Stora jakttråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det beror på betraktarens värderingar. Personligen bryr jag mig mer om mina hästar och hundar än tex okända knattar i Stockholmsområdet.

Sen tror jag iofs att du bara försöker vara provokativ, men det faller onödigt platt hos oss som arbetar nära djur.
Kanske blev onödigt valpigt men proportionerna i att egendom skadats av en pajas är lite stora.

Att olika djur har olika egenskaper och förmåga tror jag är ganska okontroversiellt, att hästar inte är särskilt begåvade jämfört med tex gris eller hund är nog ganska belagt också.

Djur far illa på grund av människa, det är en intressant diskussion, men för mig är det inte superintressant att få tio pushnotiser om en häst eller två.

Har så klart respekt för folks relation till deras djur och det var synd att det inte framkom tydligt.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Kanske blev onödigt valpigt men proportionerna i att egendom skadats av en pajas är lite stora.
Det stora problemet för mig är inte tragiken i att två djur lidit och dött i onödan, i sig, utan att en pajas uppenbarligen utan någon som helst kompetens eller talang knatar runt i skogen med lagligt ägda vapen som är dödliga på flera hundra meters håll och skapar rubriker. Det gynnar varken jakt- eller sportskyttet, och kanske tom i praktiken är ett större problem för laglydiga vapenägare än den växande importen av illegala vapen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det stora problemet för mig är inte tragiken i att två djur lidit och dött i onödan, i sig, utan att en pajas uppenbarligen utan någon som helst kompetens eller talang knatar runt i skogen med lagligt ägda vapen som är dödliga på flera hundra meters håll och skapar rubriker. Det gynnar varken jakt- eller sportskyttet, och kanske tom i praktiken är ett större problem för laglydiga vapenägare än den växande importen av illegala vapen.
Enig, vinkeln i SVT mfl var dock inte det.

Själv fattar jag ingenting även om jag också klantat till det, vem jagar ens i en hage?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Vet inte vilka reaktioner som framkommit, men det känns ändå skönt att bo på en plats där man får använda våld för att skydda sin egendom. Mao hade det kunnat sluta väldigt illa för ett sådant blindstyre om han virrat in i en hage och börjat skjuta djur här.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vet inte vilka reaktioner som framkommit, men det känns ändå skönt att bo på en plats där man får använda våld för att skydda sin egendom. Mao hade det kunnat sluta väldigt illa för ett sådant blindstyre om han virrat in i en hage och börjat skjuta djur här.
Det är väl i och för sig inte bara rimligt att skjuta ihjäl en människa som av misstag skadar ett djur?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl i och för sig inte bara rimligt att skjuta ihjäl en människa som av misstag skadar ett djur?
Särskilt inte som vederbörande i så fall lär vara införstådd med att lagligen skjuta tillbaka för att freda sig… osv.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
What could go wrong liksom. 🙃
Det hade ballat ur redan Första september…

Nä, djupt tragiskt att jägare träffar annat än lovligt vilt, men tyvärr är det hyfsat vanligt. En gång i tiden kollade jag upp hur många jakthundar som sköts under jakt varje år. Minns inte hur många, men det var då den vanligaste dödsorsaken för en jakthund. Varje år skjuts renar, kor och hästar vad det verkar. Givetvis olyckliga omständigheter men med flera hundra tusen människor ute i busken med vapen och en tredjedel är över 70… vad kan gå fel? 🙈

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Nä, djupt tragiskt att jägare träffar annat än lovligt vilt, men tyvärr är det hyfsat vanligt. En gång i tiden kollade jag upp hur många jakthundar som sköts under jakt varje år. Minns inte hur många, men det var då den vanligaste dödsorsaken för en jakthund. Varje år skjuts renar, kor och hästar vad det verkar. Givetvis olyckliga omständigheter men med flera hundra tusen människor ute i busken med vapen och en tredjedel är över 70… vad kan gå fel? 🙈
Tycker också det blir en etiskt intressant diskussion, är djuret mer värt för att det är tamt?
Är en häst mer värd än en älg? Hund mer än räv? Osv.
Hur många vilda djur skadeskjuts inte årligen och med efterföljande bristfällig alt uteblivet eftersök?
Någon som hört talas om eftersök på räv? Inte jag.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Det sägs att jägarna vill skjuta bort varg för att de dödar jakthundar, om det då är som du skriver att jägare skjuter fler hundar än vad vargen dödar....... Vad ger det för konsekvens? :devilish:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Särskilt inte som vederbörande i så fall lär vara införstådd med att lagligen skjuta tillbaka för att freda sig… osv.

Vet som sagt inte hur det ser ut i Sverige, men här är det rimligt att vara rädd för livet om någon klampar in och börjar skjuta omkring sig - då är även dödligt våld acceptabelt för att freda sig.

Att det sedan handlar om ett blint fyllo som är ute och nöjesjagar är sekundärt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det sägs att jägarna vill skjuta bort varg för att de dödar jakthundar, om det då är som du skriver att jägare skjuter fler hundar än vad vargen dödar....... Vad ger det för konsekvens? :devilish:
För att inte tala om trafiken (det var nog det som var vanligast förresten…).

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vilka har erfarenheter av vargjakt? Jag har inte men är inbjuden till en då jag tyvärr är bortrest men hoppas på fler möjligheter.

Hur bedrivs den, bara vak? Gissar svårt med lös hund. Får man åtla? Jag har läst igenom hela dokumentet från länsstyrelsen men det stod inget om det.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vilka har erfarenheter av vargjakt? Jag har inte men är inbjuden till en då jag tyvärr är bortrest men hoppas på fler möjligheter.

Hur bedrivs den, bara vak? Gissar svårt med lös hund. Får man åtla? Jag har läst igenom hela dokumentet från länsstyrelsen men det stod inget om det.
Man jagar med hundar såvitt jag vet; obs pluralis. Ringar vargen först på spårsnö om möjligt; placerar ut passkyttar så tätt det går och sedan hundsläpp och hundföraren/-arna hör- och synbart i området. Vargar stressas av mänsklig närvaro och ingen varg stannar och slåss med fem-sex hundar. Lite likt lodjursjakt.

Annars är det väl åteljakt eller vak men vargar är inte dumskallar som hjortdjur.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0