiotal individer för att beståndet ska skena iväg igen
Skillnad på inplanterad art och återinförd art, det finns fynd daterade tusentals år tillbaka så att de funnits här länge kan det knappast råda tvivel om. Och ja, det stämmer att de utrotades och återinfördes senare. Men därmed är ju också den naturliga ordningen återställd snarare än ändrad, och jag tycker som sagt att det är fel att människan medvetet går och gör permanenta ändringar i lokalt ursprunglig förekomst av vilt. Ibland görs det av misstag, och då tycker jag det är bra att det rättas till i efterhand. Så också avseende vildsvin.
Om vi får ner stammen till den nivå du föreslår så lär arten bli fredad, sen får man inte skjuta fler förrän de återhämtat sig. Och om återhämtningen nu sker i sådan explosionsartad takt så kanske det går så långt att stammen blir ännu större än den är idag, innan politiska beslut om jakt hinner gå igenom. Är det det du vill?
Det finns ju trots allt regler kring jakt på vildsvin, exempelvis får inga suggor med kultingar skjutas. Om vi skulle ta bort den regeln så kanske arten potentiellt skulle gå att utrota, men tycker du verkligen att det vore en bra metod? Skjuta mamman så kultingarna svälter ihjäl? Knappast humant... Förhåller man sig till gällande regler så kanske det är som Markus säger, att arten inte går att utrota på grund av för hög avskjutning, men jag vill inte chansa då jag vill fortsätta kunna jaga gris på mina marker framöver.
Jag har som sagt inte mina marker till att odla grödor eller bruka skog, jag har mark för att jag vill jaga på den. Ingenting du säger kan få mig att ändra åsikt och vilja utrota något jaktbart vilt då det är huvudskälet till att jag äger mark. Men visst, alla har rätt till sin åsikt. Hatar du gris med sådan passion så ut och jaga dem själv. Jag tänker inte bidra till att utrota arten, däremot kommer jag om möjligt skjuta såpass många att jag har ett konstant lager av kött i frysen och nya jaktbara djur till kommande år.