Vågar man det? Polisen kämpar ju fortfarande med att få igenom ett förbud, och då att få lösa in dessa mot 80% av dess värde.
Jag tror det är helt riskfritt att de skulle kunna ta den när man väl har den.Vågar man det? Polisen kämpar ju fortfarande med att få igenom ett förbud, och då att få lösa in dessa mot 80% av dess värde.
Fast det är ju kanske då man ska passa på nu, så man får ha den ett tag om man verkligen vill ha en.
Håller med men är två olika saker. Jag tycker att vid jakt så har man gevär med träkolv.Nä jag tror också att innehavet är rätt så lugnt om man väl får licens. Tills vi får vår första skolskjutning eller vansinnesdåd modell Breivik, då är det nog nästan 100% sannolikhet för att dessa samlas in och destrueras. Frågan är snarare om man vill ha en plats i garderoben upptagen av en AR-15 och plats 5-6 lär kanske blir svårt att motivera i övrigt. Plinkskytte i grusgrop är det nog tvek på när polismyndigheten gör sin bedömning av ”behov”…
Är det utseendet eller funktionen som är det viktiga? Finns ju fina halvautomater som ser ut som ”vanliga” jaktvapen och det finns även repeterstudsare med mer ”taktiskt” utseende.
Precis som med motorcyklar är smaken som baken… själv är jag ju gubbe och gillar klassiskt hantverk.
View attachment 503465View attachment 503466
50 år i år!
Det är nog korrekt. .223 Rem väl? Eller finns de i andra kalibrar också?Håller med men är två olika saker. Jag tycker att vid jakt så har man gevär med träkolv.
Jag har en halvautomat också. I trä så klart.
Är väl mest att det är en cool grej och funktionen skiljer sig ju på det sätt att de skjuter mycket bättre och nästintill rekylfritt, enligt de som har en, jag har inte testat själv. Sedan tror jag att det är ett kort tillfälle i historien då dessa går att köpa.
De finns i lite av varje, satt och kollade igår. De kostar från 20 och uppåt men jag förstår inte vad det är för konstiga fabrikat. Allt är kopior vad jag förstått, oklart dock vad man "ska" ha.Det är nog korrekt. .223 Rem väl? Eller finns de i andra kalibrar också?
Armalite eller Ruger anses vara bäst har jag hört.De finns i lite av varje, satt och kollade igår. De kostar från 20 och uppåt men jag förstår inte vad det är för konstiga fabrikat. Allt är kopior vad jag förstått, oklart dock vad man "ska" ha.
Apropå imponerar, har en relativt fin halvautomat, Sauer 303. Laddar den om bra? Nej inte särskilt.Armalite eller Ruger anses vara bäst har jag hört.
Men 20’ känns dyrt för den typen av enkla modulvapen i CNC-svarvad metall och gjuten plast? Är det efterfrågan som drar upp priset?
Har tyvärr bara erfarenhet av div AK av olika fabrikat, ingen imponerar väl i byggkvalitet men skall förstås vara så billig som möjligt att tillverka.
Hva 1900 må vara gammal men en otroligt väl utförd bössa (särskilt mekaniskt). Halvautomater är väl generellt klonkiga men visst finns det nån remington eller liknande som funkar bra?Apropå imponerar, har en relativt fin halvautomat, Sauer 303. Laddar den om bra? Nej inte särskilt.
Laddar min kompis Sauer 303 i annan kaliber om bra? Nä.
Har ägt många tyska produkter och Sauer känns verkligen mer VW än Mercedes.
Men åter till ämnet, Armalite skall jag läsa om. Ruger har jag inte sett till salu.
Tacka vet jag min HVA 1900 i 6,5. Så galet bra gevär. Hade med mig den och Sauern till banan förra helgen. Var ju så klart massa strul med Sauern, Huskvarna kändes som en snäll hund som var glad att den fick komma ut medan Sauern som en obstinat tiger som bara gjorde motstånd.
Vad jag hört så är Sauern bättre än Browning som är den andra populära halvautomatiska här omkring, men jag har inte fördjupat mig i frågan.Hva 1900 må vara gammal men en otroligt väl utförd bössa (särskilt mekaniskt). Halvautomater är väl generellt klonkiga men visst finns det nån remington eller liknande som funkar bra?
Har tiotalet älgar med 30-06 och några fler med 9,3x62. Har gått tillbaka till 30-06 inte för att den skulle vara effektivare utan för att jag troligen sköt sämre med 9,3x62. Trots tung och rak Bobergkolv i valnöt. Och på bana inga problem.Vad jag hört så är Sauern bättre än Browning som är den andra populära halvautomatiska här omkring, men jag har inte fördjupat mig i frågan.
Bakgrunden till det köpet var att jag inte sköt när jag stod på pass, tror det var grisar som sprang förbi på vad jag tyckte var för långt håll, var på hundföraren skojade att "du måste ju ha en ordentlig grisbössa så du kan chansa lite mer" var på jag hittade en Sauer på blocket hos en handlare till bra pris. Jag gillar den ganska bra ändå men störde mig att den inte laddade om. Den tar mycket av rekylen i mekanismen så det är en fördel, och att man kan skjuta fort igen så klart, vilket man så klart inte behöver oftast, men det är en fin kaliber 9,3*62 och grisar ligger kvar på plats, till skillnad från 6,5an som dödar men låter dem springa iväg till tjotahejti dessförinnan.
Har skjutit två grisar med 6,5an som tog en evighet att hitta trots att de var skjutna i hjärtat (för lågt alltså men hade väl blivit ännu värre om bara genom lungorna). 9,3 sätter stopp på ett annat sätt är min bild.
Klart du kan, men du kan ju inte vara jägare utan att jaga…Jag skulle verkligen vilja bli jägare, eller i alla fall ha examen för att vid behov kunna jaga själv och livnära mig. Mitt hinder är att jag inte vill skjuta djur då jag inte behöver göra det.
Kan man ta jaktexamen, och bli JÄGARE, även om man inte skjuter något levande?
Har skjutit två grisar med 6,5an som tog en evighet att hitta trots att de var skjutna i hjärtat (för lågt alltså men hade väl blivit ännu värre om bara genom lungorna). 9,3 sätter stopp på ett annat sätt är min bild.
Jag skulle verkligen vilja bli jägare, eller i alla fall ha examen för att vid behov kunna jaga själv och livnära mig. Mitt hinder är att jag inte vill skjuta djur då jag inte behöver göra det.
Kan man ta jaktexamen, och bli JÄGARE, även om man inte skjuter något levande?
.. precis SÅ vill jag kunna vara.Vilken ammunition använder du då? Sköt några årsgrisar och en större dovhjort med min 6,5a innan jag sålde den, lade sig på plats. Älgen sprang däremot, helt oberörd. Trodde jag missat och slängde iväg ett skott till, då lade den sig. Använde Lapua Mega.
.. precis SÅ vill jag kunna vara.
Är ni inte lite berörda av att ha dödat fina rara gulliga djur som .. även om dom är lite stora och farliga faktiskt också gillar äventyr? Respekt på er alltså, jag strävar mot er kompetens. Jag är bara lite 'feg' ännu.
Jag började jaga under universitetstiden. Naturintresse sedan barnsben men dittills mest inriktad på jakt med kamera... precis SÅ vill jag kunna vara.
Är ni inte lite berörda av att ha dödat fina rara gulliga djur som .. även om dom är lite stora och farliga faktiskt också gillar äventyr? Respekt på er alltså, jag strävar mot er kompetens. Jag är bara lite 'feg' ännu.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|