Idag fick vi hem vårt säkskåp, ett Scandinavian Safe SP99XXLE på ca 300 kg... Problemet var att vi endast kunde få leverans till tomtgräns, ingen inbärning

Inga problem tänkte jag, får bli att dra igång kranlastbilen och lyfta in skåpet i huset. Givetvis har underhållsladdaren fallerat över vintern och batterierna fryst sönder, inte ett jävla liv i skiten
Inte mycket att be för, skåpet stod ju redan på uppfarten och att låta det stå ute i höstvinterrusket kändes som en dum idé. Vår bottenvåning är dock något upphöjd, dvs det går inte att bara släpa in skiten med palltruck eller dylikt utan det ska upp för en 7-8 trappsteg... Så att försöka få in det i huset på egen hand utan lastbilen till hjälp kändes smått hopplöst.
Efter mycket funderande blev lösningen att öppna upp altandörren som linjerar hyfsat fint med entrédörren, parkera fyrhjulingen på baksidan, dra vinschen genom huset, lägga plankor som en ramp uppför trappan, luta omkull skåpet på sidan och dra det liggandes uppför rampen med hjälp av vinschen samt rullor mellan skåpet och rampen. Så långt allt väl, inte alltför krångligt eller ansträngande...
Sen kom den jobbiga biten, för väl inne skulle ju skiten lyftas upp så att det står upprätt igen...

Noll lyftmöjligheter i taket = ingen som helst hjälp av vare sig vinsch eller spännband. Min sambo är en nätt liten asiat, dvs inte mycket till lyfthjälp där heller. Med en lång jävla planka som hävstång skred jag till verket, fick först lyfta skåpet en decimeter för hand så att sambon kunde skjuta in plankan, därefter lyfta upp skåpets topp en bit från marken, dags att byta grepp, placera knäet under skåpet för att kunna flytta hävstången, nytt lyft, upp en bit till, byta grepp igen... Tungt satan, och dessutom fruktansvärt rädd för att tappa möget. Men ja, upp kom det. Skakade som ett asplöv av allt adrenalin säkert en halvtimme efteråt... Kollapsade omedelbart på hallgolvet och bara flämtade, puls på vad som kändes som ca 1000 slag/minut, skakande och flämtande som ett litet djur... Nog något av det absolut mest ansträngande jag någonsin gjort. Men nu står det på sin plats iallafall.
Ska ni köpa säkskåp, se till att köpa till inbärning. Hett tips från mr efterklok...