Kul att det gick bra så långt, men va fan lite hagelskytte kunde han väl ställt upp på. Jag brukar nån gång då och då ställa upp på skjutbanan då jag i alla fall kan grunderna för hagelskytte, är kul att hjälpa till så gott man kan. Är egentligen mer för kulskytte och har skjutit en hel del förr men har fått upp ivern för luftgevärsskytte nu då barnen skjuter.
Som Markus skruv börjar det roliga nu men att köpa bössor, en bra 22:an för mängdskytte skulle jag rekommendera, sen är det väl lite tycke och smak.
En 308W (helst med kort) låda duger till det mesta, 30.06 verkar helt död på marknaden och har nu mer en ohygglig rekyl enligt internet. Jag har skjutit x antal älgar med bägge kalibrera men har uteslutande jagat med 308W senaste 10 åren men i höst sköt en älg med 308W sen tänkte jag att det var länge sen 30.06:an fått vara ute så jag sköt två med den.
Sen finns det ju hur många klass 2 och 3 kalibrar som helst, själv har jag utöver tre 22LR (två för målskytte) en 22 Hornet som anvönds de få gånger jag jagar med trädskällare, en 222 Rem till rävvak, 308W och 30.06 till älg, sen en hagel halvautomat.
Sen har du kikarsikten som är en djungel, har 4-16, 6-24 och 64.5-20 kikare på 22
rna, två av dessa med taktiska riktmedel för att innan mäta avstånd vid kikarfält, har även diopter på den ena för banskytte. Är kanske lite våldsamma förstoringar för nybörjaren men en 4-12 eller 4-16 tycker jag överlag är bra på 22
r.
På 222:an har jag en Mepota 3-18 med belyst riktmedel och den kikaren skulle jag nog ta på en 308W om jag bara skulle ha en allround bössa, 3x funkar till älg och 18x till toppfågel, belyst riktmedel så man kan skjuta räv på vak i mörker.
Älgbössorna har jag gamla Leupold och Redfield 2-7 och skjuter för det mesta på 2x då jag skjuter undan hund, tror inte jag skjutit en älg på pass på 16 år. Finns mycket häftigare grejer än dessa men älgarna dör med dessa sikten lika bra som för 30 år sen så dom får jänta med.
Blev långt inlägg, jag har som tre stora intressen och jakt och skytte är ett av dessa som ni kanske förstår, motorfordon av olika slag och spela musik är de andra två.