Min far gick tyvärr bort för ett par veckor sedan. Jag tänkte nu försöka ta jägarexamen trots att jag egentligen inte har något brinnande intresse enbart för att få behålla arvegodset, en gammal hagelbössa. Om jag fattat rätt är det en Husqvarna modell 20 kaliber 16 tillverkad 1924. Att plugga den känns inte som någon idé då reglerna verkar vara lika stränga för ett obrukbart vapen. Då kan jag lika gärna försöka ta examen. Jag tänkte bara göra hagelprovet.
Jag bor på ett litet ställe. Jag har beställt detta: https://jagareforbundet.se/utbildni.../2020/04/las-jagarexamen-nu---hemma-i-soffan/
Tänker läsa teori på egen hand. Varenda käft här i trakten jagar så en bekant har lovat att lära mig skjuta i vår. Sedan är det bara att ta kontakt med provförättaren har jag fått reda på.
Som sagt jag har inget stort intresse men jag gjorde ju lumpen och har även om det var länge sedan, provskjutit några vapen hos bekanta så även om jag skjuter som en kratta så tillhör jag ju inte gruppen som aldrig ens hållit i ett skjutvapen i hela sitt liv.
Låter det här som en framkomlig väg? Jag blir lite orolig då jag hör att det nya digitala provet skall vara långt svårare.
Jag hakar på, då det inom bekantskapskretsen kommer att finnas samma problem.
Fast där finns det nog också en väldigt gammal salongsbössa.
(typ farfars fars, dom moderna vapnen skiter dom nog i, dom kan säljas)