Stora jakttråden

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag brukar också skjuta nån form av övningsammunition om jag monterat på en ny kikare eller gjort nåt annat sen skjuter jag med jakt ammunitionen

De flesta använder ju idag kikarsikten, rödpunktssikten vilka lätt justeras. Har man en vettig kikare så "nollar man rattarna" med jaktammunition, man kan flytta ratten eller vrida skalan så att man sen kan hitta tillbaka till nolläget på de flesta kikarna. Då man hållit på lite så har man lärt sig hur olika ammunition uppför sig i sin bössa.

Ett exempel om man har inskjutet med jaktammunition och kikaren i höj och sida på "noll" ska maa i detta exempel dra ner 12 klick och 4 till höger med övningsammunitionen. När jakt säsongen startar så skruvar man i mitt exempel tillbaka kikaren till "noll" alltså 12 klick upp och 4 till vänster. Sen testskjuter man två tre skott bara för att försäkra sig att det går rätt.
Då man tex skjuter fältskytte skruvar man hela tiden för att kompensera höjd och vind så det är inget konstigt att skruva.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja som jag skrev så skjuter du in med ett eller två skott av jaktammunition när du är nöjd med träffbilden med övningsammunition.

Sedan skall du vara förberedd på att du är inte helt säker oavsett. Du har inte ljus, avstånd, rörelser, adrenalin, sittställning i lika ordnade förhållanden så det sitter inte i den där centimetern hit eller dit.

Du kommer högst sannolikt skadeskjuta djur och du kommer ibland få tag på dem.
Det är jag med på. Kommer såklart göra mitt bästa för att undvika det, men jag är helt inställd på att det kommer hända. Tyvärr... Men det är väl i princip oundvikligt. Djuren är individer och byggda annorlunda, kulorna kan diffa, min prestation kan fallera... Många felfaktorer helt enkelt. Som tur är så är jag omgiven av erfarna jagande grannar som lovat att stötta så jag hoppas att om behovet uppstår så står jag inte där ensam och söker frenetiskt efter ett bortsprunget skadeskjutet djur :)

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är jag med på. Kommer såklart göra mitt bästa för att undvika det, men jag är helt inställd på att det kommer hända. Tyvärr... Men det är väl i princip oundvikligt. Djuren är individer och byggda annorlunda, kulorna kan diffa, min prestation kan fallera... Många felfaktorer helt enkelt. Som tur är så är jag omgiven av erfarna jagande grannar som lovat att stötta så jag hoppas att om behovet uppstår så står jag inte där ensam och söker frenetiskt efter ett bortsprunget skadeskjutet djur :)

Är väl lika bra att repetera den gamla klyscha "du behöver inte ångra ett skott som inte avlossats". Med andra ord du ska vara säker att träffa då du trycker av, inte chansa att det kan ta. Sen kan saker gå snett men jag skulle säga att 99% eller mer beror på att skytten missbedömer nånting för annars hade kulan träffat.

Det vilt man jagar ser ju ut samma om vi snackar samma art, en älg är ju liksom en älg men vinkeln hur ett djur står kan vara lurigt, avståndet och hastigheten som ett djur rör sig i kan också vara svårt att bedöma. Att vapen eller amunition skulle fallera är ju försumbar risk även om det kan hända men då har man nästan till 100% inte förberett sig och har koll på grejerna, största risken är väl att man ramlat och stött bössan men misstänker man att den går fel ska man kontollskjuta innan man skjuter på vilt.

Det är också här "mängdträning" på bana kommer in i bilden, då har man ett alla fall ett moment mindre om man kan hantera vapnet bra för det är ändå en massa att hålla reda på, kulfång, hundar, övriga djur osv, plus nervositeten då man får skottläge. Jag har också bommat och skadskjutit och det är lika eländigt varje gång även om det är sällan men jag kan inte nån gång skylla på vapnet utan det är jag har klantat mig på något vis och missbedömt nåt.

En annan bra sak är att skapa en "plan", om vi tar älgjakt med löshund så brukar jag kolla av hur det ser ut tex där är älgen, var är hunden, där är en lucka om älgen går dit kan jag skjuta där, där är nästa öppning, om kon rusar efter hunden kan jag skjuta kalven där osv, på ett pass kan det ju vara avståndet till ett träd som man vet är max skjutavstånd, man kollar av att om viltet kommer där, där och där så kan jag skjuta, där, där men inte där osv och testar av att "sikta" passet så man vet att man kan röra sig som man tänker. Dessa små förberedelser gör också att man har mindre att tänka på då skotttillfället väl ges.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är väl lika bra att repetera den gamla klyscha "du behöver inte ångra ett skott som inte avlossats". Med andra ord du ska vara säker att träffa då du trycker av, inte chansa att det kan ta. Sen kan saker gå snett men jag skulle säga att 99% eller mer beror på att skytten missbedömer nånting för annars hade kulan träffat.

Det vilt man jagar ser ju ut samma om vi snackar samma art, en älg är ju liksom en älg men vinkeln hur ett djur står kan vara lurigt, avståndet och hastigheten som ett djur rör sig i kan också vara svårt att bedöma. Att vapen eller amunition skulle fallera är ju försumbar risk även om det kan hända men då har man nästan till 100% inte förberett sig och har koll på grejerna, största risken är väl att man ramlat och stött bössan men misstänker man att den går fel ska man kontollskjuta innan man skjuter på vilt.

Det är också här "mängdträning" på bana kommer in i bilden, då har man ett alla fall ett moment mindre om man kan hantera vapnet bra för det är ändå en massa att hålla reda på, kulfång, hundar, övriga djur osv, plus nervositeten då man får skottläge. Jag har också bommat och skadskjutit och det är lika eländigt varje gång även om det är sällan men jag kan inte nån gång skylla på vapnet utan det är jag har klantat mig på något vis och missbedömt nåt.

En annan bra sak är att skapa en "plan", om vi tar älgjakt med löshund så brukar jag kolla av hur det ser ut tex där är älgen, var är hunden, där är en lucka om älgen går dit kan jag skjuta där, där är nästa öppning, om kon rusar efter hunden kan jag skjuta kalven där osv, på ett pass kan det ju vara avståndet till ett träd som man vet är max skjutavstånd, man kollar av att om viltet kommer där, där och där så kan jag skjuta, där, där men inte där osv och testar av att "sikta" passet så man vet att man kan röra sig som man tänker. Dessa små förberedelser gör också att man har mindre att tänka på då skotttillfället väl ges.
Absolut, det var inte så jag menade. Jag menar bara att oavsett hur säker du än är på ditt skott så kan du aldrig vara 100% säker på att skottet är dödande. Finns en mängd faktorer som spelar in och en del kan du inte ens påverka själv. Jag bara menar att det kan hända, oavsett hur säker man tror sig vara.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Absolut, det var inte så jag menade. Jag menar bara att oavsett hur säker du än är på ditt skott så kan du aldrig vara 100% säker på att skottet är dödande. Finns en mängd faktorer som spelar in och en del kan du inte ens påverka själv. Jag bara menar att det kan hända, oavsett hur säker man tror sig vara.

Visst är det så men jag hävdar att man kan påverka i stort sett allt i sitt beslut om att skjuta eller avstå i alla fall till säkert minst 99% för även de yttre faktorerna som inte är påverkningsbara ska ju med i bedömningen om man ska skjuta eller ej. Sen gör man ibland felbedömningar som kan resultera till att det inte går som tänkt det gör även jag.

Jag har varit med då en jaktkompis som sköt 175 älgar under ditt 60-åriga liv (gick bort i cancer för 11 år sen) ropade på radion och frågade mig var han skulle hålla, kan sägs att det inte var en lätt fråga att svara på😉 Visade sig att kikaren lossnat i vridit sig i sidled, kalven som var påskjuten kunde sen skjutas klart av en passare. Min sambo fick då efter att hon jobbat till kl 21.00 sätta sig i bilen mot Arvidsjaur ca 25 mil med min andra klass 1 bössa (om vi inte kunde fixa hans bössa) och min 222:a som hade likadant kikarmontage som på bössan som fallerat, så nån gång vid tvåtiden på natten dök hon upp bössan fixades och sköts in i då det precis ljusnande och sen jagades det älg igen. Detta är väl såna saker som man kanske kan anse som oförutsägbart men hade kompisen kollat över bössan bättre inför jakten startade hade ju inte detta hänt.

Sen är det ju så att ju mer man håller på ju större risk för att bommen kommer. Jag kan ju erkänna att de flesta älgar jag skjutit inte direkt är skolboksexempel med rena bredsidor. Men då gäller det att ha koll vilket kommer med erfarenhet, men riskerna för att göra fel ökar mycket i dessa lägen och marginalerna mindre.

Spårade och sköt klart en kalv i höst, jaktkompisen som sköt på den vid ett pass på 80 m tyckte det tog bra men lite högt, visade sig tagit långt bak lite lågt? Inga kvistar i vägen då han sköt, bössan testades vid jaktkojan men inga konstigheter med den utan det var ett dåligt skott, möjligtvis stod den snett så skottet tog långt bak.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Visst är det så men jag hävdar att man kan påverka i stort sett allt i sitt beslut om att skjuta eller avstå i alla fall till säkert minst 99% för även de yttre faktorerna som inte är påverkningsbara ska ju med i bedömningen om man ska skjuta eller ej. Sen gör man ibland felbedömningar som kan resultera till att det inte går som tänkt det gör även jag.

Jag har varit med då en jaktkompis som sköt 175 älgar under ditt 60-åriga liv (gick bort i cancer för 11 år sen) ropade på radion och frågade mig var han skulle hålla, kan sägs att det inte var en lätt fråga att svara på😉 Visade sig att kikaren lossnat i vridit sig i sidled, kalven som var påskjuten kunde sen skjutas klart av en passare. Min sambo fick då efter att hon jobbat till kl 21.00 sätta sig i bilen mot Arvidsjaur ca 25 mil med min andra klass 1 bössa (om vi inte kunde fixa hans bössa) och min 222:a som hade likadant kikarmontage som på bössan som fallerat, så nån gång vid tvåtiden på natten dök hon upp bössan fixades och sköts in i då det precis ljusnande och sen jagades det älg igen. Detta är väl såna saker som man kanske kan anse som oförutsägbart men hade kompisen kollat över bössan bättre inför jakten startade hade ju inte detta hänt.

Sen är det ju så att ju mer man håller på ju större risk för att bommen kommer. Jag kan ju erkänna att de flesta älgar jag skjutit inte direkt är skolboksexempel med rena bredsidor. Men då gäller det att ha koll vilket kommer med erfarenhet, men riskerna för att göra fel ökar mycket i dessa lägen och marginalerna mindre.

Spårade och sköt klart en kalv i höst, jaktkompisen som sköt på den vid ett pass på 80 m tyckte det tog bra men lite högt, visade sig tagit långt bak lite lågt? Inga kvistar i vägen då han sköt, bössan testades vid jaktkojan men inga konstigheter med den utan det var ett dåligt skott, möjligtvis stod den snett så skottet tog långt bak.
Absolut, beslutsdelen är jag helt med på. Men ja, man kan ju både göra misstag, djuret kan få för sig att röra sig plötsligt, träff i revben och annat fick vi höra kan göra att kulan byter riktning och missar vitala organ... Sånt är ju desto svårare att påverka menar jag. Men jag ska självklart göra mitt bästa för att undvika skadeskjutningar så långt det är möjligt :tummenupp

Idag har jag varit i Vinslöv igen och specat vad jag vill ha för tillbehör och operationer gjorda på bössorna, bland annat ska Browning BLRen gängas för ljuddämpare och kikaren ska sitta i snabbfästen, det ska på en undre picatinny och stödben... Lite sånt. Nu får fan polisen skynda sig på, jag vill ut och skjuta!! :4skrika

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Min licensansökan har nu uppdaterats från "inväntar handläggning" till "handläggning pågår", nu dröjer det förhoppningsvis inte länge!!! :banana

Dock dök det upp en fråga/fundering i samband med detta. Min sambo som också ansökt om vapentillstånd blev kontaktad av en handläggare som ville att hon skulle komplettera sin ansökan med bild och inköpskvitto på vårt vapenskåp... Är innehav av vapenskåp verkligen licensgrundande i sig självt? :va

Min uppfattning är att du som vapeninnehavare ansvarar för att vapnen förvaras på godkänt vis och att du ska kunna visa upp detta vid en kontroll. Rent krasst får ju vapen förvaras temporärt utan uppsikt eller i vapenskåp förutsatt att vital del avlägsnas och hålls under uppsikt (alt gömt, fastlåst och försett med godkänt vapenlås), så teoretiskt sett borde inte ens ett vapenskåp vara ett grundkrav om du kan bevisa att du alltid håller vital del under uppsikt och övriga kriterier uppfyllda... Är det någon som vet vad som faktiskt gäller i detta fallet? :va

För kontexten så har vi köpt ett vapenskåp men inte fått det levererat ännu, och om vi måste kunna fotografera vårt specifika skåps klassningsskylt innan licensen kan beviljas så drar det ju ut på tiden i onödan... Vi har såklart inte tänkt hämta ut vapnen innan skåpet är hemma (även om det i teorin borde kunna vara godkänt så länge man ständigt bär på vitala delar) men vi vill ju ha licensen beviljad så fort som möjligt så att vapnen kan hämtas ut så fort skåpet är här... Om vi måste få skåpet först så känns det bara som förspilld tid, att vänta på det för att därefter kunna komplettera ärendet innan licenserna kan beviljas...

Och ja, jag är såpass otålig att de dagarnas fördröjning spelar såpass stor roll att jag vill veta vad som gäller så att jag kan hänvisa till det om polisen sätter sig på tvären.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hehe, och strax uppgraderad från ”handläggning pågår” till ”tillslag planeras”… för du hade ju sökt licens på ett dödsmördarmaskingevär.

Har haft i andra sammanhang haft en del att göra med han som skrev grunderna i vapenlagen och -förordningen och han anser att polisen missförstått grundtanken att göra det möjligt för privatpersoner att inneha jakt- och målskyttevapen för privat bruk. Inte till att försvåra detta.

Mvh

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hehe, och strax uppgraderad från ”handläggning pågår” till ”tillslag planeras”… för du hade ju sökt licens på ett dödsmördarmaskingevär.

Har haft i andra sammanhang haft en del att göra med han som skrev grunderna i vapenlagen och -förordningen och han anser att polisen missförstått grundtanken att göra det möjligt för privatpersoner att inneha jakt- och målskyttevapen för privat bruk. Inte till att försvåra detta.

Mvh
Var ska de göra tillslag, hos vapenhandlarn? :va Jag har ju inte ens fått hem någon bössa ännu... :hihi

Jo, vapenhandlarn jag haft kontakt med menar också på att polisen och byråkratin är så fruktansvärt jävla fyrkantig och detta dessutom alldeles i onödan... Först och främst begås i princip inga brott med jaktvapen, men eftersom buset skiter blankt i vapenlagarna och skaffar sig olagliga bössor på olaglig väg och förvarar dem på olagligt sätt så måste man prioritera annorlunda. Det är svårt att få buset att följa lagarna (no shit), men det är lätt att komma åt laglydiga Svenssons som gör som de blir tillsagda så därför läggs krutet på att strypa deras tillgång till vapen för då ser det ut som att man åstadkommer något i statistiken... Idioti är vad det är.

Polisen verkar för övrigt tolka lagar och regler lite som de själva vill. En del handläggare har enligt uppgift valt att personligen tolka regeln om 20 poäng per vapenskåp som att det är sammanlagt 20 poäng per hushåll som är max, dvs inget utrymme för att ha flera skåp eller att individer ska ha rätt till ett visst antal poäng utan enligt dem så får man bara ha ett vapenskåp och om det är klassat för 20 poäng så är det det som gäller för hela hushållet... Eventuellt kan de bevilja upp till 40 poäng om du har ett skåp klassat för detta, men eftersom de väger sisådär ett ton eller mer så är det ingen privatperson som rent praktiskt kan ordna med det då de flesta bostäder inte klarar belastningen. Inte konstigt att man saknar förtroende för polisen, de kan inte reda ut buset vilket ger dem mindervärdeskomplex vilket i sin tur gör att de bestämmer sig för att försvåra för och bråka med oss laglydiga och skötsamma medborgare så att det åtminstone ser ut som att de åstadkommer någonting när det gäller att hålla vapentillgången under kontroll... :dummer

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det borde väl räcka med bevis på att vapenskåp är beställt kan jag tycka.

Bössorna är ju också bara beställda.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Var ska de göra tillslag, hos vapenhandlarn? :va Jag har ju inte ens fått hem någon bössa ännu... :hihi

Jo, vapenhandlarn jag haft kontakt med menar också på att polisen och byråkratin är så fruktansvärt jävla fyrkantig och detta dessutom alldeles i onödan... Först och främst begås i princip inga brott med jaktvapen, men eftersom buset skiter blankt i vapenlagarna och skaffar sig olagliga bössor på olaglig väg och förvarar dem på olagligt sätt så måste man prioritera annorlunda. Det är svårt att få buset att följa lagarna (no shit), men det är lätt att komma åt laglydiga Svenssons som gör som de blir tillsagda så därför läggs krutet på att strypa deras tillgång till vapen för då ser det ut som att man åstadkommer något i statistiken... Idioti är vad det är.

Polisen verkar för övrigt tolka lagar och regler lite som de själva vill. En del handläggare har enligt uppgift valt att personligen tolka regeln om 20 poäng per vapenskåp som att det är sammanlagt 20 poäng per hushåll som är max, dvs inget utrymme för att ha flera skåp eller att individer ska ha rätt till ett visst antal poäng utan enligt dem så får man bara ha ett vapenskåp och om det är klassat för 20 poäng så är det det som gäller för hela hushållet... Eventuellt kan de bevilja upp till 40 poäng om du har ett skåp klassat för detta, men eftersom de väger sisådär ett ton eller mer så är det ingen privatperson som rent praktiskt kan ordna med det då de flesta bostäder inte klarar belastningen. Inte konstigt att man saknar förtroende för polisen, de kan inte reda ut buset vilket ger dem mindervärdeskomplex vilket i sin tur gör att de bestämmer sig för att försvåra för och bråka med oss laglydiga och skötsamma medborgare så att det åtminstone ser ut som att de åstadkommer någonting när det gäller att hålla vapentillgången under kontroll... :dummer

Jag pratade för något år sedan med ”Siv” (numer pensionär) som jobbat med dessa frågor hos Polisen sedan 1979. Hon sade att efter henne är det tyvärr inte många som vet hur man faktiskt skall hantera frågorna…

Mvh

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det borde väl räcka med bevis på att vapenskåp är beställt kan jag tycka.

Bössorna är ju också bara beställda.
Jag tycker det också, men de ville tydligen ha fotobevis på skåpets typskylt och jag antar att det finns någon slags serienummer eller motsvarande som de är ute efter... Vilket jag tycker är märkligt som sagt. Om jag gömmer och låser fast vapnet samt sover med vital del under huvudkudden så borde jag ju inte ens behöva ett skåp rent tekniskt då jag uppfyller kriterierna för förvaring utanför skåp. Sen vet jag inte exakt hur lagen är utformad, om det finns regler specifikt kring temporär kontra långvarig förvaring etc... Oavsett vad, själva licensen borde inte vara knuten till innehav av godkänt skåp enligt mig.

Jag pratade för något år sedan med ”Siv” (numer pensionär) som jobbat med dessa frågor hos Polisen sedan 1979. Hon sade att efter henne är det tyvärr inte många som vet hur man faktiskt skall hantera frågorna…

Mvh
Tragiskt... :(

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Licensen förutsätter att du kan förvara vapnen under tillräcklig säkerhet, vilket förutsätter eget innehav av viss skåptyp. Dessutom måste det stå ”under uppsikt” eller hur det nu är formulerat, du får tex inte ha skåpet i en uthusbyggnad.

(Lite lustigt är att militära vapen hemma krävde till nyligen bara förvarad skilt från vital del, inga krav på särskilda skåp.)

Mvh

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Licensen förutsätter att du kan förvara vapnen under tillräcklig säkerhet, vilket förutsätter eget innehav av viss skåptyp. Dessutom måste det stå ”under uppsikt” eller hur det nu är formulerat, du får tex inte ha skåpet i en uthusbyggnad.

(Lite lustigt är att militära vapen hemma krävde till nyligen bara förvarad skilt från vital del, inga krav på särskilda skåp.)

Mvh
Du råkar inte veta vilken paragraf i någon lag eller regel som säger så? För som sagt, du får ju förvara vapen utanför godkänt skåp åtminstone temporärt så att kräva bevis på godkänt skåp för beviljande av licens verkar ju märkligt kan jag tycka... :va Jag menar, uppsikt eller skiljt från vital del, gömt och fastlåst är ju också tillräcklig säkerhet enligt reglerna... Eller? :va

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du råkar inte veta vilken paragraf i någon lag eller regel som säger så? För som sagt, du får ju förvara vapen utanför godkänt skåp åtminstone temporärt så att kräva bevis på godkänt skåp för beviljande av licens verkar ju märkligt kan jag tycka... :va Jag menar, uppsikt eller skiljt från vital del, gömt och fastlåst är ju också tillräcklig säkerhet enligt reglerna... Eller? :va

Mvh

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Tycker jag hör om fler och fler som fått besök av polisen för tillsyn av vapenförvaring.

Får ett brev med en tid man ska vara hemma, visa att man har ett godkänt skåp, förvarar ammunition på rätt sätt och har ordning på licenserna.

Vettitusan vad de vill få ut av det. Är det verkligen ett problem idag att folk inte förvarar vapen på rätt sätt?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Tackar för det, nu blev jag mindre klok.

"De allmänna förvaringsföreskrifterna skärptes genom lagändring den 1 januari 1992 . Vid
förvaring av skjutvapen eller ammunition gäller numera att innehavaren skall ta hand om egendomen och hålla den under sådan uppsikt att det inte finns risk för att någon obehörig kommer åt den. Skjutvapen eller ammunition som inte hålls under uppsikt skall förvaras under säkert lås eller på något annat lika betryggande sätt. Förvaras vapnet inte i säkerhetsskåp eller något lika säkert förvaringsutrymme skall en vital vapendel tas bort från vapnet så att det inte kan användas — förutsatt att detta kan göras utan avsevärd svårighet. Vapen, vapendel och ammunition skall härefter förvaras var för sig, s.k. delad förvaring (5 kap. 1 och
2 §§ VL)

Det ankommer på den enskilde vapeninnehavaren att inom ramen för
ovannämnda föreskrifter avgöra hur de egna vapnen skall förvaras om
polismyndigheten inte funnit skäl att meddela särskild förvaringsföre-
skrift (RPS FS 1996:6, 16.1 kap.).

På polisens blankett för ansökan om tillstånd att inneha skjutvapen eller
förvärva ammunition finns det en fråga om hur sökanden avser att
förvara vapen och ammunition. Enligt vapenlagen eller vapenförord-
ningen finns det dock inget krav på att denna fråga skall besvaras för att
tillstånd skall beviljas.

De flesta registerenheter anger i enkätsvaren att de informerar sökan-
den om gällande bestämmelser men att de inte uppställer något bestämt
förvaringssätt som förutsättning för att meddela tillstånd
.

Några enheter anger dock att de kräver att vapnen förvaras i säkerhetsskåp och att
sökanden måste visa att han innehar ett sådant, t.ex. genom uppvisande
av inköpskvitto."

Det enda som kan tolkas som att innehav av vapenskåp är ett krav är sista paragrafen, och den antyder att inte alla handläggare behandlar frågan på samma sätt... :dummer Det är alltså godtyckligt och upp till enskild handläggare att kräva bevis på avsedd förvaring eller ej... Myndigheter alltså... :huvet

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns som jag förstått det kompletterande bestämmelser för stadigvarande förvaring å egen fastighet men man kan ju tänka sig att lagstiftaren öppnat för möjligheten att tex åka på jaktresa och bo i stuga, där delad förvaring av praktiska skäl kan medges, och tex i bilen när man stannar och handlar på affären.

Juridik är sällan så enkelt som man tror vid första anblicken, det är en bedömningssport många gånger och fler bestämmelser kan vara inblandade.

Och ja, det är ett problem med förvaring, därav kontroller. Jaktvapen stjäls tyvärr vid inbrott även om de sällan används vid förortsskjutningar. Men avsågade hagelgevär påträffas hos buset och de har i stort sett alltid en bakgrund i villainbrott.

Så det är ett sätt för polisen att göra bedömningen enkel: Du har en oklanderlig vandel, kan förvara vapnen på ett säkert sätt hemma och har jägarexamen. Då är det oftast grönt ljus. Förr i världen skulle man uppvisa papper på jakträtt, det slipper vi sedan tidigt nittiotal.

Mvh

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tycker jag hör om fler och fler som fått besök av polisen för tillsyn av vapenförvaring.

Får ett brev med en tid man ska vara hemma, visa att man har ett godkänt skåp, förvarar ammunition på rätt sätt och har ordning på licenserna.

Vettitusan vad de vill få ut av det. Är det verkligen ett problem idag att folk inte förvarar vapen på rätt sätt?
Skumt, aldrig hört talas om. Måste vara ett bra län att bo i vilket det nu är, om polisen vill lägga tid på detta.

Det är ju inte direkt 90-tal längre då det rånas banker med hagelgevär.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy