Stora jakttråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tjejen har redan fått sina licenser beviljade, mina står fortfarande och stampar på handläggning pågår... :( :huvet :finger

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skumt, aldrig hört talas om. Måste vara ett bra län att bo i vilket det nu är, om polisen vill lägga tid på detta.

Det är ju inte direkt 90-tal längre då det rånas banker med hagelgevär.

Nej, numera används väl vapnen mest för att avrätta varandra så vill kunde väl nästan dela ut mer vapen åt dom så att självsaneringen går snabbare.

Avkapad hagelbössor var ju populära en gång i tiden och ganska effektiva på nära avstånd, alltså inte så dumt vapen ännu idag.

Och en älgstudsare med kikarsikte och stöd är ju ett annat underskattat vapen. Tänk att ligga gömd och bara vänta på att ledaren för motståndargänget ska komma ut. 50-100 meter längre bort.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hade ni bara köpt ett vapenskåp? Förvaring av vapen från olika ägare i samma skåp?
Fast det kanske är OK :va
Som BrooklynS säger, går bra om man bor ihop och är skrivna på adressen :tummenupp Men ja, hyfsat irriterande att hennes gick igenom bara sådär... Min ansökan började dessutom handläggas innan hennes... :(

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, numera används väl vapnen mest för att avrätta varandra så vill kunde väl nästan dela ut mer vapen åt dom så att självsaneringen går snabbare.

Avkapad hagelbössor var ju populära en gång i tiden och ganska effektiva på nära avstånd, alltså inte så dumt vapen ännu idag.

Och en älgstudsare med kikarsikte och stöd är ju ett annat underskattat vapen. Tänk att ligga gömd och bara vänta på att ledaren för motståndargänget ska komma ut. 50-100 meter längre bort.
Tycker inte det är så bra idé med fler skjutningar och vapen i omlopp, se även "Skärholmen" samt "Farsta".

Relativt ineffektivt med hagelgevär, två skott och med avståndet väldigt snabbt avtagande effekt. Se hur många skott de sköt på Gaboro (filmen ligger på X) för illustration av hur gängmord går till.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker inte det är så bra idé med fler skjutningar och vapen i omlopp, se även "Skärholmen" samt "Farsta".

Relativt ineffektivt med hagelgevär, två skott och med avståndet väldigt snabbt avtagande effekt. Se hur många skott de sköt på Gaboro (filmen ligger på X) för illustration av hur gängmord går till.

Fast med en avkapad hagel skulle väl nästan en babian träffat på det där avståndet?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fast med en avkapad hagel skulle väl nästan en babian träffat på det där avståndet?
Ja men för att döda något levande på 100kg sannolikt iklädd skyddsväst är det nog inte alls bra med bara två skott var av ett måste träffa i huvudet på nära avstånd.

Usch som vi skriver, ingen vet att han "förtjänade" detta

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja men för att döda något levande på 100kg sannolikt iklädd skyddsväst är det nog inte alls bra med bara två skott var av ett måste träffa i huvudet på nära avstånd.

Usch som vi skriver, ingen vet att han "förtjänade" detta

Ja sannolikt skyddsväst så man siktar väl rimligen på benen när han försöker springa ifrån en.
Jag tror inte han skulle sprungit vidare efter två skott mot benen, ladda om och avsluta. Eller dra fram revolvern eller kniven för att avsluta.
Eventuellt har han sprungit klart redan efter att du bränt av första pipan och då har du sista pipan kvar till att avsluta.

Eller med studsaren så kunde skytten ha legat gömd i andra änden av parkeringshuset, siktat nog och lagt ett dödligt skott på direkten.

Vad hade skytten nu? Någon slags pistol så han fick ändå tömma nästan hela magasinet. Hur många kulor träffade resp missade?

Jag säger inte att hagel och studsare nödvändigtvis skulle varit bättre men jag tror inte det skulle gjort någon nämnvärd skillnad för utgången. Bara lite skillnad på hur man använder vapnen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
”Stora jakttråden”

Vore kul om åtminstone EN tråd inte förvandlas till ”såssarnaföstööödesvärje”-tråd nr 158.168.612

Mvh

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
”Stora jakttråden”

Vore kul om åtminstone EN tråd inte förvandlas till ”såssarnaföstööödesvärje”-tråd nr 158.168.612

Mvh

Fast....

Lösningen på gängskjutningar mellan olika gäng har alltså varit att försvåra för Bushis att äga och förvara jaktvapen, inte att se till att vi inte har gäng som vill skjuta på varandra...

Allt är politik i grund och botten

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan hålla med om att vi kan hålla denna tråd till jakt eller direkt relaterade frågor även om det finns en röd tråd från varför ett gevär skall låsas in, hur samt konsekvenserna (verkliga eller upplevda) vid brister.

Make jakttråden handla om jakt igen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du är ju med en Harley-klubb. :fakta
Icke, vi har inget märkeskrav i vår klubb utan folk kör vad de vill :fakta men ja, jag ska ringa dem imorgon och se om det saknas något innan de kan bevilja licenserna. Telefontid mellan 9.30 och 11.30...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag skojade med dig, jag tror inte din klubb är stämplad på det viset.
Jag vet, ville mest förtydliga ifall någon tar det på allvar ;) Vår klubb är helt independent och har nolltolerans mot kriminalitet, så jag tror ju inte att vi är en av klubbarna de har på sin radar... Å andra sidan, man vet ju aldrig. Inte första gången man blir profilerad isåfall... Men ja, får höra med dem imorgon. Man tycker ju att när väl handläggandet är igång så borde det gå snabbt, det är ju i princip bara att kolla om personen i fråga finns i belastningsregistret, har jägarexamen och eventuellt godkänmd förvaring (beroende på handläggare). Om inget konstigt dyker upp så borde det ju bara vara att godkänna kan man tycka...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!