Stora jakttråden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om du istället tittar på länder där det faktiskt finns varg så ser dom inte lika gulliga ut. Här har du attacker under 2024.

View attachment 508827

Sverige har haft varg dom senaste 20 åren, så många att det har varit jakt på dom hela tiden, kan du ta fram dom siffrorna istället, för det är dom som är relevanta för Sverige.

Jag kan hjälpa dig, den siffran är noll

Men du säher alltså att det inte finns tillräckligt många vargar i Sverige, eftersom det inte är ett problem här

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sverige har haft varg dom senaste 20 åren, så många att det har varit jakt på dom hela tiden, kan du ta fram dom siffrorna istället, för det är dom som är relevanta för Sverige.

Jag kan hjälpa dig, den siffran är noll

Men du säher alltså att det inte finns tillräckligt många vargar i Sverige, eftersom det inte är ett problem här

Ingen motorcyklist jag känner körde ihjäl sig förra året så det är en helt riskfri hobby.

Du hänvisade nyss till 200 år, så nu har du ändrat till 20 år.
Hur många vargar hade vi år 2004? 2014? Hur många vargar hade vi 2024?
Hur många vargar finns det i Rumänien där varg bevisligen attackerat människor flera gånger?

Att ingen attackerats de senaste 20 åren det vet jag också, men jag är inte lika säker på att verkligheten ser lika dan ut om 20 år.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du hänvisade nyss till 200 år, så nu har du ändrat till 20 år.
Hur många vargar hade vi år 2004? 2014? Hur många vargar hade vi 2024?
Hur många vargar finns det i Rumänien där varg bevisligen attackerat människor flera gånger?

Att ingen attackerats de senaste 20 åren det vet jag också, men jag är inte lika säker på att verkligheten ser lika dan ut om 20 år.

Ja, jag ändrade för att du tog ett enskilt år, jag tänkte vara bjussig så jag jämförde det året med dom senaste 20 åren i Sverige, vi har väl haft vargstam i sverige sedan 80 talet, så vi kan ta sedan dess om du vill.

"Antalet vargar i Rumänien är tio gånger fler än i Sverige, och det på en betydligt mindre yta och med fler får och andra tamdjur. Endast skyddsjakt är tillåten och utövas i mindre omfattning, och vargarnas utbredningsområde har snarare ökat än minskat.

Ändå är viltvårdare i regionen nu oroade för djuren."

"Rumänien tar över 10 procent av Europas vargbestånd – det är cirka 3 000 grå vargar ."

Hur det ser ut dom kommande 20 åren är det ingen som vet, det var det ingen som visste 1821 heller, men då tog det alltså mins 200 år till nästa vargattack

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det här blir en pseudodebatt, frågan är inte om vargen är farlig för människan, frågan är vad vargen tillför. Den är inplanterad, den har ingen plats här. Vi ska inte plantera in vare sig sabeltandade tigrar eller dinosaurier heller.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, jag ändrade för att du tog ett enskilt år, jag tänkte vara bjussig så jag jämförde det året med dom senaste 20 åren i Sverige, vi har väl haft vargstam i sverige sedan 80 talet, så vi kan ta sedan dess om du vill.

"Antalet vargar i Rumänien är tio gånger fler än i Sverige, och det på en betydligt mindre yta och med fler får och andra tamdjur. Endast skyddsjakt är tillåten och utövas i mindre omfattning, och vargarnas utbredningsområde har snarare ökat än minskat.

Ändå är viltvårdare i regionen nu oroade för djuren."

"Rumänien tar över 10 procent av Europas vargbestånd – det är cirka 3 000 grå vargar ."

Hur det ser ut dom kommande 20 åren är det ingen som vet, det var det ingen som visste 1821 heller, men då tog det alltså mins 200 år till nästa vargattack

3000 vargar i Rumänien mot ca 400 i Sverige varav de flesta svenskar väl fortfarande befinner sig långt från samhällen.
Och varg dödar inte människor i Rumänien varje år heller så då kanske du förstår att det kanske tar sin tid innan det sker i Sverige.
År 2004 fanns det ca 100 vargar i Sverige, så oddsen för en attack har minskat lite sen dess.

Men det kommer att ske, var så säker på det du och då ska det bli roligt att se vilken fot som woke-kärringarna ställer sig på. Jag hoppas att jag kommer ihåg den här tråden den dagen så kan vi ta upp ämnet igen.

Sen kommer det knappast drabba dig för dels är du en vuxen man och dels så tror jag inte du brukar besöka skogen. Här hos mig har vargen strukit mellan gårdarna och då var jag inte orolig för mig själv utan för min då 7-årige dotter som vargen knappast skulle varit rädd för.

Men det är ju som vanligt så det ser ut, vargkramarna bor vanligtvis inne i stan och ser inte problemet med att vargen springer runt mitt hus, precis som dom vill ha vindkraftverken utanför mig istället för på Södermalm eller i Stockholms fina skärgård.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
3000 vargar i Rumänien mot ca 400 i Sverige varav de flesta svenskar väl fortfarande befinner sig långt från samhällen.
Och varg dödar inte människor i Rumänien varje år heller så då kanske du förstår att det kanske tar sin tid innan det sker i Sverige.

Jo, det lär ta sin tid, kanske 2 år, kanske 20 år eller kanske 200 år till.

Så DET är inte någon bra anledning att utrota vargen, att dom kanske någon gång i framtiden kommer att attackera ett barn.

Vildsvin, älgar, hjort och för att inte tala om hästar och kossor har attackerat fler och skadat fler människor i Sverige, skjutkåta jägare kan ju börja med att skjuta av vildsvinen då.

Observera att jag aldrig har varit emot en begränsad vargjakt, på problem-individer.

Jag går mycket i skog och mark, jag har hund, jag har både barn och barnbarn som tillbringar mycket tid i skogarna, både häromkring och uppe i Norrbotten

Det har gått minst en varg över sjön där jag bor i någorlunda modern tid, säkerligen flera gånger utan att ha blivit sedd.

Du använder samma argument som dom som vill förbjuda motorcyklar med hänvisning att motorcyklar dödar människor, fast dom får ju rätt flera gånger varje år, inte var 200e, eller vart 20e

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vildsvin, älgar, hjort och för att inte tala om hästar och kossor har attackerat fler och skadat fler människor i Sverige, skjutkåta jägare kan ju börja med att skjuta av vildsvinen då.

Ojämförbart, de djuren har antingen en naturlig plats i faunan och/eller har andra värden.

Vargen tillför inget, ingen kan svara på varför vi ska ha den.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, vargen tillför ingenting som inte jägarna gärna gör istället.

Vildsvin tillhör förvisso inte den svenska faunan men intresset för att utrota den är väl inte så högt.
Och jag är lite kluven för det smakar jävligt gott.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, vargen tillför ingenting som inte jägarna gärna gör istället.

Vildsvin tillhör förvisso inte den svenska faunan men intresset för att utrota den är väl inte så högt.
Och jag är lite kluven för det smakar jävligt gott.
Vildsvin har ett stort värde för klimatet. 😄

Man kan absolut ta bort dem, och inget hindrar oss direkt, det är ju i princip helt fri jakt året om.

Vargen har någon särställning som är 100% politisk och 0% biologisk.

Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Om nu en varg skulle ta en människa.

Då skulle det varit väldigt intressant att se hur debatten skulle bli om en sådan där "rädda våtmarkerna vegan" blev ihjälbiten av en varg när dom var ute och sabotera något.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det hjälpte nog, nu är jag godkänd på allt utom hagel vilket vi inte fick skjuta pga vädret :yoparty :banana

Kul att det gick bra så långt, men va fan lite hagelskytte kunde han väl ställt upp på. Jag brukar nån gång då och då ställa upp på skjutbanan då jag i alla fall kan grunderna för hagelskytte, är kul att hjälpa till så gott man kan. Är egentligen mer för kulskytte och har skjutit en hel del förr men har fått upp ivern för luftgevärsskytte nu då barnen skjuter.

Som Markus skruv börjar det roliga nu men att köpa bössor, en bra 22:an för mängdskytte skulle jag rekommendera, sen är det väl lite tycke och smak.

En 308W (helst med kort) låda duger till det mesta, 30.06 verkar helt död på marknaden och har nu mer en ohygglig rekyl enligt internet. Jag har skjutit x antal älgar med bägge kalibrera men har uteslutande jagat med 308W senaste 10 åren men i höst sköt en älg med 308W sen tänkte jag att det var länge sen 30.06:an fått vara ute så jag sköt två med den.

Sen finns det ju hur många klass 2 och 3 kalibrar som helst, själv har jag utöver tre 22LR (två för målskytte) en 22 Hornet som anvönds de få gånger jag jagar med trädskällare, en 222 Rem till rävvak, 308W och 30.06 till älg, sen en hagel halvautomat.

Sen har du kikarsikten som är en djungel, har 4-16, 6-24 och 64.5-20 kikare på 22:eek:rna, två av dessa med taktiska riktmedel för att innan mäta avstånd vid kikarfält, har även diopter på den ena för banskytte. Är kanske lite våldsamma förstoringar för nybörjaren men en 4-12 eller 4-16 tycker jag överlag är bra på 22:eek:r.

På 222:an har jag en Mepota 3-18 med belyst riktmedel och den kikaren skulle jag nog ta på en 308W om jag bara skulle ha en allround bössa, 3x funkar till älg och 18x till toppfågel, belyst riktmedel så man kan skjuta räv på vak i mörker.

Älgbössorna har jag gamla Leupold och Redfield 2-7 och skjuter för det mesta på 2x då jag skjuter undan hund, tror inte jag skjutit en älg på pass på 16 år. Finns mycket häftigare grejer än dessa men älgarna dör med dessa sikten lika bra som för 30 år sen så dom får jänta med.

Blev långt inlägg, jag har som tre stora intressen och jakt och skytte är ett av dessa som ni kanske förstår, motorfordon av olika slag och spela musik är de andra två.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag skulle också köpa en 308 om jag skulle börja idag, samt en hyfsad bock.
Meopta, Trijicom och Leopold skulle jag titta på för riktmedel.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då det gäller vargen så är väl risken att bli dödad av varg faktiskt ganska liten och det är nog betydligt större risk att dö med att köra motorcykel och troligtvis är även risken att bli dödad av en älg större. Har varit nära att bli dödad av en älg, en 300 kg (slaktvikt) 12-taggare sprang över mig hade nån klöv eller tagg träffat olyckligt hade jag inte varit vid liv, nu klarade jag mig med att bara bli slagen med undersidan av skoveln i låret och älgen sprang över mig och klövern missade mig.

Jag tycker väl egentligen som vargkramarna, att man inte behöver utrota vargen så länge den inte är där jag bor, med ett tillägg där jag jagar eller nån annan jägare jagar så dom inte vågar släppa sina hundar med risken att den ska bli dödad och här är problemet.

Jag lyssnade på radion då en grabb i 10-12-års åldern ca 1970 berättade om då vargen tog en stor älgtjur och berättade mycket detaljerat typ hur vargen slet loss revbenen på älgen då den levde, då radioreportern frågade vad gan tyckte man skulle göra så svarade han direkt "hä ä bara skjut". Detta är alltså bara dryga 50 år sen, antalet människor som då hade tamdjur och som även jagade var nog betydligt fler då och makten som bestämde var mer förankrad i verkligheten tror till och med att det var skottpengar på varg till slutet av 60-talet, idag skiter man ju högaktningsfullt i dom dom drabbas för vargen är viktigare.

Vi har samer här och dom ser till att det inte finns varg, det har sina nackdelar men som jag sa tidigare tror jag inte vi jagat med löshund om dom inte fanns, för då hade norrbotten kryllat av vargar och rovdjur.

Med detta sagt behöver man inte utrota vargen men se till att den finns där den stör minimalt eller inte alls.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Senaste gången någon blev dödad av varg i Sverige var väll några år sedan då en skötare på Kolmården blev attackerad.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Innan hon blev dödad av en av de tvååriga vargarna fick små grupper gå in klappa dom.
Vi var ner och klappade dom. Tala tyst, inga snabba rörelser, vänta tills de kommer fram. Ha koll på flockledaren. Jag var måttligt road, hade hellre jobbat. Obligatoriskt att åka med sa min kvinnliga mellanchef. Det gick visserligen bra. I retrospektiv skulle men kunna säga att jag hade rätt på något sätt.
Jo jag klappade några men det var en fånig aktivitet.
Hemskt sätt att dö för djurskötaren.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Riktigt dålig förebild.
Är det något jakt lärt mig så är det att inte bry mig om väder. Jag gillar fint väder men jag har inga problem vara ute i exakt något väder alls.
Nu börjar det roliga för dig, köpa vapen, köpa för litet vapenskåp, radio, kikare, kniv, alla tusen grejer man behöver.
😍

Nja, jag förstår honom faktiskt. Har man betalt för det så absolut, då har man åtminstone den motivationen/skyldigheten. Men att göra det ideellt... Det är klart att vi elever är taggade, vi ska ju bara stå där ute under vårt genomförande. Han ska stå där under allas, en efter en, i regn och snö och kyla, utan ersättning. Det hade jag också sagt fan heller till.

Ja, det ser jag fram emot! Kollar vapen online för fullt :D

Kul att det gick bra så långt, men va fan lite hagelskytte kunde han väl ställt upp på. Jag brukar nån gång då och då ställa upp på skjutbanan då jag i alla fall kan grunderna för hagelskytte, är kul att hjälpa till så gott man kan. Är egentligen mer för kulskytte och har skjutit en hel del förr men har fått upp ivern för luftgevärsskytte nu då barnen skjuter.

Som Markus skruv börjar det roliga nu men att köpa bössor, en bra 22:an för mängdskytte skulle jag rekommendera, sen är det väl lite tycke och smak.

En 308W (helst med kort) låda duger till det mesta, 30.06 verkar helt död på marknaden och har nu mer en ohygglig rekyl enligt internet. Jag har skjutit x antal älgar med bägge kalibrera men har uteslutande jagat med 308W senaste 10 åren men i höst sköt en älg med 308W sen tänkte jag att det var länge sen 30.06:an fått vara ute så jag sköt två med den.

Sen finns det ju hur många klass 2 och 3 kalibrar som helst, själv har jag utöver tre 22LR (två för målskytte) en 22 Hornet som anvönds de få gånger jag jagar med trädskällare, en 222 Rem till rävvak, 308W och 30.06 till älg, sen en hagel halvautomat.

Sen har du kikarsikten som är en djungel, har 4-16, 6-24 och 64.5-20 kikare på 22:eek:rna, två av dessa med taktiska riktmedel för att innan mäta avstånd vid kikarfält, har även diopter på den ena för banskytte. Är kanske lite våldsamma förstoringar för nybörjaren men en 4-12 eller 4-16 tycker jag överlag är bra på 22:eek:r.

På 222:an har jag en Mepota 3-18 med belyst riktmedel och den kikaren skulle jag nog ta på en 308W om jag bara skulle ha en allround bössa, 3x funkar till älg och 18x till toppfågel, belyst riktmedel så man kan skjuta räv på vak i mörker.

Älgbössorna har jag gamla Leupold och Redfield 2-7 och skjuter för det mesta på 2x då jag skjuter undan hund, tror inte jag skjutit en älg på pass på 16 år. Finns mycket häftigare grejer än dessa men älgarna dör med dessa sikten lika bra som för 30 år sen så dom får jänta med.

Blev långt inlägg, jag har som tre stora intressen och jakt och skytte är ett av dessa som ni kanske förstår, motorfordon av olika slag och spela musik är de andra två.
Vi var typ 15 pers på provtillfället så jag kan som sagt förstå att han inte ville stå där ute hela dagen. Det var verkligen pissväder, jag är knappt ens säker på att jag själv ville stå där ute under mitt eget genomförande trots att jag var taggad. Han saknar ju helt incitament så... Jag förebrår honom absolut inte.

Tack så mycket för tipsen! Jag vet redan om två bössor jag vill ha, en bygelrepeter i 22WMR och en i någon lämplig klass1-kaliber. Märke och modell är jag inte helt säker på än, även om Henry verkar ha fått bra recensioner. Sen är jag lite sugen på någon halvautomat också, fick ett tips från provförrättaren att vissa 9mm halvautomat kan man köpa förlängda magasin till Glock och modifiera enkelt så att de passar rakt i. 30 bulor halvautomat kan man ha mycket roligt med på skjutbanan :D

Ojämförbart, de djuren har antingen en naturlig plats i faunan och/eller har andra värden.

Vargen tillför inget, ingen kan svara på varför vi ska ha den.
Vargen är lite som knugen, behövs absolut inte och fyller ingen funktion men ändå lite unikt och roligt att vi har dem på något sätt :hihi

Det här blir en pseudodebatt, frågan är inte om vargen är farlig för människan, frågan är vad vargen tillför. Den är inplanterad, den har ingen plats här. Vi ska inte plantera in vare sig sabeltandade tigrar eller dinosaurier heller.
Nu ska jag som nyexad kansker inte komma här och tro mig veta allt, men min uppfattning är att vargen är en ursprunglig art. Den utrotades och återinfördes, precis som bävern. Ska vi ta bort bävern också? Jag tycker att det är fel att plantera in främmande arter, men jag tycker också att det är fel att utrota ursprungliga. Har vi en gång råkat göra det så tycker jag inte att det är fel att försöka återställa arten och återgå till originaltillståndet.

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Tack så mycket för tipsen! Jag vet redan om två bössor jag vill ha, en bygelrepeter i 22WMR och en i någon lämplig klass1-kaliber. Märke och modell är jag inte helt säker på än, även om Henry verkar ha fått bra recensioner. Sen är jag lite sugen på någon halvautomat också, fick ett tips från provförrättaren att vissa 9mm halvautomat kan man köpa förlängda magasin till Glock och modifiera enkelt så att de passar rakt i. 30 bulor halvautomat kan man ha mycket roligt med på skjutbanan :D

Du ska köpa det du vill men jag skulle inte köpa 22WM utan 22LR med tanke på priset på amunition, eller tänker du jaga med 22WM? Sen en fråga varför en bygelrepeter? Är det för att det är kul att skjuta med och då skulle jag direkt gå på en 22LR. Rent krass är ju bygelrepeter överlag inget bra vapen men kan säkert vara kul att missförstå mig rätt "lek skjuta" med, en cylinderrepeter är oftast betydligt bättre både ergonomiskt och precisionsmässigt. Vill man skjuta tex 50 m älg bana skulle jag alla gånger välja en cylinderrepeter och gärna nåt med lite vikt på och inte de lättaste 22:eek:rna och fyra skott på ett älglöp är inga problem med en Tikka T1. Visst jag är skadad då jag tävlar ibland och tioettan är 7 mm och tian 14 mm på 50 m (eller nåt sånt kommer inte exakt ihåg) och då krävs att både bössa och amunition presterar. De Tikka T1 jag testat verkar överlag gå bra och med Kalix kolvkam till den får man till bra kindkontakt med kolven men det drar iväg i pengar om man ska ha en ny med kikare. Annars skulle jag köpa en beggad Anschutz, Kricko eller annat känt märke.

Samma med en klass 1, varför bygelrepeter för visst är Henry det? Känner en som har en 45.70 som hundförarbössa och till det är den väl okej att skjuta älg på 10-50m. Jag skulle köpa en Tikka T3 om jag skulle köpa en ny studsare men jag skulle kolla efter begagnade bössa, om jag köpte en 308W skulle jag se till att den här kort låda, Sako, Remington vet jag har kört låda för då blir den smidigare och något snabbare att repetera men det är nog mer träning. Jag kan säga att jag skjuter snabbare med min Remington 700ADL i 308W än de flesta skjuter med halvautomater på bana speciellt om vi ska träffa och "håller även de flesta" med min gamla Husqarna 1640 i 30.06 (med Houge kolv, Kalix kolvkam och Rusan tryck) så att skjuta fort går men man får träna lite.

Som sagt jag är skadad efter mer än 30 års jakt och skytte, bytte kikare på min 222:a förra vintern och blev tvungen att ha ca 3 mm högre montage och detta irriterar mig en hel del då bössan inte ligger rätt mot kinden, detta ger kanske en hint om hur kinkig jag är. Samtliga mina bössor har antingen ställande kolvar eller egentillverkade stockar som är exakt måttanpassade i höjd efter kikarmontage och längd. Samma sak med trycken är ganska känslig för bra trycken så halvautomater som är hårda med släp går bort. Förövrigt har jag också en egen älgbana för 22LR för det är ju nåt som man behöver.

Som sagt du ska köpa det DU vill ha men vill dela med mig av mina erfarenheter, bygelrepeter kan kanske jämföras med min kompressor Honda, fullt körbar och andvändbar men inte speciellt praktisk som enda hoj😉

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Nu ska jag som nyexad kansker inte komma här och tro mig veta allt, men min uppfattning är att vargen är en ursprunglig art. Den utrotades och återinfördes, precis som bävern. Ska vi ta bort bävern också? Jag tycker att det är fel att plantera in främmande arter, men jag tycker också att det är fel att utrota ursprungliga. Har vi en gång råkat göra det så tycker jag inte att det är fel att försöka återställa arten och återgå till originaltillståndet.

Håller med men jag förstår nog varför bävern utrotades, tyckte först då dom kom att dom inte verkade göra skada då dom bodde i briknarna på bäckar och inte dämde, nu är dom fler och har lagt stora områden under vatten. Senast i höst gick jag i 500 m med vatten till knäna för att komma rätt i vind upp på älgståndet så jag förstår markägaren där att han inte gillar dom och jag var jävligt blöt om fötterna efter att skjutit älgen. Själv är jag förskonad från dom på mina egna marker.

Åter igen man behöver inte utrota dom och det är som med älgarna, jag accepterar att dom äter av min skog, bävranar får gärna dämma måttligt men då det blir stora problemet förstår jag att dom drabbade blir irriterade.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Håller med men jag förstår nog varför bävern utrotades, tyckte först då dom kom att dom inte verkade göra skada då dom bodde i briknarna på bäckar och inte dämde, nu är dom fler och har lagt stora områden under vatten. Senast i höst gick jag i 500 m med vatten till knäna för att komma rätt i vind upp på älgståndet så jag förstår markägaren där att han inte gillar dom och jag var jävligt blöt om fötterna efter att skjutit älgen. Själv är jag förskonad från dom på mina egna marker.

Åter igen man behöver inte utrota dom och det är som med älgarna, jag accepterar att dom äter av min skog, bävranar får gärna dämma måttligt men då det blir stora problemet förstår jag att dom drabbade blir irriterade.
Fast huvudanledningen till att Bävern försvann var ju inte markskador utan det faktum att det gav så in i helvete bra betalt. En skjuten bäver kunde inbringa upp till tre månadslöner på den tiden fick vi läsa i boken, så det tro fan att de jagades till utrotning. Men visst, där de orsakar skador ska de såklart bort. Våtmarker är ju å andra sidan en bra biotop för många djur så det är ju inte alltid fel med bäverdammar så länge de inte orsakar olägenhet eller problem för markägaren. Jag hade gärna haft en bäver eller två på mina marker, då hade jag förhoppningsvis kunnat skjuta desto mer fågel :D Här är mest fasan och gäss.
Du ska köpa det du vill men jag skulle inte köpa 22WM utan 22LR med tanke på priset på amunition, eller tänker du jaga med 22WM? Sen en fråga varför en bygelrepeter? Är det för att det är kul att skjuta med och då skulle jag direkt gå på en 22LR. Rent krass är ju bygelrepeter överlag inget bra vapen men kan säkert vara kul att missförstå mig rätt "lek skjuta" med, en cylinderrepeter är oftast betydligt bättre både ergonomiskt och precisionsmässigt. Vill man skjuta tex 50 m älg bana skulle jag alla gånger välja en cylinderrepeter och gärna nåt med lite vikt på och inte de lättaste 22:eek:rna och fyra skott på ett älglöp är inga problem med en Tikka T1. Visst jag är skadad då jag tävlar ibland och tioettan är 7 mm och tian 14 mm på 50 m (eller nåt sånt kommer inte exakt ihåg) och då krävs att både bössa och amunition presterar. De Tikka T1 jag testat verkar överlag gå bra och med Kalix kolvkam till den får man till bra kindkontakt med kolven men det drar iväg i pengar om man ska ha en ny med kikare. Annars skulle jag köpa en beggad Anschutz, Kricko eller annat känt märke.

Samma med en klass 1, varför bygelrepeter för visst är Henry det? Känner en som har en 45.70 som hundförarbössa och till det är den väl okej att skjuta älg på 10-50m. Jag skulle köpa en Tikka T3 om jag skulle köpa en ny studsare men jag skulle kolla efter begagnade bössa, om jag köpte en 308W skulle jag se till att den här kort låda, Sako, Remington vet jag har kört låda för då blir den smidigare och något snabbare att repetera men det är nog mer träning. Jag kan säga att jag skjuter snabbare med min Remington 700ADL i 308W än de flesta skjuter med halvautomater på bana speciellt om vi ska träffa och "håller även de flesta" med min gamla Husqarna 1640 i 30.06 (med Houge kolv, Kalix kolvkam och Rusan tryck) så att skjuta fort går men man får träna lite.

Som sagt jag är skadad efter mer än 30 års jakt och skytte, bytte kikare på min 222:a förra vintern och blev tvungen att ha ca 3 mm högre montage och detta irriterar mig en hel del då bössan inte ligger rätt mot kinden, detta ger kanske en hint om hur kinkig jag är. Samtliga mina bössor har antingen ställande kolvar eller egentillverkade stockar som är exakt måttanpassade i höjd efter kikarmontage och längd. Samma sak med trycken är ganska känslig för bra trycken så halvautomater som är hårda med släp går bort. Förövrigt har jag också en egen älgbana för 22LR för det är ju nåt som man behöver.

Som sagt du ska köpa det DU vill ha men vill dela med mig av mina erfarenheter, bygelrepeter kan kanske jämföras med min kompressor Honda, fullt körbar och andvändbar men inte speciellt praktisk som enda hoj😉
Jag tänkte jaga med den, därför vill jag upp i klass3. Klass 4 får man ju knappt skjuta nåt med så då känns det mer användbart med WMR. Visst är ammunitionen lite dyrare (typ dubbelt mot LR) men det handlar ju fortfarande bara om några fåtal kronor per bula, det blir rätt många skott innan det känns i plånboken tänker jag... En enda 45-70 kan ju kosta typ 50 spänn, då känns det försumbart med prisskillnaden WMR kontra LR.

Jag har också fått höra att bygel är mindre bra som rent funktionellt jaktvapen, därför har jag varit noga med att fråga samtliga provförrättare och instruktörer jag kommit i kontakt med hur de ser på saken och om det är en dum idé att köra bygel som huvudpang. Det var ingen som ansåg att det var en dålig idé som sådan, någon körde själv bygel och en annan hade nära vänner som använder det utan problem. Kontentan verkar vara att man ska köpa det man känner funkar för en själv. Köper jag en bygelrepeter och skjuter som en kratta med den så får jag väl sälja den och skaffa nåt annat :tummenupp Men tja, anledningarna till varför jag vill ha en är väl lite blandade. Dels är de snygga, dels gillar jag ju amerikanska klassiska skjutvapen generellt (skjuter ju med gamla civilkrigsrevolvrar på fritiden) och mycket mer klassiskt än en bygelrepeter blir det ju inte, dels tycker jag att det är en intressant och udda mekanism ur ett tekniskt perspektiv, dels verkar de snabbskjutna... Jag vet inte riktigt, jag bara gillar dem. Och ja, Henry är mycket bygelrepetrar. Tror de har någon som inte är det men mest bygel ja.

Vad är det du anser inte är praktiskt med bygel? Vår provförrättare på precisionsskyttet menade på att de inte skjuter sämre än nåt annat så länge bössan är av god kvalitet, det var främst det som spelade roll enligt honom.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum