Stora jakttråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man jagar med hundar såvitt jag vet; obs pluralis. Ringar vargen först på spårsnö om möjligt; placerar ut passkyttar så tätt det går och sedan hundsläpp och hundföraren/-arna hör- och synbart i området. Vargar stressas av mänsklig närvaro och ingen varg stannar och slåss med fem-sex hundar. Lite likt lodjursjakt.

Annars är det väl åteljakt eller vak men vargar är inte dumskallar som hjortdjur.
Man får tyvärr inte släppa så många hundar.

"Hundanvändning Enligt 6§ i Naturvårdsverkets föreskrifter om förvaltning av stora rovdjur får högst tre hundar som ställer eller förföljer en och samma varg användas samtidigt, och hundar får inte bytas under jakt på ett och samma djur under en och samma dag. "

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man får tyvärr inte släppa så många hundar.

"Hundanvändning Enligt 6§ i Naturvårdsverkets föreskrifter om förvaltning av stora rovdjur får högst tre hundar som ställer eller förföljer en och samma varg användas samtidigt, och hundar får inte bytas under jakt på ett och samma djur under en och samma dag. "
”En och samma varg” nä precis. Men oftast är det ju flera vargar tänker jag. Har aldrig funderat på den där formuleringen. Det är väl klart att man vill slippa engelsk rävjakt men vissa formuleringar i jaktlagen och -förordningen (tex i §25 där man pratar om ”varningsskott) är ju sprungna ur juristers och möjligen aktivisters huvuden, inte ur naturvetares eller jägares. Djur fattar i allmänhet inte vad ett skott är, det är ett plötsligt ljud som de sällan eller aldrig hört förut och de förknippar det inte med någonting förrän de kopplar det till människa/smärta/ond bråd död bland artfränder.

En god vän jobbade i Ryssland (skogsbranschen) några år i början av 00-talet. En helg blev de bjudna på vargjakt, transporterades ut till lantligt residens. På morgonen startades snöskotrar som skulle ta dem ut till jaktområdet. Efter redan någon kilometer eller så stöter de på spåren efter en vargflock. Spåren är från tidigt på morgonen. Spåren övergår i språngspår och jaktledaren stoppar gruppen där.

Jaktledaren säger ungefär att här hörde vargarna att vi drog igång skotrarna nere vid hotellet. Dvs de vargarna har förknippat ljudet av snöskotrar med ond bråd död. Pedagogiskt. ”Varningsskott”? Skulle inte tro det.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Önska mig lycka till så är ni snälla, i helgen ska jag äntligen försöka ta min jägarexamen :tummenupp Sitter just nu och nöter artkunskap, alla dessa jävla fåglar att hålla reda på... :huvet

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Önska mig lycka till så är ni snälla, i helgen ska jag äntligen försöka ta min jägarexamen :tummenupp Sitter just nu och nöter artkunskap, alla dessa jävla fåglar att hålla reda på... :huvet
Det ska nog gå bra, det är den fråga alla tidigare jägarstudenter ondgjort sig över, tillika snabbt glömt bort och sedan aldrig mer saknat.

Ska man jaga sjöfågel så löser man det där senare.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har stötvis pluggat för examen i fråga men livet sätter käppar i hjulet...

En sak är säker. Avsnittet fågel är så jävla svårt. Fixar jag det här nån gång ska jag bara jaga fågel. För att hämnas!

Lycka till som bara den.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

En sak är säker. Avsnittet fågel är så jävla svårt. Fixar jag det här nån gång ska jag bara jaga fågel. För att hämnas!

Lycka till som bara den.
Jag minns verkligen ingen fågel.
Svart fågel jagas ibland på min hemmamark, eller duva. De två löser jag.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Fick mail i höstas från någon inom lokalavdelningen på förbundet där frågan var om jag inte var intresserad av att gå med igen. Svaret blev att jag skulle göra det direkt. Jag har sedan dess funderat på när tidningen skall komma i brevlådan.
Kollade igår på hemsidan, och kontoutdrag, men hittade ingen info om att jag betalat in medlemsavgiften.

Så nu på morgonen är det gjort för 2025.
Hoppas på tidningen kommer i lådan snart. (Går att läsa på internet också).

Redigering: Vafasen! Jag hade ju betalat i september! Glömde kolla kontoutdraget på ett kreditkort. Får se hur detta går nu då...:rodnar

Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag tog jägarexamen typ 1990 när var i 15års åldern vet inte om provet ändrats mycket. Kommer ihåg att man satt och pluggade på fåglarna men allt det andra var mycket sunt förnuft.
Senare på våren var det stillasittande skytte och älgbanan. Kommer inte ihåg var det lerduveskytte också?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det ska nog gå bra, det är den fråga alla tidigare jägarstudenter ondgjort sig över, tillika snabbt glömt bort och sedan aldrig mer saknat.

Ska man jaga sjöfågel så löser man det där senare.
Jag tycker bara att det är så jävla meningslöst att behöva sitta och trycka in dylik utantillkunskap i huvudet för ett enda jävla prov, för som du säger så kommer man ju bara glömma bort det sen och ska man eventuellt jaga någon fågel så läser man sig väl in sig på det då. Jag hatar att behöva lära mig meningslösa saker utantill till ingen nytta :mad:

Samma med alla jävla hundraser. Varför i helvete ska man kunna dem?? Jag menar, om jag i framtiden funderar på att skaffa jakthund så lär jag väl läsa in mig på vilket hund som gör vad där och då för att se vilken som passar mig och min jakt bäst. Jag är inte ens jägare ännu, varför ska jag kunna vad alla jävla olika hundar passar till och hur de ser ut!? :dummer :huvet

Gjorde ett testprov och fick en fråga om vad ett visst djur heter på latin... Där höll jag på att få psykbryt. Hur i helvete gör det mig till en bättre jägare att veta vad djur heter på latin!? Hoppas verkligen inte att jag får en sån fråga på teoriprovet för då ska jag fan köra upp provet i provförättarens röv i vilken form det än kommer. Han ska bara vara jävligt glad om vi gör provet på papper och inte på någon digital maskin för det ena lär vara klart lättare att ta emot än det andra... :finger

Lycka till som bara den.
Tack :tummenupp

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag tycker bara att det är så jävla meningslöst att behöva sitta och trycka in dylik utantillkunskap i huvudet för ett enda jävla prov, för som du säger så kommer man ju bara glömma bort det sen och ska man eventuellt jaga någon fågel så läser man sig väl in sig på det då. Jag hatar att behöva lära mig meningslösa saker utantill till ingen nytta :mad:

Samma med alla jävla hundraser. Varför i helvete ska man kunna dem?? Jag menar, om jag i framtiden funderar på att skaffa jakthund så lär jag väl läsa in mig på vilket hund som gör vad där och då för att se vilken som passar mig och min jakt bäst. Jag är inte ens jägare ännu, varför ska jag kunna vad alla jävla olika hundar passar till och hur de ser ut!? :dummer :huvet

Gjorde ett testprov och fick en fråga om vad ett visst djur heter på latin... Där höll jag på att få psykbryt. Hur i helvete gör det mig till en bättre jägare att veta vad djur heter på latin!? Hoppas verkligen inte att jag får en sån fråga på teoriprovet för då ska jag fan köra upp provet i provförättarens röv i vilken form det än kommer. Han ska bara vara jävligt glad om vi gör provet på papper och inte på någon digital maskin för det ena lär vara klart lättare att ta emot än det andra... :finger

Det är som att ta AM körkort men vara tvungen att skriva för ALLA behörigheter inklusive taxi och bli godkänd.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Det är väl ett sätt att bygga en tröskel så att inte exakt alla kan ansöka om vapenlicens över en helg, jag vet inte. Just do it och sluta gnäll. 😊🤗

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är som att ta AM körkort men vara tvungen att skriva för ALLA behörigheter inklusive taxi och bli godkänd.
Nej, inte alls. Jämförelsen är snarare att det är som att tvingas skriva prov på rödljus, parkeringsregler och rondeller fast man bor i Ammarnäs.

Nu har vi ett prov för alla jägare i hela Sverige (Europa?). Inte ett separat för varje land, jaktform och landskap…

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det är väl ett sätt att bygga en tröskel så att inte exakt alla kan ansöka om vapenlicens över en helg, jag vet inte. Just do it och sluta gnäll. 😊🤗
Visst, det ska inte vara för lätt. Men man hade ju kunnat göra det lagom svårt men ändå relevant, istället för att bara uppmana folk att lära sig sjuttioelva olika fågelarter som man sedan kan glömma bort... Förtroendet att inneha vapen borde väl snarare bero på personlig lämplighet, mognadsgrad och ansvarstagande snarare än förmågan att memorera meningslös utantillkunskap, men det kanske bara är jag som tycker så... :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Visst, det ska inte vara för lätt. Men man hade ju kunnat göra det lagom svårt men ändå relevant, istället för att bara uppmana folk att lära sig sjuttioelva olika fågelarter som man sedan kan glömma bort... Förtroendet att inneha vapen borde väl snarare bero på personlig lämplighet, mognadsgrad och ansvarstagande snarare än förmågan att memorera meningslös utantillkunskap, men det kanske bara är jag som tycker så... :)
Jag tycker inte du skall fundera så mycket. 😐
Lös det bara 😉

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Löst, teoriprov godkänt :tummenupp skyttedags imorgon, önska mig skitskytte! :banana
Bra jobbat, schysst!

En ofattbar grej är att Naturvårdsverket faktiskt har exakt information om alla mina skytteprov, teoretiskt prov, datum, plats, förrättare osv. Trodde aldrig administrationen runt detta skulle fungera.

Alla som redan har godkänd examen kan logga in med BankID och kolla. Min är relativt ny (2008) så kanske ser sämre ut för rävarna.

En god nyhet är att många vargar dött de senaste dagarna förresten.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bra jobbat, schysst!

En ofattbar grej är att Naturvårdsverket faktiskt har exakt information om alla mina skytteprov, teoretiskt prov, datum, plats, förrättare osv. Trodde aldrig administrationen runt detta skulle fungera.

Alla som redan har godkänd examen kan logga in med BankID och kolla. Min är relativt ny (2008) så kanske ser sämre ut för rävarna.

En god nyhet är att många vargar dött de senaste dagarna förresten.
Hoppas att avskjutningen avsåg "Grå varg"!!! ;)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy