Stora jakttråden

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Löst, teoriprov godkänt :tummenupp skyttedags imorgon, önska mig skitskytte! :banana

Skit skytte på dig!

Minns då jag tog jägarexamen, körde moppe (Puch Montana med 60 cc, FS1 kolv, uträknad pipa eller mer troligt fel räknad, Mikuni gasare, mm) till både teorin och skjutprovet.

Hade aldrig skjutit hagel men han som höll i det hela tyckte det är bara komma och testa och jag satte fem av sex duvor, missade sista duvan. Precisionsskytte gick bra men "stillastående kula" hade man koll på, tränade några gånger på älgbanan innan jag sköt upp för högvilt.

Då det gäller skyttet kämpar jag nu att hålla ungarna bakom mig i luftgevärsskytte, 574,9 p har jag lyckats få ihop denna säsong i 60 skott vilket räcker än i vår förening men är ändå runt 20 p efter tjejerna som är 13 år som dom tävlar mot. Fattar inte hur dom kan skjuta så bra.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Där av mycket konstigt att vi inte har fri jakt på varg, likt räv, som är ett trevligt djur, vilket varg inte är.

Vänta bara tills vargen har attackerat några barn i finare bostadsområden.
Narrativet är fortfarande att varg är lika ofarliga som väluppfostrade pudlar.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
"JAKT jak4t, sbst.1, r. l. f. (m. Lind (1749; jämte f.), ÖoL (1852)) ((†) n. Runius Dud. 3: 16 (c. 1698)); best. -en; pl. -er32 ((†) -ar RARP 4: 62 (1647)).
Ordformer

Etymologi
vbalsbst. till JAGA; äv. mer l. mindre konkret.
1) motsv. JAGA 1: (ss. näringsfång l. tidsfördriv o. d. företaget) jagande (av villebråd, pälsdjur, skadedjur o. d.); vanl. om nedläggande (dödande) av villebrådet osv., motsatt: djurfångst; äv. (i fackspr.) allmännare, innefattande äv. djurfångst; äv. i konkretare anv., om tillfälle då det jagas l. om sätt att jaga.
"

Äh, close enough:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vänta bara tills vargen har attackerat ångra barn i finare bostadsområden.
Narrativet är fortfarande att varg är lika ofarliga som väluppfostrade pudlar.

Det jävliga är väl att man aldrig kommer att låta vargarna komma till de stälkena så deras älskare får leva tillsammans med dom, ungefär som med den där björnen i Stockholm för en massa år sen den stackarn blev ju skjuten om jag minns rätt utan att ens attackerat nån.

Här i norr ska får vi nog vara glada för att vi har lapparna och renarna så vi slipper vargarna annars skulle vi nog inte ha mycket till jakt utan bara rovdjur. Renarna är ju ett elände som stör jakten mycket bitvis men jämfört mot varg och att inte veta om hunden kommer hem levande (dom lever nog farligt ändå) så är renarna ett litet problem.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det jävliga är väl att man aldrig kommer att låta vargarna komma till de stälkena så deras älskare får leva tillsammans med dom, ungefär som med den där björnen i Stockholm för en massa år sen den stackarn blev ju skjuten om jag minns rätt utan att ens attackerat nån.

Här i norr ska får vi nog vara glada för att vi har lapparna och renarna så vi slipper vargarna annars skulle vi nog inte ha mycket till jakt utan bara rovdjur. Renarna är ju ett elände som stör jakten mycket bitvis men jämfört mot varg och att inte veta om hunden kommer hem levande (dom lever nog farligt ändå) så är renarna ett litet problem.

Nej, bara en räv i dessa bostadsområden leder ju till panik och stora tidningsrubriker. :rofl

Men förr eller senare har en varg smugit under radarn. Och vargen är nog rädd för vuxna människor men ett litet barn som är ute och leker ensamt är bara ett mellanmål för en varg.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Nej, bara en räv i dessa bostadsområden leder ju till panik och stora tidningsrubriker. :rofl

Men förr eller senare har en varg smugit under radarn. Och vargen är nog rädd för vuxna människor men ett litet barn som är ute och leker ensamt är bara ett mellanmål för en varg.
Det räcker nog om en varg skulle ta en liten söt pudel i en park på djurgården framför ögonen på någon överklass kärring och om någon lyckats filma det

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Tyvärr är det där inte helt sant.
Det var varg och travade runt i Stockholm förra vintern och det har till och med varit en i princip city för x år sedan.
Folk tycker bara det är kul. Lite som att det kommer en afghan till Mariatorget, så länge han inte bosätter sig är det uppskattat.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tyvärr är det där inte helt sant.
Det var varg och travade runt i Stockholm förra vintern och det har till och med varit en i princip city för x år sedan.
Folk tycker bara det är kul. Lite som att det kommer en afghan till Mariatorget, så länge han inte bosätter sig är det uppskattat.

Ja, det går bra och det är gulligt tills vargen råkar vara hungrig samtidigt som den råkar möta ett barn.

Som med afghanen, det är kul tills barnen är hotade.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, det går bra och det är gulligt tills vargen råkar vara hungrig samtidigt som den råkar möta ett barn.

Som med afghanen, det är kul tills barnen är hotade.
Det är så många aspekter med vargen, barn eller inte.
Några frågor jag aldrig fått svar på:
Hur kom den tillbaka? Inte via sameland i alla fall
Gör den nytta som människan inte vill eller kan göra?
Varför påstås den vara hotad när det finns hundratusentals?
Osv

Det är 100% påtvingad Miljöpartiet-politik.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Varför får man inte skjuta i vilken typ av väder?
För att provförrättarna jobbar ideellt och inte vill stå ute i kyla, regn, rusk och slask om de så fick betalt för det... :gnissla :hihi De brukar dra igång hagelskyttet när temperaturen börjar krypa upp emot tio grader ca, då var vi välkomna att boka in hagelprov.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För att provförrättarna jobbar ideellt och inte vill stå ute i kyla, regn, rusk och slask om de så fick betalt för det... :gnissla :hihi De brukar dra igång hagelskyttet när temperaturen börjar krypa upp emot tio grader ca, då var vi välkomna att boka in hagelprov.
Haha fy fan vad lök och inte fostrande.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det verkar finnas gott om mat för vargarna IAF, inget barn har ätits upp av en hungrig varg på över 200 år i Sverige

"Senast en människa dödades av en varg ute i naturen i Sverige var år 1821, alltså för över 200 år sedan. Då var det en varg som vuxit upp i fångenskap nära människor"

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det verkar finnas gott om mat för vargarna IAF, inget barn har ätits upp av en hungrig varg på över 200 år i Sverige

"Senast en människa dödades av en varg ute i naturen i Sverige var år 1821, alltså för över 200 år sedan. Då var det en varg som vuxit upp i fångenskap nära människor"

Tycker du det är konstigt?
Ingen svensk har blivit dödad av isbjörn heller de senaste 200 åren så isbjörnar är väl också helt ofarliga? Eller Kobror? Scorpioner? Malariamyggor?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Om du istället tittar på länder där det faktiskt finns varg så ser dom inte lika gulliga ut. Här har du attacker under 2024.

wolf.png

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Haha fy fan vad lök och inte fostrande.
Det är inte eleverna som behöver fostras, vi var taggade men provförrättaren frågade "vem fan vill stå ute i det där??" Och vi bara räckte upp handen varpå han svarade "jaja, jag vill inte och ingen muta ni kan erbjuda kan få mig att ändra mig. Kom tillbaka i vår" :rofl

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är inte eleverna som behöver fostras, vi var taggade men provförrättaren frågade "vem fan vill stå ute i det där??" Och vi bara räckte upp handen varpå han svarade "jaja, jag vill inte och ingen muta ni kan erbjuda kan få mig att ändra mig. Kom tillbaka i vår" :rofl
Riktigt dålig förebild.
Är det något jakt lärt mig så är det att inte bry mig om väder. Jag gillar fint väder men jag har inga problem vara ute i exakt något väder alls.
Nu börjar det roliga för dig, köpa vapen, köpa för litet vapenskåp, radio, kikare, kniv, alla tusen grejer man behöver.
😍

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...