Mja man får se upp så man inte får en usa tillverkad bara. Markus har för övrigt ett sms
För mycket sånt att hålla koll på som gör att jag inte orkar byta bössa fler gånger
Mja man får se upp så man inte får en usa tillverkad bara. Markus har för övrigt ett sms
En stor nackdel är enligt Wikipedia:SIG SG 550 - Wikipedia
en.wikipedia.org
Den finns i sport utgåva som är halvautomatisk.
Var finns drivs denna fisketråd? Har en del frågor till den, hittar ej.Fisketråden finns ju, men nu startar jag jakttråden. Vet att det finns en del jägare här på SH. Spamm och OT får gärna hållas utanför den här tråden
Snacka om jakt! Upplevelser, vapen, vilt, recept, slakt, troféer osv.
Har tiotalet älgar med 30-06 och några fler med 9,3x62. Har gått tillbaka till 30-06 inte för att den skulle vara effektivare utan för att jag troligen sköt sämre med 9,3x62. Trots tung och rak Bobergkolv i valnöt. Och på bana inga problem.
Jag tror att kulan är viktigare och kanske farten på den också. Ljuddämpare tar bort mycket rekyl också.
6,5 har jag skjutit rätt mycket toppfågel förr i världen med; den fina Norma Fågel ammon är underbar. Skall nog göra mig av med 9,3-an och köpa en 6,5-a istället.
Grymt inlägg, hatten av.Jag har skjutit X antal älgar med 30.06, som sagt jag vet inte hur många men säkert minst ett 30-tal i samband med kikar rep som drog ut på tiden så började jag använda 308W som jag annars mest övningskjutit med, har blivit minst 30 älgar med den med har tappat räkningen.
Jag skjuter något bätte med 308:an som är väldigt rakt stockad med en laminkolv byggd av mig själv helt från scratch, alltså inget grovfräst så den passar mig perfekt, nackdelen är att jag nu är låst till höjden på kikarmontaget. Är väldig kinkig med höjden på kolvkammen och märker av typ 2 mm ändring, på 222:an som är rävbössan med likadan kolv bytte jag kikare och de 3 mm högre montage irriterar mig men det funkar.
Får uppfattningen att nånstans runt 30.06 är gränsen vad en normal person kan skjuta bra med, vet dom som skjuter bra med grova kaliber men det är tyngre och man får träna vilket ägarna till grovbössorna oftast inte gör för att det är dyrt.
Största fördelen med 308:an som är en Remington 700 är kort slutstycke så man blir snabb vid omladdningen, 30.06:an vilken är en Husqvarna 1640 nu med Houge kolv med Kalix kolvkam och Rusan trycke (tidigare Boberg kolv och original trycke) blir man något långsammare med om än marginellt märkbart vid jakt.
Halvautomater går bort för mig då dom är klumpiga och trycket brukar vara hemskt i alla fall på dom jag testat. Är kanske lite bortskämd då jag skjutit en del luft och vi har Anschutz och Feinwerkbau luftgevär och två Anschutz 22LR sportrar. Har testat en AR10 men ser inte nåt behov av en sån, men dom som vill ha en sån får köpa det för mig.
Straight pull går också bort pga muskelminnet slutstyckshandtaget ska lyftas, har dock 35 mm stora bakelitkulor på handtaget vilket gör att jag kan ladda om fort. Det måste vara hårda glatta kulor om man ska ladda om fort för jag greppar inte kulan utan den glider i handen vid omladdning.
Jag vågar påstå att jag skjuter snabbare än gemene halvautomatägare med min Remington 700 om vi ska träffa.
Ljuddämpare skjuter jag inte utan vid jakt, kan inte jaga med hörselskydd då jag svårt att få riktning på ljudet plus att hunden säkert slipper en del av smällarna. Har en stor Stalon på bana och en 196 g tung Freyr Deyvik dämpare vid jakt. Har dock tänkt att tillverka en 196 g tung rekylbroms för bana.
Som ni märker är jag lite kinkig då det gäller bössor, kom på att jag bara har en standard bössa och det är en Anschutz 1807, resten har bytta eller moddade kolvar, trycken mm.
Nu väntar jag på att bara på att tempen ska sjukna så man kan jaga, skulle ha semester men med +20 grader är det lika bra att jobba, vågar inte släppa hunden då det är så här varmt då han är jaktidiot och kan hålla på upp emot ett dygn om man har otur.
Har du kommit igång med jägarexamen? (Jaktlicens i folkmun)Och vad är det för typ av jakt? Är det pilbåge du använder då?
Det kanske jag också borde lära mig. Samt fiska och .. en kollega till mig odlar höns på sin tomt så äggen har jag på det torra.
Norra delen av Bodens kommun.Väldigt krispig morgon.
Var är detta?
Jag ser. Det ser jättegott ut, och du är en mycket duktig jägare. Mitt problem verkar vara att jag gillar rådjur som gosdjur, typ katt eller hund. Att skjuta ett, och sen flå och rensa djuret, det tar emot.idag äter jag av bockjakten 2022
Okej, trodde du skrev för ett tag sedan att du ville börja jagaJag ser. Det ser jättegott ut, och du är en mycket duktig jägare. Mitt problem verkar vara att jag gillar rådjur som gosdjur, typ katt eller hund. Att skjuta ett, och sen flå och rensa djuret, det tar emot.
Hade jag levt ute i vildmarken och varit jättehungrig så hade jag förmodligen inte haft problemet, men som det är nu med macdonalds i närheten och vivo runt hörnet med billig biff så är min karaktär inte renodlad.
Ungefär som i krig, man skjuter på "fienden", dvs andra människor. Men i krig är det respekterat, man är liksom överens mellan båda sidor att "vi ska döda varandra till någon vinner kriget". Då funkar det, men i fredstid blir man en "mördare" om man dödar dom man anser vara "fiender". Det gäller att kunna koppla om psyket för passande tillämpning.
Ja, det vill jag ju. Men jag kämpar med mina demoner lite bara. Det går nog över. Jag måste bli en bra kampare med, komma närmare naturen, förstå kretsloppet och lära känna mig själv ute i det vilda. Just nu är jag bara en bortskämd tv-spelande snoris som är ute och 'leker äventyr'. Jag vet mycket lite om det verkliga livet. Sånt lär man sig bara om man utsätter sig för det extrema som bo ute i naturen, leva på det som finns omkring dig, och/eller krig. Jag tittar en del på klipp från 1a världskriget. Där kan vi snacka *överlevnad*.Okej, trodde du skrev för ett tag sedan att du ville börja jaga
Det är lättare att skjuta "vilt" eftersom man inte lärt känna dem. Skjuta egna djur är f-n i mig hemskt, det går bara i akuta situationer, avliva grannens djur är inte mycket enklare men det går.Jag ser. Det ser jättegott ut, och du är en mycket duktig jägare. Mitt problem verkar vara att jag gillar rådjur som gosdjur, typ katt eller hund. Att skjuta ett, och sen flå och rensa djuret, det tar emot.
Om du själv var ett djur (eller människa) och kunde välja. Ville du levt i fångenskap hela livet, äta ensidig kost och gå en säker död till mötes när du blir slaktad av de som fött upp dig? Eller ville du levt fritt, ätit det som skogen bjöd på, riskera att bli påkörd av en bil, bli tagen av en varg, eller kanske bli skjuten en dag? För mig hade valet varit enkelt. Därför tycker jag att kött som är jagat känns mycket mer “djurmant” att äta.Ja, det vill jag ju. Men jag kämpar med mina demoner lite bara. Det går nog över. Jag måste bli en bra kampare med, komma närmare naturen, förstå kretsloppet och lära känna mig själv ute i det vilda. Just nu är jag bara en bortskämd tv-spelande snoris som är ute och 'leker äventyr'. Jag vet mycket lite om det verkliga livet. Sånt lär man sig bara om man utsätter sig för det extrema som bo ute i naturen, leva på det som finns omkring dig, och/eller krig. Jag tittar en del på klipp från 1a världskriget. Där kan vi snacka *överlevnad*.
Det största problemet idag är att vi människor glömmer bort hur man egentlingen lever. Vi tror att mat endast finns i affären, vattnet i kranen, och glass kommer från frysdisken. Det är bara ETT "lager" och hela levnadsmodellen, vi missar allt det andra vi låter andra människor ta hand om åt oss. Varför? Så att vi ska kunna pendla till jobbet och sitta och stämpla timmar åt nåt jäkla bolag som inte ens vet att vi existerar??
Han sköt i mage och ett ben, så han både såg dåligt och var en usel skytt. Ska inte ha vapen. Nästa gång är det barn som är ute och leker...SVT intresserar sig plötsligt för jakt.
Jägaren som sköt två ponnyer av misstag: ”En fullständig katastrof”
Två ponnyer sköts i Nykvarn under fredagskvällen. De fick senare avlivas på grund av sina skador. I ett samtal med SVT:s reporter förklarar jägaren hur han uppfattade situationen.www.svt.se
Usch vilken icke nyhet, fattar inte att folk kan bry sig så mycket. Trist och klantigt men move on, det är djur vi pratar om, hästar är dessutom avsevärt lägre stående än svin också så fattar inte the fuzz alls.
Kan hålla med om att det låter exceptionellt att skadeskjuta två hästar.Han sköt i mage och ett ben, så han både såg dåligt och var en usel skytt. Ska inte ha vapen. Nästa gång är det barn som är ute och leker...
Det är en kraftig anledning till att jag inte jagar i jaktlag, för det finns för mycket stolpskott som inte förstår riskområden, har dålig syn eller i allmänhet är olämpliga.
Kan hålla med om att det låter exceptionellt att skadeskjuta två hästar.
Men jag tycker ändå proportionerna spårar ur.
Jakt är oavsett sådana här fiaskon något mycket positivt för alla* inblandade
*= Exklusive ponies och hestar
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024