@GuW Nyfiken fråga: Har du ens jägarexamen eller varifrån kommer din jaktrelaterade aktivism? Dina inlägg i flertalet trådar (som inte nödvändigtvis handlar om jakt) tyder på att du tycker och tänker mycket kring ämnet men att allt kanske inte bottnar i någon slags konkret insikt i sådana ämnen som man får lära sig om ifall man nu faktiskt går en kurs och tar jägarexamen... Kan du utveckla hur du menar och tycker kring det här med jakt, viltvård och vapenlicenser samt vari din erfarenhet bottnar? Att bara uttrycka åsikten att "jägare ska inte ha halvautomat" samt "AR=dÅLigT" tyder inte direkt på någon slags djupare förståelse...
Eftersom jag till viss del kan instämma i några av GuWs inlägg så tar jag mig friheten att avge ett eget svar
Först o främst så kanske det vore bra att ta bort semiautomater för att dämpa den breda allmänhetens åsikter om vapenlicenser i allmänhet o just denna vapentyp i synnerhet. Detta gäller särskilt denna vecka.
En jägare som hanterar sitt vapen så som det är tänkt finns inget att anmärka på, men jag har själv mött en o annan jägare som (jag misstänker) använt sin halvautomat för att skjuta slarviga slängskott (skadeskjuter o missar med två skott kanske kan vara att första skottet inte var så väl förberett). Att man "behöver" en semiautomat för att över huvud taget kunna utöva jakt låter lite konstlat.
AR eller militärliknande vapen är förvisso fräcka- det tycker jag också, menäven där har jag träffat en del jägare som verkar vara mer kåta på att äga just vapentypen än att jaga. Just därför har jag slutat jaga i lag, vill inte ägna tid åt eftersök som andra fårskallar ordnat eller sitta o tjata om vapens utseende.
F.ö. är vapenteknik i allmänhet o militära vapen i synnerhet väldigt intressant, teknik drivs (tyvärr) framåt av krig, samtidigt som just de tekniska lösningarna ofta är väldigt avancerade eftersom den ekonomiska aspekten hamnar i bakgrunden.
Vad gäller rovdjursjakt så är jag kluven. Varg börjar det finnas för? gott om och att begära att djurhållare skall skydda sina djur med inhägnader är i princip omöjligt, och om de gjorde det så skulle alla inhägnader påverka allemansrätten negativt så då blev det väl ett j-la liv på miljömupparna. Björn verkar ligga på ett lagom uttag? Järv - samernas hatobjekt nummer ett, men är det verkligen ett sådant hot mot rennäringen? Lo, kan inte förstå skälet till jakt över huvud taget, stammen är inte stor, djuret är mycket skyggt o ganska litet och undrar om jag någonsin hört talas om angrepp på tamdjur.
Blev kanske lite rörigt, men det är mina åsikter (säger som Groucho Marx - om någon inte gillar mina åsikter så har jag andra)