Stora jakttråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag kan göra en diagnos, 995kr tar jag och då får du certifikat och intyg
Perfekt, får man en fin stämpel med "dum i huvet" mitt i pannen också? :D

Edit: Ok, nu är jag förbannad igen. Tjejens licenser låg i brevlådan idag så nu får hon hämta sina vapen :4skrika Om bara feministhandläggaren hade skött mina lika snabbt och snärtigt och framförallt om hon behandlat ansökningarna i fucking turordning(!!) så hade det varit jag som kunnat åka och hämta!! :4skrika Och nej, jag tänker inte glädjas å tjejens vägnar för hon gör verkligen sitt bästa för att gnida det i mitt ansikte den jävla taskmörten :huvet

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Låter bra, men skynda dig ut och utrota grisar sen
Utrota ska man inte göra, de måste ju få föröka sig i lagom takt så man kan fortsätta jaga även framöver :tummenupp

Mums! :kär
1000014017.jpg1000014021.jpg1000014019.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det skedde över 10 000 viltolyckor med gris ifjol, förutom all skada på mark dom orsakar.
Skjut bort alla utom ett hundratal som ni kan ha inne i stockholms parker.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det skedde över 10 000 viltolyckor med gris ifjol, förutom all skada på mark dom orsakar.
Skjut bort alla utom ett hundratal som ni kan ha inne i stockholms parker.

Om det nu är en fråga om omtanke för trafikanter så är väl möjligen andra än ni i polcirkeln bättre taleshen?
Men tack för omtanken.
Sedan bara FYI, de går inte att jaga så hårt att de försvinner.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Inte gris, dom kan man försöka utrota, eller i alla fall decimera ner till en minimal nivå.
Och sen när de blivit tillräckligt få så blir de fredade och får bygga upp populationen ohindrat tills ett eventuellt politiskt beslut medger skyddsjakt i syfte att minimera de allra värsta skadorna... Politiska beslut brukar ju som vi alla vet kunna gå att trolla fram på en helg sisådär... Inte säker på att det kommer bli bra det heller.

Jag tycker som sagt att det är dumt att utrota inhemska arter, även varg, bäver, gris, gäss och andra "skadedjur". Dessutom erbjuder de ju rolig och spännande jakt, och ofta även gott kött. Men visst, jag kan förstå att man som jord-/och skogsbrukare tycker illa om dem. Men då får man gå ut och försöka utrota dem själv om det nu är där man står, jag vill hålla den lokala populationen på sådan nivå att jag kan fortsätta jaga dem med lagom avskjutning av ett stabilt bestånd :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sedan bara FYI, de går inte att jaga så hårt att de försvinner.

Dåså, dä är det ju bara att skjuta hur mycket som helst

"I början av 1980-talet fanns uppskattningsvis färre än 100 fritt strövande vildsvin i Sverige

I början av 1990-talet fanns cirka 500 vilt levande vildsvin i Sverige, varefter expansionen ökade relativt snabbt.

Enligt olika bedömare fanns det 2006 mellan 50 000 och 80 000 individer, och 2009–2010 uppgav olika källor en stam på 150 000–300 000 vildsvin i Sverige

2021 beräknades det finnas cirka 300 000 vilt levande vildsvin i Sverige,[15] med en årlig avskjutning på mellan 100 000 och 150 000 "

då kan vi ju uppenbarligen skjuta av minst 290 000 utan att riskera att bli utan till nästa år.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

"I början av 1980-talet fanns uppskattningsvis färre än 100 fritt strövande vildsvin i Sverige

I början av 1990-talet fanns cirka 500 vilt levande vildsvin i Sverige, varefter expansionen ökade relativt snabbt.

Enligt olika bedömare fanns det 2006 mellan 50 000 och 80 000 individer, och 2009–2010 uppgav olika källor en stam på 150 000–300 000 vildsvin i Sverige

2021 beräknades det finnas cirka 300 000 vilt levande vildsvin i Sverige,[15] med en årlig avskjutning på mellan 100 000 och 150 000 "

då kan vi ju uppenbarligen skjuta av minst 290 000 utan att riskera att bli utan till nästa år.
Förutom att du misstolkar vad det är för typ av insatser som skulle behövas för att skjuta så många djur.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förutom att du misstolkar vad det är för typ av insatser som skulle behövas för att skjuta så många djur.

Ja, det skulle ju krävas jägare som klarar av att jaga målmedvetet, inte såna som avsätter en lördag när golfbanan ändå är stäng och sedan ställer in för att det ser ut att kunna regna.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Just vildsvin skapar mycket konflikter mellan jägare och lantbrukare, tyvärr.
Vildsvinen uppehåller sig i princip endast på åkrarna nattetid när det inte är så kul att jaga, och i skogarna på dagtid där den roliga drevjakten är.
Största delen av vår jaktmark är på åkrar, och en stor del av detta intill ett stort gods som tjänar mycket pengar på att sälja jakter i skogen.
Vi skjuter så mycket vildsvin vi kan, men det märks inte. Det var först för två år sen när salmonellan tog alla smågrisar som det minskade, så nu är det faktiskt kronhjortarna som gör störst skada hos våra markägare.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Är du jordbrukare eller hur kommer det sig att du hatar vildsvin med sådan passion? :va

Jag är förvisso nyutbildad och hävdar absolut inte att jag vet eller förstår allt, men vi fick lära oss under utbildningen att den som anser att vissa djur är skadedjur som bör utrotas och att jakten är ett medel för detta är snett på det. Jakt bör snarare handla om att förvalta och vårda viltstammen och försöka kontrollera den i den mån det är möjligt för att vi ska kunna samexistera. På vissa håll där vilt gör stor skada för jordbruk, skogsbruk och så vidare kan man absolut jaga med lokalt högt tryck för att driva bort och avskräcka viltet från att vistas just där, men att medvetet försöka utrota en hel art tills de knappt kan upprätthålla en stabil och icke inavlade stam känns bara fel på många plan. Även om djuren på sina håll orsakar skador. Men visst, jag kan förstå bondens irritation när grisarna bökar upp potatisen och gässen äter upp halva utsådden och trampar ner en betydande del av ungplantorna. Men i gengäld finns det säkert många jägare som mer än gärna punktbevakar sagda marker gratis mot en liten del av det fällda bytet, och exempelvis fåglar lär vara läraktiga djur som undviker att landa på fält där det jagas frekvent. Om ni detsamma gäller grisar, är det då inte bättre att sätta press på dem och få dem att flytta till marker där de inte gör ekonomisk skada? Skicka dem till mig om du kan, min mark består mestadels av skog och jag försörjer mig inte på den rent ekonomiskt så här gör det inte så mycket om de bökar lite här och där. Det ger mig bara desto fler jakttillfällen :tummenupp

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Just vildsvin skapar mycket konflikter mellan jägare och lantbrukare, tyvärr.
Vildsvinen uppehåller sig i princip endast på åkrarna nattetid när det inte är så kul att jaga, och i skogarna på dagtid där den roliga drevjakten är.
Största delen av vår jaktmark är på åkrar, och en stor del av detta intill ett stort gods som tjänar mycket pengar på att sälja jakter i skogen.
Vi skjuter så mycket vildsvin vi kan, men det märks inte. Det var först för två år sen när salmonellan tog alla smågrisar som det minskade, så nu är det faktiskt kronhjortarna som gör störst skada hos våra markägare.
Som sagt, jag förstår irritationen hos jordbrukaren som får sin vinstmarginal uppäten av djur. Men att förespråka total utrotning av en inhemsk art bara för det känns lite väl extremt... De var nog trots allt här först, innan vi började med industrialiserat storskaligt markbruk... :hihi

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Som sagt, jag förstår irritationen hos jordbrukaren som får sin vinstmarginal uppäten av djur. Men att förespråka total utrotning av en inhemsk art bara för det känns lite väl extremt... De var nog trots allt här först, innan vi började med industrialiserat storskaligt markbruk... :hihi

Problemet med vildsvin är egentligen inte svinen utan människan (här också). De saknar i stort naturliga fiender, är nattaktiva, matas generöst av ivriga jägare och planteras ut på ställen där det annars tagit sekel för dem att etablera sig givet noll jakt och noll rovdjur.

Ett rätt så smart flockdjur med hög reproduktionsförmåga som får oändlig tillgång till mat samtidigt som de inte har naturliga fiender kan bara sluta på ett sätt…

Mvh

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping