Stora jakttråden

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Angående jakt med halvautomat. När skytten skjuter första skottet så är det väldigt vanligt att det blir några snabba skott extra. Speciellt om det är en jägare som inte är så erfaren och blir uppstressad & full av adrenalin.

Hade en i grann jaktlaget som gränsande till vår jaktmark som hade halvautomat. Var väldigt lätt att höra att det var han som sköt för det var alltid 5-6 snabba skott. En gång hann han tömma hela magasinet i en älgkalv. Dom gamla gubbarna som han jagade tillsammans (det var 20åriga sonen till största markägaren) med var riktigt sura då det var väldigt mycket skador på köttet.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Angående jakt med halvautomat. När skytten skjuter första skottet så är det väldigt vanligt att det blir några snabba skott extra. Speciellt om det är en jägare som inte är så erfaren och blir uppstressad & full av adrenalin.

Hade en i grann jaktlaget som gränsande till vår jaktmark som hade halvautomat. Var väldigt lätt att höra att det var han som sköt för det var alltid 5-6 snabba skott. En gång hann han tömma hela magasinet i en älgkalv. Dom gamla gubbarna som han jagade tillsammans (det var 20åriga sonen till största markägaren) med var riktigt sura då det var väldigt mycket skador på köttet.
Såklart tråkigt med onödig köttförstöring, men jag personligen skulle nog hellre välja det mot att låta djuret lida till döds... Skjuter jag på ett djur som inte faller direkt kommer jag antagligen också reagera genom att skjuta fler skott tills djuret faller eller till dess att skottläget blir för osäkert med hänsyn till skjutgränser, kulfång etc. Jag menar, blir det eftersök av det hela så kanske djuret inte ens återfinns varpå allt kött går till spillo, dessutom lider djuret mycket längre alldeles i onödan...

I det här fallet låter det dock som att den nämnda skytten bör träna på att få till ett bättre förstaskott, så kanske de övriga inte ens behövs. Jag hoppas såklart att jag inte ska behöva särskilt många skott per djur, men jag har fått höra att det är i princip oundvikligt med skadeskjutningar i det långa loppet och jag ser inte fram emot när/om det sker...

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Såklart tråkigt med onödig köttförstöring, men jag personligen skulle nog hellre välja det mot att låta djuret lida till döds... Skjuter jag på ett djur som inte faller direkt kommer jag antagligen också reagera genom att skjuta fler skott tills djuret faller eller till dess att skottläget blir för osäkert med hänsyn till skjutgränser, kulfång etc. Jag menar, blir det eftersök av det hela så kanske djuret inte ens återfinns varpå allt kött går till spillo, dessutom lider djuret mycket längre alldeles i onödan...

I det här fallet låter det dock som att den nämnda skytten bör träna på att få till ett bättre förstaskott, så kanske de övriga inte ens behövs. Jag hoppas såklart att jag inte ska behöva särskilt många skott per djur, men jag har fått höra att det är i princip oundvikligt med skadeskjutningar i det långa loppet och jag ser inte fram emot när/om det sker...

Tror att detta betende är vanligt bland nya jägare och jag förstår det, sköt också tre skott på första älgen jag sköt, detta med en HVA 1640 i originalutförande med en 3-9 kikare så ingen automat. Med rutin så här man oftast koll på om det behövs andra skott och den tid det tar att ladda om kan nog vara bra för de flesta nybörjare.

Tränar man och skjuter man lite mer så vet man var träffen sitter om inte kula påverkas av tex en kvist man inte ser, då vi skjuter luftgevär med barnen har jag ibland skjutit och vridit bort monitorn och sagt var träffen sitter. Är inte så att jag klarar atg säga på decimalen men tex en dålig tia eller hög nia klockan fyra brukar man klara av att ha hyfsat rätt på. Dock så håller jag med att är man minsta osäker på vad skottet tagit så ska man skjuta vidare och jag tar heller köttförstöring än ett eftersök. Men just att repetera om tror jag kan skapa det "avbrott" istället för att "bara skjuta" och se att älgen faktiskt är på väg att gå omkull.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Håller med om allt som skrivs om halvautomat.

Jag har en Sauer 303, största fördelen är rekylen, nackdelarna är desto fler.
Men det blir en konstig diskussion om det hänger ihop med tragedin i Örebro, det kan vara tio ingående komponenter som varit avgörande för att 10 människors mördats. Psykvård, övervakning, droger, ideologi, ensamhet, samhälle, relationer, vapen och annan teknisk utrustning (vapen, ammunition, fordon, pyroteknik, optik, vem vet).

Vid sådana här händelser är det viktigt för populistiska politiker att verka handlingskraftiga, det gäller att inte gå på deras trolleri.

Ingen behöver väl förhoppningsvis 4 skott i något gevär. Behöver någon jaga alls? Man kan lika bra sitta hemma.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Sedan måste man också vara på det klara med att djur inte nödvändigtvis ”lider” bara för att de inte dog knall och fall.

Iaf vad gäller större vilt och kuljakt:

En kula centralt genom hjärt/lung och de tappar med största sannolikhet medvetandet inom någon minut, utan stress och sårchocken gör att de inte hinner känna någon smärta. Och de fattar ju inte att de ”blivit skjutna” liksom.

Särskilt som nybliven jägare kan man bli stressad av att det påskjutna djuret fortsätter gå/springa och tror att man måste mata på tills det ligger. Det är väldigt sällan så, och även vid ett sämre skott är det i allmänhet klokast att bara sitta tyst och invänta hundförare för eftersök. Sannolikt har djuret ändå ramlat eller i värsta fall (bukträff) intagit sårlega där avfångning kan ske. Förutsatt att man inte stressat djuret, springa efter, tjoa osv.

Har man träffat ett ben eller muskelträff kommer blödning att upphöra och djuret klara sig hyfsat bra, i så fall får eftersök försöka ställa det på vanligt vis.

Min erfarenhet är iaf ungefär såhär:

1 skott hörs. Djur ligger.
2 skott hörs. Djur påskjutet, ligger med stor sannolikhet.
3 skott hörs. Nu blir det eftersök...
4 skott hörs. Det här blir inte bra alls, flera djur påskjutna men inget ligger. Spara matsäcken, det blir sent ikväll.

Kontenta: magasinskapacitet är ointressant vid den sorts jakt de flesta bedriver.

Mvh

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller med om allt som skrivs om halvautomat.

Jag har en Sauer 303, största fördelen är rekylen, nackdelarna är desto fler.
Men det blir en konstig diskussion om det hänger ihop med tragedin i Örebro, det kan vara tio ingående komponenter som varit avgörande för att 10 människors mördats. Psykvård, övervakning, droger, ideologi, ensamhet, samhälle, relationer, vapen och annan teknisk utrustning (vapen, ammunition, fordon, pyroteknik, optik, vem vet).

Vid sådana här händelser är det viktigt för populistiska politiker att verka handlingskraftiga, det gäller att inte gå på deras trolleri.

Ingen behöver väl förhoppningsvis 4 skott i något gevär. Behöver någon jaga alls? Man kan lika bra sitta hemma.
Förra massdådet i skola i Sverige var väl en dåre med svärd, så vapnet är väl egentligen inte den viktigaste komponenten för sådana händelser.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Förra massdådet i skola i Sverige var väl en dåre med svärd, så vapnet är väl egentligen inte den viktigaste komponenten för sådana händelser.
Det finns inga rationella argument mot olika typer av vapen.

Rahmat Akilov. Mohamed Lahouaiej. Osv.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
AR-15 bössorna hänger löst nu. Men är ens den gamla "nya vapenlagen" klar? Tycker inte det var så länge eu bötfällde oss för att den inte blev klar i tid, men hänger dåligt med i detta ämne.

Men det med anmälningsskyldighet har ju diskuterats i hur många år som helst. Redan nu finns det många jägare som inte vågar söka hjälp för psykisk ohälsa då de är rädda att bli av med den del av livet som fortfarande är liten ljusglimt i vardagen.

zappidoa

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2021
Hoj
VFR800 -00
Utan att egentligen tycka något om huruvida man ska få ha semiautogevär i allmänhet kan jag tycka att frågan om just *AR-15* för jakt är befogad; du får skjuta upp till rådjur med den och de djuren är ju tämligen lättskjutna så argumentet med ett snabbt andraskott är löjligt. Min åsikt är att de flesta AR-15 som köpts för jakt aldrig varit i skogen. Vill man ha dem för att skjuta på bana kan man söka på målskytte istället.
Nu ryker väl säkert alla halvauto med löstagbart magasin och det suger ju, ser inte fram emot att behöva lämna in min SFAR :-(

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är ett
Utan att egentligen tycka något om huruvida man ska få ha semiautogevär i allmänhet kan jag tycka att frågan om just *AR-15* för jakt är befogad; du får skjuta upp till rådjur med den och de djuren är ju tämligen lättskjutna så argumentet med ett snabbt andraskott är löjligt. Min åsikt är att de flesta AR-15 som köpts för jakt aldrig varit i skogen. Vill man ha dem för att skjuta på bana kan man söka på målskytte istället.
Nu ryker väl säkert alla halvauto med löstagbart magasin och det suger ju, ser inte fram emot att behöva lämna in min SFAR :-(
Tror inte de kommer samla in, tror du det? Blir väl bara svårt få nya licenser.
Men de kan faktiskt få lägga ett bud på min 303 som rasat i värde ändå.
Men vill de röra mina 1900 då jävlar

zappidoa

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2021
Hoj
VFR800 -00
Tror inte de kommer samla in, tror du det? Blir väl bara svårt få nya licenser.
Men de kan faktiskt få lägga ett bud på min 303 som rasat i värde ändå.
Men vill de röra mina 1900 då jävlar
I pressmeddelandet från regeringen skriver de "I betänkandet föreslås även en modell för inlösen av de aktuella vapnen. Regeringen avser återkomma om hur en sådan modell ska utformas." Minns inte helt men var det inte 80% av inköpspris som föreslogs i utredningen?
Även om man får behålla bössan kommer man sannolikt inte kunna sälja; kundbasen blir extremt liten vilket torde göra vapnet nästan värdelöst (ur monetär synvinkel iaf :).

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I pressmeddelandet från regeringen skriver de "I betänkandet föreslås även en modell för inlösen av de aktuella vapnen. Regeringen avser återkomma om hur en sådan modell ska utformas." Minns inte helt men var det inte 80% av inköpspris som föreslogs i utredningen?
Även om man får behålla bössan kommer man sannolikt inte kunna sälja; kundbasen blir extremt liten vilket torde göra vapnet nästan värdelöst (ur monetär synvinkel iaf :).
Blir som en klenod att spara för evigt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tror att detta betende är vanligt bland nya jägare och jag förstår det, sköt också tre skott på första älgen jag sköt, detta med en HVA 1640 i originalutförande med en 3-9 kikare så ingen automat. Med rutin så här man oftast koll på om det behövs andra skott och den tid det tar att ladda om kan nog vara bra för de flesta nybörjare.

Tränar man och skjuter man lite mer så vet man var träffen sitter om inte kula påverkas av tex en kvist man inte ser, då vi skjuter luftgevär med barnen har jag ibland skjutit och vridit bort monitorn och sagt var träffen sitter. Är inte så att jag klarar atg säga på decimalen men tex en dålig tia eller hög nia klockan fyra brukar man klara av att ha hyfsat rätt på. Dock så håller jag med att är man minsta osäker på vad skottet tagit så ska man skjuta vidare och jag tar heller köttförstöring än ett eftersök. Men just att repetera om tror jag kan skapa det "avbrott" istället för att "bara skjuta" och se att älgen faktiskt är på väg att gå omkull.
Håller med om och förstår det du säger. Jag är ju nybörjare och har ingen jakterfarenhet alls, så jag bara spekulerar och resonerar utifrån vad jag tror och tänker jag komma att hända och hur jag med min obefintliga erfarenhet skulle reagera :tummenupp

Hoppas på att kunna hänga med grannarna nästa gång de ska ut och skjuta gris invid våra marker, förhoppningsvis ett bra tillfälle att lära sig av de mer erfarna.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Lekte lite uppfinnarjocke med 3D-skrivaren idag, det bidde ett omladdningsrör till min 22WMR:

20250207_163008.JPG

20250207_163300.JPG
20250207_163102.JPG

Kanske lite överkonstruerad lösning, men funkar bra :tummenupp

Last edited:

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Hur många fler än jag är har skjutit GK på älgbanan med RRB?
Gjort samma med HK770, i min värld lika svårt...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Vet inte om du skrivit det innan och jag missat, men hur var browningen att skjuta med?
Var kolven så kasst utformad för kikarsikte som det sägs att bygelbössor har?
Jag tyckte den var riktigt trevlig, och jag upplever inga problem med siktet. Den är ju förborrade och gängad för picatinny, så jag monterade en skena och sen kunde jag använda vilka fästen och sikten som helst. Winchestern däremot är rätt liten, där kommer jag behöva skaffa adaptrar från dovetail så att jag kan använda framskjutna kikarfästen. Men nej, jag tycker att det funkar väldigt bra överlag, upplever inga specifika restriktioner kopplat till att det är en bygelrepeter :)

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!